Hundägaransvar under pågående jakt.

Sv: Hundägaransvar under pågående jakt.

Kl

Jag höll på att köra över en jakthund som sprang över vägen(80-väg) igår...

Om så skett, hade det varit mitt fel då? Hade jag fått stå för ev vet-kostndaer eller behövt ersatt en död jakthund?

Nej, men du kan kräva att jakthundsägaren ersätter skadorna på din bil om det skulle bli några.
Men personligen så skulle jag inte kunna leva med mig själv om jag körde över en hund och skulle erbjudit hundägaren pengar till en ny valp.

Nej, men du kan kräva att jakthundsägaren ersätter skadorna på din bil om det skulle bli några.
Men personligen så skulle jag inte kunna leva med mig själv om jag körde över en hund och skulle erbjudit hundägaren pengar till en ny valp.

Nu råkar ju bilkörning vara ett av de områdena som också berörs av det strikta ansvaret, så riktigt så enkelt är det inte. Oftast går försäkringsbolagen in och jämkar efter eget huvud - och det brukar sluta i att bilens försäkring tar bilens skador och hundens tar hundens skador.

Allt är inte svartvitt...

Tack för svaret!
Jag tänkte faktiskt inte på att det var strikt ansvar gällande bilkörning också, men när du berättar så är det oerhört logisk att det borde vara på det sättet.
Jag har fått lära mig att man står för skadorna så åsamkas bilen and that's it. Men gäller det samma om det skulle vara en "vanlig"hund som man körde över?
Fast jag skulle ändå erbjuda mig att betala en del för en ny valp, men det är jag som är blödig

Skulle tippa på att hen menar typ.. sällskapshund och inte "certad" jakthund

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX