Sv: Hund med på semester i Sverige
Vi har åkt på bilsemester i Sverige några gånger och haft hunden med. Han är ganska stor (33kg, 62cm) så när vi varit på uteserveringar har jag placerat honom utanför staketet till serveringen för att inte störa någon. Om hunden får vara på uteserveringen är ju upp till resturangen. Det brukar inte finnas ngt förbud, men om en kund klagar åker hunden garanterat ut skulle jag tro. Så jag tar det säkra före det osäkra och sätter honom intill oss men på utsidan om det går. Ibland finns det nåt träd en bit bort med uppsikt där han kan ligga om det är svårt att ge honom en plats precis vid vårt bord. Det har aldrig varit några problem att ha honom med överallt.
På campingarna brukar man alltid få ha hund, många som campar har ju hundarna med sig och rastar dem på området. Det finns ju även hotell som välkomnar hundar.
Tycker generellt att på sommaren är folk ganska bra på att acceptera hundar även på platser där det kan vara tveksamt om man får ha dom. Sålänge man inte stör någon, låt folk hälsa om dom frågar så får dom ett gott öga åt en. Vi har aldrig behövt lämna hunden under våra aktiviteter eller måltider, han ha kunnat vara med på ett eller annat sätt. Det kan väl vara vissa stränder som man inte får ha hundar på men då har vi sonika valt en annan badplats.