Hund som skäller på hästarna

Lill76

Trådstartare
Vi har 2 hoffar, tik 2år o hane 5år. Har tidigare haft hästarna inackorderade men sen i februari på egen gård. Ingen av hundarna har haft nån speciell kontakt med häst tidigare.
Tiken bryr sig inte så mycket, skäller aldrig på dom o går undan när man leder hästarna. Hanen däremot gillar inte hästar alls! Han skäller ut dom i hagen så fort han kommer ut o ser dom. När man tar in o ut hästarna skäller han vansinnigt o intar anfall/försvarsposition. Han är väldigt rädd för strömtråden o går aldrig närmare hagen än 10 meter. Inne i stallet är han väldigt rädd/osäker o piper o gnyr i låg ställning.
Hade med hundarna på en körtävling o tiken funkade bra, men hanen pep o ylade så fort det kom ett ekipage i hinderna..... :crazy:
Vad ska man göra? Vi säger till honom varje gång han visar felaktigt beteende, men hittills ingen bättring. Vi vill ju att hästar o hundar ska funka. Enda fördelen är att hästarna inte bryr sig ett dugg o kan nog inte vara mindre hundrädda än dom är!

Kolla på skvallerträning istället. Här finns en text om det: http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9

I dagsläget ser det alltså ut som så att hunden förknippar hästar med obehag (oavsett om han råkat ut för något eller inte så ser han ju dem som läskiga) och uppvisar då beteenden som ni ser som problematiska. Ni försöker då komma tillrätta med det genom att ge honom ännu mer obehag, men problemet var ju att han redan såg hästarna som obehagliga och därför lär det inte hjälpa ett dugg att öka på obehagskänslan.

Kan ni istället få honom att känna sig lugn och glad runt hästar så försvinner ju vad ni ser som problembeteenden. Ingen, inte heller en hund, blir lugn och glad i vardagen av att folk i ens närhet skapar obehag så fort man blir rädd.

Kortfattat kan det räcka med att få hunden att tänka "Häst = godis, godis = trevligt, häst = trevligt".

Tack för ett bra svar! Ganska logiskt vid närmre eftertanke - men vid första "anblicken" känns det ju konstigt att belöna honom när han uppvisar fel beteende. Men när du säger häst=godis så förstår jag hur hunden kommer att tänka om det funkar på rätt sätt. :)

Försök belöna innan han blir osäker. Om vi säger att det dyker upp en häst 40 meter bort och han blir rädd, kolla om det går bättre när han får vara 50 meter bort, 60 meter bort osv. Ibland kan riktigt stora avstånd behövas. Är han lugn när hästen är 60 meter bort, belöna så fort han tittar åt hästens håll. När du är säker på att 60 meter aldrig är ett problem, kolla om 50 meter fungerar. Är han fortfarande lugn? Belöna. Stressar han upp sig, testa 55 meter istället, är han lugn? Belöna.

Allt eftersom han blir trygg kommer han kunna vara närmare och närmare, men räkna med att det tar tid! Det hela beror självfallet på hur han är som hund, hur ofta ni kan träna på bra sätt osv. Låt det ta tid och lyssna på er hund :)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 711
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 759
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat