Hund och katt ihop? Går det?

S

Svalan

Är det några av er som har hund ihop med katter? Min ridlärare har en hund och två katter som kommer bra överens med varandra, både nära och på avstånd.
Hur går det till att vänja dem och hur lång tid tar det egentligen?
Dela gärna med er av era erfarenheter.

Sv: Hund och katt ihop? Går det?

jag har haft katt å hund samtidit iflera år och det har aldrig varit ng problem(har väl haft ca 4 olika hundar och ca 9st katter) har aldrig varit ngt problem,men ibörjan (ca 2dagar ) så har katterna varit lite sura.....

Är det några av er som har hund ihop med katter? Min ridlärare har en hund och två katter som kommer bra överens med varandra, både nära och på avstånd.
Hur går det till att vänja dem och hur lång tid tar det egentligen?
Dela gärna med er av era erfarenheter.

Jag har en Basset hane som bor i hop med tre katter varje helg, inga som helst problem.

När jag hämtade hem Whizkey 12 veckor gammal så släppte jag bara ner honom på golvet så dom fick bekanta sig, nu är dom världskompisar som leker och sover ihop :love::love:

En bild säger mer än tusen ord..........

http://s26.photobucket.com/albums/c144/Fernstrom77/?action=view&current=Bild011.jpg

Vi har två katter och tre hundar, syrran har två katter och en hund, grannen har två katter och en hund, finns hur många som helst som har både katter och hundar utan problem. Viktigt att katterna har möjlighet att gå undan om de vill vara ifred.

Gillar bilden, pippilotta! Ser väldigt harmoniskt och vänskapligt ut.

Har katten en reträttväg är det lugnt då gömmer den sig i regel innan den klöser.

När jag var yngre hade vi först en katt, sen skaffade vi hund. Hunden tyckte det var jättekul att jaga katten men det tyckte såklart inte katten. Det funkade ett tag men sen gav vi bort katten till våra kusiner, det var lugnast så.

Nu har jag hund och katt själv och det fungerar jättebra. De busar lite ibland men för det mesta tycker katten att han är för fin för en bushund som min! Det var inga problem när jag fick dem, fast när katten var kitten så sov han i ett separat rum, tills jag visste att hunden betraktade honom som en i flocken.

Ja, då det har funkat bra hos oss. Vi har tre hundar och två katter. Första kattungen vi hade ville vår dåvarande hund gärna äta upp... Det krävdes uppsikt och övervakning men efter ett tag så ordnade det upp sig. Nu för tiden så ligger gärna vår flatvalp och tuggar på kisse....:smirk: en stund tills kisse får nog och drar...

Brukar inte vara några problem.Viktigt att vänja dom vid varandra tidigt i livet dock.

Nja, det där är en sanning med modifiaktion. Det kan gå att vänja dem även när de är äldre.
Vi lyckades få min nya killes 20 åriga katt, som hatade allt levande förutom min kille (VÄÄLDIGT svartsjuk misse!) att tolera hunden. Tillslut låtsades hon helt enkelt att hunden inte existerade. Men vi lämnade dem inte ensamma. för då hade hon nog ätit upp rotteilern.
Men det gick som sagt att ha dem i samma pyttelilla lägenhet.

jag har en hund och två katter.
skaffade en katt först, icke hundvan
sen kom hunden, icke kattvan :p
å sen en lillkisse som inte heller är hundvan.

det vart livat i luckan när vi tog hem omplaceringshunden, men han lärde sig väldigt fort att man inte fick jaga katten :p efter nån månad låg dom brevid varandra och sov!
nu är dom bästa vänner, går promenader ihop, slickar på varandra, busar..

lillskiten har vant sig nu efter lite mer än en vecka!

Knapplån

Ska man tänka på något speciellt när man låter hunden och katten hälsa på varandra första gången? Eller bara släppa ihop dem (under övervakning givetvis :D)

Jag har en 4-årig katt och har eventuellt tänkt skaffa hund (valp). Katten har träffat hundar förr men mest hållit sig undan vid hundbesök. Till saken hör kanske att katten är ganska "mammig", hon är en hittekatt som är ganska skygg för andra människor men är nästan som ett plåster på mig.

Sorry för trådkapning ;)

katten kommer nog att bli förändrad, räkna inte med att hon kommer vara som förut.
annars lär du hålla koll på valpen, dels så att den inte stressar katten i onödan och sen för att skydda den mot onödiga skador.

Min hund (mellanstor blandrashane på 5 år) är bästa kompis med katten, dom kliar varandra, myser ihop, sover ihop och slickar varandra. Den ena blir superglad när den andra kommer en efter att ha vart ute. Dom ser för roliga ut :rofl:

Min nuvarande katt och hund har fortfarande inte helt vant sig vid varandra efter att ha bott ihop i ca 1/2 år. Pissen är jätterädd och morrar/piper så fort vovven kommer i närheten. Som tur är går det lite bättre allteftersom tiden framskrider, men det går väldigt långsamt.

Min förra hund och katt var det annorlunda med. Katten ÄLSKADE hunden, medan hunden tyckte att katten var jobbig. Hunden backade undan hela tiden eller tog en annan väg, medans katten kastade sig efter hunden så fort han fick syn på honom. Medans katten strök sig efter benen på hunden och krockade pannan mot hundens käke, morrade hunden för fullt utan resultat...

(Det var rottweiler i båda fallen.)

Knapplån

Jag trådkapar lite igen :angel:

Kan man underlätta det första mötet på något sätt? Jag har fått rådet om att lämna en handduk/filt hos valpen så valpens lukter fastnar på den och sedan lägga den hos katten en tid innan valpen kommer hem. Vad tror ni om det och har ni andra tips?

äh, jag tror inte att det hjälper någe nämnvärt faktiskt.

Till er som undrar hur första mötet gick kan jag bara meddela att det gick förvånansvärt bra.
Ludde var lite nyfiken på dem och ville gå fram lite mer, men då fräste den ena katten Athena ifrån.
De är kompisar även om det blir lite skällanden och fräsanden.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 024
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 337
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 172
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21