Hundar i Kina

fejko

Trådstartare
Man brukar säga att man äter hundar i Kina samtidigt finns det ju tempelhundar från Kina. Hur går det ihop är det olika delar av jättelandet Kina? Eller är det olika raser som har olika status?

Jag dejtade en kines för sisådär 10 år sedan. Han berättade att de hundar som äts är hundar som avlas fram för slakt på farmer. Sällskapshundar ansåg han var en helt annan sak, det var ju familjemedlemmar. Dock vet jag inte hur det går ihop med den där hundfestivalen man läser om i tidningarna :cautious:

Man brukar säga att man äter hundar i Kina samtidigt finns det ju tempelhundar från Kina. Hur går det ihop är det olika delar av jättelandet Kina? Eller är det olika raser som har olika status?

Sällskapshundar och gatuhundar är inte samma sak i Kina. Det är inte heller i hela Kina som man äter hund, utan i vissa delar, som jag har förstått det. Det har inte med ras att göra.

Som jag har förstått så handlar det om gamla traditioner där hundar inte har något värde öht. Men den yngre generationen har andra värderingar och ifrågasätter att hundar ses som mat. De flesta hundar som äts är uppfödda i hundfarmar men det finns en stor illegal marknad där hundar stjäls och smugglas till olika marknader.

Svårt att låta bli när människor ständigt förfasar sig över hundslakt i kina samtidigt som dom köper oekologiskt griskött utan att blinka.
Fast i kina så plågar dom ju hundarna något fruktansvärt innan dom dör, hundarna lider ju något enormt som inte går att jämföra helt med grisarna i sverige även om dom utsätts för stress också. Dom bränner ju hundarna levande osv, deras behandling av dessa hundar är så fruktansvärd så jag vill inte ens tänka på det. Går inte att jämföra med sverige.

Jag har kinesiska nakenhundar som ju som ras har haft en krokig väg från dess start till den variant som finns nu vilket är naturligt med tanke på att anorna går 2200 år bakåt som minst men man tror att dom första avlades fram redan 200 år f.kr. Då var det den nakna varianten man ville ha (först på 1980-talet powder puff blev godkända i Sverige till exempel) så puffarna var förr helt meningslösa och blev ofta offer för den slakten. Man såg ingen mening med dom.

Som jag har förstått så handlar det om gamla traditioner där hundar inte har något värde öht. Men den yngre generationen har andra värderingar och ifrågasätter att hundar ses som mat. De flesta hundar som äts är uppfödda i hundfarmar men det finns en stor illegal marknad där hundar stjäls och smugglas till olika marknader.
Kina är jättestort och det finns en bra bit över en miljard människor där. Så hashtag inte_alla_kineser. De flesta har aldrig ätit hund. När jag googlade hittade jag:

Många kineser är buddhister och hos dem vördas ofta hundar för sin lojalitet. (Bland buddhister är det också vanligt att vara vegetarian).

I klassisk kinesisk läkekonst är hundkött värmande - så en del av de som tror på sådant äter hund (och hundarna kan behandlas illa för att maximera de "medicinska egenskaperna")

Samtidigt är hunden ett av de tolv djuren i den kinesiska zodiaken och står för det ärliga och trogna. Människor födda i hundens år passar som politiker och inom yrken som kräver sekretess och diskretion.

Samtidigt är (och var) många delar av Kina väldigt fattigt (åtminstone tidvis) och då tenderar allt man kan stoppa i munnen att vara mat.

Jag har varit i Kina och det var väldigt speciellt. Såg gudskelov inga ställen som erbjöd hundkött, däremot var bullfrog (groda) och kräftor väldigt poppis. Jag såg en gristransport som väldigt mycket bättre än dom man sett här i Sverige. Möjligt att det inte säger så mycket med en transport men det var ändå lite upplyftande. Det var väldigt varmt när vi var där och alla grisarna hade egna burar som stod radade på ett lastbilsflak och varje gris hade fullt med halm och kunde utan problem stå och vända sig.

Såg inga lösa hundar alls och dom enstaka vi såg var väldigt väl omhändertagna. Såg en gammal dam som bar sin lilla hund mellan små upphöjda ställen med buskar för att den skulle slippa kissa på asfalten.

Vi fick dock känslan av att det skiljer sig mycket mellan folk på landsbygden och folk i större städer. Det är så oerhört mycket människor och ett människoliv är inte alltid så mycket värt och vi läste om en del grymheter mot framförallt djur på landsbygden. Vi läste ju dock engelska tidningar så det skiljer sig säkert på nyheter i dom Kinesiska men vi upplevde iaf att det förfasades över dessa grymheter. Jag tror att i takt med mer utbildning så blir djurplågeri mer ovanligt men att det som sagt är mer vanligt på landsbygden där utbildningsgraden inte är så hög. Det var iaf vår uppfattning.

Jag ser ingen i tråden som förfasat sig. Jag uppfattar TS som nyfiken bara.Jag tror snarare att du ska tolka det som en uppmaning att starta ny tråd nästa gång. Moderatorerna har ju också liv utanför Buke.
Ok eller så låter man bli att dra upp en tråd där dom få svaren upphört för flera dagar sen 😂

Fast i kina så plågar dom ju hundarna något fruktansvärt innan dom dör, hundarna lider ju något enormt som inte går att jämföra helt med grisarna i sverige även om dom utsätts för stress också. Dom bränner ju hundarna levande osv, deras behandling av dessa hundar är så fruktansvärd så jag vill inte ens tänka på det. Går inte att jämföra med sverige.
Okej så det är en tävling om vem som plågar djuren värst på slakteriet skulle inte tro det

Kina är jättestort och det finns en bra bit över en miljard människor där. Så hashtag inte_alla_kineser. De flesta har aldrig ätit hund. När jag googlade hittade jag:

Många kineser är buddhister och hos dem vördas ofta hundar för sin lojalitet. (Bland buddhister är det också vanligt att vara vegetarian).

I klassisk kinesisk läkekonst är hundkött värmande - så en del av de som tror på sådant äter hund (och hundarna kan behandlas illa för att maximera de "medicinska egenskaperna")

Samtidigt är hunden ett av de tolv djuren i den kinesiska zodiaken och står för det ärliga och trogna. Människor födda i hundens år passar som politiker och inom yrken som kräver sekretess och diskretion.

Samtidigt är (och var) många delar av Kina väldigt fattigt (åtminstone tidvis) och då tenderar allt man kan stoppa i munnen att vara mat.
Det är ingen som påstått att alla som bor i Kina äter hundkött. Jag tror inte att det går att skylla på fattigdom utan värderingar. Här finns mer att läsa. https://www.animalsasia.org/intl/assets/pdf/CDW/CDW annual review 2019-f-S.pdf

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
431
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 937
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar