Hund som inte skäller?

Sv: Hund som inte skäller?

Övriga vinthundar kan nog busskälla en del.QUOTE]

Min Saluki är i alla fall väldigt tyst. Han skäller mer när han umgås med min dvärgpudel som är en riktig skällapa, men utan hennes sällskap sker det ganska sällan att han skäller. Det hör verkligen inte till vanligheterna då!

Däremot vet jag att när jag var hos uppfödarna som hade väldigt många salukis, ja då ylade dom i kör ibland!

En salukikör :D Vinthundar kan väl vara rätt kända för att prata/låta men inte just skälla om jag inte har fel? Sedan är det väl säkert så att ju fler man har ju större blir risken för att de triggar varandra med alla möjliga sorters läten kan jag tänka mig.

Jag har två vinthundar, en whippet och en italiensk vinthund. Dom är väldigt tysta av sig. Det är bara whippen som kan få för sig att ge något skall ute när han vill få igång någon hund till lek.

Men annars skäller dom aldrig på andra hundar ute. Skäller heller aldrig när någon plingar på dörren. Inte när dom ser något spännande utanför fönstret, eller liknande.

Jag har själv extremt svårt för skälliga hundar, klarar helt enkelt inte av det.. Så jag är oerhört glad över mina tysta fyrbeningar :D
Sen vet man så klart aldrig vad man får. Men italienaren t.ex. är en äldre omplacering. När jag kollade efter äldre omplaceringar så frågade jag förra ägarna om hunden var skällig, då det var ett krav för mig att den inte skulle vara det. Han har heller inte blivit skällig efter att ha fått byta hem några ggr (innan han kom till mig). Han är en trygg och självständig hund. Så så länge hunden mår bra i sig och inte stressar upp sig lätt så tror jag inte att en tyst hund skulle bli skällig i sitt nya hem.

Ditt inlägg gör mig jätteglad för det betyder ju att jag också har en chans! :) Att ge skall ute vid lek är mycket mer ok för öronen än att ge skall inomhus på spännande katt utanför fönstret t.ex. Det stora kruxet när det kommer till iaf vinthundsomplaceringar är ju dock att de till stor del förmedlas via kontakter, så jag kan nog få leta länge...

Har en basenji i familjen också och de ÄR speciella. Skulle inte råda någon att köpa basenji för att man vill ha en tyst hund utan BARA för att man vill ha basenji ;)

Nej så har jag också förstått det! Basenjin verkar häftig men väldigt speciell i mångt och mycket, blir det en sådan vill jag vara genuint intresserad av rasen :)

Jag har Papillon sen 23 år. Alla mina har varit tysta trots att det är en ras folk ser som bjäbbiga. De har inte varit från samma uppfödare. De var dock inte tysta helt då de kom någon av dem.
Jag har helt enkelt tränat dem att man inte skriker(om inte matte ber om det).
Jag får lätt ont i huvudet(rejääält) av plötsliga och skarpa ljud. Så jag försöker minimera det i form av att lära mina hundar och hästar att inte vråla.
Vi bor också i lägenhet nu. Det låter och folk rör sig i huset. Alltså kan de inte vakta och skrika så fort något låter iom att jag gärna bor kvar. :P

Det är ju en intelligent och förig ras som blir vad man gör dem till. Alltså blir de bjäbbiga kärringhundar om de fostras till det. ;)

Ja precis jag förstår hur du menar. Självklart spelar uppfostran en stor roll in hur mycket hunden skäller eller inte. Men jag vågar helt enkelt inte chansa på ett för osäkert kort, jag skulle förmodligen inte ha möjligheten att jobba för mycket med skallbiten utan att det skulle bli för jobbigt. Det hela blir ju i och med delvist psykologiskt betingat också, vilket är ett problem i sig :crazy:

Jag tycker du ska leta efter en omplacerig.

Är det en speciell ras du är intresserad av kan det vara en bra idé att höra av sig till lite olika uppfödare och berätta vad du söker :)

Ditt inlägg gör mig jätteglad för det betyder ju att jag också har en chans! :) Att ge skall ute vid lek är mycket mer ok för öronen än att ge skall inomhus på spännande katt utanför fönstret t.ex. Det stora kruxet när det kommer till iaf vinthundsomplaceringar är ju dock att de till stor del förmedlas via kontakter, så jag kan nog få leta länge...

Har du kollat www.hundarutanhem.se ? Där har de ofta vinthundar som behöver placeras om!

Har du kollat www.hundarutanhem.se ? Där har de ofta vinthundar som behöver placeras om!

Nog för att HUH ofta har vinthundar som behöver omplaceras. Jag tycker dock inte att HUH är en seriös organisation. Så jag skulle nog vilja rekommendera TS att kolla organisationerna noggrant ifall det är vägen hon väljer att gå.

Annars är nog rasklubbarna ett bättre val, där har du även möjlighet att träffa hundarna innan, vilket man sällan har ifall det handlar om importhundar.

Nog för att HUH ofta har vinthundar som behöver omplaceras. Jag tycker dock inte att HUH är en seriös organisation. Så jag skulle nog vilja rekommendera TS att kolla organisationerna noggrant ifall det är vägen hon väljer att gå.

Är den inte? På vilket sätt? Jag känner själv inte till den mer än att jag har kollat hemsidan, så jag är bara nyfiken....

Är den inte? På vilket sätt? Jag känner själv inte till den mer än att jag har kollat hemsidan, så jag är bara nyfiken....

HUH tar in mängder med hundar och utvärderar inte sina hundar, kollar inte upp var de placerar hundarna, hundar kommer in med skador, hundar påstås vara i en viss ålder men visar sig vid ankomst vara dubbelt så gamla. Hunsar påståts vara kastrerade vilket visar sig inte stämma osv...

Jag hade en HUH-hund i akutjour för några år sedan. Jag hämtade hunden från det hem HUH placerat den till i sverige för att hunden bitit sin husse allvarligt. Jag larmade HUH omedelbart om att hunden behövde komma till veterinär för det var tydligt att den hade ont. HUH bad om min adress för att skicka smärtstillande:banghead: Två veckor senare avlivades hunden som hade ont i varenda led i kroppen....

Jag rekommenderar ingen att ta hund från HUH. Är någon intresserad av en vinthund från Irland, skicka ett PM till mig så kan jag förmedla kontakt med en jätteduktig tjej som just flyttat till Irland för att bedriva rescueverksamhet. Hon lägger stor vikt vid att hitta rätt hund till rätt person och finns alltid för råd och stöd när hon placerat hundar.

Annars är nog rasklubbarna ett bättre val, där har du även möjlighet att träffa hundarna innan, vilket man sällan har ifall det handlar om importhundar.

Har ingen jättekoll på HUH, hört både det ena och det andra. Däremot har jag lite erfarenhet av annan omplaceringsorganisation med vinthundar, och utan att gå in på om det är rätt eller fel med import så är det inte riktigt rätt för mig. Främst med tanke på att det är få hundar man får träffa innan eller kan säga särskilt mycket om gällande hur tysta de är. Precis som du säger. Så ur den synpunkten är det ju viktigt med en hund som jag kan få så mycket info om som möjligt :)

Jag har delvis samma erfarenhet som Haukur när det gäller HUH. Jag var i kontakt med dem när jag letade hund men när jag fick reda på information om hunden som jag ifrågasatte så fick jag en utskällning. Så jag backade direkt, tack och lov.
Jag uppfattar många av jourhemmen som okunniga och det är ju tråkigt eftersom att det inte alltid är helt enkla hundar som omplaceras. Många gånger förskönas även hundarnas problem upplever jag. Det är väl inte helt ovanligt oavsett vad det är som säljs. Men när det kommer till djur och man vänder sig till en organisation som utger sig för att vara seriösa så tycker jag att man ska kräva lite mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har problem med tiken. Hunden är tyst som i graven, jag har under de snart två år jag haft henne ALDRIG hört henne skälla. Hon har...
2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: giowanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar