hund med MASSA fästingar

miamiSwing

Trådstartare
Min hund har massor av fästingar plockar mellan 1-4 varje dag fast han har nått grönt fästinghalsband dom sa skulle hjälpa! :/
Nå som vet nått bra man kan spruta på/hälla på som e BRA!?

Sv: hund med MASSA fästingar

tål hunden exspot? i så fall är scalibor oslagbart. annars finns ju frontline, men jag tycker inte att det är lika effektivt.

har aldrig provat de då de är första sommarn ja har han! Kan man köpa de på apoteket? vad kostar de? :) man kan ju prova!

prova exspot. det finns på apoteket. kommer inte ihåg exakt vad det kostar, men det är lite halvdyrt. tål hunden det kan du använda scalibor i fortsättningen, kostar ca 150 kr och räcker en hel säsong.

Scalibor är underbar :love::love:!

Vi har använt det i snart 3 år, varje sommar :love: (självklart nytt halsband varje år :rofl: )! Visst ibland får de fästingar ändå, men de lossnar direkt och dör :devil:. De slipper myggor också !

Frontline är bara skit :mad:. De får fästingar ändå. Min vovsing fick inte fästingar i rygg partiet, men hans stackars läppar, öron och hals :cry:.

Mvh
Emma

Senast ändrad:

ja min får mest huvud, öron ansikte men även några på kroppen. funkar de bra de halsbandet?

Halsbandet är super :D! Inga fästingar trots han badar i sjön/havet eller springer i högt gräss :love:

Ibland kan de få klåda av halsbandet. Torka av halsbandet innan du sätter på det, samt en gång per dag :)! Fick detta tipset av informatören på en utställning.

Mvh
Emma

Okej då ska ja faktist prova det. ja köpte ett grönt halsband på en djuraffär men de hjälper inte :( men ska prova de!

för ett par år sedan rekommenderade de att man skulle prova exspot innan man satte på scalibor. en del hundar får rätt hemska reaktioner av medlet (då pratar jag inte klåda utan bl a epileptiska anfall) och då ska det bort så fort som möjligt. tydligen är exspot lättare att tvätta bort än scalibor. men de kanske har ändrat rekommendationerna?

Vi använder också scalibor, skönt att inte ha en känslig hund ;)

Förra året fick hon en eller två fästingar som kröp på henne men inte mer än så. de där örthalsbanden är värdelösa..

Jag var och köpte Frontline till mina hundar idag( Lilltiken får droppar, hanarna får i sprayformat)
Vill helst ha halsbandet men avstår från det, dels pga. risken för de biverkningar som finns, samt att gamlingen har en vårta på kroppen=han bör då ej ha halsbandet.
Unghunden däremot borde nog inte ha ngr. problem med det, men däremot så leker han och gamlingen en del och då finns det stor risk att hunden kan få det i mun=INTE bra och även där kan det uppstå problem då det är ett nervgift.
Tiken är såpass liten att jag inte vågar ha det på henne.

Så då fick det bli Frontline ist.
Tar det säkra före det osäkra. Behandlar helldre fler gånger än att riskera ngt. med halsbandet.. Men det är jag det.
:D

Testa ett medel som heter Fixodida-Zx som man ger i maten. Hade två fästingar 2 dar i rad, sen jag började ge detta har vi inte haft någon.

Så då fick det bli Frontline ist.
Tar det säkra före det osäkra. Behandlar helldre fler gånger än att riskera ngt. med halsbandet.. Men det är jag det.
:D

Rådi har Frontline, men jag har tyvärr redan plockat fästingar på henne trots klutten i nacken. På skuldran och i pannan hittade jag de små liven.

Snor en bit i den här tråden.

Vad skulle ni rekomendera till en väldigt liten hund (1,6kg)? Ska ner någon vecka till Skåneland nu i sommar och lär väll behöva nå fästingmedel.

Fast jag har i sprayformat till dom stora, och i 'dropp' till tiken då hon är så pass liten att det räcker gott och väl på henne att ha i nacken/svansroten(typ rinner längst hennes rygg haha)

Men jag gör ett försök med Frontline nu, vill helst undvika att ha starka kemikalier på hundarna, spc. gamlingen då med tanke på hans vårta han har på sidan, och ja-Nero också iför sig som gärna leker med Iko och kan bita i kragen på honom, då får han medlet i munnen:cool:

Åh, Grey's har börjat! Over and out:p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 190
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka