Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Till att börja med så ska väl sådana här händelser motarbetas? Alltså att tjänstehunden lärt sig att inte gå nära andra hundar och att föraren fått ut sin tjänstehund ur trädgården snabbare än snabbast? :o Man måste väl ändå få ha sin hund i sin egen trädgård utan att någon kommer in och skjuter den??

"Hundföraren tog illa vid sig av händelsen". Det tror jag hundägaren och hennes barn som tittade på också gjorde.

Hur kan det bli så vansinnigt fel?

Nu har jag läst det en gång till och jag måste säga att det lämnar en hel del frågetecken. Om hundföraren med hund går in i någons trädgård som det dyker upp en hund, borde han inte vara så uppmärksam att han ser den andra hunden komma? Och hinna kommendera ut sin hund ur trädgården? En så vältränad hund borde man väl få ut innan den andre hinner fram? Newfoundland/ bernersenner låter ju inte som en snabb attackhund direkt, även om den får upp fart.

Och att hundföraren sen lämnar en döende hund i trädgården och säger till hundägaren att inte gå ut?

Märkligt alltihop, om det nu stämmer det som står i tidningen.

Jag känner bara ????? när jag läser artikeln:confused: Visst vill/ska man skydda sin tjänstehund när den blir angripen av en annan hund, vilket mycket väl KAN inträffa utan att tjänstehunden för den skull på något sätt brister i lydnad men...

Nu var det en stor hund som gick till angrepp mot polishunden men en annan möjlighet hade ju varit att hundföraren platsar/parkerar sin hund om han väl lyckats sära på hundarna. DET ska fungera på en tjänstehund. Sen borde hundföraren besitta såpass mycket kunskaper att han/hon kan, med hjälp av hundens ägare få undan den angripande hunden.

Att ge sig till att skjuta hunden verkar märkligt. Utifrån det jag läser i texten dvs. Förstår mkt väl att hundföraren mår dåligt, det måste vara fruktansvärt, men familjen som bevittnade detta mår säkerligen lika dåligt eller ännu sämre:(

Bor i närheten... finner inga ord, utifrån den fakta i artikeln verkar det minst sagt konstigt alltihopa! Man kan tycka att ens hund är trygg i den egna trädgården, men tydligen inte. Lider med familjen som förlorat en familjemedlem :(

Mina tankar:

• Vilken hund är ensam, lös ute i trädgården innan klockan fem på morgonen? När släppte de ut den liksom? Kvällen innan? Under natten?
  • Klart att en hund försvarar sin gård när det springer märkliga män och en främmande hund i trädgården.
  • ... vilket gör att det inte alls är konstigt att den attackerade.
  • Det är inte heller konstigt att polisen/hundföraren fick order att fortsätta letandet efter tjuvarna.

Jag tror inte att det rör sig om att någon har gjort fel. Det verkar vara en olycka. Hade hunden och hundföraren passerat trädgården när den andra hunden var inne hade det inte hänt. Om de hade hunnit ut ur trädgården innan hunden attackerade/försvarade sin gård hade det inte hänt. Om det inte hade varit hade inbrott och tjuvarna hade sprungit genom trädgården hade det aldrig hänt.

Även http://hd.se/hoganas/2012/07/23/polisen-skot-hund-i-tradgard/ är uppdaterad nu på kvällen.

[*]Vilken hund är ensam, lös ute i trädgården innan klockan fem på morgonen? När släppte de ut den liksom? Kvällen innan? Under natten?

Mina kan mycket väl vara det. När det är varma dagar och värmen kommer tidigt på morgonen öppnar jag dörren till trädgården när jag är uppe vid 4-tiden. Man vaknar tidigt av värmen innan man vant sig. Min trädgård är ordentligt inhägnad, och hundarna kommer inte ut därifrån. Öppnar jag dörren får vi in svalka, katterna och hundarna kan gå ut och in som de vill. Ger en sval, avslappnad start på dagen.

[*]Vilken hund är ensam, lös ute i trädgården innan klockan fem på morgonen? När släppte de ut den liksom? Kvällen innan? Under natten?

Min hund är ute på sin första morgonkiss dagligen vid den tiden. Och då kan hon mkt väl vara ute en halvtimme eller sådär och snusa runt, medans vi människor är inne i huset och förbereder frukost osv. Så jag tycker inte det är ett dugg märkligt att hunden är ute vid den tiden.

Jag tycker det är väldigt märkligt. Jag menar - polisen har väl fler alternativ för att freda sig än att skjuta hunden i huvudet??
Kunde han inte använt typ batong på kroppen? Skjutit hunden någon annan stans än i huvudet? Dragit i hundens bakben?

Med tanke på att han kunde använda vapen mot hunden utan att träffa sin egen hund kan det knappast ha varit ett så hetsigt bråk..

Tycker väldigt synd om hundägarna.

Jag tycker det låter mycket märkligt att en (förhoppningsvis) van hundförare inte ser någon annan utväg än att skjuta hunden.

Fast familjen var ju vakna iom att dom bevittnade alltihopa, då är det väl inte ett dugg konstigt att hunden var ute? :o Och det är egentligen inte ens relevant för det finns ju inga tidsbegränsningar på att ha sin hund lös i trädgården.

Mina tankar:

• Vilken hund är ensam, lös ute i trädgården innan klockan fem på morgonen? När släppte de ut den liksom? Kvällen innan? Under natten?
    <snip>

• Det har val ingen som helst relevans i handelsen? Hunden kanske var for varm inne ... eller de startar dagen tidigt ... eller hunden brukar vara ute pa natten. Sa lange den inte ar misskott spelar det val ingen som helst roll vad familjen har for rutiner?

Jag tycker sa synd om familjen ... och forstar inte hur det kunde handa om inte polisen over reagerade.

Det är ju alltid lätt att tycka en massa saker när man "bevittnar" något från sidan. Artiklarna lämnar i min värld många frågor + att det står lite olika i dom samt att kvinnan och polisens story går isär.

Men rent spontant... Jag förstår att/om polisen agerade irrationellt. Dom jagade en buse och på artikeln att döma verkade spåret vara färskt. Pulsen var hög och från ingenstans kommer det en stor hund och attackerar den värdefulla tjänstehunden.

Mina tankar går till familjen. Det måste vara fruktansvärt :(

Jag tycker att det här är så galet fel så det finns inte.
Svårt att säga hur polisen skulle gjort istället då man inte sett händelsen men att skjuta hunden är ju helt sjukt.
Självklart måste det ju gått att göra på annat vis!!
Jag menar om familjen var vaken så lär det ju lyst i huset, om denne hundförare inte ens kunde reda ut denna situation på ett vettigt sätt själv så kunde han väl ropat på ägarna.
För mig är det dock helt sanslöst att en hundförare inom polisen inte ens kan reda ut en sånhär situation. Svensson gör det ju utan att skjuta ngn av hundarna så varför inte en hundförare?

Eftersom hundägaren och jag har en gemensam vän så har jag sett hennes text på facebook. Hon har tillåtit att den sprids vidare så här är den.

Jag står i ett öppet fönster på ovanvåningen och ser polisen som står ca4 meter bort från vår hund dra sitt vapen och skjuta Brutus i huvudet...
Polisen är omedveten om att jag ser han från fönstret...
Jag ropar- Vad händer??? -Jag var tvungen att skjuta hunden.. Säger han. -Varför då???? Ropar jag???? Tyst med dig!!! Skriker han!
Polisen är i en helt kontrollerad situation med båda hundarna, ingen visade något täcken på aggressivitet.. Från de 4 meterna från Brutus han står går polisen ytterligare två steg baklänges innan han stannar och drar fram pistolen, siktar på Brutus som lugnt står kvar och tittar medans polisen skjuter han rakt in i huvet!
Jag stod i fönstret å tittade på!!! Ensam hemma med en liten och en 6 åring kl 5 på morgonen med en blodigt hund i döds ångest kamp på gräsmattan!!!
Har polisen inget ansvar??? Han ljuger också om vad som hände!!! Till tidning och tv säger han att hans hund och han blev attackerade av Brutus som skulle ha huggit både hunden och han och att han inte såg någon annan väg ur situationen än att döda!!! Kom i håg att jag stod i ett öppet fönster rakt framför...
Upplever polisen situationen ihop med Brutus som han beskriver är människan inte lämplig som hundförare eller bära vapen.

Obs, jag bara citerar, jag var inte där så jag vet inte. Men jag tycker hundägaren kan få lämna sin version, det har ju polisen fått göra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka