Hund som tröttnar på maten

Det finns t.o.m. hundar som är allergiska mot torrfoder med vissa proteinkällor (tex kyckling) men som utan minsta problem kan äta samma proteinkälla när den kommer i rå form. (vilket är ännu en anledning till att jag är skeptisk till torrfoder ;) )

De enda färskfoder jag själv är skeptisk till är de som innehåller melass och/eller betfiber. Jag tror åtminstone att det är de ingredienserna som är anledningen till att mina + vänners hundar får dålig mage av vissa färskfoder. Våra hundar har normalt sett magar som klarar vad sjutton som helst, men av tex Klass färskfoder och Emmzo färskfoder så blir det mer eller mindre diarré... Deras rena köttprodukter är däremot bra, framförallt Emmzos är jag förtjust i, men de är ju mer intressanta om man barfar.
Jag blev bara så sur på allt vad färskfoder heter när hunden plötsligt en dag vägrade äta minsta lilla, typ en dag efter vi köpt hem ett storpack... :meh::p Men jag ska lägga det bakom mig nu och sikta framåt, det var ju trots allt färskfodret som räddade situationen idag ;)

Jag blev bara så sur på allt vad färskfoder heter när hunden plötsligt en dag vägrade äta minsta lilla, typ en dag efter vi köpt hem ett storpack... :meh::p Men jag ska lägga det bakom mig nu och sikta framåt, det var ju trots allt färskfodret som räddade situationen idag ;)
Jag köpte hem 16kg färskfoder innan Ebrah flyttade in här. Gissa vad hon vägrade äta? :meh: Aysu åt det gärna, så hon fick det istället. MEN när det var ungefär 3kg kvar, då kom Ebrah på att det fodret var jättejättegott! :banghead: Vom og hundemat var ett tag det enda hon åt. Nu äter hon vad som helst med god aptit, förutom lever som hon inte verkar gilla konsistensen på och hon kan vara lite kinkig med att maten verkligen måste lukta fräscht. Det är ju ingen fara för dem att äta även när det börjat lukta liiiite konstigt, Aysu äter med god aptit ändå och mår utmärkt, men Ebrah vägrar. Det enda Aysu alltid vägrar är fisk, men Standardts fiskolja går visst bra och tur är det, för hon behöver fiskoljan för att må bra.

Jag köpte hem 16kg färskfoder innan Ebrah flyttade in här. Gissa vad hon vägrade äta? :meh: Aysu åt det gärna, så hon fick det istället. MEN när det var ungefär 3kg kvar, då kom Ebrah på att det fodret var jättejättegott! :banghead: Vom og hundemat var ett tag det enda hon åt. Nu äter hon vad som helst med god aptit, förutom lever som hon inte verkar gilla konsistensen på och hon kan vara lite kinkig med att maten verkligen måste lukta fräscht. Det är ju ingen fara för dem att äta även när det börjat lukta liiiite konstigt, Aysu äter med god aptit ändå och mår utmärkt, men Ebrah vägrar. Det enda Aysu alltid vägrar är fisk, men Standardts fiskolja går visst bra och tur är det, för hon behöver fiskoljan för att må bra.
Ja, kärleken då alltså - så enorm ;) Hundkräk :p :D

Har han ätit spannmål i färskfoder? Mina hundar har inte klarat spannmål i torrfoder men inte haft några problem med det i färskfoder (förutom att de bajsar mer, men ja, det är ju inte så konstigt). Jag själv gav Bravo som första foder när jag slutade med torrfoder, men sedan dess har de bytt ingredienser och efter det så har jag inte testat det. Har du någon bekant i närheten som vill ge färskfoder så kan du ju köpa hem lite olika sorter och sälja billigt till dem om din hund inte vill ha.

Förövrigt ratar även mina ben ibland :p Matvraket Aysu som skulle äta tretusen kilo mat om hon fick kan få för sig att bara ligga bredvid de nackkotor jag ger. Först efter någon timme så äter hon (och hon har inga problem med tänder, hals eller annat). Valpen däremot var lite kräsen med krossat kött när hon var mindre men rejält jobbiga ben älskade hon alltid. Såå det varierar tydligen vilken konsistens de vill ha. Och justja, Aysu kan även spotta ut köttbullar om hon fått det som godis för lång tid i ett sträck. Hon gillar variation!
Så gör min rätt ofta med ben också, men främst varje dag med färskfodret. Han tar det från skålen och lägger det på sin matta han får äta på. Sen gör han något annat i typ en timme. Sen poff är maten borta :D

Jag har också en hund som är extremt svår med maten. Det beror till stor del att hon har en portacava shunt, som innebär att hon mår sämre efter matintag, så det blir en slags antabuseffekt. Hon måste också äta specialfoder för leversjuka hundar med max 1/3 högvärdigt protein i varje måltid. Vi har provat alla veterinärfoder som finns, torra och blötfoder. Allt funkar i ett par veckor, men sen är det stopp. Nu får hon hemlagad mat enligt specialrecept. Det går bättre, men inte bra. Som tur är så äter hon torrfoder som godis ute på promenaderna, men absolut inte inomhus. Sen äter hon 4 ggr per dag pga sin diagnos, men Alice hade nog hellre ätit 2 ggr.
Hade jag varit du och hundens mage klarar det så satsa på variation. Kanske prova b-vitamin som andra föreslår. Jag har provat Aptit från Standardt, men det funkar tyvärr inte alls här..

Så gör min rätt ofta med ben också, men främst varje dag med färskfodret. Han tar det från skålen och lägger det på sin matta han får äta på. Sen gör han något annat i typ en timme. Sen poff är maten borta :D
Ebrah brukar kasta ut köttbitar i en stor cirkel runt sig, sedan går hon runt och äter bitarna en och en... Ibland nöjer hon sig med att bara gå iväg med bitarna till en matta och äta dem där. När hon gjorde så varje gång, då ställde jag efter ett tag ner skålen vid mattan. Resultatet? Hon tog bitarna och gick till en annan matta :D

Ebrah brukar kasta ut köttbitar i en stor cirkel runt sig, sedan går hon runt och äter bitarna en och en... Ibland nöjer hon sig med att bara gå iväg med bitarna till en matta och äta dem där. När hon gjorde så varje gång, då ställde jag efter ett tag ner skålen vid mattan. Resultatet? Hon tog bitarna och gick till en annan matta :D
Haha! Man gör sig till men det duger aldrig :meh::D

Ni som tipsar om B-vitamin, kan det fungera att ge äggula några gånger i veckan? Jag har egna höns så här är gott om ägg :)

Ja, kanske det :) Hur ger du B-vitamin?

Han får tabletter, det är enklast tycker jag. Har provat med Standardts pulver men det var jättesvårt att få i honom. Jag har själv nedsatt upptag i tarmen så jag måste käka B-komplex, räknade på de tabletterna och jämförde med pulvrets innehåll och info jag hittade från några olika ställen på nätet (minns tyvärr inte var) och kom fram till en mängd som inte överskred några säkerhetsnivåer. Han får ganska mycket (nästan lika mycket som jag, men han väger ju som en människa också) men det märks skillnad om han får mindre, så...

Han får tabletter, det är enklast tycker jag. Har provat med Standardts pulver men det var jättesvårt att få i honom. Jag har själv nedsatt upptag i tarmen så jag måste käka B-komplex, räknade på de tabletterna och jämförde med pulvrets innehåll och info jag hittade från några olika ställen på nätet (minns tyvärr inte var) och kom fram till en mängd som inte överskred några säkerhetsnivåer. Han får ganska mycket (nästan lika mycket som jag, men han väger ju som en människa också) men det märks skillnad om han får mindre, så...
Kan man kolla en ev. B-vitaminbrist hos veterinären? Tänker att jag isf kan testa att variera mellan olika färskfoder och ge honom en äggula ibland och sen utvärdera om en månad när han fyller 1 år och vi ändå ska till veterinären för vaccination :)

Idag åt han frukosten iaf (lite torrfoder blandat med färskfoder och en äggula), lämna bara typ fem foderkulor :up:

Kan man kolla en ev. B-vitaminbrist hos veterinären? Tänker att jag isf kan testa att variera mellan olika färskfoder och ge honom en äggula ibland och sen utvärdera om en månad när han fyller 1 år och vi ändå ska till veterinären för vaccination :)

Idag åt han frukosten iaf (lite torrfoder blandat med färskfoder och en äggula), lämna bara typ fem foderkulor :up:

Det borde man absolut kunna, jag har funderat på om jag borde kolla upp varför Monster verkar behöva så mycket men eftersom han inte ska gå i avel, det funkar bra nu när han får tillskott, och jag har en sjuklig skräck för veterinärer så har jag inte tagit tag i det. Men rimligen kollas nivåerna med ett enkelt blodprov precis som på människa...

Det borde man absolut kunna, jag har funderat på om jag borde kolla upp varför Monster verkar behöva så mycket men eftersom han inte ska gå i avel, det funkar bra nu när han får tillskott, och jag har en sjuklig skräck för veterinärer så har jag inte tagit tag i det. Men rimligen kollas nivåerna med ett enkelt blodprov precis som på människa...
Perfekt :) Då kör vi en testperiod nu då :) Tusen tack för dina svar! Min gammelhund är en oturshund med två livslånga sjukdomar så jag är väldigt van att åka till veterinären, tyvärr ;)

Det finns t.o.m. hundar som är allergiska mot torrfoder med vissa proteinkällor (tex kyckling) men som utan minsta problem kan äta samma proteinkälla när den kommer i rå form. (vilket är ännu en anledning till att jag är skeptisk till torrfoder ;) )

Jag är lite tveksam till den förklaringen. Allergener är värmekänsliga vilket gör att om de utsätts de för värme så minskar risken att drabbas av allergisk reaktion när man äter det - alternativt att reaktionen blir lindrigare. Då tror jag snarare att det beror på något annat, t.ex. att det är något annat än det misstänkta som hunden reagerar på eller att det är frågan om allergi mot t.ex. förrådskvalster.

Jag behöver lite råd från bukes samlade kunskapsbank :D

Min unghund tröttnar på sin mat. Han kan äta maten glatt och med god aptit i några veckor/månader för att sen en dag börja rata den. Samma med både färsk- och torrfoder. Oftast äter han en gång om dagen men idag spottade han t.o.m. ut maten om jag gav honom från handen. Äter han inte på hela dagen kräks han galla på natten så tinade upp lite färskfoder (som han totalratade för några månader sedan) och blandade i torrfodret han äter just nu och då gick det plötsligt att äta. Jag förstår att det är dumt att blanda i saker i maten men det blir som att välja mellan pest och kolera när han inte ätit på hela dagen...

Hur hade ni gjort? Haft flera sorters mat och varierat mellan dem, kört stenhårt på en fodersort eller något annat alternativ?

Jag hade definitivt varierat. :) Tänk att tvingas välja mellan att svälta och att äta sådant som man inte tycker smakar gott. Inget vidare alls!

Annars tänker jag på det där du säger om att han kräks galla när han inte har ätit. Kan det vara så att han har känslig mage och behöver komma in i en god cirkel genom att äta oftare? Jag tänker mig att om hunden äter en och samma mat och i samma veva mår illa (t.ex. pga magkatarr eller tom mage) så är risken stor att hunden associerar illamåendet till lukten och smaken av just den maten och därför börjar matvägra.

Jag hade definitivt varierat. :) Tänk att tvingas välja mellan att svälta och att äta sådant som man inte tycker smakar gott. Inget vidare alls!

Annars tänker jag på det där du säger om att han kräks galla när han inte har ätit. Kan det vara så att han har känslig mage och behöver komma in i en god cirkel genom att äta oftare? Jag tänker mig att om hunden äter en och samma mat och i samma veva mår illa (t.ex. pga magkatarr eller tom mage) så är risken stor att hunden associerar illamåendet till lukten och smaken av just den maten och därför börjar matvägra.
Det är väldigt sällan han inte äter något på hela dagen, så det är alltså väldigt sällan han kräks galla. Men igår åt han inte alls, och då startade jag tråden för jag kände mig lite uppgiven. Fick säkert därför problemet att låta mycket värre än det är :) Men det är bara några få gånger han kräkts galla, så jag är egentligen inte orolig för den delen i nuläget :) Vill mest hitta en lösning så att han tycker det är trevligt att äta och fortsätter ha god aptit under en längre period och inte går från "dammsugare" till matvägrare med jämna mellanrum.

Jag är lite tveksam till den förklaringen. Allergener är värmekänsliga vilket gör att om de utsätts de för värme så minskar risken att drabbas av allergisk reaktion när man äter det - alternativt att reaktionen blir lindrigare. Då tror jag snarare att det beror på något annat, t.ex. att det är något annat än det misstänkta som hunden reagerar på eller att det är frågan om allergi mot t.ex. förrådskvalster.
Det finns t.o.m. hundar som är allergiska mot torrfoder med vissa proteinkällor (tex kyckling) men som utan minsta problem kan äta samma proteinkälla när den kommer i rå form. (vilket är ännu en anledning till att jag är skeptisk till torrfoder ;)

Ja, jag har en hund som inte verkar tåla nötkött rått i färskfoder, däremot tillagat/uppvärmt som i torrfoder går det bra. Tyvärr då, eftersom hunden tycker färskfodret är mycket godare:down:
(Litet sidospår till TS fråga dock)

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 844
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka