Hundägaransvar under pågående jakt.

Sv: Hundägaransvar under pågående jakt.

Ja, samma strikta ansvar, även om jägarna oftast påstår annat.
Jägaren bär ansvar för allt hunden hittar på, dvs ALLA de situationer du räknade upp, och det gäller också exempelvis trafikolyckor där hunden driver viltet ut i trafiken ( om det var hunden som gjorde att viltet sprang ut i trafiken)

Nja, om hunden blir påkörd av tåg ersätter Banverket.

För övrigt ska man ha väldigt klart för sig att det är skillnad på jakt och jakt. Själv har jag stötande/kortdrivande hundar och det är inte många minuter de är ur mitt synfält vid jakt.

Elstängsel ofta väldigt bra sätt att hålla diverse inkräktare borta från sina djurhagar.

Då kan du ju länka till domar eller annat som styrker det du skriver, så att vi vanliga dödliga kan lära oss vad som gäller.

Jägaren bär ansvar för allt hunden hittar på, dvs ALLA de situationer du räknade upp, och det gäller också exempelvis trafikolyckor där hunden driver viltet ut i trafiken ( om det var hunden som gjorde att viltet sprang ut i trafiken)

Fast här beskriver Jägareförbundet fall där rätten ansett att hundägaren inte kunde vara ansvarig för vilken väg viltet väljer och därmed heller inte ansvarig för skada: http://www.jagareforbundet.se/Jagar...klar/Du-ansvarar-for-din-hund---i-alla-lagen/

Tyvärr anger de inte vilket/vilka rättsfall det är fråga om.

Inte för att vara oförskämd, men jag är Jurist med specialitet Skadeståndsrätt, och du har fel.

Intressant.
Var nämligen med om alldeles nyligen att en hund kom lös fram till mig och mina två hundar jag var ute med. Då hunden kom snett bakifrån såg jag den inte förrän den var alldeles nära och hann inte korta upp kopplen på mina hundar.
Den hunden ville förmodligen bara säga hej men min hane tycker inte om andra pojkar... Innan jag hunnit blinka högg min kopplade hund den andra över nacken.
Detta är nu "under utredning" så vi får se vad som sägs. Vi är fullt beredda att stå för kostnaderna med tanke på att det var vår hund som bet. Den andra hunden är nu återställd och vi är inte osams på nåt vis med ägarna.

Då kan du ju länka till domar eller annat som styrker det du skriver, så att vi vanliga dödliga kan lära oss vad som gäller.

För det gjorde du när du så tvärsäkert uttalade dig?

Visst skulle jag kunna skriva en uppsats i ämnet, men i ärlighetens namn har jag varken tid eller lust, bara för att överbevisa någon på ett forum. Ska jag lägga den tiden tar jag betalt.
Det är således upp till TS att värdera de svar hon får.

Ämnet som sådant är inte heller särskilt invecklat.

Ja, du har strikt ansvar för din hund, oavsett om du är jägare eller ej.
Har den som drabbats av skadan varit medvållande kan skadeståndet jämkas.
Det följer av allmäna skadeståndsrättsliga principer, och utgången har nog mer att göra med hur skicklig jurist du har än om lagtexten.

Fast här beskriver Jägareförbundet fall där rätten ansett att hundägaren inte kunde vara ansvarig för vilken väg viltet väljer och därmed heller inte ansvarig för skada: http://www.jagareforbundet.se/Jagar...klar/Du-ansvarar-for-din-hund---i-alla-lagen/

Tyvärr anger de inte vilket/vilka rättsfall det är fråga om.

Fallet heter NJA 1983 s 606 och det är ju inte så förvånande att Jägarförbundet tolkar domen som de gör.

I domen slår man fast att en jägare inte har någons ansvarsfrihet för sin hund, dvs orsakar hunden en trafikolycka är hundägaren ansvarig , men det måste finnas Adekvat kausalitet, dvs en direkt koppling mellan handlingen och skadan.
Med andra ord, var det hunden som drev älgen ut i vägen , TR ansåg inte att detta gick att bevisa, HovR däremot upphävde tingsrättens dom och ansåg Jägaren skadeståndsskyldig.

Domen överklagades till HD och Jägarförbundet kallades in som sakkunnig ( !?)
och därför kom man till slutsats att det i det här fallet" inte är troligt att älgen jagades ut på vägen av hunden "
Dvs i det enskilda fallet kunde man inte koppla ihop hunden med älgens vägval.

Domen kanske misstolkas av någon som är oinsatt som att en jägare inte är ansvarig för om dess hund driver ut vilt i vägen och orsakar en olycka, i själva verket öppnar domen upp för det omnämnda, och hade det varit ett fall i nutid hade utgången troligtvis varit annorlunda.

Senast ändrad:

Intressant.
Var nämligen med om alldeles nyligen att en hund kom lös fram till mig och mina två hundar jag var ute med. Då hunden kom snett bakifrån såg jag den inte förrän den var alldeles nära och hann inte korta upp kopplen på mina hundar.
Den hunden ville förmodligen bara säga hej men min hane tycker inte om andra pojkar... Innan jag hunnit blinka högg min kopplade hund den andra över nacken.
Detta är nu "under utredning" så vi får se vad som sägs. Vi är fullt beredda att stå för kostnaderna med tanke på att det var vår hund som bet. Den andra hunden är nu återställd och vi är inte osams på nåt vis med ägarna.

Det beror nog på vem som har bäst ombud. I det flesta fall täcker försäkringar ( vilket var en av avsikterna med det strikta hundägaransvaret )

Senast ändrad:

Det beror nog lite på vad du menar, en hund som är ute på jakt är väl inte intresserad av att göra något annat än söka vilt.

Om det ändå vore så väl! Jag har haft jakthundar inne på våran privata gårdsplan som börjat leka med våra hundar, jakthundar som springer ut framför bilar, jakthundar som kommer nyfiket fram på ridturer osv.. Kanske bodde jag i ett område med ouppfostrade jakthundar iof, men under dom åren var det bara extremt!

Oförskämd var en välvald beskrivning av din attityd i tråden.

Jag bad dig inte skriva en uppsats, jag bad dig länka till domar eller annat som kan styrka dina påståenden.
Har man flera års universitets/högskoleutbildning så borde man ha en viss förmåga att läsa innantill.

Oförskämd var en välvald beskrivning av din attityd i tråden.

Jag bad dig inte skriva en uppsats, jag bad dig länka till domar eller annat som kan styrka dina påståenden.
Har man flera års universitets/högskoleutbildning så borde man ha en viss förmåga att läsa innantill.

Plöstligt mindes jag varför jag undviker att svara i denna typ av trådar.

Plöstligt mindes jag varför jag undviker att svara i denna typ av trådar.

Jag skulle bli jätteglad om du kunde länka till någon dom eller liknande, för jag tror att de flesta av oss hundägare har lärt sig just att den med den bitande hunden får betala, oavsett kopplet. :)

Fallet heter NJA 1983 s 606 och det är ju inte så förvånande att Jägarförbundet tolkar domen som de gör.

(...)

i det enskilda fallet kunde man inte koppla ihop hunden med älgens vägval.

Ja det var onekligen skillnad i tolkning. Jag läste domen och det är märkligt hur artikelförfattaren på Jägareförbundets hemsida kunde få till sin tolkning på det sättet.

Jag har turen att ha en hundintresserad shetlandsponny. Jakthundarna springer inte ofta igenom hagen längre. Och gör dom det så får dom en rusande shetlandsponny efter sig som när han närmar sig börjar skutta som en hjort för att han ska hoppa på dom:angel: Kanske ska hyra ut honom till fårägare som har problem med jakthundar! Sen har jag 7000 v i staketet med så.

Har haft jakthundar efter mig både när jag gått med hund och ridit. När jag gick med hunden så löpte hon och jakthunden ställde sig och surade på mig och försökte ställa sig mellan mig och min hund.

KL
Tack för alla svar, nu vet jag hur det ligger till rent juridiskt. Det är dock inte mycket till tröst, för händer det något så är det ju lika illa oavsett vem som får betala kalaset:cry:
Det är faktiskt ganska jobbigt nu under jakten. Min ena hund blev överfallen av en gråhund för drygt två år sedan. Det satte sig i sinnet på min hund som efter det varit mkt osäker vid hundmöten vilket visar sig i aggressivitet. Nu har vi jobbat med detta i två år och det fungerar någorlunda. Dock hatar han fortfarande gråhunden som överföll honom.
Nu är just den hunden ute och jagar runt vår gård och jag vågar inte gå ut med mina hundar över huvud taget. Först tänkte jag gå en promenad när det blivit mörkt ute, men det är ingen speciellt duktig jakthund så faen vet om den slutat jaga och kommit hem bara för att husse inte får skjuta.
Tur att vi har inhägnad trädgård så vovvarna kan göra sina behov i alla fall, men dom får inte vara ute ensamma.

Haha... Måste bara kommentera detta!

Jag respekterar verkligen dina åsikter och kunskaper men när det gäller hövlighet är du verkligen ingen förebild här på forumet.

hon var så slut att hon kollapsade med tungan utanför munnen och inte ens flyttade sig när jag gick fram till henne, är det deta som kallas Viltvård!?

Har jag också sett. Nu kämpade hinden vidare, men gud så slut hon var. Fruktansvärt att se :mad:

Strikt hundägaransvar gäller, har inget med kopplad/okopplad hund att göra.

En bekant till mig var ute med sin sons BC en dag då det kommer en stor Irländsk varghund farandes och ställer sig över BCn. Herr BC var kopplad och biter (kommer inte ihåg hur allvarligt) varghunden i halsen. Ägaren till den lösa hunden hämtade sin hund och min bekanta ringde polisen och berättade vad som hände, var noga med att säga att det var "hennes" hund som bet osv. Polisen tyckte inte att det var något att ta i, kvinnan med lös hund hade brustit i sin tillsyn över hunden medans kvinnan med BCn ju hade sin kopplad.

Så det finns gråzoner. Det bedöms antagligen väldigt mycket från fall till fall, skadors omfattning etc.

Polisen har inget att göra med det oavsett då strikt ansvar är en skadeståndsrättslig term. Man ska aldrig förlita sig på vad poliser säger i såna här fall, de är inga jurister!

Nej, jag vet. Är inte hundra på om denna polisen hade någon annan speciell befattning som gjorde honom/henne lämplig att svara i ämnet. Det var längesen. BC-"ägaren" gjorde en anmälan iaf.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX