Hund som kissar på mattan

Sv: Hund som kissar på mattan

Jag får känslan av att du inte alls läser vad alla skriver..

det iaf jag menar är att de ställena du stänger av är medans ni INTE är där, så ni slipper ha 100% koll på henne hela tiden.
då kan man få lite mer ro än att man så fort man går in i rummet kollar efter om hon ha kissat denna gång.
när ni är i rummet så får hon självklart vara med där för då kan ni ju hålla koll.
och tiken är ju med i de rum ni är i oxå.
alltså jag menar INTE att ni ska stänga in tiken någonstans ensam utan som sagt när inte ni vistas i rummet så behöver inte heller hon göra det!

Jo, det är precis det ni har. Köket är "genomfartsled" till både hallen och sovrummet. Ska vi tex laga mat och inte låta hunden vara med eftersom vi inte kan hålla full koll på henne då så är det ensam hon blir, och enda rummet som är lämpligt för det är badrummet, som inte alls är lämpligt eftersom det är för kallt.

Just eftersom köket är en "genomfartsled" (i brist på bättre ord) så stänger vi ju av 2 rum om vi stänger av det, och hon får inte vara i vardagsrummet enligt er teori, så då är det badrummet kvar, och som sagt så är det inte lämpligt.

Men herregud.
Om ni är i köket och lagar mat så kan väl hunden vara med er samtidigt? Om hon reser sig, går mot mattan och sätter sig så måste ni väl SE det...??

Jag får känslan av att du inte alls läser vad alla skriver..

det iaf jag menar är att de ställena du stänger av är medans ni INTE är där, så ni slipper ha 100% koll på henne hela tiden.
då kan man få lite mer ro än att man så fort man går in i rummet kollar efter om hon ha kissat denna gång.
när ni är i rummet så får hon självklart vara med där för då kan ni ju hålla koll.
och tiken är ju med i de rum ni är i oxå.
alltså jag menar INTE att ni ska stänga in tiken någonstans ensam utan som sagt när inte ni vistas i rummet så behöver inte heller hon göra det!

Exakt det även jag försöker förklara.

Men herregud.
Om ni är i köket och lagar mat så kan väl hunden vara med er samtidigt? Om hon reser sig, går mot mattan och sätter sig så måste ni väl SE det...??

Vad då? Tror du hunden ligger som död tills hon ska gå o kissa på mattan? Hon springer mellan mig och min sambo, ofta med någon leksak i munnen eller liknande. Hon vistar MKT tid på mattan eftersom vi har kalla golv och hon fryser lätt, så står vi och är fokuserade på annat så skulle hon helt klart kunna kissa på mattan utan att vi märker det, åtminstone inte tillräckligt snabbt för att kunna fya henne.

Ok men du då är det ju bara att konstatera att det inte finns något ni kan göra. Köp en billig matta som är lätt att tvätta och acceptera att det är så här ni har valt att ha det.

För jag antar att det vore elakt eller ogenomförbart att säga åt hunden att gå och lägga sig i sin korg och stanna där...?

Ok men du då är det ju bara att konstatera att det inte finns något ni kan göra. Köp en billig matta som är lätt att tvätta och acceptera att det är så här ni har valt att ha det.

För jag antar att det vore elakt eller ogenomförbart att säga åt hunden att gå och lägga sig i sin korg och stanna där...?

:bow::bow::bow:

Jag måste bara fråga, vad vinner ni 2 på att bara vara taskiga och spydiga mot mig?
Har ni så dålig självkänsla eller vad är problemet?

Taskig och spydig? :confused: Jag har kommit med massor av konkreta förslag, tips och lösningar. Inget av det dög så jag avslutar med att önska lycka till.

Jag håller faktiskt med Skogstrollet, hon ger konkreta råd men du strävar emot henne hela tiden.

Läs hela tråden en gång till så kanske du kan se någon sak som kan vara en lösning.

Annars får ni väl avliva hunden om det nu är så svårt att hitta lösning som fungerar, hon är ju ändå trots allt ingen ung hund.

Jag slänger in ett alternativ till varma tofflor - raggsockor eller ullstrumpor. Dem tar du på som vilka par strumpor som helst och slipper komma ihåg var du tagit av dem sist.

Jag tycker det bästa alternativet är att ta bort alla mattor och sätta på sig något värmande på fötterna om man inte kan ha koll på sin hund och inte vill dela av huset stundtals.

Att avliva hunden är väl det sista ni vill göra så länge hon tycks vara frisk antar jag.

Det du skrev sist var taskigt och spydigt. Och det muppia skrev var ju ännu värre.

Så du tycker att jag ska avliva min livskamrat som jag har haft vid min sidan sen jag var 10 år gammal bara för att hon kissar på mattan, ursäkta, men är du helt jävla dum i huvudet!?

Nu vet ju både du och jag att du inte menade allvar med det uttalandet utan att det bara var till för att få mig att må dåligt, grattis, du lyckades, jag sitter här med tårar i ögonen, är du nöjd? Känns det bra?

Hade ni läst grundinlägget ordenkligt så hade ni vetat vad jag ville ha för tips, det står tydligt där.

Du fick reda på att det inte finns något som du kan spraya på mattorna för att hålla hunden borta från dem. Du fick reda på att man kan försöka bryta beteendet genom att under en period skärma av hunden från mattorna t.ex. med hjälp av kompostgaller. Du fick reda på att du kunde försöka bryta beteendet genom att ta bort mattorna helt under en period. Du fick reda på att man kunde skaffa skvättskydd. Men inget av dessa svar duger? Vilket är det svar du vill ha?

Jag tror dock inte att det är en ovana, utan gissar att din hund har blivit senil. Men för säkerhets skulle så skulle jag ta hunden till veterinären om jag var i dina kläder. Om hon nu är senil så är det ju som det är och då får du ju ta ställning till hur du ska agera utifrån det. Byta till mer lättvättade mattor? Ta bort mattorna och använda tofflor? Ta bort hunden?

Vissa senila hundar fungerar bra på D.A.P, men det är ett långskott.

du har fått 5-6 olika råd och du har snäst av alla. Sen tycker du att det är vi som är spydiga och ute efter att göra dig ledsen? ursäkta, men om du inte är intresserad av vad andra har för råd och erfarenheter så behöver man inte skriva. Det finns liksom inte mycket annat att göra än det som diskuterats i tråden :cool:

Så du tycker att jag ska avliva min livskamrat som jag har haft vid min sidan sen jag var 10 år gammal bara för att hon kissar på mattan, ursäkta, men är du helt jävla dum i huvudet!?

Det skriver inte muppia alls! Jag kan inte förstå hur du får det till det. :confused:

Du skriver ju så här:

Ska vi inte kunna ha mattor de åren vi har kvar henne? Visst hon kommer säkert inte leva så många år till, men det känns ju lite jävligt att inte kunna ha mattor bara för en hund! Och det är verkligen inte min stil alls, mina djur ska rätta sig efter mig, inte tvärtom!

Det kanske inte är din avsikt, men din ton i ovan citerade inlägg och tonen i dina övriga svar antyder att du anser mattornas existens vara överordnade hundens dito.

Jag har inte varit varesig taskig eller spydig..
tro mig skulle jag vara det så skulle det märkas...
Som alla andra här har vi försökt att ge dig tips och råd på vad du kan göra för att få hunden att sluta kissa på mattan,
men som de flesta här redan skrivit så är ingenting bra nog för dig.
Inte en enda gång i denna tråd har du sagt "tack för tipset jag kan prova" utan du avfärdar alla förslag med alla taggar utåt!
Men med tanke på att du ändå inte VILL ha någon hjälp så kan vi inte säga annat!
Som sagt så finns alla bra tips i tråden.
Som Muppia skrev, läs tråden igen.. och den gången, kolla vem det är som ger spydiga svar..

Sen att du säger att folk är dum i huvudet?! det finns ingen anledning till att gå till sådana personangrepp!

Jag har inte snäst av ett enda svar, jag har lugnt och metodiskt förklarat varför de inte är genomförbara.

Har det upplevts på något annat sätt så ber jag om ursäkt för det.

Hade ni läst grundinlägget ordenkligt så hade ni vetat vad jag ville ha för tips, det står tydligt där.

Jag har läst, ordentligt, och jag förstår faktiskt inte alls vad du vill ha för tips? Vad vill du höra? Vad hade du hoppats på för lösning? Jag är uppriktigt nyfiken.

Jag tror att de beror på att hon är gammal och blir lite glömsk .Hade själv en hund som var 12 år och han var lite glömsk och kunde kissa inne.Bara att ha förståelse för .var glad att du ändå har en hund som är så pass gammal och ändå så pigg och glad.

Nu får du ursäkta mej lite...men :D

Du anser att flera skribenter är taskiga trots att de endast kommit med konkreta råd som kan hjälpa dej - och din hund - till en fungerande vardag!

Vari ligger det taskiga?

Om nu hunden är så:
* liten - att den kommer igenom ett kompostgaller
* "känslig" - att den inte kan vila i tex sovrummet den tid ni inte kan hålla ögonen på henne.
* "belastad" - att det inte går att ha ett "pinkskydd" på henne
* gammal - att det inte går att lära henne ligga på sin plats när ni är upptagna med annat
osv

Och du är så:
* frusen att du måste ha en matta just där hunden pinkar
* glömsk att du inte kan komma ihåg att ta på tofflor
* upptagen att du inte kan hålla ett extra öga på hunden när hon är i rummet med den aktuella mattan

Ja...då är ju läget ganska låst! Eller hur? ;)

Släng ut mattan, det är ändå vår nu och snart behöver du inga tofflor utan kan tassa runt barfota!

Hur svårt kan det vara egentligen!?

/Swat

Jag förstår inte, hon håller sig ju inte i 12 timmar iom att hon kissar på mattorna?

VILL du hitta en lösning på problemet?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 276
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
541
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka