Hundar i rullstol jagar pinnar.

Förvisso, men varför kasta pinnarna i diket?
Sett från ett hundperspektiv är en pinne alltid bättre kastad, och hamnad varsomhelst - jämfört med att bara ha den omkringburen i mattes hand under hela promenaden som ett monument över ouppnåelighet och tabu.
Eller kvarlegad hemmavid till noll nytta och glädje.

Jag har inte sett videon, vill inte stödja genom att klicka. Hundarna ser säkert glada ut, de vet inget annat. Men för mig slutar ett hundliv att vara värdigt när hunden inte kan bestämma sig för att gå och lägga sig på en annan plats, resa sig upp för att gå och dricka vatten, klia sig när det kliar. Jag är nog mer liberal än många andra men någonstans får man dra gränsen.

Jag har inte sett videon, vill inte stödja genom att klicka. Hundarna ser säkert glada ut, de vet inget annat. Men för mig slutar ett hundliv att vara värdigt när hunden inte kan bestämma sig för att gå och lägga sig på en annan plats, resa sig upp för att gå och dricka vatten, klia sig när det kliar. Jag är nog mer liberal än många andra men någonstans får man dra gränsen.
Instämmer!

Håller med!

Blir alltid lite ledsen när jag ser sådana "historier" i flödet om djur som fötts delvis förlamade/missbildade eller blivit så efter olyckor och nu är "fixade" med rullstolar och annat..

Jag tycker det är så grymt på något sätt. Det är inte ett värdigt liv för ett djur och det vore bättre att avliva. Känner samma för de som som "rehabiliterar" skadade djur under flera år där de kanske brutit flera ben osv.

Den största tjänsten vi kan göra ett djur som vi inte har möjlighet till med människor är att avsluta deras lidande innan det har börjat på riktigt, och jag tycker det är värt att ha i åtanke.

Man ska inte inbilla sig att övriga kroppen inte tar stryk av att sakna ett ben eller två. Det är inte ett naturligt rörelsemönster och sånt ger förslitningsskador.

Sen borde väl hundar kunna få fantomsmärtor från amputerade lemmar precis som folk :confused:

Får också vara en av de negativa. Jag arbetar dagligen med människor som hamnar i rullstol och förespråkar absolut att livet inte är slut pga det. Men en hund kan inte ta till sig samma information som en människa. Den kan inte berätta att det gör ont, om det gör ont hur smärtan känns. Är den brännande? Huggande? Molande? Allt avgör vilken behandling vi sätter in. En hund kan inte berätta när det behövs ändra position. Eller när det kliar så fruktansvärt att man avlider. En hund kan inte heller få information om hur man kan göra när man blir inkontinent till följd av skadan. Snarare i den form att man inte kan känna när man behöver gå på toaletten, hur man bygger upp en rutin för att motverka olyckor.

Det bästa vi kan göra för våra hundar är att ge dem ett värdigt liv där de får göra det de är skapta för. För alla hundar vill kunna springa.

Liknande trådar

Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 055
Senast: Snurrfian
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård