Hund som bara bits.

Du talar lite emot dig själv i det du skriver, du skriver att man kan respektera det men ändå så ska man inte respektera det..

Folk får gärna ha sina åsikter och det accepterar jag fult ut, men jag accepterar inte att folk har så lite respekt att de kan bespara sin åsikt när jag specifikt bad om det. Man måste inte alltid säga vad man tycker.

tex.

Du visar en ny knallgul tröja i en tråd du skapat och den är något stor åt dig, du skriver visst är den snygg min nya tröja. jag vill inte ha några kommentarer om att den är för stor för det tycker jag redan och jag orkar inte disskutera det.

Då skriver inte jag att jag tycker den är för stor bara för att du bad om att inte göra det. Sen om jag vill diskutera stora tröjor i allmänhet då startar jag en ny tråd, men det kanske bara är jag som fungerar så.

(nu var det ett ganska konstigt exempel men du fattar hur jag menar?)

Tror inte att din teori stämmer riktigt. Anser snarare att om man verkligen har bra tips så skriver man oavsett om tråden har spårat ut eller inte.
Jag kan ju bara utgå ifrån mig själv och vad jag upplever och jag upplever det inte som så.

Alla har olika åsikter och alla vill starta något nytt att diskutera. Men det förhindrar ju inte att man genom en tråd kommer in på ett intressant ämne närliggande det ursprunliga, inte sant?

Ja absolut, men det hade varit en annan sak om jag inte bett er att inte skriva och disskutera det eller hur? Då hade jag inte brytt mig det minsta men nu när jag bett om det och folk totalt nonchalerar det så blir jag en smula förvånad faktiskt.

Det här är ett diskussionsforum inte en frågespalt.

Hur ska man kunna starta en disskution utan en fråga? Visst går det kanske, men faktum är att det flesta trådar innehåller en fråga och det är ju underligt att du klagar på det bara just i min tråd hur kommer det sig? Är det bara just för att det är jag som skriver eller tycker du så rent generellt?

frågan är om det någonsin kommer att bli hund av en valp som tagits från sin mor vid 4 veckors ålder. det har studerats massor om det här och forskarna är i stort sett överens. en valp bör inte tas från sin mor före 7-8 veckors ålder och inte efter 12 veckors ålder. det är under denna period man som människa har störst möjlighet att påverka valpen i önskad riktning. DÄRFÖR är det intressant att dikutera hurvida det oönskade beteendet kommer vara betående eller ej, och om det är lönt att utsätta valpen för experimentet (vilket det borde räknas som) att göra hund av ett material med extremt dåliga förutsättningar. men för det behövs nog lite mer fakta, som hur kunniga ägarna är, vilken miljö valpen vistas i och vilka föräldrasubstitut valpen har tillgång till.

Det är just för att du blir sur när vi svarar utanför dina ramar. Många av oss här menar att man måste ta hänsyn till hela situationen i diskussionen.
(OK jag skulle inte deltaga mera men eftersom du frågar så). Det finns en grupp trådskapare här på Buke som konsekvent blir skitsura när de inte får de svar de vill ha utan något ifrågasätts, det vore trevligt om du inte anslöt dig till den gruppen.
PL

Jag håller helt med dig i dina inlägg Cillamufffins:

Vicku har helt på egen hand dragit igång diskussionen från det ursprungliga i tråden om en bitsk valp till fantasier om personförföljelse.

Jag var lite vass i mitt inlägg där jag skrev att uppfödarna borde åtalats för djurmisshandel och att de som köpt valpen var dumma.
Inga seriösa uppfödare lämnar från sig en fyra veckor gammal valp.

Jag står för vartenda ord där. Att plocka bort en valp från sin mor vid fyra veckors ålder, är helt oansvarigt att det inser varenda människa som är intresserad av hundar.
En sådan hund får lida. Det behöver inte vara fysisk misshandel,jag har aldrig sagt att någon fysiskt plågar valpen, men att inte få lära sig rätt signalsysten på grund av att man separerar valpen från modern anser jag vara psykisk misshandel.

Vicku har nu dragit intresset från valpen till folket runt valpen, och det innebär ju att alla nu funderar mer på dem än på kärnfrågan.
Eftersom valpars präglingsperiod är så välkänd av alla som kan det minsta om hundar så blir mitt råd, om avlivning av valpen, med tanke på ovanstående allt mer självklart.

och om det är lönt att utsätta valpen för experimentet
Enligt erat tycke, ägarna kanske tycker något helt annat och det har jag ingen aning om.

DÄRFÖR är det intressant att dikutera hurvida det oönskade beteendet kommer vara betående eller ej
Hurvida det kommer atta vara betående eller inte kan man ju inte veta till 100 % utan att ha mer information som du beskriver. Men man kan ju ge tips baserad på den information jag gett.

Är man i behov av mer fakta så är man välkommen att fråga, men jag tycker att jag har fått bra tips hittills.

Men om du läser in fråga igen så förstår du nog också varför jag blir irriterad och nej skitsur är inte är inte det rätta namnet. Och jag hade inga förväntningar på vad jag skulle få för svar MEN jag förväntade mig att samtliga skulle respektera det faktum att jag inte ville ha kommentarer om hurvida de skulle tagit valpen eller inte eller varför. Ni får gärna disskutera att det ofa blir så här när man tar för unga valpar rent generellt men att peka ut dessa människor jag skriver om som djurplågare osv när de inte har en chans att försvara sig förstår du hur jag menar?

Det finns en grupp trådskapare här på Buke som konsekvent blir skitsura när de inte får de svar de vill ha utan något ifrågasätts
Så lång jag är med så har ingenting jag skrivit blivit ifrågasatt? möjligtvis nu i den här senare disskutionen som inte alls handlar om hundar öht och jag tror inte att det är nu du menar.

Vicku har helt på egen hand dragit igång diskussionen från det ursprungliga i tråden om en bitsk valp till fantasier om personförföljelse.

Det var ditt inlägg som fick mig att reagera, du kalla dessa människor djurplågare som tagit valpen för tidigt när jag bett om att inte få några kommentarer om att de har tagit valpen för tidigt dessutom så kan de inte försvara eller förklara sig och det tyckte jag var lågt och att kalla en specifik människa för djurplågare utan att ha några grunder att stå på mer än att det tagit en valp för tidigt, jag tror ärligt talat inte att det hade blivit någonting av ett åtal faktiskt tror du?

Dessutom så tog ju du en valp som hade tagits ifrån mamma redan vid sex veckors ålder var det mindre djurplågeri då? (vet inte om jag minns rätt så jag ber om ursäkt om det inte var du)

En sådan hund får lida.
Inte alla hundar som tas unga måste lida.

Ditt råd var avlivning utan att veta någonting om bakgrunden till hunden var det är för hund osv och jag kan inte förstå varför det har blivit mer tydligt nu efter jag har dragit igång en disskution och ifrågasatt vissa människor sätt att inte tänka sig för. Avlivning kanske blir det enda alternativet det är mycket möjligt men jag tycker att man ska ge valpen och ägarna en chans om det skulle funka.

Dessutom så tycker jag att jag har fått tillräckligt med tips ang valpen så jag är nöjd så orora dig inte för det.

Nu orkar jag inte disskutera mera, det leder ändå ingen vart. jag tror att alla har fattat min poäng har du inte det och känner att du fortfarande måste disskutera så är du välkommen att pm:a men läs gärna igenom tråden en extra gång så du förstår att jag inte är arg för att någon disskuterat utanför utan för att jag inte vill att folk disskuterar folk som inte kan försvara sig när jag bett om det i det allra första inlägget, jag kanske är känslig men det finns inte i min värld. och jag är nöjd med tipsen jag fått så tack för dom.

En person har skrivt ordet djurplågare. Ska inte vi andra få diskutera vidare i ämnet bara för det?
Och vad gör det om personerna inte kan försvara sig? Vi vet ju inte ens vilka det är. Vi diskuterar bara ämnet. Iofs tycker jag inte det finns något försvar att man tar en valp vid 4 veckors ålder, så för min del behöver de inte kunna försvara sig. Finns inget försvar för det.
Förresten, det är inte intressant för mig längre. Du har gjort så tråden är inte är rolig längre.
Du kan ju PM:a Gunnar och tala om att du vill ha egna regler när du gör trådar.

Och eftersom det är så viktigt att vi inte ska prata om några som inte kan försvara sig, så kanske du inte ska lägga ut trådar som inte handlar om dig själv och dina hundar.

du har fortfarande inte sagt vad det är för ras på hunden. Ddet kan ju säga en hel del om hur stor chans det är att få ordning på den och om den kan bli farlig. Om det är en tuff ras eller inte.
Pangare har ganska vettiga åsikter tycker jag... Visst man kan ju försöka träna hunden men det får inte bli farligt och man måste vtea vad man gör, det bästa är väl att ta hjälp av någon väldigt kunnig?
vi hade en schäfer som inte var bra i psyket, fick jättebra hjälp av en väldigt kunnig hundutbildare, men han klarade inte av det så vi fick ge upp just för att det fanns risk att han kunde bli farlig.
Så ibland går det inte.

men allvarligt? När har jag sagt vad ni FÅR och inte får skriva om, allt jag begärde var att ni skulle visa lite respekt jag har aldrig sagt att ni inte får diskutera något jag har bara sagt vad jag tycker och vill. Ta fram det inlägget jag har skrivit vad ni får och inte får skriva om? dessutom så visste jag inte att jag hade makt att bestämma sånt, men enligt dig så verkar det ju som jag har det och nej det har jag aldrig trott..

Förresten, det är inte intressant för mig längre. Du har gjort så tråden är inte är rolig längre.
Gör en egen tråd då som är roligare, det är bara roligt så länge ingen ifrågasätter dig eller? Läs inte tråden då, härregud stackars dig att inte tråden är roligt nåmera, den slutade vara rolig för mig när någon kallade människorna jag pratade om som djurplågare.

Och eftersom det är så viktigt att vi inte ska prata om några som inte kan försvara sig, så kanske du inte ska lägga ut trådar som inte handlar om dig själv och dina hundar
Jag sa inte att ni inte ska prata om dom, jag tycker bara att det är fel att kalla dom djurplågare osv när det inte är här och kan förklara varför de tog en sådan liten valp osv osv, kan du inte förstå hur jag menar fast jag förklarar det flera gånger?

Tycker du att det är moraliskt riktigt att prata fruktansvärt elakt om människor som inte kan försvara sig eller förklara sig? Det tycker iaf jag, men det kanske bara är jag då, dessutom så blir det lite extra känsligt när det handlar om folk man känner inte sant?

Du kan ju PM:a Gunnar och tala om att du vill ha egna regler när du gör trådar
Varför ska jag göra det? Vart har jag påstått att jag vill det? Du kanske vet att jag vill det, men inte jag själv väldigt märkligt.

Nej det håller jag absolut med om! men jag tycker ändå att man ska ge det en ärlig chans, och om det inte går så får man avliva hunden så är det bara. Om du frågar mig personligen så tror jag inte att det kommer bli någon pli på hunden och det kommer att sluta med att dom måste avliva den men det kans ju faktiskt hända att det går chansen kasnke inte alltid är så stor men det finns en chans, och då om det luckas så tycker jag att det är onödigt att at bort en hund om man med humana metoder kan få den att bli
"en riktig hund".

Det finns bara en en i den här tråden som kan tänkas pekat ut personerna ifråga o det är du! Andra har sagt vad de tycker om folk som gör så. Att det är korkat eller okunnigt att ta en 4 veckors valp är väl inget utpekande? Att sälja en 4 veckors valp finns det knappast några ursäkter för men djurplågeri är det nog inte så Pangare överdrev nog en del men det hon skrev i övrigt var väl ok, du tror ju själv att hunden kommer att behöva avlivas. Du kan ju inte lägga ut en tråd om något så bedrövligt som att köpa/sälja en 4 veckors valp utan att folk reagerar.
PL

Jösses vad du hugger :crazy: Ånej, mig får folk ifrågasätta mig hur mycket de vill. Har inte problem med sånt.
Sällan det händer faktiskt.

nej folk får gärna reagera och tycka som dom vill, pangare har sagt att de människor jag prata om är djurplågare och det tycker jag är ett ganska grovt påhopp mot en människa hon egentligen inte vet någonting om inte sant? I övrig så tycker jag att ni har diskuterat på ett respektfullt sätt och jag kanskenältar det men jag blev faktiskt arg när hon skrev så, och sen kan hon inte erkänna att det kanske var lite över gränsen.

Ursäkt om jag upfattas bitsk(?)det är väl inte min direkta mening. men nog måste väl du förstå att jag reagerar när någon kallar de jag skrev om djurplågare bara av att ha läst mitt första inlägg, jag blir faktiskt väldigt förvånad när ingen kan förstå det.

Som flera har skrivit. Det är en som skrivit att de är djurplågare. Och nu har du tagit upp det flera ggr, så här mkt uppmärksamhet har nog aldrig dina vänner fått. Ta det via PM i stället med personen det berör.
För övrigt så tycker jag att det finns inget försvar att varken sälja eller köpa en sån ung valp. Djurplågeri är det kanske inte, men det är ändå inte försvarsbart.

Du blir arg och reagerar för någon har kallat dina vänner för djurplågare, och jag med flera reagerar att några säljer och köper en valp på 4 veckor.

Nu lägger jag ner den här diskussionen.

Jag ska förklara för dig hur jag har resonerat. Alla andra har det nog helt klart för sig, men inte du.

För att kunna ge ett svar så försöker man ju analysera frågan först. I det här fallet gäller det en valp som tagits bort från tiken vid fyra veckors ålder.

Det är ju något som är känt av varenda seriös uppfödare och valpköpare att leverans av valpar sker vid åtta veckors ålder.

Analysen blir då att säljaren är oseriös och fullständigt skiter i valpen, och att köparena är helt okunniga om allt som gäller hundar. Hade man haft kunskap så hade köpet aldrig skett.
Förmodligen en som fallit för en jättesöt valp och impulshandlat.
Säljaren har jublat - en valp mindre att torka piss efter.

Säljaren har utnyttjat köparnas okunnighet och struntat i valpen. Säljaren bör ju ha haft kunskap om att valpen behöver tiken, men struntat i det, och det tycker jag absolut är en form av djurplågeri.

Att sedan köparna som visat en sådan okunnighet, ska kunna ersätta tikens uppfostran och sedan kunna dressera valpen, det finner jag högst osannolikt.

Jag kan inte hjälpa att jag blir f-ad när man tar djur som det sedan ska börja experimenteras med. Hundar eller djur överhuvudtaget är inga leksaker. De som tar djur för sådana ändamål ska välja en nallebjörn i stället

håller med, för att bli av med ett beteende underlättar det massor om man vet orsaken till problemet. i det här fallet ligger det nära till hands att tro att anledningen är den att hunden togs på tok för tidigt från tiken. för att kunna bli av med beteendet är det också viktigt att känna till om något i hundens närmiljö måste ändras, och hur kompetenta ägarna är, dvs om de måste ha hjälp eller om de kan tänkas lösa problemet själva.

men, eftersom du verkar ivrig i ditt försvar, kan du väl tala om för oss vilken anledningen är till att de ska utföra detta experiment som så många tidigare misslyckats med? är de etologer som vill forska om ämnet eller är det som de flesta tror helt vanliga men ovanligt okunniga och ignoranta människor?

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 407
Senast: Migo
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 145
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 413
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar