Hund som kissar på mattan

Sv: Hund som kissar på mattan

Varför hon kissar på mattan vet vi ju inte.

Nej och det ju därför jag/vi ställer en massa frågor. Om hon nu väljer att kissa någons annanstans (matta) så är det troligen inte fläcken i sig som är problemet. Det är dock inte heller säkert att hon vill kissa på golvet nu när "stänkskyddet" är borta och att hon då börjar igen när mattan är tillbaka.

Men om det enbart handlar om en ful ovana, att hon har kissat där en gång och sedan fortsatt pga lukt/vana eller vad som, så går det inte att ändra det utan att ta bort förutsättningarna för henne att fortsätta. Ni kan då inte låta henne gå runt som hon vill och bara lyckas komma på henne 3 gånger av 10, det funkar inte (som du märkt).

Jag skulle ta bort mattan och se till att få tips om medel för luktborttagning att använda på golvet. Kissar hon sen ingen annanstans så låt ändå golvet vara tomt i ett par veckor och beröm jättemycket när hon kissar ute eller visar att hon är nödig och vill ut. Gör det supertydligt för henne vad som är rätt och fel och eliminera alla risker för att ens ska kunna göra fel. Lägg sedan tillbaka mattan men låt henne inte få tillgång till den utan att ni är med, dvs stäng av rummet under natten och annars när inte kan ha koll. Dörrar, kompostgaller what ever. Ser ni att hon är på väg dit så ta ut henne. Har ni inte tid eller ork att passa så stäng av rummet! Hon ska inte få chans att kissa där EN gång till.
Låter det för jobbigt? Ja då får ni nog leva med problemet om ni inte hittar någon annan fysisk orsak till kissandet.

Lycka till.

Du har redan fått flera konkreta och bra svar och jag kan bara instämma i dessa!

Om hunden har en enda matte som den pinkar på - oavsett orsak - så är ju det enklaste att:
1. ta bort mattan
2. hindra hunden från att vara på mattan när ni inte kan ha 100% koll
3. leva med lukten och det faktum att hunden pinkar på mattan

Att det sedan skulle vara plågsamt för hunden att ni begränsar dess yta förstår jag inte riktigt?
Det som föreslås är ju att ni hindrar hunden från att komma åt mattan när ni inte själva är i mattans närhet. Du skriver själv att hunden bara vill vara med er = hunden vill inte vara ensam på mattan = den kommer inte "lida" av att ni begränsar hennes åtkomst till mattan när ni själva inte är där! ;)

Om ni nu absolut inte vill "kasta ut" mattan så föresår jag att ni storstädar IGEN och tvättar mattan och golvet med "Piss off" eller liknande och sedan skaffar ett antal kompostgaller som ni placerar runt mattan när hunden lämnas i dess närhet utan tillsyn.

/Swat

Vi har 2 mattor, hon har kissat på båda flertalet ggr.

Jag berömmer alltid när hon kissar/bajsar ute, hon vet vad som är fel, är hon senil så kan det ju dock vara så att hon helt plötsligt glömmer, men jag tycker att det är konstigt att hon då kommer ihåg alla komandon som jag har lärt henne, även de som man kanske använder 1 gång/år fungerar klockrent.

Dörrar har vi tyvärr inte i huset, gammalt hus och dörrarna är special och förra ägaren gjorde sig av med allihop utom den till badrummet. Hon är som sagt väldigt liten, kompostgaller kanske inte funkar, får hon en lucka som är 7 cm så kommer hon med lätthet igenom, om hon vill. Därför kan man kanske inte bara luta kompostgallret mot dörröppningen för att mellanrummet blir för stort så att hon kan krypa emellan. Vilket rum är sedan bäst att ha henne i? Det är i vardagsrummet och köket som mattorna är i, så det är ju uteslutet, det är dock hennes favorit rum då hon tycker om att kolla ut genom fönstrena. Sovrummet känns lite dumt, tänk om hon skulle få för sig att kissa i sängen istället? urk!!!!
Då är det badrummet kvar, det kallaste utrymmet till en hund som har 4 mm päls och väger 2 kilo.... Det känns ju snällt, NOT! Det är kanske 15 grader där inne. Där är det dock lätt att stänga in henne.
Förstår ni att det är lite svårlöst?

Förstår ni att det är lite svårlöst?

Nej.

Ta bort alla mattorna, kör en period utan (precis som jag skrev innan) lägg sen ut en av de kissemattorna på ett annat ställe då, ett ställe som ni faktiskt KAN övervaka. Funkar det kan ni flytta mattan sedan och testa och se vad som händer.

Sen finns det ju en superenkelt "lösning" som flera redan föreslagit: innetofflor.

Är hon så himla liten att hon kommer igenom hål på 7cm så måste det ju räcka med knähöga grindar som ni själv enkelt tar er över? Då blev också genast mycket enklare. Plywoodskivor som antingen fästs provisoriskt eller med stöd.

Hon är som sagt mkt pigg fortfarande och hoppar utan problem 70 cm högt, säkert högre om hon är motiverad. Hon är byggd som en vinthund ungefär, väldigt lite kropp och låååånga ben.

Problemet med tofflor ligger främst hos mig. Jag är så jävla glömsk! Jag måste typ ha 10 par om jag någon gång faktiskt ska hitta dem :crazy: Jag kan ta en sak, lägga ifrån mig det, vända mig om och glömma bort vart jag la det, helt ärligt, det har hänt flertalet ggr.

Det var något helt otroligt vad du är fokuserad på att hitta problem istället för lösningar...

Så köp tio par då, willys har billiga tofflor.

Jaha du, så du tycker att jag bara ser problem när jag förklarar fakta för dig? Ja, då får du se det så, men det ändrar inte faktan.

Ja du har fått flera bra förslag men det enda svar på det är "det går inte för att".

Är det verkligen "fakta" och ett verkligt problem att behöva leta efter sina tofflor...? Hur gör du med dina skor, har du tio par utspridda? Plånbok? Nycklar? Vart parkerar du bilen eller har du märkt den med en orange vimpel? Seriöst...? Om du är för glömsk för att hålla reda på ett par tofflor, hur klarar du allt det övriga? Är det inte, ärligt talat, ett ganska futtigt problem att du inte vill använda tofflor för det är jobbigt att behöva titta sig runt efter dem? Vad jag förstår bor ni med ett sovrum, ett vardagsrum och ett kök och jag gissar även en hall.

Är det verkligen fakta att du inte orkar hålla på att stänga grindar? Är det verkligen fakta att du tycker synd om din hund om den inte får gå och kissa som den vill? Det är inte fakta, det är bara en massa "jag tycker inte" och "jag vill inte".

*irriterad*

Vad för slags universallösning hade du egentligen hoppats på att få i den här tråden...? :confused: Ja sätt på hunden ett skvättskydd, då slipper du alla andra problem och behöver inte göra något mer än att försöka komma ihåg vart du har lagt det.

Ja! Allt det du skriver är fakta! Eftersom jag har skrivit att jag tycker så är det fakta, för det är fakta att jag tycker så. Hade jag skrivit däremot bara "det är jobbigt..." då hade det inte varit fakta.

Ang grindarna, jag känner mig själv, jag kommer glömma stänga för att jag kommer tänka "amen jag ska bara in här lite snabbt...." och sen är det inte stängt. Är det fel av mig att känna mig själv? Nej jag tycker inte det.

Ja du, du anar inte hur mkt tid jag lägger ner på att leta efter saker! Bilnycklar lägger jag alltid på samma ställe och är extremt noga med att aldrig ha dem på något annat. Men telefonen, Ipoden, handväskan osv... oftast så ringer jag sambon och frågar vart jag har lagt grejjerna, oftast har jag då redan letat en 10-15 min efter sakerna, ibland ännu längre om jag inte har bråttom iväg.
Bilen står alltid på stallplan eller på mötesplatsen, finns 2 platser att välja mellan, bara att börja leta liksom. Jag går alltid till stallplan först eftersom bilen är där oftast och är den inte där så får jag gå åt andra hållet och kolla på mötesplatsen.
Min hjärna funkar inte riktigt som alla andras, om det beror på alla hjärnskakningar eller att jag är född sådan vet jag inte. Jag har i det närmaste fotografiskt minne när det gäller vissa saker, andra saker fastnar aldrig. Jag kan tex åka till ett ställe med min sambo, och säga men gud vad fint det var här, varför har vi aldrig åkt hit förut? Och han svarar att jag har varit där sisodär 15 ggr.
Eller "den där gången" när det stod en kammomålad husvagn vid sidan av vägen och jag utbrast, men kolla på den husvagnen! Så cool! Varvid han tröttnar lite på mig och faktiskt talar om för mig att den har stått där i 4 månader nu, och att vi har gått förbi den minst 3 ggr/vecka och att jag varenda jävla gång är lika förvånad och tycker den är lika cool.
Men jag kommer bara ihåg den gången han talade om för mig att den hade stått där i 4 månader...

kimmis är inte som andra barn helt enkelt ;)

Jag tycker inte synd om min hund för att den inte får kissa som den vill, det har jag ALDRIG skrivit! Däremot är det fakta att jag tycker att det inte är rättvist att stänga in en hund i ett rum ensam när hunden är 14 år gammal och inte förstår varför den helt plötsligt inte får vara med längre.
Som ex kan vi ta när vi lagar mat, vi är då i köket där vi har en matta, men vi är ockuperade med annat och kan därför inte hålla 100% koll på hunden.

Det är dock ren fakta att hunden kan hoppa 70 cm fortfarande, och därför funkar inte grindar som man bara kan kliva över.

Jag måste nog hålla med skogstrollet här. Du letar ju bara problen och VILL inte se lösningarna.
1. Stå ut med problemen.
2. Kasta ut mattorna och begränsa utrymmen.
3. Skjut hundfan!!
Varför ens starta en tråd när du inte tar åt dig tipsen?

Jag hade börjat med att torka golvet ordentligt med ättikssprit och använt en ordentlig skvätt i sköljmedlet för mattan. Det luktar en kort stund för våra näsor men tar bort lukten av kiss helt för hunden. Sedan använder du ett skurmedel med citrondoft. Det minskar oftast lusten att kissa där.

Fortsätt även om hunden kissar där, det kan behöva upprepas många gånger innan hunden slutar kissa där helt.

Försök hitta ett mönster, när kissar hon där? Har hon varit uppspelt? Har hon varit stressad? Ovanligt glad? Fått ett ben? Ja i vilka situationer helt enkelt och om/när ni kommer på det så är det "bara" att försöka förekomma. Skriv upp när det händer så är det lättare att se ett mönster.

Ibland kan det vara så att när de har varit ute hela dagen så har de helt enkelt inte kissat ute strax innan de går in så därför kan man behöva ta en kissrunda strax innan man går in så att de verkligen har kissat innan.
Prova att göra som med en valp, ställ dej på samma ställe innan ni går in och ge kommandot kissa och vänta helt enkelt ut henne. Givetvis beröm och godis när hon har kissat.

Det kan vara så att hon anser att vissa saker är okej att göra när man blir gammal. Visserligen tänker inte hunden att nu är jag gammal så det är okej men hundar förändras när de blir gamla. Saker de aldrig skulle gjort förut blir plötsligt okej för dem. Selektiv dövhet tex. är inte alls ovanligt. Sedan om det beror på senilitet eller annat det vet jag inte men det är min erfarenhet.

Hoppas att du får ordning på problemet och kan se när det händer så att du kan förebygga. Jag förstår dej helt att du inte vill begränsa hennes utrymme. Det hade inte jag heller velat med en så gammal hund som är van att alltid få vara med.

Mitt tips är att under den tiden som hunden finns kvar, så ha en mindre lurvig matta. En billig slät trasmatta, en plastmatta eller liknande. Ingen ryamatta som liknar gräs.

Inte ovanligt att en 14-årig hund börjar bli lite senil och man får anpassa efter det. Det kan även vara så att tiken fått svårt hålla tätt, men jag tror snarare på den första med tanke på att det är lite ändrade beteenden i annat.

Låt henne få det lugnt sin sista tid och ändra inte för mycket saker - utan gör det enklare för både er och hunden. Så ni kan få en fin tid istället för en tid med tråkigheter :)

Jag undrar om ni sett henne sätta sig och kissa att hon verkligen sätter sig till rätta och sen kissar på mattan. för då är hon ju inte inkontinent iaf, men

Jag har "precis" börjat medicinera min kastrerade tik för inkontinens, och hon läckte inte heller hela tiden och överallt, vi märkte att det började i höstas och då kunde de gå veckor mellan gångerna och nu innan vi börja med medicin kanske 1ggr i veckan ibland två och ibland inget på en vecka..... men när det tillslut kändes som vi hade kiss överallt och tvättat allt som kunde tvättas börja jag tröttna.... Dessutom visste tiken att hon "gjort fel" gick undan med låg kroppshållning för att sedan tvätta sig i oändlighet. Och vi har aldrig nånsin fyat henne.

Nu går hon på en rel. låg dos, lägre än vad tillverkaren rekomenderar just för hon inte hade jättestora problem. Hon har inte en enda gång läckt sen vi börja med medicin.

Jag har sett henne sätta sig och kissa en gång, då inte på en matta utan hemma hos min sambos farföräldrar... mitt i hallen, mitt framför allt folk.

TinyWiny: Ja, jag känner igen det där med selektiv dövhet väldigt väl... Hon har innan varit extremt lydig, nu väljer hon själv om hon tycker att det är värt att komma när jag säger det... Framförallt om vi är inomhus så tycker hon att hon gott kan ligga kvar i sin korg även att jag ropar. Att gå fot är oxå en sån där grejj. Ser hon att det kommer en människa/bil/whatever så går hon fot självmant, då ser hon anledningen och vet att hon måste. Men att gå fot bara för att matte säger det är emellanåt jävligt onödigt tycker hon, har fått ta henne i nackskinnet några ggr, men det är ju så jävla tråkigt för då är hon låg hela promenaden sen.

Jag håller med både dig och "russinbulle" att inte ändra för mkt saker, det måste ju bli jobbigt för henne. Framförallt som jag misstänker att hon börjar se dåligt, hon är helt grå i ögonen, men det har inte märkts något förens de senaste 2 månaderna, då har hon haft lite problem med mörker annars funkar de för ledsyn iaf.
Veterinären tyckte att man kunde operera det, eftersom hon är så pass pigg, men hur mkt ska man utsätta en gammal hund för? Jag tyckte jag sträckte mig jävligt långt som opererade bort livmodern förra året, en chansning helt klart, men allt såg bra ut så veterinären tog ut livmodern som var lite vätskefylld och sydde ihop igen.

Om hon kanske har dålig syn, och mattan är en ryamatta.

Hon kan inte se det som gräs? :p

Annars är det väl bara att plocka bort mattorna, och köpa hem tofflor. ;)

Jag måste hålla med de flesta som skrivit i denna tråd.
stäng av rummet där mattan är/varit när ni INTE är där. det kan inte bli lättare.
hunden mår inte dåligt av att det rummet är avstängt när ni ändå inte är där.
Annars är det redan sagt, skaffa en pack tofflor eller raggsockor :)
Visst att hunden ska rätta sig efter dig, men då måste man hjälpa lite på traven så den inte har chans att göra fel.

antingen får man prova eller så låter man bli liksom. Min 11 åriga hund började kissa inne för ett tag sedan. Jag valde att prova olika grejer eftersom jag misstänkte att det inte va nåt fel på honom. Han kunde också kissa nånstans fast han varit ute en timme tidigare. Så jag tänkte att jag provar ett par dagar annars blir det vet. Och gjorde precis som alla andra här har sagt

Köpte ett skvättskydd, ja, han kissade i det ändå. Men då slapp jag leta kissfläckar (alla ställen är ju inte lätta att se, och får man inte bort lukten fortsätter dom såklart)
Så jag spärrade av, han fick bara va i datorrummet. Där jag är mest och där han aldrig har kissat. Kanske är elakt? men vem bryr sig när det gäller att bryta en ovana? han hade skvättskydd på sig med. Plötsligt så gick det två dagar utan skvättande. Innan va det varje dag, nu får han va i resten av lägenheten under uppsikt annars får han stängas in.

Däremot är det fakta att jag tycker att det inte är rättvist att stänga in en hund i ett rum ensam när hunden är 14 år gammal och inte förstår varför den helt plötsligt inte får vara med längre..

INGEN har skrivit att hundens ska stängas in själv i ett rum. Tvärtom har alla som tipsat om att begränsa utrymmet tipsat så för att underlätta för er att hålla koll på henne, dvs hålla hunden närmare.

Jo, det är precis det ni har. Köket är "genomfartsled" till både hallen och sovrummet. Ska vi tex laga mat och inte låta hunden vara med eftersom vi inte kan hålla full koll på henne då så är det ensam hon blir, och enda rummet som är lämpligt för det är badrummet, som inte alls är lämpligt eftersom det är för kallt.

Just eftersom köket är en "genomfartsled" (i brist på bättre ord) så stänger vi ju av 2 rum om vi stänger av det, och hon får inte vara i vardagsrummet enligt er teori, så då är det badrummet kvar, och som sagt så är det inte lämpligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 276
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
541
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka