Hund som kissar på mattan

SiZo

Trådstartare
Hunden i fråga är 14 år gammal, hon har inga som helst problem med att hålla sig igentligen. Och det spelar ingen roll om hon har varit ute hela dagen och gått långa promenader, ändå ska hon kissa på mattan. Hon kissar inte mer på mattan om hon är ute 2-3 ggr/dygn än om hon är ute hela dagen. Så jag är väldigt säker på att det bara är en sak hon har fått för sig.

Tyvärr kissar hon på mattan när vi inte ser, så det är lite svårt att fya henne.

Igår köpte vi ny matta, inom en timma efteråt så kissade hon på den, och även idag har hon kissat på det, trots att hon har varit ute precis hela dagen.

Har ni några tips? Finns det nåt medel man kan dränka mattan med som luktar illa för henne, men helst inte alls, eller iaf gott för oss människor?
Vi börjar helt ärligt fundera på om vi ska kasta ut alla mattor i hela huset, men då vi har oisolerade golv så vill vi helst inte göra det.

Anledningen till att vi köpte ny matta var att den förra luktade kiss, känns ju jävligt kul att hon på mindre än 24 h redan har kissat på den nya 2 ggr :crazy:

Sv: Hund som kissar på mattan

På hunddagiset där jag " jobbar " fanns det två hundar i olika boxar som bråkade med varandra.
Den ena kunde hoppa upp på en bokhylla, så kunde den lätt se över till den andra hunden. Det blev ett problem.
Så vi hittade ingen annan lösning än att sätta typ dubbelhäftande tejp ( tape ? ) på den. Hunden slutade hoppa upp, och tillslut behövde vi inte ha tejpen kvar..

Något medel har jag inte hört talas om.. Och jag fattar om ni inte vill ha tejp på alla mattor, haha :D
Men ja, de är det jag kommer på just nu :p

Ja nu är alltså detta är ryamatta... så den är ju fransig och supermysig att gå barfota på ( :love: )
Men det känns som att tejp inte är den optimala lösningen, just för den här mattan iaf.

Så jävla tråkigt detta! Köksmattan har vi tvingats ta ut redan, den går dock att tvätta i maskin, men när man nyss har lagt ut mattan och morgonen efter redan får lägga den på tvätt så blir man ju rätt trött!

Haha, jo jag förstår att tejp inte är den bästa lösningen :p

Det finns ju en spray som heter typ " fy-spray " men jag tror att den luktar riktigt äckligt, för oss också :)

Lycka till! ;)

köp skvättskydd? ofta om det bara är en fix idé så slutar dom av att skyddet är på, men du kanske ändå ska fundera över att låta vet kolla henne, särskillt i den åldern kan det ju vara att hon inte kan hålla sig riktigt eller har urinvägsinfektion

Jag vet att hon kan hålla sig! Man kan inte skylla på det när hon kan hålla sig i 12 timmar emellanåt, och emellanåt måste kissa på mattan fast att man har varit ute hela dagen, det är liksom inte hållbart.

Hade hon urinvägsinfektion så skulle hon ju vara kissnödig eller liknande,och det stämmer inte överens med de dagarna hon själv väljer att inte gå ut förens på eftermiddagen.

Vi tänkte först att vi var tvunga att tvinga ut henne (hon är liten och fryser lätt) och att det kanske var därför hon kissade på mattan, men nu när hon kissade idag med när hon har varit ute hela dagen + 5 km promenad så håller det liksom inte längre. 5 km är väl ändå rätt långt för en hund på 2 kg, hon är dessutom en skvättare när man går, kissar överallt och märker revir, har alltid gjort.

Hade hon problem med att hålla tätt så skulle hon ju inte hinna springa till mattan :cool:

Hur ser ett skvättskydd ut?

Ta ut oftare. Min 13åring håller sig visserligen men han får komma ut normalt antal gånger på promenader. Och kissa extra gånger - då båda hundarna får gå ut och bara kissa och sen in igen.

Har du läst hela mitt inlägg? Hur ska jag kunna ta ut oftare än att ha henne ute konstant i typ 6 timmar? Det är liksom inte möjligt att ha henne ute mer de sex timmarna. Likadant igår när hon hade kissat så hade hon ju nyss varit ute, så nej, det håller inte såvida jag inte ska förbjuda hunden att vara inomhus, men då kastar jag hellre mattorna.

Med tanke på åldern, så är det väl troligt att hunden 1) börjar bli inkontinent eller 2) börjar bli smått senil.

Tvätta mattorna och ha mattfritt sedan.

Låter som en etablerad ovana om inte annat så steg nr 1 måste ju vara att ta bort mattan? Slutar hon då att kissa inne eller väljer hon ett nytt ställe?

Varför får hon gå oövervakad på mattan?

Ni tvättar och köper nytt men vad har ni konkret testat för att få hunden att sluta kissa?

skvättskydd ser ut som löpskydden, dvs en "trosa" med lite papper eller en binda i. jag har ingen aning om det är något som skulle fungera på din hund, men om det hela beror på okynne så kanske det kan vara en idé att försöka. är ju inte någon dyr metod iaf.

fy-sprayet jag hade till katten luktade gott för min näsa, men inte för hans

Hon får vara på mattan för att ingen av oss orkar sitta och glo på hunden konstant, det funkar helt enkelt inte i praktiken att bevaka henne konstant 24 timmar/dygn, framförallt inte när hon är ensam.

Vi har ju inte provat så mkt, därför frågar jag har, jag kan ju inte direkt skälla ut hunden efter noter när vi inte ser när hon kissar. Ser vi henne så skälls hon ut rejält och lyfts ut i nackskinnet, men så går ju inte göra när man inte tar henne på bar gärning.

Svårt detta, endel säger att hunden vet att den har gjort fel och att man kan visa dem kisset och fya, andra inte. Jag har valt att därför ta det säkra före det osäkra och inte skälla på en hund som kanske inte vet varför jag skäller.

Gnist: Hon är inte inkontinent, hon klarar av att ligga i sängen i 12 timmar utan att läcka, så den saken är helt klar. Senil kan hon ju absolut vara, men varför kissar hon då bara på mattan när vi inte ser? Borde hon inte göra det när man ser oxå? Iofs kan det vara "otur" att vi inte har sett det.

Vill som sagt helst inte ta bort mattorna då vi har osiolerade golv och jag har problem med blodcirkulationen.

Laa: Ok, det funkar inte, hon äter upp det som är inuti omgående. Kan inte ha löpskydd av samma anledning tyvärr. Nu är hon ju kastrerad, så det är ju inget problem längre, men då var det lite småjobbigt.

KL
Det känns som att det är lite av en fix ide som hon har fått för sig, hon har börjat ta sig friheter även på andra plan och blir grinig när jag säger åt henne. Hon gör ingenting givetvis, men man ser tydligt att hon blir tjurig.

Hon har ju alltid tyckt att det där med att gå ut är bra onödigt, och i vintras övervägde jag att skaffa "kattlåda" till henne faktiskt. Kanske vore det en ide här med, frågan är bara hur man lär hunden att det är ok att kissa i kattlådan?
Jag vet att ibland när jag tvingar ut henne så springer hon bara ett varv och "låtsas" att hon har kissat, eller att hon inte behöver.

Jag vill bara poängtera att hunden är mkt pigg för sin ålder, hon hoppar fortfarande utan problem den 3 dubbla höjden av sin mankhöjd och "drar repor" över golven (främst mattorna då det är bättre fäste där), och är väldigt busig, pigg och glad.

Senast ändrad:

5 km är inte hysteriskt långt och de som går och skvätter har lättare att "ha kvar" kiss än de som tömmer hela blåsan samtidigt. Nu kanske inte det har så mycket med erat problem att göra dock.

Jag hade absolut tagit bort mattorna och haft tofflor istället. Om hon ligger i sängen i 12 timmar är det ju inte så konstigt att hon är kissnödig sen när hon börjar röra på sig och mattor är "bra" att kissa på eftersom det inte skvätter då.
Ättikssprit eller potatismjöl är bra på att få bort kisslukt.

Skvättskydd bör du ju kunna ha utan "fyllning"? Om hon slutar bara av att ha det på så behövs ju inte inlägget.

Om hon bara "fejkkissar" ute är det ju inte heller konstigt om hon föredrar mattan.

Och nu har hon kissat igen.

Den andra mattan var fylligare, och man kände inte om hon inte hade kissat väldigt nyss, kanske har hon kissat på vardagsrumsmattan så gott som varje dag bara att vi inte har märkt det?

Vi tar iaf bort mattorna nu, askul när vi precis köpt ny matta som är i en färg som verkligen kompletterar hela rummet.

Fortsätter hon kissa inne nu så är det väl att köpa kattlåda till henne, för då glömmer hon väl helt enkelt av sig emellanåt :crazy:

5 km är långt när man kissar var 20 meter ;)

Vad gör man i förlängingen då? Ska vi inte kunna ha mattor de åren vi har kvar henne? Visst hon kommer säkert inte leva så många år till, men det känns ju lite jävligt att inte kunna ha mattor bara för en hund! Och det är verkligen inte min stil alls, mina djur ska rätta sig efter mig, inte tvärtom!

Hon slutar garanterat inte av att bara ha skvättskyddet. I sina unga dagar när jag bodde hemma så hade hon löpskydd, på somrarna stod dörren ofta öppen ut och hon sprang ut och både bajsade och kissade med löpskyddet på... Himla mysigt NOT.

Senast ändrad:

Om du har en 14-årig hund tycker jag att du ska vara glad att den inte har värre problem än inkontinens / senilitet :grin: Ni kan väl klara er utan mattor i de rum hunden vistas i? Spärra av med kompostgaller så att den inte ränner runt i hela huset? Och ett veterinärbesök kanske rent utav?

Hon får vara på mattan för att ingen av oss orkar sitta och glo på hunden konstant, det funkar helt enkelt inte i praktiken att bevaka henne konstant 24 timmar/dygn, framförallt inte när hon är ensam.

Nä men då stänger man väl till så att hunden inte KAN gå på mattan...?

Vad har ni för golv under mattan? Om hunden pinkat på samma fläck länge är det inte det minsta konstigt att hon fortsätter om ni inte på något vis hindrar henne, speciellt om lukten finns kvar.

Du svarade inte på andra frågorna. Pinkar hon också på andra ställen? Om ni tar bort mattan?

Det går liksom inte att råda om en lösning på ett problem som man inte känner till orsaken till...

Och så tycker jag du ska investera i ett par sköna tofflor. :)

Hur ofta tycker du att man ska kolla hundens njurvärden och levervärden igentligen? Det gjordes för mindre än ett år sedan och de var då perfekta.
Vad mer kan man kolla, som går att göra nånting åt?
Jag ska ändå åka till veterinären med henne snart då hon har en liten knöl på svansen, ungefär som ett knappnålshuvud, men jag är väldigt säker på att kissandet inte är ett veterinärt problem.

Och för artonde gången, hon är INTE inkontinent. Hon har inga som helst problem med att hålla sig rent fysiskt utan kan hålla sig lätt i 12 timmar, vilket hon gör helt frivilligt.

Vad skulle det hjälpa att begränsa vart hon får vara? Jag förstår inte alls det faktiskt, motivera gärna!

Tycker ni verkligen att det är humant att stänga in en hund som är 14 år gammal? Som hela sitt liv fått följa med ÖVERALLT, varit 5 cm från resten av flocken så fort vi varit hemma? Hon har tillomed följt med mig till skolan många ggr eftersom jag gick naturbruk på gymnasiet, sista året var hon med så gott som varje dag.
Nej, jag tycker inte att det är sjysst att göra så mot henne.

Vad skulle det hjälpa att begränsa vart hon får vara? Jag förstår inte alls det faktiskt, motivera gärna!

Nej, jag tycker inte att det är sjysst att göra så mot henne.

För att hålla henne borta från mattan, för att bryta ett invant beteende, för att ge er lättare möjlighet att ha koll på henne!

Vadå elakt? Jag trodde det var en matta = ett rum hon då inte skulle få vara i? Så länge ni också är där så kan hon väl vara med så vadå måste vara ensam? :confused:

Vi har inte varit utan matta sen... ja aldrig, så vi vet inte, men hon har inte kissat nån annanstans än, men det är ju inte så många timmar sedan som vi tog bort mattorna.

Det är plastgolv (heter nåt annat finare :p ) under, och vi skurade golvet 4 ggr innan vi la på den nya mattan. Vi har veduppvärmning vilket gör att det är mkt sot, och vi körde en storrengöring helt enkelt, men vi skurade inte i syfte att få bort kisslukt, tycker dock att den borde försvunnit när vi var så pass noggranna.

Jag får väl uppdatera om några dagar för att se om hon har börjat kissa på golvet istället. Gör hon det på samma ställe så är det väl bara att sucka och bryta upp golvet och sätta dit nytt.

Varför hon kissar på mattan vet vi ju inte.

Hon har alltid under hela sitt liv haft tillgång till hela huset. Hon sitter ju lite på vakt när ingen är hemma, hoppar upp i fotöljer och sitter i fönstrena och håller koll utanför emellanåt.
Därför känns det taskigt, hon förstår ju inte varför hon helt plötsligt är instängd i ett rum.
Jag känner även mig själv så pass bra att jag vet att jag inte skulle hålla efter ev gallergrindar när jag är hemma, och då försvinner ju hela iden med det hela.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 280
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
541
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter