Hund som rymmer i 180!!!

S

Sissan

Min lilla söta, rara, näpna, satmara:devil: har kommit på att man kan rymma en vända och kolla vad alla grannar har för sig om man rusar fort som f-n och stänger igen öronen.....:mad:
Hon är annars rätt lydig men så rätt som det är så sätter hon av i fullt ös till grannarna. Sen är hon borta i nån minut sen kommer hon på att man visslar på henne så då kommer hon så "lydigt" hem igen...:cool:
Så hur gör man för att få stopp på henne innan hon hinner iväg????

Sv: Hund som rymmer i 180!!!

Ingen aning. Men jag hade nog haft koppel på henne tills man kom till rätta med problemet.
Finns de som inte alls uppskattar en lös och okontrollerad hund.:crazy:
Har du inget inhängnat ställe du kan träna inkallning och kontaktövningar?
Det är så irriterande när de "stänger" öronen.:smirk:

Så gjorde den lilla rara papillonhunden mina föräldrar hade också... Annars hörde och förstod den "allt" men vips, så drog den järnet och for en runda via grannarna. På 12 år kom det inte till rätta med utan den lilla pälstussen drog iväg när den kände för det och tillfälle gavs. Sött... *not*

Du kan göra så, om det är ett säkert område, att du går därifrån. Eller gömmer dig. vänd iaf ryggen till och när hon kommer (då får du absolut inte ha ropat på henne) säger med låg röst.. "vart har du varit?"
Men om du försökt kalla in henne måste du berömma!
Men vänd på klacken o gå.
Du kan sätta dig på huk o låtsas som du hittat nått och fnissa lite o prata glatt med dig själv, så brukar de komma. O då massa berömm.
eller så kommer grannarna och undrar varför du pratar med dig själv :D
Visa att det händer roligare saker hos dig!

Lycka till!

Min snart 11-månader gamla illbatting har börjat göra liknande saker, fast hon jagar vilt och fåglar istället för grannar! :smirk: Kan gå hur bra som helst vid min sida och leka med pinnar m.m. och så plötsligt far hon iväg efter ett rådjur eller kanin eller påfågel eller struts eller vad hon nu har fått syn på! :devil: Och inte lyssnar hon heller.

Har gått med henne i spårlina ett tag eftersom jag fått det rådet av en instruktör. Men hon tycker inte om att gå i linan, eftersom hon då måste följa vägen/stigen och inte kan springa sicksack mellan träden som hon brukar. Så hon blir märktbart deppad av att gå i linan. (Strosar framåt i sakta mak, istället för att hoppa och skutta och vara glad, som hon annars alltid är!) Och hon blir inte gladare av att gå i vanligt koppel heller. *suck*

Jag skulle ropa en gång högt så att jag vet att hunden hört mig. Sedan skulle jag precis som det är skrivet tidigare gå och gömma mig. Detta skulle jag göra med en lite mer ängslig hund. Så länge du står och skriker så vet ju hunden precis vart du är. Då behöver den ju inte alls ta kontakt för den har ju superkoll på dig på avstånd!

En hund som är mer självständig springer runt och skiter i att den helt plötsligt förlorat matte/husse. Den vet att den hittar hem själv....inga problem.....

Sedan finns ju tricket om hunden alltid far åt ett och samma håll att gömma någon bakom en buske som kastar en tomburk mer grus som skramlande far i backen framför hunden så att hunden blir skrämd och springer hem.

Eller så ropar du på hunden högt en gång så att du vet att den hört dig. Sedan ropar du inget mer. När hunden väl kommer tvärrusar du lite argt mot den och talar med mörk stämma om att du är mycket missnöjd. Sedan kan du vara sur på hunden ett tag. Så fort den kommer mot dig och vill ha din uppmärksamhet så skickar du iväg den. På detta vis gör vargarna. När en unghane far ut på egna äventyr för att sedan komma hem till flocken igen så blir han inte automatiskt välkomnad till flocken igen. Han får veta att "du vill inte vara med oss så då vill vi inte vara med dig" och så får han helt enkelt fjäska sig in i flocken igen. Nästa gång tänker han förhoppningsvis efter innan snedsteget begås annars så upprepas proceduren. Men det är viktigt att hunden när du går emot den verkar förstå att den gjort fel och ser "skamsen" ut. Viftar den på svansen när den kommer fram till dig och är hur glad som helst är det ingen idé för då förstår den ändå inte......

Sedan finns ju momentet där du bara helt sonika går efter hunden och hämtar hem den och visar med samma låga röst att du sa stanna eller hit och du menade det!

men säg bara kommandot en gång och tydligt så du vet att hunden hört dig!

Så gör stallägarens lilla :devil: terrier också! Vänder ryggen till hinner inte hicka förän han är borta. Har fått hämta honom INNE hos en granne en gång:angel: Det fanns visst kattmat där:o

Websters girl skrev:
Ingen aning. Men jag hade nog haft koppel på henne tills man kom till rätta med problemet.
Finns de som inte alls uppskattar en lös och okontrollerad hund.:crazy:
Har du inget inhängnat ställe du kan träna inkallning och kontaktövningar?
Det är så irriterande när de "stänger" öronen.:smirk:

Jo jag har haft koppel på henne ett tag nu för att hon hade en sån här period för några månader sen med men det löser ju som inte problemet..:crazy: Nu tyckte jag att hon hade vuxit på sig och blivit riktigt lydig men så drog hon för sambon och sen har hon fortsatt..
Grannarna har nog inte så mycket emot henne eftersom de skyndade att kasta åt henne godsaker när hon passerade dem för ett par gånger sen!! Matte däremot, har de nog mer emot för hon blev inte alls glad över att de gav godsaker!!:mad: Snacka om felaktigt budskap!! Jag tyckte att de kunde skickat hem henne istället....
Alltså problemet är ju att hon endast smiter här hemifrån, så hon vet ju vart hon bor och hon kommer ju tillbaks inom ett par minuter. Är vi nån annanstans så kommer hon så lydigt när man kallar in henne..

Har testat med att leka och ha så skoj med den andra hunden när hon kommer hem och att hon då inte fått varit med på vårt skoj.:devil: Men i hennes tycke är det ju inte alls lika kul som att få kuta i fullt ös och kanske till och med få godis när man hälsar på....:bump:
Sen törs man ju inte va för sur heller för att hon kommer ju faktiskt hem inom riktigt kort tid och hon kommer ju i samma tempo som hon stack i...:cool:

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 479
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 640
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar