Hund som inte skäller?

Sv: Hund som inte skäller?

TS: Staffe! Skäller ytterst lite om inte alls. Trevliga hundar dessutom:) Däremot har de lite andra grymtljud och morrningar för sig men det borde inte belasta hörseln så mycket tycker jag!

Okej att staffen var så tyst visste jag inte. Jag har nog förbisett den pga att den ligger i terriergruppen faktiskt. Men den kanske är en superhärlig sällskapshund även för nybörjaren om man är insatt? Jag blir lite orolig för staffens hälsostatistik när jag läser om den, och att det finns viss könsbunden hundaggressivitet. Men jag ska kika in den lite mer :)

Håller med om att retrievers verkar vara rätt tysta av sig. Min golden skäller nästan aldrig, sist när han stod 10 meter från en älg :p Han är 1,5 år och jag kan räkna gångerna han skällt på en hand.

Mina whippor skäller förhållandevis mycket för att vara vinthundar. Inte stup i kvarten, men åtminstone 2-3 ggr/dag. Oftast skäller de för att de är upprörda över något (katt/hund på gården; långpromenaden dröjer; hungrig/uttråkad). Men jämfört med många andra hundar så är de så klart ganska tysta.

Jag tycker dock att man märker en markant skillnad på ljudnivån om man besöker en SKK utställning jämfört med en med bara vinthundar. Vid de förra hör man en massa ihållande skall, vid de senare hör man bara människor prata.

2-3 ggr/dag är för mig 2-3 gånger för mycket, även om jag önskar att det inte vore så. Vilka vinthundar upplever du som de tystaste?

Jag har en alaskan husky, och han vet nog inte ens hur man skäller ;) Samma gäller ju t.ex siberian husky och alaskan malamute, men polarhundar ylar ju ibland istället, speciellt om man har flera, så taggar de igång varandra och låter som en hel vargflock.
Det är skönt med en tyst hund, men jag skulle inte rekommendera just en polarhundras om det "bara" är på grund av att de inte ska skälla, för det är ju såklart många andra egenskaper som måste passa in oxå! Jag hoppas att du hittar någon hund som passar dig!

Haha åh, en hund som inte VET hur man skäller låter som något som mina öron skulle avguda ;) Nej självklart är det så att jag lägger jättestor vikt vid andra egenskaper hos en hund, men att den inte ska skälla är tyvärr viktigare än vad jag skulle önska... Polarhundar kräver nog alldeles för mycket motion för svenssonmotionären kan jag tro? Jag skulle gärna vilja prova drag i framtiden, men tror inte det finns möjlighet att ha en liten (ursnygg) polarhundsflock här hemma i lägenheten...

Vår schäferhane skäller enbart om någon kommer oinbjuden in på tomten eller när han blir riktigt taggad i träningen (t ex om vi tränar höga ljud, skott, m.m. vilket ändå inte verkar vara aktuellt för dej).. I övrigt säger han inte flaska.

Men jag vet att många schäfrar har en tendens att skälla i tid och otid, våran gör det dock inte. Förra schäferhanen var också tyst, förutom när det knacka på dörrn..:meh: Men det är ju bara att träna dem att inte skälla för dörrknack.

Mvh Domino_s

Haha nej jag är nog att jämföra med en skotträdd hund när det kommer till höga ljud och liknande, så sådan träning är inte riktigt aktuell. Nu är schäfern för aktiv för mig men jag kan tänka mig att en hund som inte så stor vaktinstinkt är lättare att träna att inte skälla vid dörren/trappljud och liknande? Även om det nog hänger på individen också.

Håller med om att retrievers verkar vara rätt tysta av sig. Min golden skäller nästan aldrig, sist när han stod 10 meter från en älg :p Han är 1,5 år och jag kan räkna gångerna han skällt på en hand.

Många verkar säga att golden och kanske främst labben är rätt tysta av sig så det känns positivt :) Din golden skäller inte när främmande stiger på heller?

Ytterligare en fundering: har ni träffat på hundar som har mjukare skall än andra? Som inte har "skarpheten" i skallet utan istället skäller lite hesare och dovt. Kanske skulle det kunna vara lite bättre för mina öron.

Jag har fyra golden (av jakttyp) varav två är ganska skälliga, men bara när det ringer på dörren, de skäller aldrig ute eller på andra hundar. De andra två är knäpptysta, har nog aldrig hört dem skälla! De två som är mer skälliga var det redan som pyttesmå valpar, så det var nog "medfött" på dem. Mycket individuellt alltså, trots att alla är släkt!

Jadu, tänk om jag hade haft en formel för det. Vi är väl lite sävliga och lata och ingen hetsar upp sig om en hund skulle skälla så det är inte lönt. Amrisen var som sagt skällig när han levde i flock, då hetsade hundarna varandra. här får han ingen respons helt enkelt. Jag tror han skällt två gånger detta året han bott hos oss.

Tyvärr skäller de inte om det kommer någon som inte hör hit heller så de saknar väl all vaktvilja.

Nope inte ett ljud då heller! Har dock en annan golden hos pappa som skäller när det plingar på dörren eller när husfolket kommer hem. Min golden som bor hos mig säger inte ett ljud då heller, han ser bara söt ut och viftar på svansen :p Så mellan dem är det då lite skillnad men den mer skälliga skäller inte på daglig basis så jag upplever honom som relativt tyst ändå.

2-3 ggr/dag är för mig 2-3 gånger för mycket, även om jag önskar att det inte vore så. Vilka vinthundar upplever du som de tystaste?

Det finns inga garantier för att en hund av en viss ras inte skäller. Förutom Basenji då, men de joddlar och ylar ju istället. Är det på den nivån att du inte klarar en ett par skall per dag så skulle jag inte våga chansa om jag var du.

Det finns inga garantier för att en hund av en viss ras inte skäller. Förutom Basenji då, men de joddlar och ylar ju istället. Är det på den nivån att du inte klarar en ett par skall per dag så skulle jag inte våga chansa om jag var du.

Är väl medveten om att det inte finns några garantier. Har däremot träffat flera hundar som knappt skäller en gång i veckan ens, eller som bara skäller på kommando. För mig skulle det kännas som ett enormt misslyckande om jag måste bortse från att ha hund överhuvudtaget bara för jag inte klarar av skall, när det uppenbarligen finns individer där ute som inte skäller. Men om det är så är det väl så... Trist att höra.

Jag har fyra golden (av jakttyp) varav två är ganska skälliga, men bara när det ringer på dörren, de skäller aldrig ute eller på andra hundar. De andra två är knäpptysta, har nog aldrig hört dem skälla! De två som är mer skälliga var det redan som pyttesmå valpar, så det var nog "medfött" på dem. Mycket individuellt alltså, trots att alla är släkt!

Vad intressant ändå! Känns ju som det är så väldigt individuellt... Visst kan nog vissa raser vara generellt mindre skälliga än andra, men att sedan välja ut den tystaste valpen i kullen garanterar ju säkert inte att den kommer vara tyst livet ut förstås. Men det kanske underlättar?

Fast ytterst få valpar föds färdiguppfostrade och tysta. Det är inte ens säkert att en tyst omplaceringshund fortsätter att vara tyst om den byter hem.

På alla valpkullsfilmer så är det min Fridolf som låter. Skäller, gnäller, ylar, piper, knorrar, morrar och snackar. Nu vid 20 månaders ålder så muttrar han möjligen om hans bror trampar på honom när han sover, eller gnyr när han vet att vi närmar oss fårhagen. Inte ett skall i onödan!

Fast ytterst få valpar föds färdiguppfostrade och tysta. Det är inte ens säkert att en tyst omplaceringshund fortsätter att vara tyst om den byter hem.

På alla valpkullsfilmer så är det min Fridolf som låter. Skäller, gnäller, ylar, piper, knorrar, morrar och snackar. Nu vid 20 månaders ålder så muttrar han möjligen om hans bror trampar på honom när han sover, eller gnyr när han vet att vi närmar oss fårhagen. Inte ett skall i onödan!

Nej visst är det så. Det går ju inte att veta och därför blir det också en mycket knepig situation. Det inget jag är blind för. Skrev här för att få lite tips och råd och förväntade mig att de flesta skulle säga åt mig att skaffa katt istället ;)

Skulle du kunna tänka dig en vuxen omplacering? Då har du ju chans att få en hund som passar dig, tänker jag.

Jag har många valpköpare som säger att de aldrig hört sina hundar skälla, och generellt sett är det nog så att golden är en av de tystaste raserna. Jag tycker själv det är jobbigt med skälliga hundar, och står inte ut med hundar som skäller så fort ett löv hänger snett ;)

Nej visst är det så. Det går ju inte att veta och därför blir det också en mycket knepig situation. Det inget jag är blind för.

Precis! Det jag funderar över är vad du har för plan om det inte fungerar. Det är ju förstås kalas om det fungerar, men om det inte gör det?

Min Bearded Collie skäller aldrig, tror ärligt inte hon vet hur man gör.

Förra hunden av samma ras skällde aldrig heller.

Okej att staffen var så tyst visste jag inte. Jag har nog förbisett den pga att den ligger i terriergruppen faktiskt. Men den kanske är en superhärlig sällskapshund även för nybörjaren om man är insatt? Jag blir lite orolig för staffens hälsostatistik när jag läser om den, och att det finns viss könsbunden hundaggressivitet. Men jag ska kika in den lite mer :)

Vår welshterrier skällde ytterst, ytterst sällan. Vi hade en tax före som var hopplös när det gällde skall efter att någon ringt på dörrklockan. Jag tror inte att man ska räkna ut hela terriergruppen bara för att det finns vissa "skällomaner".

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har problem med tiken. Hunden är tyst som i graven, jag har under de snart två år jag haft henne ALDRIG hört henne skälla. Hon har...
2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: giowanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar