Hund som hoppar och biter

Skrutten

Trådstartare
Hej,
Jag skulle behöva hjälp & tips om hur jag ska göra med min hund som hoppar och biter.
Min hund är Engelsk bulldog tik på 14 månader.
Problemet är som följande:
När vi är ute och leker på gräs så rusar hon in och lägger sig och rullar mellan mina fötter. Sedan börjar hon bita i mina skor och hälsenor. Inte jättehårt men det gör ont och jag har i dagsläget många blåmärken. Jag säger nej, hon blir mer och mer uppvarvad och lyssnar inte. Jag flyttar ihop fötterna så att hon inte kommer emellan och vänder henne ryggen. Då börjar hon hoppa och bita. Ofta börjar det som en lek men sen blir hon helt överexalterad och lyssnar inte alls. Detta har blivit en fix ide och händer nu varje gång vi går ut.
Jag förstår att jag troligtvis varit för mesig med henne för hon gör inte på detta vis med någon annan. Hur gör jag för att visa att det är jag som bestämmer? Jag har försökt med att höja rösten i djupare tonläge, ignorerar, vänder ryggen till osv. Men inget verkar funka. I bland kan det funka när jag håller fast henne i selen men det känns inte som en egentlig lösning. Hur ska jag bryta detta beteende?
I övrigt är hon en lugn tjej som lyder hyfsat bra i de flesta situationer.

Du skriver ingenting om din tidigare hunderfarenhet. Mitt tips är att du söker upp en kunnig instruktör, en som inte anser att du varit för mesig.

Hur leker ni? Låter som att hon går upp för mycket i varv.
Jag hade börjat med att kommendera ligg och låta hunden ligga och lugna sig en bit bort.

Har ni passivitetstränat nånting?

En instruktör är alltid en bra investering! Särskilt om hon gör det jämt nu, tycker jag.

Hur leker ni? Låter som att hon går upp för mycket i varv.
Jag hade börjat med att kommendera ligg och låta hunden ligga och lugna sig en bit bort.

Har ni passivitetstränat nånting?

En instruktör är alltid en bra investering! Särskilt om hon gör det jämt nu, tycker jag.

Fixering vid fötterna kan delvis ha börjar med lek med fotboll. Jag sparkar, hon jagar bollen sen mina fötter. Ibland leker vi dragkamp vilket hon verkligen gillar och tar initiativ till själv men då går hon lätt upp i varv och börjar hoppa efter ringen i tid och otid när vi inte leker.

Jag kanske ska prova lite "tråkigare" lekar. Så hon håller nere varvtalet en aning?

Fotboll tror jag inte hade funkat så bra på min hund som lätt går upp i varv... Dragkamp har jag inga problem med men använder som belöning.
Framförallt; lär in regler för leken. Lägg in ett kommando som signalerar att leken är slut, och ett startord för när hon får ta leksaken.

På torsdag ska jag träffa en "Hoppawarth" som gör exakt som din, jag är hundtränare. Vi jobbar med regler som är tydliga för hunden, ett passivitetsgrepp och matten har fått se över sina aktiviteter.

Så det handlar mycket om helhet, så jag håller med om att du borde ta hjälp, det är inte särskilt svårt att fixa.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 541
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka