Hund resursbet i handen

Med tanke på ålder på din hund och att han iaf till hälften är av en driftstark ras så kan han ha rätt mycket med sig själv just nu och kan i vissa situationer vara splittrad och lite osäker. Jag har själv en väldigt spretig hane här hemma som blir ett år nästa vecka. Det är valp, vuxen, hormoner och drifter i en salig röra. Dock ingen resurs men han har lite annat "ofog" för sig.
Alltså, stryk är inte vad dessa hundar behöver. De är så otroligt formbara och vilsa i puberteten att sån skit kan förstöra massor!
Ja jag tror han är rätt hormonstyrd just nu:) och testar gränser lite, han snodde som sagt ett bröd från bordet en gång för ett tag sedan. Han har varit en trygg unghund, springer rakt ut på farliga underlag, går med på allt, social med främlingar osv. Aldrig upplevt honom som osäker ,snarare rätt självsäker om man får säga så:)
Tror du denna händelse förstört något mellan mig och hunden också nu? Han har som sagt aldrig behövt vakta ben för mig innan.

Jag hade inte använt den hundvakten fler gånger. Går hunden dessutom där ifrån, så är det precis det man vill, även om den vaktar sitt ben.
Tradigt att din vän blev biten, men han har sig själv att skylla. Tänker att det är viktigt när man vet att det är ett problem, att man säger hur man vill att den hundvakten ska bete sig. Typ "han resursvaktar, ska han ha ett ben får han ligga på filten och gnaga".

Om min hund hade suttit och haft det trevligt med mig i soffan, men sagt, vet du vad det är mitt ben. Då hade jag bett hunden hoppa ner från soffan och så får den lägga sig nån annanstans.
Jag tränar byteshandel med min valp, men det betyder inte att jag ska kunna ta hennes mat i tid och otid. Utan att om jag får din leksak så får du min och så har vi jättekul ihop istället! Goda ben får hon ha i fred.
Ja jag vet inte, många verkar tycka det är viktigt att kunna ta saker från hunden. Jag har inte riktigt brytt mig..han kan byteshandel, men har inte använt det så mycket hemma. Mer i träning då han ska släppa apporten :) hundarna här hemma brukar tugga ben varje dag och han snor aldrig de andras när han är klar med sitt. De morrar lite lätt åt varandra och då går de bara undan från den som morrar.

Ja jag tror han är rätt hormonstyrd just nu:) och testar gränser lite, han snodde som sagt ett bröd från bordet en gång för ett tag sedan. Han har varit en trygg unghund, springer rakt ut på farliga underlag, går med på allt, social med främlingar osv. Aldrig upplevt honom som osäker ,snarare rätt självsäker om man får säga så:)
Tror du denna händelse förstört något mellan mig och hunden också nu? Han har som sagt aldrig behövt vakta ben för mig innan.

Tror inte hunden förknippar detta med dig. Du var ju inte närvarande.
Hundar är tyvärr för förlåtande för sitt eget bästa ibland. Men lämna inte dit hunden igen. Den hundvakten har inte normalt, sunt tänk kring hund och missar tydligen de mest uppenbara signaler.

Ja jag vet inte, många verkar tycka det är viktigt att kunna ta saker från hunden. Jag har inte riktigt brytt mig..han kan byteshandel, men har inte använt det så mycket hemma. Mer i träning då han ska släppa apporten :) hundarna här hemma brukar tugga ben varje dag och han snor aldrig de andras när han är klar med sitt. De morrar lite lätt åt varandra och då går de bara undan från den som morrar.

Han låter inte som han är ett problem ang "sina saker" och resurs. Byteshandel funkar och han släpper i träning, då hade jag varit nöjd.

Jag får känslan att du skriver här för du tycker inte beteendet från hundvakten var ok, men tvekar på att du inte hanterat det bra tidigare? OBS, min tolkning av texten och dina inlägg.

Jag tycker din/ dina hundar agerar helt korrekt.

Låter som om det fungerar väldigt sunt och bra hos dig.

Regler som skapas "bara för att" (ofta "bara för att bestämma över hunden") brukar sällan vara värda att bry sig om och personerna som förespråkar sådant är nog aldrig speciellt kunniga eller pålästa om hundar, hundars språk, flockbeteende osv.

Jag är en av de som anser att man ska kunna ta en resurs från en hund när som helst och hunden ska vara trygg i det. Men, jag anser inte att ska göra det annat än när det behövs. Det är en säkerhetsfråga tycker jag. Både för hund och människa. Tänk om hunden får tag på nåt farligt när man är ute och går? Då ska hunden vara trygg när man tar det ifrån den. Det är inte riktigt läge att jobba på det när hunden står där med nåt farligt i munnen som man måste få den att släppa snabbt. Och människan ska vara trygg och veta att hen inte kommer bli biten när hen försöker rädda hunden från det farliga den fått tag på.

Sen kanske hunden också kommer träffa människor som inte är så hundvana eller kanske till och med barn som inte förstår hur hundar fungerar riktigt. Att då ha en hund som vaktar resurser kan bli farligt.

I övrigt tycker jag att hunden ska få vara ifred när den har ett tuggben eller liknande.

Jag är en av de som anser att man ska kunna ta en resurs från en hund när som helst och hunden ska vara trygg i det. Men, jag anser inte att ska göra det annat än när det behövs. Det är en säkerhetsfråga tycker jag. Både för hund och människa. Tänk om hunden får tag på nåt farligt när man är ute och går? Då ska hunden vara trygg när man tar det ifrån den. Det är inte riktigt läge att jobba på det när hunden står där med nåt farligt i munnen som man måste få den att släppa snabbt. Och människan ska vara trygg och veta att hen inte kommer bli biten när hen försöker rädda hunden från det farliga den fått tag på.

Sen kanske hunden också kommer träffa människor som inte är så hundvana eller kanske till och med barn som inte förstår hur hundar fungerar riktigt. Att då ha en hund som vaktar resurser kan bli farligt.

I övrigt tycker jag att hunden ska få vara ifred när den har ett tuggben eller liknande.

En resursvaktande hund kommer inte tycka det är mer ok att någon tar något ifrån den bara för att man tränar det. Risken är mycket stor att man istället kväser hundens kommunikation kring resurs och en vacker dag smäller det istället.
Varför andra eller barn ska vara runt en hund som har en resurs förstår jag inte. Vet man med sig att man har en resursvaktande hund så undviker man att utsätta hunden för situationer med resurs + andra människor/djur precis som man med en socialt osäker hund undviker att utsätta den för folk osv.
Resursvaktande är en del av en hunds personlighet och egenskaper. Kan man lära den loss så är det bra. Men jag är helt emot det där med att de ska lära sig släppa ifrån sig till varje pris.

- låg på mig med sitt ben. Helt plötsligt började han morra. Jag tänkte fan han ligger s å han kan bita mig i ansiktet. Så reste han sig upp med benet fortf morrande o ragg. Jag efter för tänkte accepterar inte att morrar åt mig. Så rök vi ihop, han högg mot mig och fick in ett bett i handen så jag började blöda lite. Sen fick jag tag runt käften på honom så han inte kunde bita mer men då övergick han till att skrika istället. Grannarna måste trott jag dödade honom. Röt till på honom och släppte sen och gick tillbaka till sängen. Efter kom han och var jättefjäskig. Gav mig benet och ligger nu ovanpå mig igen och vill bli kliad.
Det kan svänga fort. Känns fan lite opålitlig men skönt att han varnade först iaf. Men benet hade han en bra stund innan han fick för sig skulle vakta det mot mig. Jag har även hållit i det nga ggr innan utan att han sagt ngt.

Vad tycker ni om det här ?
Rätt.fel ?
Hundspråk?

Ge inte hunden plats i säng, soffa som exempel med tuggben då hunden vaktar tuggbenet. Ex ge hunden tuggben om den nu måste få det o be hunden lägga dig på sin plats. Låthunden vara undertiden den äter sitt ben.
Fundera på om hunden ska vara i säng eller soffa?
Utsätt inte hunden för sådana Sittuationer. Gå igenom med hundvakten hur du vill att hen ska hantera hunden. Så att det inte händer igen.

Som jakthundsmänniska så får mina hundar inte vakta sin ultimata resurs (skjutet djur) så de tränas från späd ålder till att inte utveckla sådana oönskvärda beteenden, vilket också innebär att de utvecklar väldigt svagt resursförsvar över ben och annat smaskigt ätbart, om något mot människor.

Resursförsvar finns givetvis i många olika raser av jakthundar och att inte styra upp det är ren idioti, för såna jakthundar, där inget gjorts för att träna bort det är Inte roliga för 5 öre..

Fast det kan man ju inte alltid veta?
Jo, jag tycker nog att diskussioner runt hanteringen av hunden (som TS vet är en ung korsning med driftstarka raser) ska tas innan man lämnar över ansvaret. Det finn inte på min världskarta att lämna en hund till nån som pratar om att "hunden ska visa respekt" på det sättet som i citatet i TS.

Jag tycker i och för sig inte alls att det låter som om hunden bet för att "försvara resursen" (som den kanske gett upp frivilligt om man försökt kommando eller byteshandel) utan som att bettet kom när hunden försökte försvara Sig Själv när hundvakten förföljde och knölade ihop den.

Hur som helst hade min eventuella hundvakt fått sig en reprimand och aldrig fått vara ensam med jycken mer. Förmodligen hade vi mer eller mindre brutit kontakten.

Jo, jag tycker nog att diskussioner runt hanteringen av hunden (som TS vet är en ung korsning med driftstarka raser) ska tas innan man lämnar över ansvaret. Det finn inte på min världskarta att lämna en hund till nån som pratar om att "hunden ska visa respekt" på det sättet som i citatet i TS.

Nä det där tycker jag är att gå för långt i hur mycket man kan förutse. Jag har själv suttit och förhört och informerat folk som verkat jättevettiga och sen gjort precis tvärt emot.
Människor kan ha många ansikten.

Fast nej min vän är i vanliga fall hundkunnig och intresserad, idag är han tex iväg och testar hundar för polisen. Hoppa inte på mig om jag användet fel ord... men han är insatt i hundar och jobbar även inom tjänstehund.
Jag har ingen koppling till det själv.
Vi pratade ut idag när jag fick tillbaka hunden och han insåg att han överreagerat och det var missförstånd och att hunden bet för han blev rädd.

Jag kan byteshandla med hunden dock:)
Nu känner inte min vän hunden lika bra :)

Liknande trådar

Övr. Hund Nu behöver jag verkligen eran hjälp! Detta gäller en rottweiler hane på 50 kg. I oktober flyttade jag, sambon och hunden hem till...
Svar
18
· Visningar
3 462
Senast: Hellas
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 761
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 445
Övr. Hund Liten spinoff till det som diskuteras i trådarna om hundar som visat/visar aggresivitet mot barn. Ofta kommer då varianter på frasen...
Svar
16
· Visningar
6 651
Senast: GaurdianAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka