Hund som tröttnar på maten

Ja, jag har en hund som inte verkar tåla nötkött rått i färskfoder, däremot tillagat/uppvärmt som i torrfoder går det bra. Tyvärr då, eftersom hunden tycker färskfodret är mycket godare:down:
(Litet sidospår till TS fråga dock)
Kan du inte ge färskfoder utan nöt då? Eller missförstod jag något? :)

Kan du inte ge färskfoder utan nöt då? Eller missförstod jag något? :)
Jodå fast det finns inte så mycket att välja på då, ger VOH och får ge lamm nu. Men det finns inte i storförpackningar vilket gör att det blir rätt dyrt, så jag ger mest torrfoder nu.

Jag behöver lite råd från bukes samlade kunskapsbank :D

Min unghund tröttnar på sin mat. Han kan äta maten glatt och med god aptit i några veckor/månader för att sen en dag börja rata den. Samma med både färsk- och torrfoder. Oftast äter han en gång om dagen men idag spottade han t.o.m. ut maten om jag gav honom från handen. Äter han inte på hela dagen kräks han galla på natten så tinade upp lite färskfoder (som han totalratade för några månader sedan) och blandade i torrfodret han äter just nu och då gick det plötsligt att äta. Jag förstår att det är dumt att blanda i saker i maten men det blir som att välja mellan pest och kolera när han inte ätit på hela dagen...

Hur hade ni gjort? Haft flera sorters mat och varierat mellan dem, kört stenhårt på en fodersort eller något annat alternativ?
Det här inlägget kunde jag ha skrivit en gång i tiden. Tror till och med att jag gjorde det när Loppan var ung. (5år nu)

Det som har fungerat bäst för oss är att byta foder när hon inte längre är sugen. Hon får äta upp säcken vi har hemma men vi köper inte samma igen. Färskfoder hoppade vi till slut så nu är det torrfoder som gäller. Vi skiftar mellan Acanas olika smaker och Orijen.

Här är en till... Han åt Sund Hundmat med god aptit fram till han var ca 6 mån, sen var det äckligt. Vi har testat "allt". Färskfoder, BARF, torrmat, blötmat, hemlagat. Det går bra i några veckor, sen vill han inte. Det som funkar bäst just nu är Bozitas blötmat, och lite köttben då och då. Han äter ca 1/4 av vad han "borde", men är i fint hull och pigg, så jag har helt enkelt slutat bry mig. Variation och att jag inte bryr mig så mycket funkar bäst här. Vissa dagar äter han nästan inget, andra är han riktigt hungrig. Han får Standardts Immun för att se till att han får alla vitaminer och mineraler fast han äter så lite. Provat Aptit också, men det tyckte han var äckligt!

Jag är lite tveksam till den förklaringen. Allergener är värmekänsliga vilket gör att om de utsätts de för värme så minskar risken att drabbas av allergisk reaktion när man äter det - alternativt att reaktionen blir lindrigare. Då tror jag snarare att det beror på något annat, t.ex. att det är något annat än det misstänkta som hunden reagerar på eller att det är frågan om allergi mot t.ex. förrådskvalster.
Jo absolut kan det vara så, men de hundar vars ägare jag pratat med som varit i en sådan situation har blivit testade negativt för kvalsterallergi och sedan har de börjat testa för allergier mot olika ämnen i foder. Påstår de. Jag har ju aldrig haft allergisk hund själv, så jag har aldrig behövt testa mig fram med sådant. Att hundar reagerar olika på samma ingrediens beroende på om det är i torrfoder eller färskfoder är jag dock fortsatt övertygad om.

Jag har också läst en del om att flera "allergier" i själva verket är näringsbrist som ger allergiliknanade symptom. Stämmer det, då är det kanske snarare det som hundägarna jag pratat med varit med om, utan att de vet om det.

Jo absolut kan det vara så, men de hundar vars ägare jag pratat med som varit i en sådan situation har blivit testade negativt för kvalsterallergi och sedan har de börjat testa för allergier mot olika ämnen i foder. Påstår de. Jag har ju aldrig haft allergisk hund själv, så jag har aldrig behövt testa mig fram med sådant. Att hundar reagerar olika på samma ingrediens beroende på om det är i torrfoder eller färskfoder är jag dock fortsatt övertygad om.

Jag har också läst en del om att flera "allergier" i själva verket är näringsbrist som ger allergiliknanade symptom. Stämmer det, då är det kanske snarare det som hundägarna jag pratat med varit med om, utan att de vet om det.

Allergier är luriga, för man kan testa negativt trots att man är allergisk. Det enda man kan gå på - egentligen - när det kommer till allergier är förekomst eller frånvaro av reaktion. Men som du är inne på så kan det finnas andra skäl till varför hundens allergi ändå blir bättre på färskfoder. Tarmfloran spelar ju stor roll vid allergier.

Det här inlägget kunde jag ha skrivit en gång i tiden. Tror till och med att jag gjorde det när Loppan var ung. (5år nu)

Det som har fungerat bäst för oss är att byta foder när hon inte längre är sugen. Hon får äta upp säcken vi har hemma men vi köper inte samma igen. Färskfoder hoppade vi till slut så nu är det torrfoder som gäller. Vi skiftar mellan Acanas olika smaker och Orijen.
Det är så vi har gjort hittills, men det finns inte så många sorter kvar då jag är ganska noga med råvarorna i maten + att det ska vara spannmålsfritt :p Acana funkade inte alls tex, den fick benämningen "fis-maten" här hemma ;) Men skönt att det funkar för er och att vi inte är ensamma om problemet. Jag hoppas det kan funka med färskfoder här hemma framöver, när jag köpt på mig fler sorter :)

Här är en till... Han åt Sund Hundmat med god aptit fram till han var ca 6 mån, sen var det äckligt. Vi har testat "allt". Färskfoder, BARF, torrmat, blötmat, hemlagat. Det går bra i några veckor, sen vill han inte. Det som funkar bäst just nu är Bozitas blötmat, och lite köttben då och då. Han äter ca 1/4 av vad han "borde", men är i fint hull och pigg, så jag har helt enkelt slutat bry mig. Variation och att jag inte bryr mig så mycket funkar bäst här. Vissa dagar äter han nästan inget, andra är han riktigt hungrig. Han får Standardts Immun för att se till att han får alla vitaminer och mineraler fast han äter så lite. Provat Aptit också, men det tyckte han var äckligt!
Tage är lite smal, eller kanske i lägre spannet av "normal" så jag vill helst att han ska äta så mycket som möjligt ;) Men din första mening kunde jag ha skrivit, det var nog där vid 5-6 månader han började krångla. Innan dess typ andades han in maten från Sund hundmat. Och jag var såååå nöjd över att ha fått en hund som var så enkel med maten eftersom att min vuxna hund alltid krånglat med det.... tji fick jag :p

Det är så vi har gjort hittills, men det finns inte så många sorter kvar då jag är ganska noga med råvarorna i maten + att det ska vara spannmålsfritt :p Acana funkade inte alls tex, den fick benämningen "fis-maten" här hemma ;) Men skönt att det funkar för er och att vi inte är ensamma om problemet. Jag hoppas det kan funka med färskfoder här hemma framöver, när jag köpt på mig fler sorter :)
Vi har gått tillbaka till en "gammal" sort efter ett tag med andra också. Det har hon gått med på

Har köpt hem tre sorters Bravo och tre sorters VoH. Bravo var ingen hit idag... Idag har han inte ätit någonting :( Hoppas han är hungrig imorgon...

Vi har Bozita Robur som "grund", blöter alltid upp innan så det får svälla och bli mjukt! Sedan så köper vi BARF-bollar, olika typer av färskfoder och blötfoder. Så får han 1/3 av dagliga givan i sånt gottigt. Blandar ut med hans grundfoder. En gång i veckan får han en äggula i också :) han äter nästan alltid upp (okej, inte nu när vi har löptik som granne)! Var också suuuuuperkräsen med maten innan, kunde gå flera dagar innan han åt hemma.
Han är ju visserligen med i stallet varje dag också, så det slinker ju alltid ner lite pellets, hästbajs och rester från hovslagaren.

Hans mage har nog fått härdats redan från början :)

Hundjäkeln har nu tröttnat även på burkmaten trots att vi har roterat på de olika smakerna... :meh: Färskfoder äter han fortfarande inte, trots att jag nu testat alla sorter jag kan hitta här i närområdet. Men han har fram tills igår ätit torrfoder/färskfoder om det varit blandat med burkmaten från Bozita. Nu hör jag hur hans mage kurrar men äta ska han tydligen inte...

Hundjäkeln har nu tröttnat även på burkmaten trots att vi har roterat på de olika smakerna... :meh: Färskfoder äter han fortfarande inte, trots att jag nu testat alla sorter jag kan hitta här i närområdet. Men han har fram tills igår ätit torrfoder/färskfoder om det varit blandat med burkmaten från Bozita. Nu hör jag hur hans mage kurrar men äta ska han tydligen inte...

Nu har jag inte läst hela tråden, men svärmor ger sin kräsna tik olika mat vid alla mål. Exempelvis färskfoder frukost, torrfoder lunch och nått tredje till kvällsmat och från att knappt äta något alls äter hon nu oftast upp vid alla mål!

Nu har jag inte läst hela tråden, men svärmor ger sin kräsna tik olika mat vid alla mål. Exempelvis färskfoder frukost, torrfoder lunch och nått tredje till kvällsmat och från att knappt äta något alls äter hon nu oftast upp vid alla mål!
Just nu äter han ju ingenting :p Men vi jobbar på det och det hade varit riktigt trevligt om vi i framtiden kan kunna variera sådär :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 844
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka