Hund och studier: hur funkar det?

Grålly

Trådstartare
Jag har länge velat ha en egen hund och har väntat på det rätta tillfället. Jag har arbete fram till slutet av oktober, sedan är det enda jag vet att jag kommer börja på universitetet i augusti 2012, och plugga i 5 år. Jag har nu hittat en valpkull som kommer levereras i slutet på oktober, från en kennel jag tycker verkar sund och både tik- och hanhund verkar sunda och är dessutom utseendemässigt helt i min smak (kommer åka och hälsa på både uppfödare, tik- och hanhund inom en vecka eller två för att se att de är lika trevliga i verkligheten som på bild).

För mig känns det som att det skulle vara ett bra tillfälle för mig att skaffa hund. Från oktober har jag varken jobb eller skola, jag har all möjlighet i världen att lägga ned all den så viktiga tid en valp behöver. Sedan kommer jag förstås vara tvungen att börja jobba men jag kommer i alla fall vara "fri" så länge jag vill utan ett jobb eller skola att gå till.

Men då börjar jag ju fundera i hur det går sedan när jag börjar på universitetet. Jag vet inte riktigt hur mycket man pluggar, men jag känner ingen som går på universitetet som har fulla dagar, vet dock inte hur det är på just "min" linje. Hunden kommer, när jag börjar, att vara 1 år gammal. Vid den åldern kommer den väl (förhoppningsvis!) kunna vara ensam en lite längre stund, men min tro är väl ändå att jag har större chans att lägga upp dagarna som jag önskar än om man har ett jobb.

Men vad säger ni som studerar? Hur fungerar det för er att ha hund? Jag skulle aldrig ge mig på att skaffa valp under studietiden såvida man inte hade väldigt lugnt, utan känner väl att jag vill vara helt ledig när man tar hem en liten.

Sv: Hund och studier: hur funkar det?

Jag har två hundar. En vuxen tik och en valp (nu 10 mån) som jag skaffade när jag hade börjat plugga på universitetet. Hur det funkar beror helt på hur bra ensamhetsträningen går eller om du hittar en bra hundvakt. Nackdelen är att det är svårare att hänga med på saker som tentaöl, eller att sitta kvar i skolan och plugga tillsammans, då iaf jag alltid fått skynda mig hem efter föreläsningarna. Vissa föreläsningar har jag fått hoppa över pga schemaläggning då jag inte hinner fram och tillbaka till skolan och det blivit för länge att stanna för att gå på båda, men jag har också en timmes resväg till skolan.

Från andra hållet sett så har hundarna trivts bra med en pluggande matte! Hundlivet har sällan varit bättre. Flexibiliteten är skön, att kunna aktivera hundarna dagtid och plugga kvällstid, speciellt de mörkare månaderna.

(Inte fullt lika söt och oskyldig längre dock...)

Senast ändrad:

Åh, vilken underbar valp, jag smälter!

Jag kommer lägga ned mycket tid på ensamhetsträningen, då jag tycker det är viktigt, för mig men också för hunden, så jag räknar med att den kommer gå bra. Jag bor tillsammans med min pojkvän så vi är ju alltid 2, även om hunden kommer vara min, men han jobbar ju också 7-16. Någon hundvakt har jag nog inte i övrigt.. Tycker du det är viktigt att ha en sådan? Jag har aldrig ens tänkt på det :o. Jag har väl mera tänkt att det måste gå att lösa utan.

Tentaöl och plugga tillsammans är jag inte mycket för ändå så får jag en riktig anledning, utöver den att jag helt enkelt inte vill, att slippa, så är det bara positivt. Får väl offra mig i början för att inte bli helt utanför men det är inte min grej det där med gruppaktiviteter i allmänhet...

Jag var (är) också glad att ha en ursäkt att slippa tentaölen. :D

Jag skulle bunkra upp med en hundvakt, kanske inte för varje dag, men t.ex. veckan före tenta kan vara rätt intensiv och vissa perioder är det guld att kunna stanna kvar på skolan och plugga i sällskap. Eller om man har gruppuppgifter, de flesta vill då ta det före/efter schemalagd föreläsning och det kan då lätt dra iväg i en del timmar.
Jag flyttade precis när jag skaffat valp och hittade ingen hundvakt, bor på vischan, så jag fick lov att klara mig utan men hade verkligen uppskattat att ha någon ändå vissa dagar eller perioder.

Det är nog lättare att hitta ngn innan det är panik och en hundvakt som redan känner hunden ställer nog lättare upp med kort varsel :D

Jag skaffade valp under en tid då jag jobbade ganska lite och pluggade på distans. Funkade fint, då får man ju lägga upp dagarna precis som man själv vill dessutom. Jag hade dessutom sambo som också pluggade och kunde vara hemma med valpen under helger då jag jobbade. Hundvakt har vi alltid haft tillgång till i form av familj och släkt (hundsläkt/familj så det sjunger om det så alla är vana och vet vad som gäller).

Senare flyttade vi till en annan stad, inga hundvakter och studier direkt på universitetet. Det var ett program med en hel del "självstudier" så även det funkade bra och valpen var inte längre valp så hon kunde vara ensam hemma några timmar.

Sen flyttade jag ifrån sambon, tog med mig hundarna (hade en vuxen sen innan), bodde en sväng hos mamma och flyttade sen till eget. Universitetsstudier igen, inte lika mycket självstudier men en helvetes massa gruppgrejer :cool:.

Den största nackdelen är helt klart oförståendet och de sura minerna från studiekamrater som man måste göra grupparbeten med. Oftast är det "en mysig fika på nått litet café och plugga tillsammans gu' så skoj!" eller "ett par öl på studenthaket medan vi plöjer igenom sida efter sida kommer bli great!" eller något annat tjafs (som jag för övrigt spyr på). Har man ett liv utöver skolan och inte sitter och pluggar mellan 8-22 kommer man inte riktigt in "gänget" kände jag, och det suckades till höger och vänster när jag försökta förklara att jag faktiskt har hundar som jag måste hem till. Krångligt, helt enkelt. Man ska göra allt tillsammans så fort man jobbar i grupp (och mycket grupp blir det...) så det gäller att sätta ner foten tidigt och förklara varför man inte alls kan vara i skolan 20 timmar om dygnet.

Vad ska du läsa för något? Det ser väldigt olika ut. Inom samhällsvetenskap, humaniora och på lärarprogrammet kan man ofta styra väldigt mycket över sin egen tid eftersom de schemalagda timmarna är få. Inom teknisk fakultet ser det annorlunda ut. De har ofta schemalagt 8-17.

Delvis KL

Jag pluggar en teknisk utbildning. Men har sällan 8-17 dagar. Istället har vi massor av egen studier vilket kan bli lite halvjobbigt när man har hund och måste gå hem och plugga. Svårt med självdisciplinen ibland. Men ofta har vi även laborationer som ska göras utöver schemalagda föreläsningar. Alla, utom jag, vill göra det samma dag som vi har föreläsningar. Så då är det bra att ha en hundvakt.

Men annars tycker jag att det har fungerat hur bra som helst med hund och studier. Har haft min hund i nästan ett halvår. Har flera studiekamrater som också har hund och tror nog inte att jag känner någon som har tyckt att det skulle vara ett problem med tiden i alla fall.

Det som kan bli jobbigt är väl kanske pengarna beroende på hur man lever. Svårt att spara pengar kanske, men jag såg till att ha en buffert innan jag skaffade hunden.

Det är säkert lite olika från högskola till högskola. Mina studenterna på teknisk fakultet har i varje fall oftast schemalagt 8-17. Är det inte föreläsningar så är det labbar och schemalagt grupparbete för rapportskivning.

Jag har hund och studerar på veterinärprogrammet (KU) och det fungerar utmärkt då vi oftast har halvdagar och då jag har en vuxen hund som inte har några problem att vara hemma själv. Känner inte att jag måste stå över särskilt mycket på grund av hunden, men så har jag en fördel av att det går att ta med hunden på föreläsningar om det krisar och att det inte är särskilt svårt att hitta hundvakt (liten okomplicerad hund).

Tror jag själv startade en liknande tråd för typ ett år sedan när jag skulle börja plugga. Majoriteten av svaren var som nu, inga problem för man har typ bara halvdagar om ens det och sedan massa egenstudier. Jippi tänkte jag:laugh:

Men tji fick jag.. Nästan varje dag föreläsningar/workshops mellan 9-17... Där sket sig det mesta med att ha hund och jag hade en väldig tur att mina föräldrar kunde ta hand om min vovva. Sökte hundvakt som en tok men inte hittade jag nån:cry: fick bara tag på en lite kort över ca en månad men sedan hade denne inte tid längre... Usch vilket jobbigt år det har varit...

Men nu äntligen fick jag tag i en dagisplats åt min pälskling:banana: så till hösten ska jag kunna ha med mig henne till studieorten och slippa ha dåligt samvete för att hon blir länge ensam eller att jag inte kan jobba lika mkt "på plats" med grupparbeten.

Summasummarum, kolla upp hur det är med hunddagis i trakten kanske är en god idé samt att försöka få tag i någon som går det du tänkt läsa på skolan;)

Fast det beror som sagt på vad man läser också, som de flesta har skrivit:).

Jag skaffade hund när jag började läsa och jag hade aldrig klarat det när jag bara jobbade. Har varit hemma väldigt mycket och det senaste året har jag dessutom läst på distans så jag har bara varit hemma. Detta har dock blivit till ett problem då det från början inte var några problem att lämna hunden ensam har hon nu blivit hyper eftersom jag helt enkelt är för mycket med henne... Har försökt börja om träningen från början-men hittills funkar det inte så bra:(.

Jag tycker det handlar helt om vilken utbildning man går, resväg till skolan och hur man har det ekonomiskt (här uppe kostar en dagisplats för det mesta >2000, inget man får ihop i en handvändning som student.. o doggywalkers etc är inte gratis de heller om man inte har turen att hitta nån snäll en).

Även om man inte gillar tentaöl är det faktiskt rätt jobbigt att veta att man måste hem till hunden nununu. Det blir lätt att man skippar föreläsningar osv men det tycker jag är en dålig plan att ha- man lär sig sällan vad som är "värt" att hoppa över förrän efter ett tag. Likadant är det inte kul om någon ivrig seminarieledare drar över rejält och man vet att hunden varit själv i snart 6 timmar.. eller som när jag lämnat mina 5 timmar och tåget hem fastnade i 2 timmar. Då var jag inte så glad.. Även om de klarar sig fint och det var ett undantag. Men det är en press iaf.

Tycker ofta att folk planerar lite löst om de hört att utbildningen är hyfsat schysst med schema men har några jäkliga perioder med fullt alla timmar, att "det löser sig". Men då bör man, som jag skrev först, ha ekonomi till att betala nån för att det ska lösa sig.

Jag har pluggat till läkare med periodvis fullt schema (kan även inkludera hela nätter men det är ju inte så vanligt för andra utb) och det har gått att lösa. Men jag har givetvis fått offra en hel del och jag har jobbat extra varje helg hela utbildningen för att ro runt hundarna. Har haft doggywalker, dagmatte osv och nu har jag haft hemmajobbande sambo vilket gjort det hela MYCKET smidigare :D

Så sammanfattningsvis; kolla upp din utb, spara pengar så du kan betala även en dyr dagmatte, kolla upp noga i förväg allting. :)

Tack alla för era svar!

Skogstrollet: Ja, jag gruvar mig faktiskt inför alla de där gruppgrejerna... Jag avskyr de och har alltid gjort det. Kommer väl vara ogillad hela min studietid :D

Alltså jag skulle gärna ha en hundvakt, men jag bor 20 mil från vänner och familj så jag har liksom ingen. Letade lite på nätet nyss men det finns inga annonser heller, men man kanske kan hitta någon om man själv sätter ut en annons. Vet inte om jag skulle våga lämna till vem som helst dock...

ThePinkFruitLoop: Jag förstår det där med "jobbiga" klasskamrater som inte förstår att man har annat att göra... Har haft hästar flertalet år och många förstår ju inte att det tar tid och att man inte kan helt plötsligt få för sig att åka iväg en helg. Men klasskamraternas gnäll är nog det minsta problemet, det står jag ut med. Står inte ut med att inte komma hem till hunden, dock!

Philosophia: Jag ska läsa civilingenjör. Kontaktade skolan och frågade men fick svar av en icke-ingenjör, hon sa i alla fall att de flesta ingenjörslinjer har 10-15 (1,5 timmar långa) föreläsningar i veckan. Om vi säger att man har 15 st, då skulle det bli 4,5 timmar per dag mån-fre, men det kanske inte är så enkelt? Att det delas upp så precis, utan att vissa dagar kanske blir längre? Jag kommer i alla fall kolla upp det där väldigt noggrannt innan jag bestämmer mig för att skaffa hund, vill inte ha några obehagliga överraskningar.

Lambero: Ok, vad skönt att läsa att det funkat för någon. Vad gäller pengarna så kommer även jag bunkra upp rätt ordentligt innan jag börjar, tycker det är viktigt. Så det kommer nog inte bli ett problem, är betydligt mer orolig över tiden.

Ainon: Ja, min syster gick också veterinär ett tag och hon fick ju ha med sig hunden = lättare! Skulle önska det gick överallt...

Kibani: Jag har tittat upp hunddagis. Det finns bara ett på orten så jag hoppas det inte är fullt, annars kan det förstås vara ett alternativ de gånger jag måste vara på skolan längre. Men det jag tycker är märkligt är att man betalar en månadskostnad. Om jag bara vill ha hunden där 2 timmar per dag en gång i veckan kostar det alltså lika mycket som om jag vill ha honom 6 timmar per dag 5 dagar i veckan?

Fiorano: Ja, har förstått det. Får kolla upp ordentligt med skolan innan så jag vet. Jaha, vad jobbigt att det blivit så. Men träningen börjar nog sitta snart!

Lenis: Resvägen till skolan är ju väldigt kort för mig, ett par minuter med cykel/bil. Promenad tar väl en 15-20 min. Ekonomiskt kommer jag som sagt, om allt går som jag vill, bunkra upp ordentligt innan jag börjar. Sedan kommer jag förstås även sommarjobba för att bunkra upp under året. Dagisplatsen här kostar 2000 kr/månad, vilket inte känns omöjligt även om det känns surt... Jag tror det skulle kunna fungera. Jag har varit lite emot att sätta hunden på hunddagis men jag börjar nog ändra mig nu. Känns som en bra grej när man bara har en hund och denne inte får träffa andra hundar på annat sätt, och det känns ju absolut mycket bättre än att hunden ska vara ensam i en lägenhet.

Jag vill inte skippa föreläsningar i onödan, det är jag säker på. Vill inte göra studietiden svårare än vad den behöver vara. Jag förstår hur du menar med pressen! Jag ska absolut kolla upp allting noggrannt.

ALLMÄNT: Men hur ser det ut på universitetet, börjar man alltid tidigt på morgonen? Jag tänkte om man börjar på förmiddagarna någon gång. Börjar man kl 7 kan det ju bli svårt eftersom även sambon börjar då, men om jag någon dag skulle börja senare skulle ju sambon komma hem kl 16 och då skulle hunden inte behöva vara ensam så länge. Vet inte hur det är dock på universitetet?

Tänk på att det blir mer än föreläsningar. Det är grupparbeten, workshops och en hel del utöver det som schemaläggs och som måste gås igenom, speciellt den första perioden. Schemat kan dessutom komma att ändras med kort varsel.

Hur dags man börjar kan variera från dag till dag eller så har man en bestämd tid varje dag. Det beror helt på hur skolan lägger upp scheman och varierar alltså från program till program även på samma universitet.

Ja, tänkte väl mest att föreläsningarna är det som INTE går att flytta. Dvs. de ligger där det ligger, trodde grupparbeten och workshops kunde läggas var man ville.. Men det är i alla fall bra att ha möjlighet till hunddagis, verkar det som!

Tror jag själv startade en liknande tråd för typ ett år sedan när jag skulle börja plugga. Majoriteten av svaren var som nu, inga problem för man har typ bara halvdagar om ens det och sedan massa egenstudier. Jippi tänkte jag:laugh:

Men tji fick jag.. Nästan varje dag föreläsningar/workshops mellan 9-17...

Jag kollade hur schemat för mitt program såg ut innan jag tog hem hunden. Men det tillkommer annat utöver det, så som andra i tråden redan kommenterat, så därför är det bra att ha en hundvakt som uppbackning. Skaffar man valp blir det förstås ännu mer pyssel med tider.

Skogstrollet: Ja, jag gruvar mig faktiskt inför alla de där gruppgrejerna... Jag avskyr de och har alltid gjort det. Kommer väl vara ogillad hela min studietid :D

På mitt program är det jättestor skillnad i ålder och vi har flera småbarnsföräldrar (och även tonårsföräldrar), jag ska själv ha barn typ vilken timme som helst nu. Mitt heta tips: leta upp dessa samt andra hundägare eller studiekamrater som bor i närheten av dig, bonda som grupp och håll ihop! Det räddade mitt första år. Andra året omfördelades hela klassen tyvärr.

Jag kollade hur schemat för mitt program såg ut innan jag tog hem hunden. Men det tillkommer annat utöver det, så som andra i tråden redan kommenterat, så därför är det bra att ha en hundvakt som uppbackning. Skaffar man valp blir det förstås ännu mer pyssel med tider.

Jag kan ju dessvärre inte se mitt schema redan nu i oktober om jag ska börja nästa år i augusti... Anledningen till att jag vill skaffa hund nu är ju dels för att jag inte vill ha valp när jag studerar, utan vill vara helt ledig då.

Jag ska tänka på ditt tips att hitta de som också är upptagna med annat!

Nä men du kan ju se hur schemat ser ut denna hösten? Det är inte särskilt ofta som de lägger om upplägget radikalt så det ger iaf en tydlig indikation om det är "luftigt" eller 9-17 varje dag. Brukar ligga uppe på skolans hemsida.

(Oktober, vi är väl inne i augusti nu....?)

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
475
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka