Hund som tröttnar på maten

För tillfället tränar jag i kräsne herr hund halva dagsgivan på morgonen (torrfoder, lite olika sorter), sedan får det bli som det blir. Vi skvallertränar på fåglar, katter, folk, då duger torrfodret som han i andra sammanhang ratar. Senare på dagen äter han ibland blötmat, ibland ett broskben. Får nästan inte mat i skålen just nu.

För tillfället tränar jag i kräsne herr hund halva dagsgivan på morgonen (torrfoder, lite olika sorter), sedan får det bli som det blir. Vi skvallertränar på fåglar, katter, folk, då duger torrfodret som han i andra sammanhang ratar. Senare på dagen äter han ibland blötmat, ibland ett broskben. Får nästan inte mat i skålen just nu.
Jobbigt att ni också har problem fast samtidigt skönt att inte sitta ensam i båten så att säga. Jag funderar på att köpa ett högenergifoder för att han ska få i sig mer trots mindre mängd, han borde nämligen gå upp mer i vikt. Men vet inte om det är en bra eller dålig idé... Tage tar också torrfodret som belöning om vi är ute men det är svårt att få i han den mängden han skulle behöva på det sättet.

Har du provat barf-bollarna? Alice åt sparsamt när jag fick henne. Torrfoder gick inte, färskfoder gick inte. Testade Vaisto och gav endast ett mål om dagen. Då blev det liv i luckan! Hon åt så mycket att hon blev TJOCK! :eek: Barfade ett tag och gick sedan över på färskfoder - funkade hur bra som helst! Idag har vi tagit oss så långt att hon äter Acana torrfoder med god aptit! Ger fortfarande bara mat en gång om dagen dock.

Har du provat barf-bollarna? Alice åt sparsamt när jag fick henne. Torrfoder gick inte, färskfoder gick inte. Testade Vaisto och gav endast ett mål om dagen. Då blev det liv i luckan! Hon åt så mycket att hon blev TJOCK! :eek: Barfade ett tag och gick sedan över på färskfoder - funkade hur bra som helst! Idag har vi tagit oss så långt att hon äter Acana torrfoder med god aptit! Ger fortfarande bara mat en gång om dagen dock.
Har inte testat sådana men låter ju som om jag får testa det :D Dum-Tage åt iaf maten nu ikväll, så nu är jag inte lika sur på honom :p

Jobbigt att ni också har problem fast samtidigt skönt att inte sitta ensam i båten så att säga. Jag funderar på att köpa ett högenergifoder för att han ska få i sig mer trots mindre mängd, han borde nämligen gå upp mer i vikt. Men vet inte om det är en bra eller dålig idé... Tage tar också torrfodret som belöning om vi är ute men det är svårt att få i han den mängden han skulle behöva på det sättet.

Jag tycker också att det ät skönt att veta att man inte är ensam. :) En Västgöte skall ju vara ett matvrak...

Det han får i sig är mindre än hälften av vad han "borde" äta enligt doseringsanvisningen, men han är glad och pigg, slank men inte mager. Antagligen extremt lättfödd. Han får vad man kan definiera som högenergifoder. Det jag oroar mig för är om han får tillräckligt av vitaminer och mineraler när han äter så lite. Emellanåt får han Standarts Immun i laxolja som tillskott.

Läste på någon uppfödares hemsida att när hon behövde få upp hundar i vikt så gav hon lightfoder. Hundarna blev hungrigare, förmodligen av alla kolhydrater, och åt mer. Säger kanske en del om hur väl den sortens foder (inte) fungerar på hundar som behöver gå ner i vikt...

Jag tycker också att det ät skönt att veta att man inte är ensam. :) En Västgöte skall ju vara ett matvrak...

Det han får i sig är mindre än hälften av vad han "borde" äta enligt doseringsanvisningen, men han är glad och pigg, slank men inte mager. Antagligen extremt lättfödd. Han får vad man kan definiera som högenergifoder. Det jag oroar mig för är om han får tillräckligt av vitaminer och mineraler när han äter så lite. Emellanåt får han Standarts Immun i laxolja som tillskott.

Läste på någon uppfödares hemsida att när hon behövde få upp hundar i vikt så gav hon lightfoder. Hundarna blev hungrigare, förmodligen av alla kolhydrater, och åt mer. Säger kanske en del om hur väl den sortens foder (inte) fungerar på hundar som behöver gå ner i vikt...
Jag var ju så glad över att Tage var så enkel med maten som valp, då min gammelhund också krånglat mycket med maten. Men tji fick jag ;) Han håller dock ut längre än en vecka, burkmaten höll i tre veckor tex. Och när han gillar maten har han superbra aptit...
Tage är inte så lättfödd, men han har gått upp i vikt nu de senaste veckorna när burkmaten har fungerat. Så just nu känns det inte lika jobbigt när han krånglar med maten, även om jag ju vill att han ska få i sig så mycket som möjligt. Till frukost åt han knappt en dl, yeey :p Får se hur mycket han får i sig under dagen.
Han får Standardts fiskolja i maten och jag ska nog börja ge honom lite B-vitamin också.

Haha lightfodret låter ju strålande för tjocka hundar! Tages mage mår dock inge vidare av spannmål och jag misstänker att det är en del sådant i lightfoder. Min gammelhund äter veterinärfoder så att varva med hans mat går heller inte, hade ju varit smidigt om det gick att lösa så enkelt :p

Jag testade Vaisto. Tinade var de äckliga, men frysta åt han dem, i en vecka ungefär... Som allt annat.
Ajdå :p

I feel your pain.

Sitter i samma båt med Tonto. Ibland äter han inge ens ett mål om dagen. :down:
Vi börjar bli många i båten, alltid nått :p Tage äter ju jättebra när maten är god, men sen från en dag till en annan har han tröttnat och då äter han inte förrns det sker någon förändring verkar det som...

Vi börjar bli många i båten, alltid nått :p Tage äter ju jättebra när maten är god, men sen från en dag till en annan har han tröttnat och då äter han inte förrns det sker någon förändring verkar det som...

Min måste få två-tre olika sorters mat varje dag för att äta. Så nu är det ett torrfoder och två-tre olika färskfoder. :meh:

Är det ännu så jobbigt? Tillsätter du b-vitamin?

Det ville han inte ha! Men jag funderar på att prova igen. Han tycker om konstiga saker som typ gurka...

Idag åt han tex ingen frukost. Nu slängde han i sig 200g färskfoder. Blir lite torrfoder eller kyckling till middag tror jag!

Det ville han inte ha! Men jag funderar på att prova igen. Han tycker om konstiga saker som typ gurka...

Idag åt han tex ingen frukost. Nu slängde han i sig 200g färskfoder. Blir lite torrfoder eller kyckling till middag tror jag!
Jag hörde om nån som gav b-vitamin för hästar. Någon söt och smaklig variant.

Men hur som helst måste det vara jobbigt
Stackars dig!

Min vägrar att ens smaka blodpulver. :p

Hmm ja då är det ju inte till nån hjälp.

Jag hade två hundar förut som inte var så matglada. Jag hällde upp deras dagsranson torrfoder i deras skålar på morgonen så fick de äta när de kände för det. Den ena åt mest på kvällen och den andre åt helst på natten men de kunde även gå och småäta lite under dagen. De lät bli varandras skålar. Den ena hunden hade sin skål i köket och den andre i vardagsrummet.

Jag hörde om nån som gav b-vitamin för hästar. Någon söt och smaklig variant.

Men hur som helst måste det vara jobbigt
Stackars dig!

Jag börjar vänja mig tror jag. :nailbiting:

Äter han inte en dag så äter han bättre dagen efter. Veterinären berömde både hullet och tyckte att han var väldigt välmusklad. Så jag känner inte att jag behöver oroa mig så mycket. :)

Men jobbigt är det ibland!

Hmm ja då är det ju inte till nån hjälp.

Jag hade två hundar förut som inte var så matglada. Jag hällde upp deras dagsranson torrfoder i deras skålar på morgonen så fick de äta när de kände för det. Den ena åt mest på kvällen och den andre åt helst på natten men de kunde även gå och småäta lite under dagen. De lät bli varandras skålar. Den ena hunden hade sin skål i köket och den andre i vardagsrummet.

Önskar att vi också kunde ha skålarna framme! Men en är lite mer matglad än den andre. De rör inte varandras skålar när vi är hemma, men är vi inte där så äter den matglade upp den mindre matglades mat och han är redan tjock! :cautious:

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 844
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka