Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om gråhunden blivit skadad så hade det ju varit jag som fått betalat skadorna men ändå, .
Annars är det väl den som har sin hund lös som åker på det? Inte den som är ute och går med sina jyckar?
Nu hängde jag inte med... Hade du dina i koppel? Annars är det väl den som har sin hund lös som åker på det? Inte den som är ute och går med sina jyckar?
Strikt hundägaransvar gäller, har inget med kopplad/okopplad hund att göra.
Nu hängde jag inte med... Hade du dina i koppel? Annars är det väl den som har sin hund lös som åker på det? Inte den som är ute och går med sina jyckar?
Edit:
Vet att häromkring har det hänt att jakthundar har attackerat får och höns. Och då har ägaren vackert fått betala. Och jag har aldrig hört talas om att någon blivit ovänner över det. Möjligen ledsna djurägare och skamsna jägare men alla har tagit ansvar.
Jag undrar samma sak!
2 dagar av älgjakt här nu och vi har redan träffat på en lösspringande jakthund under promenad samt haft en annan jakthund springandes runt i hästhagen. Behöver inte jägare ha sina hundar under kontroll utan de kan få springa helt okontrollerade i folks trädgårdar, hästhagar osv?
Om något händer, hur bevisar man det? Om en jakthund springer runt i min trädgård/hästhage/stall/annan plats dvs ej i skogen, har jag rätt att fånga in den och överlämna till polis? Eller vad gör man?
Ja du har rätt att fånga in den, o om den inte låter sig fångas in o skadar dina tamdjur så har du rätt att skjuta den.Jag undrar samma sak!
2 dagar av älgjakt här nu och vi har redan träffat på en lösspringande jakthund under promenad samt haft en annan jakthund springandes runt i hästhagen. Behöver inte jägare ha sina hundar under kontroll utan de kan få springa helt okontrollerade i folks trädgårdar, hästhagar osv?
Om något händer, hur bevisar man det? Om en jakthund springer runt i min trädgård/hästhage/stall/annan plats dvs ej i skogen, har jag rätt att fånga in den och överlämna till polis? Eller vad gör man?
Jag har flera bekanta som fått får ihjälhetsade av jakthundar på vift. Likaså är det rätt ofta jakthundar nere på min gårdsplan och vimsar runt nu i jaktsäsong.
Jag har god lust att plocka in dem i bilen och köra till polisen bums, tycker det är förjävligt att de får ränna så okontrollerat som de gör!!
/Migo
Jag har flera bekanta som fått får ihjälhetsade av jakthundar på vift.
/Migo
Om en jakthund ställer till med något under pågående jakt, är då ägarens ansvar det samma som i andra situationer? Eller gäller någon begränsning där?
Strikt hundägaransvar gäller, har inget med kopplad/okopplad hund att göra.
Vet du om det finns någon statistik på hur många får som dör på detta sätt?
Ofta, men inte alltid. Om din/min kopplade hund gör slarvsylta av en lös hund som kommer för att leka/mucka, så är du/jag skyldig att stå för veterinärkostnaderna. Blir båda skadade så jämkas det.Ja, samma strikta ansvar, även om jägarna oftast påstår annat.
Jägaren bär ansvar för allt hunden hittar på, dvs ALLA de situationer du räknade upp, och det gäller också exempelvis trafikolyckor där hunden driver viltet ut i trafiken ( om det var hunden som gjorde att viltet sprang ut i trafiken)
Det stämmer, MEN koppel eller ej kan få stor betydelse vid bedömning av skadeståndet.
Dvs du har alltid ansvar för vad din hund gör oavsett situation MEN den andra parten kan anses medvållande och då jämkas skadeståndet , ofta till noll. Så har du din hund kopplad och en okopplad hund flyger på den varpå endast den okopplade får skadador kommer den okopplade hundens ägare anses medvållande och troligen inte erhålla någon ersättning
Ofta, men inte alltid. Om din/min kopplade hund gör slarvsylta av en lös hund som kommer för att leka/mucka, så är du/jag skyldig att stå för veterinärkostnaderna. Blir båda skadade så jämkas det.