Hund som inte vill morgon pinka tidigt

AgentCarter

Trådstartare
Vet inte alls vad för "fel" det är på min lillakille, men det verkar som om han inte kan morgonkissa innan 8 på morgonen.

För att dra det lite kort: Idag när jag skulle åka till jobbet tog jag ut honom vid sex tiden på morgonen, jag såg med egna ögon att han ställde sig och pinka två normal långa gånger. Kan ha pinkat fler gånger när jag stod och var trött.

Vid 10 ringer sambon och berättar att det är helt katastrof hemma, hunden har kissat ca 3 LITER inne i vardagsrummet. Enligt sambon var det rena misären.
Detta trots han var helt ok rastad på morgonen.

En vanlig dag går vi upp 8-9 och han kommer inte ut innan dess.
Men han har gjort så här en gång tidigare, då var det vid ca sju på morgonen som jag tog ut honom och sen ställde han sig och kissade i köket bara 1-2 timmar senare (också rejält).

Tankar någon? Ska jag åka till veterinären? Låta honom ha sin skönhetssömn ifred?
Vet inte riktigt vad jag ska tro själv, han är rumsren i vanliga fall och kan säga till (dock väldigt tyst med bara kroppsspråk) när han vill ut.

Sv: Hund som inte vill morgon pinka tidigt

Man undrar ju hur han kan kissa så mycket? Dricker han massor med vatten på natten?

Jag kommer och tänka på när min hund snodde väldigt salt köttfärssås, satte i sig en liter vatten på kvällen och kissade en pöl till morgonen efter. Det är nog enda gången han behövt kissa inne.

Det jag tycker låter konstigt är att en vuxen hund behöver kissa inne innan kl 10 öht, oavsett om han varit ute eller inte.
När är han ute sista gången på kvällarna?

Det funderade jag med på! Men jag tycker inte att han har druckit så ovanligt mycket? Vet att han drack vid ca 9 sen har han legat och sovit med oss fram till sex på morgonen.

Jenka: Igår var det när jag kom hem från stallet ca åtta på kvällen. I vanliga fall vid ca 21-22 (jag planerade att gå ut med honom tidigare och la mig själv efter kvällskissen)

Om det var min hund så skulle jag kolla honom hos vetten. Eftersom han lyfter på benet och försöker kissa så verkar det som om något är ivägen. Kan kanske vara en prostataförstoring, det känner vetten med ett finger i ändtarmen i så fall. Och det finns tabletter som minskar den numera så man behöver inte kastrera. Det kan även vara kristaller i urinen eller urinsten som lägger sig ivägen när han ligger stilla. När han rör på sig så flyttar de på sig alternativt att trycket blir så högt att de trycks med ut. Detta kan eventuellt ses i ett urinprov, men inte säkert. Med ultraljud kan man se in i urinblåsan. Obs att urinblåsan ska vara välfylld om man behöver göra ultraljud.

Jo, tänkte också på prostatan. Det som talar emot är att han i vanliga fall inte har problem.
Får väl ringa imorgon och se vad de säger:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 198
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 714
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 546
Senast: Liran
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar