Hund som inte skäller?

Sv: Hund som inte skäller?

Min Welsh Springer Spaniel skäller nästan aldrig, och när hon någon gång gör det är det ett rätt diskret moffande.

Uppfödaren hade ett gäng Golden retrievers, om det nu kan bero på detta.
Det stämmer nog att golden är tysta av sig, våran gamla golden skällde ytterst sällan.

Håller med om att retrievers verkar vara rätt tysta av sig. Min golden skäller nästan aldrig, sist när han stod 10 meter från en älg :p Han är 1,5 år och jag kan räkna gångerna han skällt på en hand.

Sån skillnad för grannen har också golden som skäller jämt för typ allt... hänger säkert ihop med stimuleringsnivån, för nu när den varit hemma med husse hela dagarna ett tag istället för att vara på dagis som han är när husse jobbar så har det helt klart eskalerat ännu mer.

/Camilla

Rottis är förhållandevis tysta hundar, de vaktar ju såklart. Men annars säger de inte mycket.

Håller helt klart med dig där, det är väldigt lite skällande från deras sida mina har inte ens skällt när det kommer någon. Men däremot en hel massa muttrande och småmorrande ljud när dom inte är nöjda med något eller så är det när dom är riktigt nöjda som "mysmorrande" kommer, så känns som det mesta i deras liv går att säga med mutter eller morrande ljud :p

Men ska man ha rottis får man vara beredd att jobba med den och dom är ofta inte helt enkla att fostra till en välfungerande hund om man inte har rutin av hund sedan tidigare.

/Camilla

Senast ändrad:

Vår schäferhane skäller enbart om någon kommer oinbjuden in på tomten eller när han blir riktigt taggad i träningen (t ex om vi tränar höga ljud, skott, m.m. vilket ändå inte verkar vara aktuellt för dej).. I övrigt säger han inte flaska.

Men jag vet att många schäfrar har en tendens att skälla i tid och otid, våran gör det dock inte. Förra schäferhanen var också tyst, förutom när det knacka på dörrn..:meh: Men det är ju bara att träna dem att inte skälla för dörrknack.

Mvh Domino_s

De flesta schäfrar skäller och piper både i tid och otid, det är snarare så att ni fått tag i undantagen...

/Camilla

Skulle du kunna tänka dig en vuxen omplacering? Då har du ju chans att få en hund som passar dig, tänker jag.

Jag har många valpköpare som säger att de aldrig hört sina hundar skälla, och generellt sett är det nog så att golden är en av de tystaste raserna. Jag tycker själv det är jobbigt med skälliga hundar, och står inte ut med hundar som skäller så fort ett löv hänger snett ;)

Vuxen omplacering kan jag absolut tänka mig, även om det inte är någon garanti för att den fortsätter att vara ickeskällande hos mig (som någon skrev). Men chanserna ökar kanske?

Mjo, skall är väl knappast ljuv musik för de flesta egentligen...;) Men jag önskar att jag hade möjligheten att bara ta det för vad det är.

Precis! Det jag funderar över är vad du har för plan om det inte fungerar. Det är ju förstås kalas om det fungerar, men om det inte gör det?

Ja det är ju verkligen en legitimerad fråga... Det handlar ju inte riktigt om total nolltolerans för hela hundens liv. Utan att minska det så mycket som det går i de situationerna då ljudet upplevs som värst. Det känns som att chanserna till det ökar med en vuxen omplacering som nämnt, har jag tur är den som omplacerar empatisk för mitt problem. Kanske provperiod på en månad. Och ja, fungerar det inte så fungerar det inte. Då får jag väl inse att världen är orättvis och klappa hundar på promenader istället.

Håller helt klart med dig där, det är väldigt lite skällande från deras sida mina har inte ens skällt när det kommer någon. Men däremot en hel massa muttrande och småmorrande ljud när dom inte är nöjda med något eller så är det när dom är riktigt nöjda som "mysmorrande" kommer, så känns som det mesta i deras liv går att säga med mutter eller morrande ljud :p

Men ska man ha rottis får man vara beredd att jobba med den och dom är ofta inte helt enkla att fostra till en välfungerande hund om man inte har rutin av hund sedan tidigare.

/Camilla

Rottis (och andra bruksraser) går bort på grund av de inte är vad jag söker i övrigt, trots att den verkar vara tyst om än knorrig ;) Men det kan ju vara värt att lägga på minnet ifall jag någon gång får upp ögonen för bruks och den typ av hund.

Sån skillnad för grannen har också golden som skäller jämt för typ allt... hänger säkert ihop med stimuleringsnivån, för nu när den varit hemma med husse hela dagarna ett tag istället för att vara på dagis som han är när husse jobbar så har det helt klart eskalerat ännu mer.

/Camilla

Arv, individ, uppfostran, stimuleringsnivå... Ja det är nog alla möjliga faktorer som spelar in på hur mycket hunden kommer skälla. Så svårt det gör det...!

Min Welsh Springer Spaniel skäller nästan aldrig, och när hon någon gång gör det är det ett rätt diskret moffande.

Uppfödaren hade ett gäng Golden retrievers, om det nu kan bero på detta.
Det stämmer nog att golden är tysta av sig, våran gamla golden skällde ytterst sällan.

Jo och precis som många andra säger verkar det även vara ganska varierat oavsett ras. Men jag får kanske försöka sålla ut vilka som generellt kan ses som tystare och sedan utgå från det? Blir glad av att höra att även ni människor med välfungerande öron lyckas få tag i vovvar som föredrar diskreta boffanden :p

Om du går på tex en utställning så kan du ju ganska snabbt se/höra vilka uppfödare som har med sig tysta hundar och vilka som tillåter sina hundar att leva rövare....
Då borde du ju kunna hitta något som passar dig, för om uppfödaren lyckas hålla sina hundar tysta trots att andra sätter igång och triggar så lär de ju vara väldigt tysta..

*KL*
Min förra hund, en leonberger, skällde kanske en handfull gånger om året. Antingen var det vid lek utomhus med en av hans bästa kompisar eller så var det när han såg något mycket misstänksamt på promenaderna och då var det ett riktigt djupt och dovt vaktskall men utöver det så var hans tyst.

Nu är det dock skillnad på om hunden får leva som gårdshund, alltså gå lös på tomten/gården och vakta, för då låter de mer när främmande kommer eller bo i lägenhet som min gjorde.

Åker man på en rasspecial (utställning) med bara leonberger så kan man utan problem prata i normal samtalston även om den är inomhus, det kan på sin höjd vara valparna som skäller lite men de stora säger inte ett knyst. Jag har även varit på både terrierspecial och specialutställning för tibethundar och där är det ett evigt skällande, inte från alla individer men ändå tillräckligt många för att det ska bli störande.

Rottis är förhållandevis tysta hundar, de vaktar ju såklart. Men annars säger de inte mycket.

ha ha! den infornmationen har grannens rottis missat totalt. Hon skäller som en galning. :D
(Men nej. Annars har jag inte träffat på skälliga rottisar.):)

Övriga vinthundar kan nog busskälla en del.QUOTE]

Min Saluki är i alla fall väldigt tyst. Han skäller mer när han umgås med min dvärgpudel som är en riktig skällapa, men utan hennes sällskap sker det ganska sällan att han skäller. Det hör verkligen inte till vanligheterna då!

Däremot vet jag att när jag var hos uppfödarna som hade väldigt många salukis, ja då ylade dom i kör ibland!

Men det är ju så oerhört individuellt!! En nöjd och välstimulerad rottis ÄR en tyst hund, har sällan stött på en skällig rottis, faktiskt. Men det är ju som någon ovan skrev en svår ras och den kräver sin förare, så är det.

Jag har två vinthundar, en whippet och en italiensk vinthund. Dom är väldigt tysta av sig. Det är bara whippen som kan få för sig att ge något skall ute när han vill få igång någon hund till lek.

Men annars skäller dom aldrig på andra hundar ute. Skäller heller aldrig när någon plingar på dörren. Inte när dom ser något spännande utanför fönstret, eller liknande.

Jag har själv extremt svårt för skälliga hundar, klarar helt enkelt inte av det.. Så jag är oerhört glad över mina tysta fyrbeningar :D
Sen vet man så klart aldrig vad man får. Men italienaren t.ex. är en äldre omplacering. När jag kollade efter äldre omplaceringar så frågade jag förra ägarna om hunden var skällig, då det var ett krav för mig att den inte skulle vara det. Han har heller inte blivit skällig efter att ha fått byta hem några ggr (innan han kom till mig). Han är en trygg och självständig hund. Så så länge hunden mår bra i sig och inte stressar upp sig lätt så tror jag inte att en tyst hund skulle bli skällig i sitt nya hem.

Senast ändrad:

Jag skulle också säga vinthund. Min greyhound skäller bara vid lek med andra hundar eller för att uppfostra andra hundar. När hon bodde själv med mig skällde hon aldrig någonsin inomhus, nu uppfostringsskäller hon åt övriga tre eller som sagt när hon leker men aldrig att hon skäller när det kommer folk eller liknande.
Har en basenji i familjen också och de ÄR speciella. Skulle inte råda någon att köpa basenji för att man vill ha en tyst hund utan BARA för att man vill ha basenji ;)

Kl
Vår förra hyresgäst föder upp Whippets. Hon hade alltid minst 5 hundar när hon bodde här och jag tror jag aldrig hörde dem skälla.

Sikta in dig på en ras du gillar, sen leta uppfödare som har tysta hundar, sikta in dig på en kombination (hane-tik) som inte skäller/ är mycket tysta och kanske tom har fått valpar innan, där valparna också varit tysta. Och träna valpen från liten att man inte behöver säga nåt vid tex dörrringning/knackning besökare , jaktlekar mm mm

Du kommer säkert kunna få/hitta en hund som passar dig!

Spontant känner jag att vinthundar och staffar jag känt i stort sett samtliga varit "oskälliga". Staffarna har haft andra ljud. Men inte just skällt(mer än på signal en del).

Jag har Papillon sen 23 år. Alla mina har varit tysta trots att det är en ras folk ser som bjäbbiga. De har inte varit från samma uppfödare. De var dock inte tysta helt då de kom någon av dem.
Jag har helt enkelt tränat dem att man inte skriker(om inte matte ber om det).
Jag får lätt ont i huvudet(rejääält) av plötsliga och skarpa ljud. Så jag försöker minimera det i form av att lära mina hundar och hästar att inte vråla.
Vi bor också i lägenhet nu. Det låter och folk rör sig i huset. Alltså kan de inte vakta och skrika så fort något låter iom att jag gärna bor kvar. :P

Det är ju en intelligent och förig ras som blir vad man gör dem till. Alltså blir de bjäbbiga kärringhundar om de fostras till det. ;)

*KL*
Nu är det dock skillnad på om hunden får leva som gårdshund, alltså gå lös på tomten/gården och vakta, för då låter de mer när främmande kommer eller bo i lägenhet som min gjorde.

Ja precis det har du säkert rätt i. Beror ju vad hunden är van och uppfostrad till. På så vis känns det ju också vettigt att, om man tar en omplacering, kanske ta en som tidigare också bott i lägenhet (som jag) och är van med lite trapphusljud. Även om det är något man förstås kan träna så vill jag ju underlätta så mycket för mig själv på den biten som det går.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har problem med tiken. Hunden är tyst som i graven, jag har under de snart två år jag haft henne ALDRIG hört henne skälla. Hon har...
2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: giowanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar