Hundaffär

KisseNova

Trådstartare
Jag var i samtal med en tjej igår om hennes hund som skulle säljas, jag frågade om det var okej att hälsa på vilket det var. Men nu har jag ångrat mig, jag vill inte ha den hunden utan har insett att jag vill ha en hund med mer fart och fläkt. Så hur backar man ur en affär smidigt? Dessutom har jag eventuellt hittat en staffblanding som jag hellre vill ha fast det är en valp. Jaa, jag är rörig men jag kollar på så många hundar samtidigt för att kunna hitta en hund som passar i mitt liv.

Hur vanligt är det att ägaren till hunden ändrar åsikt. jag skrev i ett tidigt mail att jag vill kunna ha min hund lös men fick till svar att en amstaff alltid ska vara kopplad eftersom den härstammar från pitbull. Dom raserna hade så stor bråklust. Då skrev jag tillbaka att givetvis ska man ju bara ha hunden lös i situationer där man kan lita på hunden och inte bland folk. Nu helt plötsligt har han ändrat åsikt och skriver att hans hund går lös i skogen. Känns lite skumt... kan man lita på en person som ändrar åsikt så snabbt ?

Skulle ni gå med på att eran ny inköpta hund skulle få bo enstaka helger hos sin gamla ägare? Fick nämligen den frågan på mail ifrån en annan ägare. Jag skrev tillbaka att jag inte tycker att det är en så bra ide oavsett vem som köper hunden eftersom hunden bor känna sig trygg och säker i det nya hemmet. Och att det bara kan bli väldigt fel för hunden om den ska fara mellan sitt nya och gamla hem. Hur tycker ni?

Sv: Hundaffär

Fråga 1: "jag har funderat lite mer på saken och har kommit fram till att det här nog ändå inte är rätt typ av hund för mig. Tack ändå och lycka till att hitta ett bra hem åt din hund!"

Fråga 2: Om ägaren till en hund jag är intresserad av plötsligt ändrar vad hunden kan och inte kan skulle jag dra öronen åt mig... Hur desperat är han att bli av med hunden liksom och varför är han inte ärligt från början så att hunden får det optimala hemmet? Å andra sidan, hur mycket ändrade han egentligen åsikt? Han söker uppenbarligen någon som tar ansvar för att hunden inte kommer lös var som helst, för att han är mån om hunden eller för att han är rädd att hunden skulle hitta på "något"?

Fråga 3: Tveksamt. När det väl är min hund så är det min hund. Om gamla ägaren däremot vill vara hundvakt ibland när jag behöver det och det funkar rent logistiskt m.m. så helt ok. Likaså får de gärna komma på besök någon gång ibland(efter att hunden bott in sig) eller ringa/maila och fråga hur det går.
Men inte regelbundna helger som villkor för att få köpa hunden.

2.an. Jag skrev hela min hunderfarenhet, hur jag ser på hunduppfostran, hundhållning och allt som handlar om hund. Dessutom så verkar han inte ge så mkt information, utan gav mig sin msn-adress om jag ville prata lite. Ehh? Det går väl lika bra över mail om man ändå inte får ringa...

3.an Det verkade vara ett villkor för att få köpa hunden. Men givetvis är den gamla ägaren alltid välkommen att få hälsa på när som helst när tid finns men inte att låta hunden vara där någon enstaka helg.

Tycker det var väldigt bra formulerat av Skogstrollet hur man på ett bra sätt kan säga att hunden inte passar.

Det med amstaffägaren verkar lite svårt, kan ju ha varit så att han ville avskräcka först?

På sista frågan så hade jag svarat: Aldrig! Dels för min egen skull, är hunden min så är den min. Och dels för hunden skull, borde bli rörigt om den regelbundet ska tillbaka. Dock är det ju trevligt om man kan ta hjälp av förra ägaren om man behöver hundvakt vid något enstaka tillfälle.

2:an Det där med att man inte får ringa på en annons förstår jag inte... Ok om man vill slippa en massa 14:isar som vill veta vad hunden heter, men efter ett bra mail från dig borde det vara helt naturligt att prata om det över telefon så man kan reda ut ordentligt vad det handlar om. Jag skulle nog fortsätta leta.

3:an. Då skulle jag hoppa den hunden. Ev hänvisa till ett bra hundpensionat... :cool:

Tycker du verkar ha fått kontakt med oseriöst folk, backa.. det hade jag gjort.
Men å andra sidan kanske man kanske inte är helt seriös om man föder upp amstaff-korsningar.. (duckar)
Ta kontakt med en rasförening istället och bli vidareslussad till en seriös uppfödare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 109
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 355
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 373
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka