Hundägaransvar under pågående jakt.

Pia

Trådstartare
Om en jakthund ställer till med något under pågående jakt, är då ägarens ansvar det samma som i andra situationer? Eller gäller någon begränsning där?

Sv: Hundägaransvar under pågående jakt.

Det beror nog lite på vad du menar, en hund som är ute på jakt är väl inte intresserad av att göra något annat än söka vilt. Eller menar du bilolycka eller något?

Nu när jag läste frågan igen såg jag att jag missförstod frågan :)

Jag menar allt möjlig som kan hända. T.ex. en bilolycka, men också att hunden skrämmer en häst så det inträffar en olycka, att hunden avviker från jakten och hamnar i slagsmål med en annan hund som är ute på promenad, att hunden börjar driva tamdjur etc. etc.
Det finns ju trots allt jakthundar som inte är så duktiga på sitt jobb.

Någon som vet får svara på det men jag har varit med om att en gråhund kom fram till oss när vi var på prommis, jag har hane och tik. Tiken löpte och gråhunden gick direkt dit fast jag försökte skrämma bort, tiken skrek och min hane sprang runt, jag orkade inte hålla emot och han klippte gråhunden rätt över nacken. Men den var inte ute efter bråk utan backade snällt undan när han insåg att det inte var rätt. Om gråhunden blivit skadad så hade det ju varit jag som fått betalat skadorna men ändå, den kom ju fram till oss lös under jakt, jag har ingen aning om vad som gäller. Å andra sidan var jag helt själv så om de hade börjat slagit så vet jag inte hur det slutat.

Om gråhunden blivit skadad så hade det ju varit jag som fått betalat skadorna men ändå, .

Nu hängde jag inte med... Hade du dina i koppel? Annars är det väl den som har sin hund lös som åker på det? Inte den som är ute och går med sina jyckar?

Edit:
Vet att häromkring har det hänt att jakthundar har attackerat får och höns. Och då har ägaren vackert fått betala. Och jag har aldrig hört talas om att någon blivit ovänner över det. Möjligen ledsna djurägare och skamsna jägare men alla har tagit ansvar.

Jag undrar samma sak!

2 dagar av älgjakt här nu och vi har redan träffat på en lösspringande jakthund under promenad samt haft en annan jakthund springandes runt i hästhagen. Behöver inte jägare ha sina hundar under kontroll utan de kan få springa helt okontrollerade i folks trädgårdar, hästhagar osv?
Om något händer, hur bevisar man det? Om en jakthund springer runt i min trädgård/hästhage/stall/annan plats dvs ej i skogen, har jag rätt att fånga in den och överlämna till polis? Eller vad gör man?

Nu hängde jag inte med... Hade du dina i koppel? Annars är det väl den som har sin hund lös som åker på det? Inte den som är ute och går med sina jyckar?

Jag har fattat för att det är den vars hund biter och orsakar skada som åker på det, oavsett vems hund som är kopplad. Sen kan man ju säkerligen komma överens om annat om hundägaren till den lösa hunden har någorlunda vett i skallen. Men rent juridiskt spelar det ingen roll vilken av hundarna som är lös.

Strikt hundägaransvar gäller, har inget med kopplad/okopplad hund att göra.

Hade jag ingen aning om. Men en helt galen regel måste jag få säga.. Genom att ha sin hund i koppel så tar man ju sitt ansvar. Lösa hundar är ju inte dirket "under ansvar"......

Edit:
Vet att häromkring har det hänt att jakthundar har attackerat får och höns. Och då har ägaren vackert fått betala. Och jag har aldrig hört talas om att någon blivit ovänner över det. Möjligen ledsna djurägare och skamsna jägare men alla har tagit ansvar.

Mina gick i koppel och gråhunden kom från skogen bakom/sidan vid oss så jag såg den inte förrän den var i ögonvrån på mig, det var väl därför tiken skrek, hon blev rädd och jag tror hon såg den samtidigt som mig, jag vände mig emot och försökte skrämma men den hade redan fått korn på tikens bak och det gick på några sekunder.

Jag undrar samma sak!

2 dagar av älgjakt här nu och vi har redan träffat på en lösspringande jakthund under promenad samt haft en annan jakthund springandes runt i hästhagen. Behöver inte jägare ha sina hundar under kontroll utan de kan få springa helt okontrollerade i folks trädgårdar, hästhagar osv?
Om något händer, hur bevisar man det? Om en jakthund springer runt i min trädgård/hästhage/stall/annan plats dvs ej i skogen, har jag rätt att fånga in den och överlämna till polis? Eller vad gör man?

De jägare jag umgås med som har hundar, där ibland jag själv har alltid GPS på hunden och kan alltså se var hunden är någonstans. Och om hunden drar in på en gård eller liknande så tar man sig dit så snart som möjligt/alternativt om man är tillräckligt nära, kallar in hunden.
Men det kan ju även vara så att rådjuret/älgen/vildsvinet har tagit vägen genom en hästhage och hunden enbart går på drevet, men då är det ofta en fokuserad hund som inte bryr sig om något annat och hunden har passerat innan man hinner göra något.

De flesta har även "flärpar" på GPSen med sitt mobilnummer skrivet/tryckt och om hunden kommer in och inte är ute och driver längre så kan det ju vara bra att ringa ägaren. Hunden kan ju ha drivit ett vilt långt ifrån sin "hemmamark" och GPS inte längre når.

Vi hade ett sånt exempel i grannbyn, hans hund drev upp på vägen så han kastade sig i bilen och åkte dit för att plocka upp hunden, men upptäcker på GPS att hunden helt plötsligt rör sig i hög hastighet längs med vägen, alltså blivit upplockad av en bil och de har kört iväg...:crazy: Han ringer polisen för att kolla om någon har ringt och sagt att de är på väg in med en hund, ingen hade ringt... GPS räckvidden är för kort och han har inte så mycket ett gå på, tillslut efter mycket oro och ringande så ringer en vetrinär lite trött och talar om att det hade kommit in en dam och dumpat hunden hos vetrinären för den verkade flåsig...Damen hade försvunnit och hundägaren fick lov att åka till vetrinären för att hämta ut sin fullt friska hund...

Så ja strikt hundägar ansvar gäller, du får fånga in en hund som stör dig eller dina tamdjur, men med lite sunt förnuft.

Jag undrar samma sak!

Ja du har rätt att fånga in den, o om den inte låter sig fångas in o skadar dina tamdjur så har du rätt att skjuta den.

Jag har flera bekanta som fått får ihjälhetsade av jakthundar på vift. Likaså är det rätt ofta jakthundar nere på min gårdsplan och vimsar runt nu i jaktsäsong.

Jag har god lust att plocka in dem i bilen och köra till polisen bums, tycker det är förjävligt att de får ränna så okontrollerat som de gör!!

/Migo

Jag har flera bekanta som fått får ihjälhetsade av jakthundar på vift. Likaså är det rätt ofta jakthundar nere på min gårdsplan och vimsar runt nu i jaktsäsong.

Jag har god lust att plocka in dem i bilen och köra till polisen bums, tycker det är förjävligt att de får ränna så okontrollerat som de gör!!

/Migo

Gör det, det gör jag, trots att jaktlaget är i närheten, det var enda sättet att få ordning på eländet.
Jag hotade också med att skjuta den nästa gång de var inne och jagade våra tamdjur, ( trots att jag aldrig skulle fixa det).

Jag vet också att andra som har tröttnat helt enkelt plockat av namnhalsbandet och lämnat hunden till en polisstation lite längre bort, då tar det längre tid för jägaren att leta rätt på hunden.

Jag tycker att en stor del av den jakt som bedrivs med hund är rent djurplågeri där viltet hetsas och stressas inabsurdum,.

Vid ett tillfälle tog jag ena jakthunden på vår tomt när den drivit en rådjurshind mer eller mindre rakt upp på vår veranda, hon var så slut att hon kollapsade med tungan utanför munnen och inte ens flyttade sig när jag gick fram till henne, är det deta som kallas Viltvård!?

Senast ändrad:

Om en jakthund ställer till med något under pågående jakt, är då ägarens ansvar det samma som i andra situationer? Eller gäller någon begränsning där?

Ja, samma strikta ansvar, även om jägarna oftast påstår annat.
Jägaren bär ansvar för allt hunden hittar på, dvs ALLA de situationer du räknade upp, och det gäller också exempelvis trafikolyckor där hunden driver viltet ut i trafiken ( om det var hunden som gjorde att viltet sprang ut i trafiken)

Strikt hundägaransvar gäller, har inget med kopplad/okopplad hund att göra.

Det stämmer, MEN koppel eller ej kan få stor betydelse vid bedömning av skadeståndet.

Dvs du har alltid ansvar för vad din hund gör oavsett situation MEN den andra parten kan anses medvållande och då jämkas skadeståndet , ofta till noll. Så har du din hund kopplad och en okopplad hund flyger på den varpå endast den okopplade får skadador kommer den okopplade hundens ägare anses medvållande och troligen inte erhålla någon ersättning

Ja, samma strikta ansvar, även om jägarna oftast påstår annat.
Jägaren bär ansvar för allt hunden hittar på, dvs ALLA de situationer du räknade upp, och det gäller också exempelvis trafikolyckor där hunden driver viltet ut i trafiken ( om det var hunden som gjorde att viltet sprang ut i trafiken)

Det stämmer, MEN koppel eller ej kan få stor betydelse vid bedömning av skadeståndet.

Dvs du har alltid ansvar för vad din hund gör oavsett situation MEN den andra parten kan anses medvållande och då jämkas skadeståndet , ofta till noll. Så har du din hund kopplad och en okopplad hund flyger på den varpå endast den okopplade får skadador kommer den okopplade hundens ägare anses medvållande och troligen inte erhålla någon ersättning
Ofta, men inte alltid. Om din/min kopplade hund gör slarvsylta av en lös hund som kommer för att leka/mucka, så är du/jag skyldig att stå för veterinärkostnaderna. Blir båda skadade så jämkas det.

Ofta, men inte alltid. Om din/min kopplade hund gör slarvsylta av en lös hund som kommer för att leka/mucka, så är du/jag skyldig att stå för veterinärkostnaderna. Blir båda skadade så jämkas det.

Inte för att vara oförskämd, men jag är Jurist med specialitet Skadeståndsrätt, och du har fel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX