Hund lämnad i bil utanför Liseberg :(

Sv: Hund lämnad i bil utanför Liseberg :(

Visst, det är ju inte bra att lämna en hund i en bil utan tillsyn om bilen står i gassande sol och vindstilla, även om bakluckan är öppen.

Vad jag dock funderar mer över är, varför tar man med sig hunden till sådana ställen ö.h.t om den bara ska sitta i bilen? Vad är vitsen med det? Jaja jag vet att man kanske inte kunde skaffa hundvakt den dagen, hunden kan inte vara själv hemma och hela den ramsan, men att vara på Liseberg är inte som att åka till ICA, man är ofta där måååånga timmar, vissa är där från när de öppnar på morgonen tills sena kvällen i princip, och under alla dem timmarna man är där inne ska hunden sitta ensam i bilen hade de tänkt? Då hade den nog mått bättre av att vara ensam hemma...

Nu var det som tur var inte just gassande sol och helt vindstilla, men fortfarande varmt, det är ju ändå en junidag. Jag håller helt med, hade inte jag hittat hundvakt till min hund hade Liseberg inte varit aktuellt. Inte ens en regnig molnig dag faktiskt..

Att det inte blåser lika mycket inne på Lisse är väl inte nåt värst konstigt? Med tanke på alla byggnader, berget och det höga staketet.. Men vindstilla var det då inte (visst, vintervindar går det väl knappast att jämföra med, men det var då ingen sommarbris som mest är ljummen) 16grader kl 15 på eftermiddagen.

Hade du skrivit att bagagen och rutorna var stängda hade det varit en helt annan femma, eller om bara bagagen var öppen, det var vindstilla och varmare..

Nu var det ju iof bara bagaget som var öppet..

Du skriver ett mäkta upprört skaparinlägg trots att du inte verkar ha minsta hum om fakta?!

Hunden skällde- jamen antagligen för att ägaren var på väg tillbaka till bilen?
Hunden kanske var under konstant övervakning?
Parkeringen är bevakad och bakluckan öppen- är det då inte t o m troligt att hunden under kontroll?
Bilen kanske endast var på parkeringen några minuter?
Hunden kanske hade tillgång till vatten?
Bakluckan var öppen och fönstren hade reflekterande ytskikt. Troligen ingen större temperaturskillnad?

Du drar fram ett flertal tyckanden som skulle dom vara fakta. Jag kan svårligen se något hemskt i det du berättar.

LIA

Fast nu har jag ju ganska så tydligt i UI skrivit att jag misstänker osv.. Jag har svårt att tänka mig att personalen går och tar ut en främmande hund ur en bil om den bara stått där i ett par minuter.. Parkeringen är bevakad, av stängsel runt omkring. Inte är någon anställd för att se till andras hundar iaf ;) Att hunden har tillgång till vatten och att det inte var lika varmt som i en stängd bil tog jag förgivet.

Ok det kanske den inte är. Jag har iaf svårt att förstå de som med gott samvete och lugn kan lämna hunden i bilen utan uppsikt på sommaren då det är varmt. Hunden sitter ju där den sitter och skulle den mot förmodan få solen stekande på sig eller temperaturen stiger snabbt då skuggan försvinner och solen tar över så skulle jag aldrig förlåta mig själv. Vet själv hur varmt det blir i vår bil trots alla fyra rutorna nere. Jag älskar min hund för mycket för att vara ego och för bekvämlighetens skull. Ska jag i väg och vet att jag inte kan ta med mig hundarna så sover de hemma eller tar jag med de ut.

Jag tänker som du :)

Men det var inte vindstilla och det var 16 grader

Men jag har väl aldrig yttrat mig om vindstilla eller en viss grad? Det kollade jag inte ens, men som hundägare känner man ofta när man bör och när man inte bör lämna hunden i bilen.

är det ingen som reagerar på att bilen ej får användas som "förvaringsplats" av hunden?! och definitivt inte under en hel arbetsdag som nånnämnde...
ja undantag på träning eller tävling visst, men det är ju oftast inte såå himla länge...

Kan säga att jag slet öronen av den som tar ut min hund ur min bil. Så länge hunden inte mår dåligt att den skäller är fan i mig inte skäl nog att nån ska bryta sig in i min plocka ut min hund.

Tänk om hunden flygit på den som tagit ut hunden så åker jag dit på att betala skadorna min hund åsamkat. För min hund är en stakethund eller liknande som försvarar sitt.

OM hunden däremot är illa däran ska dom ha en eloge men en hund som mår riktigt dåligt orkar inte heller skälla.

Vad var det egentligen som var så "sjukt hemskt"? Jag vet betydligt värre saker som skulle betraktas som hemska.

Mina hundar är ofta i bilen. Man är iväg på träningar, kurser och läger. Då är det bilen som gäller. Alla rutor nere, bagageluckan öppen och bilen ställd i skugga. Då är det svalare där än ute hos oss andra.

+1 till :D

*delvis KL*
Jag är trött på hysterin. Det var samma när jag var på tävling härom veckan. Gapande i högtalarsystemet om att en hund genast skulle hämtas ut ur bilen som stod helt öppen (rutor + baklucka) på parkeringsplatsen och hade skuggande lakan över buren. Hade den varit hermetiskt tillsluten, hade jag förstått utropet men nu led jag istället med hundägaren som automatiskt framställdes som en dålig hundägare om man inte hade sett hur vederbörande lämnat bilen och sina hundar.

Hade någon brutit upp hundburen(som TS spekulerade i) i min bil om jag hade lämnat den med bagageluckan öppen och buren skuggad hade jag a) skällt ut vederbörande b) krävt ersättning för skadorna c) polisanmält för skadegörelse

Alla hundar lider inte av värme, min kan ligga på rygg i solen i flera timmar de hetaste sommardagarna (får smörja hans mage med solskyddsfaktor 15) och han fryser ofta när han ligger i bilen och den är helt öppen och det blåser mycket. Var på rasläger för ett par veckor sedan och det var snorvarmt och ändå var han fullt nöjd med nedrullade bakdörrsrutor och vädringskroken satt i bakluckan. Har en digital termometer hängande i buren, väl synlig och tempen gick aldrig över normal inomhustemperatur.

KL
Men, jag håller med TS här, lite: Att ha sin hund i bilen mellan träningspass på en Brukshundsklubb eller tävling, är inte detsamma som att ta familjen för en heldag på Liseberg och lämna hunden bak i bilen. Hur många har hem som är så stekheta att hunden plågas mer där än i en bil?? Hur stor är risken att hunden stjäls ur lägenheten/huset jämfört med ur bilen?
Jag har själv, redan, sett flera exempel på hundar som lämnats nån timma utanför ICA Maxi i skuffen på en bil, med skuffen rakt i solen, och en, EN, ruta nervevad nån dm. I en bil satt husse (!) med SIN ruta nervevad i skuggan, medans den grånosade gamla boxern satt i en trång bakskuff mitt i stekande sol och hässjade.
Jag lämnar min hund en stund i bilen, med alla rutor nere, om jag bara ska iväg en stund. Men inte sjutton tar jag med hunden till Liseberg!!! Ingen åker väl till Liseberg för en stund, man åker dit för en heldag! Då kan man antingen rasta hunden rejält först och lämna den hemma, eller låta nån i familjen stanna hemma hos den. Jag skulle aldrig kunna roa mig och slappna av på Liseberg en heldag om jag visste att min hund satt i bilen.
Å andra sidan, vad vet jag om situationen i fråga.....

Måste hålla med, Liseberg är inget man gör på ett par timmar.
När jag skriver utgår jag från att det scenario TS skriver stämmer, och även om det kan diskuteras "bevis" o liknande så är väl det fortfarande utifrån att scenariot stämmer som vi diskuterar?
Jag skulle aldrig kunna slappna av om jag visste att hunden satt i bilen om det så regnade OCH blåste den dagen.

Sedan tycker jag att man får skilja på en stund i bilen under träning o dyl och en heldag på Liseberg?

kl
LillaMy84 Var i Göteborg befann du dig när det var 16 grader mitt på dagen?

Måste hålla med, Liseberg är inget man gör på ett par timmar.
När jag skriver utgår jag från att det scenario TS skriver stämmer, och även om det kan diskuteras "bevis" o liknande så är väl det fortfarande utifrån att scenariot stämmer som vi diskuterar?
Jag skulle aldrig kunna slappna av om jag visste att hunden satt i bilen om det så regnade OCH blåste den dagen.

Sedan tycker jag att man får skilja på en stund i bilen under träning o dyl och en heldag på Liseberg?

kl
LillaMy84 Var i Göteborg befann du dig när det var 16 grader mitt på dagen?

Men hur kan det tas för givet att scenariot stämmer? Det är ju uppenbart att TS bara gissar hejvilt:grin:

Ang Liseberg på ett par timmar, i Göteborg får många ex årskort av sina arbetsgivare. Jag som inte har det, utan bara bor i stan har gjort parken på kortare tid än så, inte tvunget man måste åka nåt.. Ibland är det skoj att bara gå in och spela lite eller kanske sitta med vänner som har vätskepåfyllning under femkamp etc.
Från ingång till ingång är parken 900m, det kan man avverka på ganska få minutrar.

Nu är inte jag så värst glad i att det på ett internetforum ska gå att lista ut vart jag bor, närmre än vad det står under min avatar, men Göteborg var jag i, besökte även Kungälv där det blåste mer än i Götet som inte det heller var vindstilla.

Eftersom att jag inte tror att folk startar trådar till höger och vänster för att uppröra människor/diskutera med människor på skoj samt att jag inte har någon som helst möjlighet att kolla upp exakt att allt alla skriver stämmer till punkt och pricka får jag helt enkelt utgå från att det stämmer?
Men jag vet inte, har någon tid att resa land och rike runt till alla bukefalister och hålla koll så säg gärna till så ska jag kolla upp alla källor jag kan :)

Men ska vi köra på det så okej, hur vet du att det bara var någon som gick igenom parken och sedan gick tillbaka
för att sedan släppa ut hunden?
Eller att det var en person som titiade på under en femkamp? (som för övrigt inte heller bara tar en timme..)

Vindstilla har jag aldrig påstått att det var, men när vi var i Örgryte området närmare bestämt Sankt Sigfrids plan (ligger typ 5 min om ens det från Liseberg för ovetande) så var det 18 grader när vi kom fram vid 12-13 tiden och senare steg temperaturen.
Men spelar det egentligen någon roll?
Det är väl fortfarande inte okej att använda bilen som förvaringsutrymme åt hunden?
Och vill folk ha sina hundar i varma bilar så ha det då, men varför kritisera oss för att vi väljer att inte ha det? Knappast så att hunden lider av att inte behöva sitta så?

Senast ändrad:

För att det framgår ganska tydligt att det är rena gissningslekarna. TS gissar och spekulerar hejvilt, ingen vet (inte TS, inte vi) om hunden suttit där en vecka eller tre minuter om hunden var en anställds eller en parkgästs.

Och fortfarande, nej, jag ser inte det hemska i att ha sin hund i bilen med bagagen öppen en dag som igår.

Man blir upprörd för det dom gjort är ju rent av brottsligt dom har brytit sig in i en annan persons bil plockat ut deras hund.

jag hade blivit helt rabiat och gjort ett grip där rakt av utan att ens fundera på nåt annat, om det hade varit min bil.

kl

Då kan vi konstatera att vi tycker olika, igen, jag ser inte anledningen till att reagera så starkt på att en del inte tycker att man bör lämna hunden i bilen?

PIRU: Vilken himla tur att det inte var din bil och din hund det gällde då :)

Antagligen inte :P
Speciellt inte om dom agerade för vad dom trodde var hundens bästa.
Känns inte som ett bemötande man vill ha då :P

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 129
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 953
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Att man ska se upp med att lämna hunden i bilen sommartid vet väl alla som har hund? Men hur är det med att lämna hunden i bilen under...
2
Svar
31
· Visningar
3 958
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar