Hund på tåget!

Sv: Hund på tåget!

Min lilla tjej hänger med ibland, men vår resa är bara ca 2h. Hittills har hon somnat i knät inom fem minuter och sovit hela resan.

Funderar nu på hur det ska gå att åka längre - vill helst ha med henne upp till Umeå i höst. Några tips? (13h nattåg)

Gå en riktigt långrund innan, ha ett tug ben på tåget, ge lite foder kullor och ge inte allt för mycket vatten!

Mvh
Emma

Jag har nog flängt runt halva Sverige med min hund och tåg tror jag :D
Bor 30 mil hemifrån där jag bor på skola, och har det anordnats något roligt dalmatinerarrangemang har jag direkt bokat tågbiljett och fått bo hos någon trevlig människa :angel:
Blir så när man inte har körkort och stor plånbok.

Min hund har alltid lätt att slappna av på tåget. Lägger sig ner så fort vi kommer på och ligger stilla hela tiden (har lite tågbyten där hon får sträcka på benen). Det som kan vara jobbigt är när det är mycket stoj på tåget... och mycket hundar. Sist jag åkte tåg skulle i princip alla på min inriktning åka hem (hundelever) och det fanns bara en djurvagn. Jag och vän fick sitta på en tvåsätare och så vi fick "plats" - sedan hade vi några, förlåt idioter framför oss som satt med en chihuahua och en papillon och bredde ut sig. De klagade över hur dåligt det var, och skrek ut konduktören för att man kunde sätta så mycket hundar på samma plats, observera att de satt med två småhundar och mina klasskamrater fick sitta ihoptrycka med golden, collieblandis, golden, rottweiler och några andra hundar på betydligt mindre yta :crazy:
De kunde ha erbjudit tomma säten istället för att sitta och gorma och köra bort mina klaskamrater som hade stora hundar med sig.

Fungerar bäst att åka tåg om man har en hel vagn (intercity brukar ha mest plats), x2000 har lite mindre plats och det är fler människor som väljer x2000 eftersom det är bekvämare (har jag uppfattat det som när jag har åkt). Boka alltid djur tillåtet och om möjligt välj att åka på lite "udda tider" om hunden inte är van. Man slipper onödigt mycket folk på det sättet om man vill introducera tåget på ett lite lugnare/tystare sätt.

Jag ska ev hämta min nya valp med tåg. Uppfödaren rekommenderade det.
Men om jag får någon som kan åka med mig ner i bilen så föredrar jag det. Däremot vill jag inte åka ensam i bil hem med valpen, då är det nog bättre att åka tåg känns det som.
Vi får se... :)

Jag långpendlar (20 mil enkel resa) med hund, så vi åker tåg flera gånger i veckan. Det går alldeles utmärkt. I början hade hunden lite svårt att slappna av och ville titta ut genom fönstret och hålla koll på allt. Numera så lägger hon sig och sover så fort vi kommer på tåget och sedan sover hon sig igenom hela resan.

Det som kan vara besvärligt är folk med andra hundar som tror att det är viktigt att hundarna får springa runt i vagnen och hälsa på varandra under hela resan, samt folk med barn som tror att hundvagnen är ett zoo eller ett aktivitetscentrum deras barn.

Tåg behöver inte alls vara fy skam om man ska åka en längre sträcka eftersom en del valpar blir åksjuka i bil innan de har vant sig. Man kan ju försöka att välja en tid när det brukar vara lite folk på tåget så det blir så lugnt som möjligt för valpen.

Har du bestämt dig för valp nu förresten? :) Kanske redan tingat något? När? Var? Hur? Från vem? *nyfiken*

Måste bara fråga dig :)! Vad jobbar du som nu efter gymnasiet eller pluggar du fortfarande?

Mvh
Emma

Skall också bli djursjukvårdare :D! Vem vet vi kanske arbetar tillsammans i framtiden :angel:?

Mvh
Emma

Jag vet :(, ända man kan göra är att kämpa :)! Vilka ämnen läser du up på komvux?

Mvh
Emma

Ush kom på att jag också måste gå på komvux >__<! Måste läsa biologi b som man inte får på gymnasiet :mad:.

Vilken matte måste man ha pluggat för djursjukvårdar utbildnigen?

Känns lite som vi två tar över tråden :angel:. Nästa fråga lovar jag att mejla :angel:.

Mvh
Emma

Ush kom på att jag också måste gå på komvux >__<! Måste läsa biologi b som man inte får på gymnasiet :mad:.

Vilken matte måste man ha pluggat för djursjukvårdar utbildnigen?

Känns lite som vi två tar över tråden :angel:. Nästa fråga lovar jag att mejla :angel:.

Mvh
Emma

Hehe, Jag hade det på gymnasiet de läser man på djurvård, men blev missnöjd med mitt betyg, Jag har läst till Ma B, räcker o ha läst A.

http://www.slu.se/?ID=808 står mer där.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: MML
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 124
Senast: Pilot
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 684
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka