Hund och studier: hur funkar det?

Sv: Hund och studier: hur funkar det?

Jaha, jag trodde bara de som ska börja studera kunde se schemat. Jag ska titta!

Ja, vi är inne i augusti, jag vet inte vad jag pratar om :D

Philosophia: Jag ska läsa civilingenjör. Kontaktade skolan och frågade men fick svar av en icke-ingenjör, hon sa i alla fall att de flesta ingenjörslinjer har 10-15 (1,5 timmar långa) föreläsningar i veckan. Om vi säger att man har 15 st, då skulle det bli 4,5 timmar per dag mån-fre, men det kanske inte är så enkelt? Att det delas upp så precis, utan att vissa dagar kanske blir längre? Jag kommer i alla fall kolla upp det där väldigt noggrannt innan jag bestämmer mig för att skaffa hund, vill inte ha några obehagliga överraskningar.

Nu är inte jag Philosophia, men jag har läst civilingenjörsprogram. Det skiljer sig säkert från skola till skola, men jag skulle inte rekommendera att ha hund under första året på civing. Hos oss körde de stentufft, att vara i skolan 8-17 var ett absolut minimum för att hänga med på det mest grundläggande. Sen tillkom kvällslaborationer (17-21) och förberedelser inför dem, samt hemuppgifter. Jag skulle aldrig velat ha haft dåligt samvete för en hund (också) under den tiden.

Nu läser jag en annan utbildning, även den teknisk förvisso, men precis som någon annan skrev så lär man sig med åren vad man kan sålla. Jag har två hundar och en make som jobbar mycket kvällstid + tillgång till hundvakt, vilket ändå gör det hyfsat enkelt att få till det hela.

Sen kan jag tillägga att jag har läst ihop med människor som bara dyker upp vid obligatoriska moment och tentor, dvs aldrig på de dagliga föreläsningarna och lektionerna. De har fixat det också, men trots att jag inte är någon dumskalle skulle inte jag ha klarat av det.

Jag tittade på schemat nyss och där fanns inga 8-17-dagar? Vet inte om jag förstår fel. Den värsta dagen såg ut så här:

Dugga (vad f-n är det?) 8.15-9.45
Övning 14.45-16.15
Övning 16.30-18.00

Där har man ju 4 timmars "rast", eller är jag helt ute och cyklar? Resten av dagarna, åtminstone de första 5 veckorna, är 3-4-timmars dagar alt. längre dagar med 3-4 timmar ledigt emellan. Från kl 16 har jag hundvakt iom att min sambo är hemma, så att göra saker kvällstid är inget problem. Det är ju mellan 7-16 när han är på jobbet som det kan bli problem.

Nej, att skippa massor av saker i skolan har jag inte tänkt, i så fall prioriterar jag bort hunden. Men det känns jättetråkigt att inte kunna ta en hund när jag är ledig samt när jag hittat en parning jag tycker om, bara för att jag ska plugga i framtiden och det KAN bli tufft. Hade jag vetat säkert att det blir 8-17-dagar hade det ju varit en annan sak, men jag vill inte gå miste om en fin hund för att det kanske inte går och så visar det sig att det hade gått.

Hunddagis är som sagt ett alt. om det bara är under första året det blir väldigt jobbigt, men om det blir 5 år av 8-17-dagar blir det förstås svårt.

Tack för ditt svar!

Sen kan det säkert också göra skillnad på vilken ras man har. Jag hade en väldigt okomplicerad hund (chihuahua) när jag studerade, han var väldigt lat och krävde väldigt lite aktivering (han gillade inte att gå ut), och ligga i mitt knä vad det bästa han visste, vilket han kunde göra i flera timmar medan jag pluggade hemma.
I början fick jag också höra att man nästan själv kunde styra sina studiertimmar på universitetet o ja allt sånt snack, så jag var väldigt positiv till det när jag började studera (han var då 1år)...men det blev ju inte alls som jag trodde och vi hade första månaderna schemalagd tid ca 9-16, ibland tidigare början, ibland senare slut...så där fick jag mig en överraskning, och eftersom jag var ny i staden så hade inte hundvakt direkt utan fick lägga ut annonser..men jag fick napp väldigt fort..av flera stycken....och hade sen under studietiden 3 hundvakter jag kunde lämna hos, även med kort varsel.
När det gäller plugga-tillsammans-"festerna" så fick jag ta med mig hunden när jag ville då vi aldrig var i något fik eller så utan alltid hemma hos någon eller i någon hyrd lokal...och alla var så förtjusta i min hund och även så förstående att de själva erbjöd sig att vara där det skulle passa för just mig..och även på grupp-arbets-timmarna anpassade de sig både efter mig då jag har hund, men även efter 2 andra som har barn...så vi lyckades alltid få ihop det så det passade alla. Men sen hade jag även världens bästa klass, och av allt jag hört av andra som studerat så tror jag att jag bara hade tur helt enkelt som hamnade med dessa underbara personer. Ja juste...jag fick ta med mig hunden till vissa föreläsningar också när det helt krisade..då låg han så snällt i sin väska och sov och sa inte ett knyst. Så jag hade väl tur både med klasskamraterna men också med hunden då han som sagt var så lugn och okomplicerad av sig.
Men att ha minst en hundvakt måste jag säga är guld värt..vare sig jag jobbar, studerar, eller bara är hemmasittande så är det ett måste för mig att ha en hundvakt att kunna lämna hunden hos när det verkligen krisar.

Ok, jag förstår. Jag kommer köpa en labrador, vilket förvisso är en okomplicerad ras med tanke på att de brukar gilla alla människor, däremot kräver den ju mer aktivering än en chihuahua. Men den kommer få all aktivering den behöver, så att vara lugn några timmar blir nog inget problem. Däremot vill jag ju inte att den ska vara ensam så himla länge alltid. Vad bra att du hade så förstående klasskamrater, hoppas jag också får sådana! Jag ska kolla upp hunddagiset och även prata med någon studerande på programmet jag ska gå så jag vet säkert att jag kan ha hund samtidigt.

Som du kan se på svaren du fått så är det väldigt mycket "beror på". Beror på schemat, på hur nära skolan man bor, vilket behov man själv har av att plugga i bibblan istället för hemma, på eventuell partners tider och engagemang, tillgång till hundvakt osvosv (och det mesta av det har du redan funderat kring i tråden).

För mig har det inte varit några problem alls hittills att plugga och ha hund. Jag har bott i kollektiv och en av anledningarna till det var från början för att kunna få hjälp, men på de här två åren tror jag det hänt en gång att jag bett att någon tar ut hunden på en kort promenad. Däremot min läkarstuderande roomie som ofta har långa dagar och placeringar på olika ställen hade nog haft det jobbigt om inte jag kunnat ta ut hennes hundar.

Jag bor 5 min med cykel från skolan vilket såklart underlättar massor, men vi har sällan mer än en föreläsning på samma dag ändå. Och även om vi skulle ha heldag 8-17 så har man ju alltid en timmes lunch att åka hem på. Nu vill jag inte ha hunden ensam 4 + 4 timmar men skulle inte ha dåligt samvete om det hände någon gång ibland.

Problemet i ditt fall är ju att du inte vet hur utbildningen ser ut. Jag tycker att du ska mejla programansvarige/administratör och be henom förmedla kontakt med några som pluggar på programmet, de kan bättre än någon annan svara på hur mycket tid pluggandet tar, både schemalagt och allt runtomkring. Vi har fått sådana mejl på klassmejlen ibland, t.ex. någon som ville prata med en student med små barn för att höra hur det funkade innan hon började plugga själv.

En dugga är en deltenta eller en liten tenta där en del av kursen examineras. Ibland ger den något studiepoäng, ibland bara bonuspoäng till den "stora" tentan. Sen är det inte säkert att du kan räkna med att 4 timmars "rast" innebär rast, det kan likaväl vara så att man förväntas förbereda någon gruppuppgift eller liknande inför de senare övningarna.

Angående att jag nämnde kvällslabbarna var mest för att påvisa att man blir ganska sliten de veckor de tillkommer. Kommer din sambo vara aktivt delaktig i hundägandet? I så fall kommer det säkert inte vara några problem, men om man kommer hem till en hund som bara fått någon enstaka rastrunda under en sån dag kan det kännas tuffare.

Å andra sidan är det ju riktigt skönt med de avbrott som hundägandet innebär. Jag låter säkert jättenegativ till hundägandet, men självklart tycker jag att det positiva överväger! Det mesta beror på hur utbildningen är upplagd och precis som någon annan skrev är det ju bäst att fråga en student (gärna hundägande sådan) på just den utbildningen om det.

Jag har mejlat en programansvarig men har inte fått svar än, väntar på det. Tack för ditt svar!

Tack för svaret. Ok, då förstår jag. Nej, förstår att fyra timmar icke schemalagt inte betyder fyra timmar rast men är det en eller två timmar rast är det ju nog för en relativt lång promenad och sedan kommer ju min sambo hem.

Aktiv och aktiv.. Som han säger nu kommer han promenera/springa med hunden samt ta hand om den när jag inte är hemma, dvs. ta ansvar för att hunden mår bra när jag inte är där. Han kommer väl inte träna spår/lydnad precis eller åka på kurser men han är väldigt positivt inställd till en hund så det låter som att han vill vara delaktig! Han kommer förstås få klargöra precis hur delaktig innan jag skaffar den, eftersom jag i viss mån är beroende av honom i mitt hundägande ifall jag är i skolan. Vill han inte kommer jag förstås inte tvinga honom men jag vill bara veta det INNAN hunden är här. Dock jobbar han ju 8 timmar han också så om vi har fulla dagar och samma tider hjälper det ju föga...

Var har du tänkt läsa?

Jag pluggar till civ.ing på Chalmers, och vi hade 8-17, 8-21 osv de första tre åren. Väldigt mycket av det är obligatoriskt, och resten bör man gå på om man har den minsta önskan att klara sina tentor. Utöver det är det rapportskrivning (i grupp) och tentaplugg. Att tentaplugga själv är inte att rekommendera, det är inget man kan sitta och bara läsa in utan oftast är vi 3-4 pers som kämpar tillsammans med uppgifterna för själv kör man fast efter 5 min.

På masternivå är föreläsningsschemat luftigare men kraven på grupparbeten och rapporter högre. I våras la jag i snitt 65 h/vecka på skolan (loven inkluderade), var ofta där 9-22 på helgerna. Vill du undvika att jobba i grupp bör du nog tänka om, iaf om du tänkt dig Chalmers. Grupparbetena är till för att lösas tillsammans av en anledning, och tom jag som har AS och tycker att det är skitjobbigt att ständigt bli ihopkastad med nya människor inser att man inte kan dela upp arbetet i olika bitar och tro att man ska få någon behållning av det.

Jag låter skitnegativ, jag vet, men jag är ingen obegåvad student och hade ändå haft svårt att hinna med mina katter om inte sambon funnits. Det är inte få dagar man bara är hemma och sover några timmar innan man måste tillbaks och fortsätta.

Jag ska läsa industriell ekonomi på LTU. Vet inte hur det är där i jämförelse med på Chalmers.

Jag väntar som sagt på svar från programansvarig! Men tack för ditt svar.

Som det låter bör jag ju inte läsa på universitetet överhuvudtaget, hatar gruppgrejer och hatar att umgås med massa folk hela tiden :grin:.

Som det låter bör jag ju inte läsa på universitetet överhuvudtaget, hatar gruppgrejer och hatar att umgås med massa folk hela tiden :grin:.

Fast ett jobb som civilingenjör innebär ju ofta att arbeta i olika grupper? Tyckte civilingenjörsutbildningen lyfte fram nyttan av grupparbete på ett mycket bättre sätt än någon annan utbildning jag har gått, trots att de flesta kurser examinerades individuellt med tenta. Mina erfarenheter låter ut att vara näst intill identiska med Sassys, trots att jag läst på LiU och inte Chalmers.

Jag pluggar här på LTU, visserligen inte någon teknisk utbildning men flera av mina kompisar gör det. Jag tycker att de ofta har väldigt fulla dagar men de har även börjar efter lunch många gånger och då haft kvällspass istället. Om du kommer bo på Porsön har du väldigt nära till skolan så då skulle du hinna hem och rasta hunden under luncher och rasterna mellan pass 1 och 2. Och vi sitter oftast hemma hos någon när vi gruppluggar, så det kanske finns möjlighet att hunden är med då också? Men räkna med att ni kommer ha en hel del föreläsningar och att veckorna innan tentorna betyder PLUGG! Lycka till :)

Jag gillar att arbeta i grupp, men mina erfarenheter av att plugga i grupp är inte bra. Under hela min skoltid har jag gått med oambitiösa och oseriösa klasskamrater där man egentligen inte gör någonting alls under gruppstudierna. Men det kanske är annat på universitetet.

Ok. Jag kommer bo på Mjölkudden, dvs. ett par minuter från skolan. Jag hinner ju hem på lunchen men vill ändå inte att hunden ska vara ensam 4 + 4 timmar varje dag, hela veckorna, även om jag rastar honom där emellan. Tack för svaret!

Nej den hund mår ju inte bra av att vara ensam alltför mycket.. Men det finns, eller har funnits iaf men mig veterligen har de inte lagt ner, ett hunddagis på Porsön. Det kanske skulle vara en hjälp några timmar per vecka om det är en riktig tuff läsperiod du har framför dig. Du kan ju kolla upp de kurserna du kommer läsa och se hur schemat ser ut för de som börjar nu till hösten. Det ändras nog inte alltför mycket tills du börjar skulle jag tro.

I:arna här har ännu mer grupparbeten och projekt än jag haft, där verkar det ofta som att de bor, lever och tänker tillsammans med sin grupp 23h/dygn, med en matpaus i kårpuben, när det är intensiva pluggperioder. Ska man plugga till civ.ing får man vara beredd på att det kan krävas att man släpper allt annat under studietiden. Jag sålde hästen, slutade med träningsformerna som krävde att man är där på fasta tider och umgås idag till 99% med andra ingenjörer. Resten får komma sen, för att bli färdig med skolan krävs 110% fokus.

Det är inte alla som har det såhär, men det är ju ganska talande att av de som började i min klass och hade familj och annat redan innan bytte allihop utbildning efter första året.

Det finns ett hunddagis på Kronan som verkar bra, har tittat upp det som ett alternativ. Men det känns mer som en temporär lösning om det är under ex. ett år som det är så tufft, är det hela utbildningen känns det lika bra att vänta med hundköpet.

Jag har tittat på schemat fr. v. 35-43 och det som är schemalagt ser inte alls särskilt tufft ut, det är därför jag blir så förvånad när alla skriver att man är på skolan hela dagarna (såvida inte väldigt mycket tid är icke schemalagt).

Alltså det där kommer inte jag palla, det kan jag ju säga redan nu, så är det så är jag nog inte rätt person att gå den utbildningen heller.

Kanske ska jag fundera på om civ.ing. är rätt för mig alls.

Vad går du för civ.ing utbildning egentligen?
Ingen av mina vänner som studerar civ.ing har något som ens liknar schemat du beskriver. Ex min lillebror studerar teknisk fysik i Lund, men det kanske är ett slappare universitet/utbildning.

Grålly: De jag känner som går civ.ing i Luleå har då tid att ha ett normalt liv vid sidan om studierna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
475
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka