Hund som passar..

Lillan86

Trådstartare
Är lite orolig över min hund, Curly hane på 6 år.
Han inte är född liten ca 43 kg och mankhöjd på lite över 60 cm har han även en rätt lång rygg.
han har alltid små passat lite i "skritten" men travar vanligt.
Nu passar han dock hela tiden i skritten, och rullar höfterna, hans gång ser typ ut som människotävlingen Gång.. Börjar bli lite orolig för höfterna och ryggen, vad bör jag göra/kan göra? Någon med erfarenheter?

* Nej han har ingen HD-röntgen.

Sv: Hund som passar..

Det behöver inte vara något, han kanske har blivit lite bekväm med åldern bara och passgång är en energisparande gångart. Det kan också vara så att han har någon skada, t ex i ryggen. För att vara på den säkra sidan hade jag nog tagit ett par röntgenbilder på ryggen. På min hund röntgade de ryggen liggandes i vagga så då ser de höfterna också. Plåtarna behöver inte skickas in till SKK, en vanlig veterinär kan se om det är pålagringar eller allvarlig dysplasi. Å andra sidan så blir nog rasentusiasterna glada om resultatet blir officiellt, det underlättar avelsarbetet.

Spontant: Röntga höfter och ländrygg! Och efter det kan du och din veterinär komma fram till vad som kan göras för hunden. Höftledsdysplasi är vanligt hos Curly, precis som hos dom andra Retrieverraserna.

Just höftledsröntgen är inte särskilt dyrt, på Västra Djursjukhuset i Gbg betalade jag 1450kr för både höfter och armbågar = ungefär vad du får betala för höfter och ländrygg. (+ 300kr om du skickar in höftbilderna till SKK för avläsning vilket jag tycker du ska göra, framför allt om det visar sig att hunden har HDfel)

Att hunden passar kan även bero på spänningar/smärta på andra ställen i kroppen men spontant känns höfter och ländrygg angeläget.

Senast ändrad:

Vår gammel-labbe passar i stort sett hela tiden. Han gör det mer nu som gammal än ung.
Vi fick konstaterat pålagringar i ländryggen på honom som 6åring, 10 år nu och har jagat aktivt fram tills i våras. Nu har han dock fått ont av artros i tassar och armbågar så jaktlivet är lagt på hyllan.

Det behöver inte vara någon fara att de passar, men kolla upp det om du är orolig. Vi såg på vår hane att ha hade ont i ryggen och han haltade, därför åkte vi in. Han fick rimadyl i 20 dagar. Sedan var han fit for fight igen.

Han har som sagt passat hela livet med stigande grad och ändå varit mycket aktiv jakthund, behöver inte betyda spiken i kistan:)

/LL

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 344
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Otherside
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka