Hund som hugger

Bucky

Trådstartare
Jag har en fransk bulldog på 1 år och 8 månader som är helt underbar i de flesta fallen. Men han har en fixering vid fötter och hugger på de när han blir triggad. Han har bitit mig ca 5-6 gånger och det har blivit värre han har även bitit min kompis, min kompis pojkvän och min mammas sambo. Det kan hända närsomhelst, de senaste två gångerna har fötterna varit helt stilla och på golvet. Det känns som att fixeringen sitter så djupt inne i honom, jag har varit hos en hundpsykolog som rekommenderar aktivering och det har vi testat men det känns ändå som att det sitter för djupt och nu är jag helt desperat då det här verkligen inte är hållbart. Jag älskar den här hunden över hela mitt hjärta och vill bara att vi ska ha ett bra liv och att han ska må bra. Är det någon som har några tips?

När du säger att ni testat aktivering, vad menar du då? Aktivering är ju något som behöver ske kontinuerligt i hundens tillvaro utefter hundens behov.

Vad gör ni när hunden biter i fötterna? Hur ser situationen ut när beteendet kommer fram? Om det är en situation där hunden är uttråkad och känner sig ignorerad så skulle det ju kunna bottna i att hunden lärt sig att den får uppmärksamhet (även negativ uppmärksamhet är uppmärksamhet) när den anfaller folks fötter.

Tack så jättejättemycket för ditt svar! Jag menar att vi aktiverar honom mer dvs tränar honom mer, använder olika aktiveringsleksaker, aktiveringslekar etc samt att vi tar längre och fler promenader. Det har hänt vid olika tillfällen, när jag skulle fixa till en matta med foten, andra gångerna har varit när jag legat i soffan och han har varit soffan med mig sen är det som att det bara knäpper till så är han sjukt aggressiv och ska bara på fötterna. De gångerna de hänt andra så har de bara haft fötterna på golvet när det suttit ner och inte rört på fötterna eller någonting. När han väl har bitit så har vi avlägsnat honom från situationen för att hjälpa den personen som blivit biten då han inte verkar vela sluta även när man har tagit bort honom. Men vi har aldrig varit aggressiva mot honom på något sätt. Bara avlägsnat honom därifrån. Vid några tillfällen har han varit påväg att hugga men inte gjort det då vi har sagt till honom och då blir han extremt skamsen och vill ”be om förlåt” har jag tolkat det. Men vid situationerna där han bitit hårt så går det alldeles för snabbt för att hinna stoppa honom, han bara flyger på och attackerar.

Har ni testat jaktlekar? För mig låter det som en hund vars jaktinstinkter slår lite fel. Hälar, vader etc är vanliga ”byten”. Kan djuret inte springa är det så gott som dött. Är ju den instinkten man förädlat inom vallhundar till exempel, att bita mot men inte skada. Inom andra raser finns inga såna genetiskt framavlade spärrar (och ibland inte ens inom rasen. Det är en oerhört fin balansgång).

Att då lära hunden hur, när och vad den får se som byte och jaga kan hjälpa. Helt enkelt ge den ett bättre och roligare alternativ. Även om det betyder att man måste ha en leksak på ett snöre på sig 24/7 innan hunden lärt sig.

Den hundpsykologen vi gick till sa att vi inte skulle leka jaktlekar då det skulle trigga honom mer och göra honom mer stressad. Hur menar du att man skulle leka då? På vilket sätt?

Leker ni några lekar där han får kampa/slita/dra?

Bulldoggs brukar ha rätt stort behov av att få leka fysiska lekar som dragkamp och liknande. Det är mycket lättare att "förbjuda" fötter om hunden får det behovet tillfredsställt.

Leker kamplek man med hunden man kan även träna impulskontroll i situationer där hunden är taggad samtidigt.

Spontant, utan att ha sett hunden, känns det som att det är en unghund som testar gränserna genom att ge er ett nyp när den har tråkigt.
Jag tror inte att detta är aggression eller att hunden ens inser att det gör ont.

Testa att pipa till ganska högljutt nästa gång han biter. Och gå iväg en liten stund (t.ex in på toaletten eller så).

Dvs belöna inte beteendet genom att börja leka med honom när han biter.

Har du fått några bra tips om lämpliga aktiviteter från uppfödaren?

Den hundpsykologen vi gick till sa att vi inte skulle leka jaktlekar då det skulle trigga honom mer och göra honom mer stressad. Hur menar du att man skulle leka då? På vilket sätt?
Tänk på att hundpsykolog inte är en skyddad titel. Vem som helst kan kalla sig för det.

Du behöver helt enkelt erbjuda ett alternativ. Du har en hund vars ursprung är att jaga, bita tag och inte släppa. Därför tränar många med bullhundar till exempel flirtpole. Vad rent konkret har ni provat i träningsväg?

Spontant, utan att ha sett hunden, känns det som att det är en unghund som testar gränserna genom att ge er ett nyp när den har tråkigt.
Jag tror inte att detta är aggression eller att hunden ens inser att det gör ont.

Testa att pipa till ganska högljutt nästa gång han biter. Och gå iväg en liten stund (t.ex in på toaletten eller så).

Dvs belöna inte beteendet genom att börja leka med honom när han biter.

Har du fått några bra tips om lämpliga aktiviteter från uppfödaren?
Varje gång när han har bitit så har jag skrikit till ganska mycket tillochmed. Nu senast när han bet mammas sambo så skrek han rejält. Jag vet inte om det har med att han är uttråkad, han kan liksom ligga och sova eller vara helt lugn och avslappnad och plötsligt händer det. Vi har förstått nu i efterhand att uppfödaren kanske inte var den bästa så det kan ju såklart vara en av anledningarna.

Tänk på att hundpsykolog inte är en skyddad titel. Vem som helst kan kalla sig för det.

Du behöver helt enkelt erbjuda ett alternativ. Du har en hund vars ursprung är att jaga, bita tag och inte släppa. Därför tränar många med bullhundar till exempel flirtpole. Vad rent konkret har ni provat i träningsväg?
Vi har inte provat någon sådant utan med träning på olika tricks etc. Vad är flirtpole?

Är nog rätt få som kör flirtpole med sin fralla.. Känns ju dessutom som viss risk för syrebrist om hunden tycker det är kul och ser ut som gemene fralla.

Håller helt med om hundpsykolog dock.

Har ju svårt att tro att en fralla behöver mer än 1 timmes aktivering om dagen..
Däremot kanske lite styrning och lekregler, har svårt att tänka mig att det är aggression.

Hur är han i övrigt?
Han är underbar i övrigt. Han kan bli lite stressad dock, har svårt att slappna av. Reagerar mycket på ljud och så. Har svårt för andra hundar då han blivit attackerad två gånger men han hade svårt för andra hundar även innan det.

Varje gång när han har bitit så har jag skrikit till ganska mycket tillochmed. Nu senast när han bet mammas sambo så skrek han rejält. Jag vet inte om det har med att han är uttråkad, han kan liksom ligga och sova eller vara helt lugn och avslappnad och plötsligt händer det. Vi har förstått nu i efterhand att uppfödaren kanske inte var den bästa så det kan ju såklart vara en av anledningarna.
Ligger han och sover vid fötterna?

Han sover i min säng så ja, ibland sover han vid fötterna. Kan det ha någonting med saken att göra?

Han sover i min säng så ja, ibland sover han vid fötterna. Kan det ha någonting med saken att göra?
Jag tänker om det är situationer när han vilat/sovit så kan han ju ha blivit väckt (tex av att någon nuddat) blivit skrämd och bitit alt att han har integritet och säger att han inte vill bli störd när han vilar.

Men det är ju svårt att säga något om man inte vet mer om situationerna det skett i.

Nej, han har aldrig bitit mig när vi har sovit i sängen. Situationer där han har bitit har varit när man gjort någonting med foten, till exempel en gång var när jag fixade till en matta med min fot. Men de senaste två gångerna har fötterna bara varit på marken helt stilla utan någon provokation.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 285
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 924
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 750
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 786
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar