Hund och alkohol?

Viva

Trådstartare
Såg att det pågick en "intressant" diskussion om en vit jul för sina djurs skull på Facebook. Fast frågeställningen var väl något mindre pedagogiskt framställd. Den fick mig i alla fall att fungera. Själv dricker jag sällan men någon gång per år händer det att jag tar några glas och jag har nog inte ens funderat på att det skulle påverka hundarna negativt. De verkar helt ärligt inte bry sig alls och jag dricker mig inte full även om jag självklart är berusad. Nu är båda mina omplaceringar och hade de haft negativa upplevelser i samband med alkohol och reagerat illa hade jag såklart resonerat annorlunda men nu ser jag (rent teoretiskt) inget direkt problemet med att ta en snaps till julmiddagen.

Hur resonerar ni andra kring alkohol och djur?

Hur menar du, varför skulle det påverka hundarna negativt?

Förutsätter självklart nu att man inte misshandlar eller missköter hundarna på nått sätt i samband med det.

Jag dricker sällan, och om jag dricker blir jag inte särskilt berusad. Nån öl, ett par glas vin eller så när det händer. Förstår inte varför det ska vara nått problem för min hund? Självklart om nån dricker sig packad och inte klarar av att rasta hunden eller direkt misshandlar den, men det säger ju sig självt.

Såg att det pågick en "intressant" diskussion om en vit jul för sina djurs skull på Facebook. Fast frågeställningen var väl något mindre pedagogiskt framställd. Den fick mig i alla fall att fungera. Själv dricker jag sällan men någon gång per år händer det att jag tar några glas och jag har nog inte ens funderat på att det skulle påverka hundarna negativt. De verkar helt ärligt inte bry sig alls och jag dricker mig inte full även om jag självklart är berusad. Nu är båda mina omplaceringar och hade de haft negativa upplevelser i samband med alkohol och reagerat illa hade jag såklart resonerat annorlunda men nu ser jag (rent teoretiskt) inget direkt problemet med att ta en snaps till julmiddagen.

Hur resonerar ni andra kring alkohol och djur?

Jag gillar inte att inte kunna köra till djursjukhuset om nått händer, men visst händer det att jag tar ett glas vin eller en öl! Inte sjutton bryr sig hundarna om det (Joel vill också ha - både vin och öl försöker han tigga till sig...)

Hur menar du, varför skulle det påverka hundarna negativt?

Förutsätter självklart nu att man inte misshandlar eller missköter hundarna på nått sätt i samband med det.

Jag dricker sällan, och om jag dricker blir jag inte särskilt berusad. Nån öl, ett par glas vin eller så när det händer. Förstår inte varför det ska vara nått problem för min hund? Självklart om nån dricker sig packad och inte klarar av att rasta hunden eller direkt misshandlar den, men det säger ju sig självt.
Delar av tråden gick väl i princip ut på det, hundar (precis som barn) lider psykiskt av vara runt folk som är berusade eftersom berusade personer beter sig annorlunda oavsett hur lite de druckit. Personligen tycker jag som sagt inte att det verkar påverka mina hundar negativt, även om de säkert förekommer hundar med dåliga erfarenheter eller mentalitet som blir stressade. Jag var mest nyfiken på hur andra människor såg på saken.

Jag gillar inte att inte kunna köra till djursjukhuset om nått händer, men visst händer det att jag tar ett glas vin eller en öl! Inte sjutton bryr sig hundarna om det (Joel vill också ha - både vin och öl försöker han tigga till sig...)
Det kan jag förstå att man tar med i beräkningen. Själv bor jag i en större stad med närmaste Djursjukhus inom gångavstånd. Här finns både taxi, djurambulans och vänner som skulle kunna köra om det skulle krisa sig.

Jag hade ringt en taxi isf. Så jag vet att jag kan ta mig till sjukhuset om det verkligen skulle bli något galet akut. Beror väl på hur man bor också, men tja.. skulle man vara orolig på det sättet skulle man väl inte våga sova heller, tänk om nått händer med hunden medans man sover liksom.

Delar av tråden gick väl i princip ut på det, hundar (precis som barn) lider psykiskt av vara runt folk som är berusade eftersom berusade personer beter sig annorlunda oavsett hur lite de druckit. Personligen tycker jag som sagt inte att det verkar påverka mina hundar negativt, även om de säkert förekommer hundar med dåliga erfarenheter eller mentalitet som blir stressade. Jag var mest nyfiken på hur andra människor såg på saken.

Ser inte alls hur min hund skulle lida av att vara runt mig även om jag druckit ett par glas vin. Men jag förstår om vi pratar om seriöst packade människor, då kan nog hunden tycka de är bra konstiga...kanske tom otäcka i vissa fall.

Men för mig, och alla jag känner, så betyder sammanhang med lite öl eller vin att vi sitter och pratar och har trevligt några timmar. För hunden blir det då således att människorna sitter och har roligt och skrattar en stund. Det är en positiv stund, så om något blir det väl förknippat med det.

Såklart om man tex hade en omplacering vars föregående ägare söp järnet och därefter slog hunden. Men det är ju ett väldigt specifikt fall.

Det beror väl på hur man beter sig, blir man gapig och ragglar runt kan det såklart påverka hunden. Eller sover bort hela dagen och glömmer bort hunden osv

Jag är rätt högljudd, skrattar som en galen människa även som nykter så Ruben är härdad :p

Han brukar även följa med på fester när vi är utomhus och tycker det är askul.
Utomhus för att han inte ska behöva utsättas för hög musik.

Här har vi normal alkoholkonsumtion och skulle våra hundar inte fixa det mentalt så skulle jag då bannimej inte ha dem i avel heller.
Om något så extremt händer att de måste till djursjukhus så ringer vi väl taxi, om grannarna inte skulle vara hemma.
Vi har båda varit djurägare i över 20 år och endast 2 ggr har vi åkt till sjukhus. När Skägget blev ormbiten mitt på blanka dagen och vid en valpning. Vid tiden för valpning skulle vi givetvis aldrig ta något men inte sitter vi nykta jämt bara för att vi har djur.
Rejäla fyllor undviker jag både hos mig själv och andra så det är ett ickeproblem.

Sitter faktiskt i gungstolen nu med ett glas rött och njuter av min första riktiga ledighet på nära 2 år. Sambon är ute och fystränar hundarna :p

Jag har aldrig haft någon hund som brytt sig om ifall jag skulle dricka alkohol.
Jag brukar väl dricka rätt moderat. Men visst har jag eller någon annan blivit lite salongs på middagar etc.
det har de aldrig brytt sig om.

Jag tycker inte om att bli full när hundar (allra mest mina egna) är med. Jag tänker att djur är som barn och märker förändringar hos personer som druckit även ganska lite. Så typ ett par cider eller så kan jag dricka hemma med hundarna, men mer vill jag nog inte, och inte heller om jag är hemma hos någon som har hund hemma.
Däremot kommer jag ibland hem ordentligt full, och då brukar inte hundarna bry sig märkbart. Oftast går jag ju dock och lägger mig alternativt sätter mig vid datorn/lägger mig framför teven, så jag GÖR ju inte så mycket på samma sätt som man kanske gör när man dricker.

Här har vi normal alkoholkonsumtion och skulle våra hundar inte fixa det mentalt så skulle jag då bannimej inte ha dem i avel heller.
Om något så extremt händer att de måste till djursjukhus så ringer vi väl taxi, om grannarna inte skulle vara hemma.
Vi har båda varit djurägare i över 20 år och endast 2 ggr har vi åkt till sjukhus. När Skägget blev ormbiten mitt på blanka dagen och vid en valpning. Vid tiden för valpning skulle vi givetvis aldrig ta något men inte sitter vi nykta jämt bara för att vi har djur.
Rejäla fyllor undviker jag både hos mig själv och andra så det är ett ickeproblem.

Sitter faktiskt i gungstolen nu med ett glas rött och njuter av min första riktiga ledighet på nära 2 år. Sambon är ute och fystränar hundarna :p
Ja, man behöver ju inte ha fylleslag för att man dricker alkohol. Jag dricker gärna men inte så att jag blir mörkbart påverkad
Kan man inte hantera alkohol och blir så full att det stör ska man inte dricka alls.

De märker ju säkert av det men nej, jag har inga betänkligheter att dricka kring hunden. Sigge har varit med på studentfester etc i yngre dar också utan att bli stressad odyl. Inte de värsta fylleslagen dock. (Numera dricks det knappt men av andra anledningar, barn bla).

Jag dricker oerhört sällan, men lite glögg till jul är ett måste - och några andra kalla vinterkvällar ;)

Jag är uppväxt i en familj med mycket drickande från vissa familjemedlemmar och en hel del fylla på julhelgerna, så för mig går det fetbort med mycket alkohol på julafton - men självklart ska folk kunna få dricka lite glögg och julöl :)

Terriern har definitivt varit med när matte och andra varit mer än salongsberusade och hon bryr sig inte ett skvatt! Shiban har också varit med på hemmafest och tycker väl som hon gör även under nyktra sammankomster - att om det är för mycket folk lägger hon sig i sovrummet.
Enda gången någon av dem reagerar på berusade personer är om vi befinner oss på bussen och något vingelvangel till människa blir för närgången. Då sitter de i mitt knä och är rätt vaktiga.
Aldrig tänkt att de skulle bli störda annars, men så har ingen i umgängeskretsen en tendens att bli våldsamma.
Tar jag med hundarna på puben ser jag naturligtvis till att ha ordentligt med koll. De får sitta i hörnet i soffan och tigga salta pinnar.
Vi har aldrig oroat oss för ungarna i vår familj heller för den delen. De är med både före och efter glögg. ^^

Att dricka så man inte blir direkt påverkad tror jag ingen hund tar skada av. Dock så hade nog min hund reagerat om jag började bete mig annorlunda, känns inte helt rätt, vill inte att han ska känna sig osäker även om han inte tog skada av det så. Att andra dricker bryr sig inte min hund om alls dock.

Tycker generellt inte att alkohol hör ihop med den som har ansvar för djuren övht, känns bara fel. Sålänge det då inte handlar om något glas, det gör ju ingen skillnad.

Har aldrig noterat att hundarna har tyckt illa om att någon dricker alkohol. När jag var ung och vi hade två hundar som inte gick att ha ihop utan att jag spände ögonen i dem när de tittade på varandra delade vi på dem. Annars rök de ihop när jag började känna mig berusad och uppmärksamheten var sämre. I övrigt har de gillat att vara med oavsett om det funnits alkohol med. De har lagt sig på sidan och observerat som de alltid gjort. Nuvarande verkar inte heller bekymra sig faktiskt.

Jag lämnar inte bort mina hundar när jag har feber. Jag lämnar inte bort mina hundar när jag har ångest. Jag lämnar inte bort mina hundar när jag behöver ta en Stesolid för att jag har ångest. Eftersom jag inte ser någon anledning att lämna bort dem för att de ska slippa påverkan vid dessa tillfällen finns det verkligen inte någon anledning att göra det när vi dricker alkohol.

Stökiga och skräniga personer ska de dock slippa oavsett orsak, men det är ytterst sällan någon i vår umgängeskrets blivit mer än salongsberusad och ingen av hundarna har reagerat på det. Första hunden följde med på fest(inte dunka-dunka-varianten) och tyckte att det var toppen - han fick en skara beundrare som matade honom med popcorn så fort han utförde de allra enklaste tricks och de var inte alls lika petiga som matte med utförandet.

Jag lämnar inte bort mina hundar när jag har feber. Jag lämnar inte bort mina hundar när jag har ångest. Jag lämnar inte bort mina hundar när jag behöver ta en Stesolid för att jag har ångest. Eftersom jag inte ser någon anledning att lämna bort dem för att de ska slippa påverkan vid dessa tillfällen finns det verkligen inte någon anledning att göra det när vi dricker alkohol.
Jag tycker inte man kan jämföra alkohol med det där. Jag har massor av mediciner och olika sinnestillstånd om man säger så men ingenting gör ju att iallafall jag riskerar att förlora omdömet eller beter sig så klumpigt som alkohol kan göra att man gör.

Jag tycker inte man kan jämföra alkohol med dom grejerna. Jag har massor av mediciner och olika sinnestillstånd om man säger så men ingenting gör ju att iallafall jag riskerar att förlora omdömet eller beter sig så klumpigt som alkohol kan göra att man gör.

Det beror ju helt på hur man dricker.Tidigare har andra fått ta hand om mina hundar i kortare perioder pga mitt psykiska mående, jag har aldrig druckit alkohol på ett sätt som gjort att jag inte kunnat vara en vettig hundägare som kunnat tillgodose alla mina hundars behov. Om man riskerar det när man dricker alkohol är det förstås bäst att avstå.

Det beror ju helt på hur man dricker.Tidigare har andra fått ta hand om mina hundar i kortare perioder pga mitt psykiska mående, jag har aldrig druckit alkohol på ett sätt som gjort att jag inte kunnat vara en vettig hundägare som kunnat tillgodose alla mina hundars behov. Om man riskerar det när man dricker alkohol är det förstås bäst att avstå.
Alkohol påverkar alltid omdömet på ett eller annat sätt om man inte dircker bara nåt enstaka glas. Tror ingen tror att ett glas påverkar varken från eller tur men blir man även om det är salongberusad så påverkar det omdömet.

Och ett dåligt mående är inte att jämföra, har man lämnat bort djuren pga av det har man ändå haft omdömet att just lämna bort dom, att inte orka med dom osv är inte samma sak som dåligt omdöme.

Kommer aldrig tycka att alkohol i mängden att man blir märkbart påverkad är okej om man har ansvar för djuren.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 494
Senast: Vallmo
·
Relationer Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
34 475
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V