Hund med på semester i Sverige

Harbor

Trådstartare
Vi kommer att åka till Sverige en vecka i sommar och vi ska första gången ta med Jackie, en liten engelsk toyterrier. Undrar nu lite praktiska saker. Får man alls ha med hundar på t.ex uteserveringar, campingplatser mm? Hur stränga regler är det i Sverige? I Finland får man nästan alltid ha med hund på utomhuscafeer och serveringar som är ute. Undrar också hur det ska gå med hunden på Finlandsbåten, nån som åkt?

Sv: Hund med på semester i Sverige

Många uteserveringar får man ha med dem på, men inte alla. Färjorna har väl djurkupe har jag fått för mig? Ang rastning vet jag inte. Campingplatser är det nog bäst att du ringer och hör, speciellt om det är stuga som ska hyras.

Det går jättebra att åka färja med hund.. dock är det lite länge om man , som jag, har pimpinetta hundar.. sandlådan är rätt äcklig och tikarna vill inte sätta sin fot i dem.. lite lättare med hanhund:) jag föredrar färjan från åbo, även om körsträckan hki-tku är en av de tråkigaste jag kan tänka mig, trots att den är mycket behagligare nu med nya vägen:p

Tar för givet att rabiesvaccin redanr klart:)

Jupp!:)
Av alla gånger jag åkt har hundarnas pass inte kontrollerats en enda gång i Finland, däremot på vägen hem:p

Jag har åkt färja många gånger med mina hundar. Vi har åkt Trelleborg/Sassnitz som tar 4 timmar. Hundarna har rastats precis innan vi kör på färjan och sedan har de varit kvar och sovit i bilen under överfarten. Det är mycket lugnare för dem där än att vara med uppe på däck. På vissa färjor får man ta med dem upp, men inte alltid in i restaurangen.

Givetvis behöver hunden pass och vara rabiesvaccinerad för att åka mellan Sverige och Finland. Kolla även upp bestämmelserna om avmaskning mellan länderna innan ni åker.

Jag har åkt en hel del Stockholm-Helsingfors med hundar och de resvana hundarna gör ifrån sig på däck utan problem. Däremot så har jag haft mindre vana hundar som hållt sig hela resan och det har gått bra det med. Mina använder inte den sandlåda som är avsedd för hundarna utan sätter sig direkt på utomhus på däck. Brukar rasta en gång på kvällen och en gång på morgonen.

Vanligtvis ligger hundarna i hytten på båten, men när jag åkt med bara en hund har hon följt med runt på båten också. Det finns trevliga bord precis utanför de vanliga restaurangerna där man kan äta samma mat som inne på restaurangen. Vovve brukar då få lite köttbullar eller korv av den snälla personalen :)

Jag har åkt färja många gånger med mina hundar. Vi har åkt Trelleborg/Sassnitz som tar 4 timmar. Hundarna har rastats precis innan vi kör på färjan och sedan har de varit kvar och sovit i bilen under överfarten. Det är mycket lugnare för dem där än att vara med uppe på däck. På vissa färjor får man ta med dem upp, men inte alltid in i restaurangen.

Givetvis behöver hunden pass och vara rabiesvaccinerad för att åka mellan Sverige och Finland. Kolla även upp bestämmelserna om avmaskning mellan länderna innan ni åker.

På finlandsfärjorna är bilen definitivt inte att rekommendera! Färjan från Helsingfors tar 17h och bildäck är låst 16 av dem..
Så djurhytt och välrastat innan är grejen:)

Vi har åkt på bilsemester i Sverige några gånger och haft hunden med. Han är ganska stor (33kg, 62cm) så när vi varit på uteserveringar har jag placerat honom utanför staketet till serveringen för att inte störa någon. Om hunden får vara på uteserveringen är ju upp till resturangen. Det brukar inte finnas ngt förbud, men om en kund klagar åker hunden garanterat ut skulle jag tro. Så jag tar det säkra före det osäkra och sätter honom intill oss men på utsidan om det går. Ibland finns det nåt träd en bit bort med uppsikt där han kan ligga om det är svårt att ge honom en plats precis vid vårt bord. Det har aldrig varit några problem att ha honom med överallt.

På campingarna brukar man alltid få ha hund, många som campar har ju hundarna med sig och rastar dem på området. Det finns ju även hotell som välkomnar hundar.

Tycker generellt att på sommaren är folk ganska bra på att acceptera hundar även på platser där det kan vara tveksamt om man får ha dom. Sålänge man inte stör någon, låt folk hälsa om dom frågar så får dom ett gott öga åt en. Vi har aldrig behövt lämna hunden under våra aktiviteter eller måltider, han ha kunnat vara med på ett eller annat sätt. Det kan väl vara vissa stränder som man inte får ha hundar på men då har vi sonika valt en annan badplats.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 925
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 375
Senast: Enya
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 874
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025