Hund lämnad i bil utanför Liseberg :(

Sv: Hund lämnad i bil utanför Liseberg :(

Jag tycker det är himla tråkigt att vara på jobbet. Skolan var ännu värre! Huvvadå vilket plågeri!:D Vissa hundar älskar att vara i bilen, oavsett om den rör sig eller stå still. Sen kan jag tro att det finns hundar som inte kan slappna av i bilen.

Min hund sover/vilar hemma. Lek, bus och motion sköter vi tillsammans utomhus.

Jag ser inte vitsen med att släpa med sig en hund någonstans och sen låta den sitta i bilen flera timmar medan man är iväg och gör något, då är det väl bättre att om man vill ha med hunden på en utflykt, åker till ett ställe där hunden faktiskt kan vara med och inte behöver sitta i bilen. Att dina hundar trivs i bilen är ju bra, men har sett många exempel på hundar som inte gjort det, och då är frågan, vad är vitsen?

Mina hundar har älskat att vara med - dvs att åka bil - en halvtimmes åktur med matte - ensam i bilen en timme och titta på folk som går förbi eller sova lite - en halvtimmes åktur med matte igen - slår 2 timmar hemma i köket ensam med hästlängder.

Kortare stunder upp mot någon timme eller så, absolut, men flera timmar?

Jag ser inte vitsen med att släpa med sig en hund någonstans och sen låta den sitta i bilen flera timmar medan man är iväg och gör något, då är det väl bättre att om man vill ha med hunden på en utflykt, åker till ett ställe där hunden faktiskt kan vara med och inte behöver sitta i bilen. Att dina hundar trivs i bilen är ju bra, men har sett många exempel på hundar som inte gjort det, och då är frågan, vad är vitsen?

Fast varför ska du anta att merparten av alla hundar har det tråkigt i bilen? Och även om dom nu har tråkigt, har dom det roligare hemma?

Jag har med mina hundar för att jag i 99% alltid gör något hundigt efter min "utflykt". Då är det behändigt att bara stanna på vägen hem. Nu har jag inte mina hundar i bilen i 8 timmar. Men ett par tre timmar kan det allt bli.

*kl*

Jag har fortfarande inte fått något svar på varför det är så farligt för hunden att ha tråkigt ett tag?

Måste vara svenskt för min SAAB blir heller inte speciellt varmt även på sommaren...

Nope, det funkar i en cheva med, så även amerikanskt har den funktionen ;)

/Camilla som även hon har hundar som oftast ligger kvar på precis samma ställe som jag lämnade dom när jag gick, och är överlyckliga att få följa med även om det bara skulle innebära att få sitta i bilen.

Måste vara nåt visst med Volvo:p

/LillaMy, också med en superduperbil:grin:

Säger samma sak om min Skoda Fabia & sambons Volvo
Dock får jag väl tillägga att Fabian blev superduper, först när jag monterade dit solarplexus-skivor på bakrutorna. Sambons hade toning när han köpte den och det hjälper mer än många tror.

Jag har en digital termometer som är köpt för ett par tior på en viss känd kedja som för sådana pryttlar. Den sitter på burdörren, väl synlig. Gillar dock idén med timer, fast det kanske räcker med motsvarande p-skiva och etiketten, "denna tid lämnade jag min hund" :idea:

Det är mer skrämmande med alla här i tråden som förvarar sin hund i bilen medans de arbetar.
:eek:

KL
Och det kan hända "den bäste". Idag på BBC:s nyheter berättade man att två polishundar dött i en överhettad polisbil där de lämnats utan tillräcklig ventilation.
Förra sommaren, också i England, dog 2 polishundar på samma sätt - de blev sittande i en polisbil sedan förarna gått in i stationen. Bägge hundarna dog av överhettning.
Det är alltså inte bara totalt okunnigt folk som gör detta fasansfulla misstag. Man tycker hundförare inom polisen borde ha denna uppmärksamhet i ryggmärgen.
:cry:

Fast oftast är det inte riktigt så enkelt. Bor man på landet åker man in till stan för att göra flera saker samtidigt. Kanske ska man till Ica och handla lite mat, så ska man köpa en klänning till någonting som händer till helgen, och så ska man träna hunden på BHK på vägen hem.

Tycker du att man ska köra till stan, kanske 2 mil för att handla och sedan köra hem 2 mil för att lämna shoppingen och hämta hunden och sen köra 1,5 mil till BHK för att träna och sen 1,5 mil hem igen. Gör man det 3-4 ggr i veckan så klockar bensinkostnaden upp rätt så bra och så kanske man inte har råd att träna hunden till slut. Dessutom går det åt massor med tid så effektiviteten blir absolut lidande. Det finns bara ett visst antal timmar varje dag.

Hundarna lider inte av att sitta i en bil, förutsatt att bilen varken är för varm eller för kall.

kl

Jag är förvånad över hur många som tycker det är helt i sin ordning att förvara hunden i bilen. Visst, några minuter medan man fixar ett ärende och bilen står i skuggan välventilerad. Men solen flyttar sig och är man borta en längre stund kan det lätt bli farligt oavsett hur väl förberett det var från början.

Ramona: Även jag har läst ett par inlägg i tråden om folk som förvarar hund i bil under jobbet så jo, de finns. Nöjer mig med att inflika att det både kan bli farligt och blir väldigt lång tid för hunden att vara ensam, även om den blir rastad emellanåt.

Så många hundar man hör om som råkar illa ut varje sommar, och så många man ser i en bil i solen varje sommar, så är jag knappast less på "uppståndelsen". Den verkar ju inte direkt tillräcklig, även om vi på buke säkerligen har koll på farorna.

ännu värre tycker jag det var när jag på Falsterbo Horseshow för några år sedan (fruktansvärd värmebölja by the way) och under de fyra dagar jag var där hela tiden fick höra i högtalarna att de hittat en hund i bil och att bilägaren till bil XXX111 hade 10 min på sig att släppa ut hunden annars krossades rutan.

Utöver dessa meddelanden så kom det meddelanden om att nu har vi krossat rutan och överlämnat hunden till polisen. samt meddelanden om att LÄMNA INTE ER HUND I BILEN!!!

Hur tänker man då???

1. man tar med sig hunden till FHS men tar inte med den in?? (varför ta med den isf)
2. man hör dessa meddelanden i högtalaren HELA TIDEN och reagerar inte på sin egna stackars hund som man lämnat i bilen??

Åhh suck, människor..

:eek: Huvvadå!

Nuförtiden ser man tack och lov att många ställen (både större köpcentra och mindre bensimackar/caféer) har rasthagar med hundkoja, skugga, springyta och vatten att låna helt gratis. Oftast finns det dessutom lås så man inte behöver oroa sig för att nån hund hundnappas. :D

Har åkt runt rätt mycket med min hund, och kan med gott samvete dricka kaffe eller gå in på en timmes shopping.

Senast ändrad:

KL
Här finns en del info om hund i bil:
http://www.polisen.se/sv/Aktuellt/Nyheter/Jonkoping/juli-sept/Bilen---en-dodsfalla-for-hunden/
http://www3.shellkonto.se/lollo/hundlivartiklar/overhettning.pdf
http://www.hittadjur.se/index.php?page=dbcontent&contentId=cartemp

På den sistnämna finns dekaler att printa ut om temperaturen i bilar.
Om man lämnar hund i bil, även i skugga är det bra att ha en digitaltermometer som syns utifrån + att man lämnar en lapp med kl på när man lämnade bilen o vad man har för mobilnummer, så man slipper få rutan kvaddad i onödan.
Även om man bara tänkt vara borta i 5 minuter så kan man ju få en hjärtinfakt eller annat så att hunden blir kvar längre än det var tänkt i bilen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 397
Senast: Snurrfian
·
Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 125
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 953
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Att man ska se upp med att lämna hunden i bilen sommartid vet väl alla som har hund? Men hur är det med att lämna hunden i bilen under...
2
Svar
31
· Visningar
3 958
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar