Hund lämnad i bil utanför Liseberg :(

Sv: Hund lämnad i bil utanför Liseberg :(

Att dina hundar har kul i bilen är ju bra. Men har sett många exempel på hundan som sett oerhört uttråkade ut av att sitta i bilen och vänta på matte eller husse. Har även sett hundar som blivit väldigt stressade av att vara i en bil på en parkering där det rör sig mycket folk, som känner att de måste markera att det är deras bil, så fort någon går förbi och börjar skälla som dårar och fara runt i bilen när en främling passerar.

Visst hundar kan ha kul i en bil, men jag ser fortfarande inte anledningen till att man släpar med sig sin hund till något evenemang eller liknande för att sedan låta den sitta i bilen. Hunden kanske har kul av att titta på folk i någon timme eller så, men efter 4-5 timmar är det nog inte så kul att sitta där längre. Kanske speciellt för hundar som sitter i burar i bakluckan och inte direkt kan aktivera kroppen på samma sätt som en liten hund som är lös i hela bilen kan.

Vi har helt klart olika syn på vad som är att stjäla också, men det spelar ingen roll :)
Hade jag av någon anledning lämnat min hund så att han mådde dåligt pga värmen i bilen och någon snäll människa passerade förbi o
hjälpte honom hade jag nog inte sett det som att dom stal av mig.

Du lägger ju in mänskliga känslor kring tristess i detta nu? Vad vet du om att hundar alltid har tråkigt i en bil? Eller tröttnar efter en viss tid?

Mina ligger och lyssnar och tittar. När dom sett klart så somnar dom. Precis som hemma.

Under den här slappa kvällen har dom legat blickstilla sedan kvällsmaten intogs runt 19.00. Så det rantas inte runt i huset även om dom kan eller har tråkigt.

Vad vet du om att hundar alltid har tråkigt i en bil? Eller tröttnar efter en viss tid?

Vad jag vet om det... jadu, jag är ingen beteendeexpert.. Vad jag däremot vet är att jag sett hundar som ganska uppenbart inte haft speciellt roligt efter x-antal timmar i en baklucka på en parkering... Däremot har jag aldrig sagt att hundar ALLTID har tråkigt i en bil. Men har sett måånga som haft det..

Varför ska ens en hund ha roligt i bilen ?

Vad leder det till att dom har det.

Ser hellre mina har tråkigt för då slappnar dom av och sover istället .

*kl*

Och så spinner jag vidare på det här med att hundar ska "ha roligt".

Varför måste en hund alltid ha roligt? Hur gör ni som har hundar hemma, ger ni dem grejer att göra hela tiden? Tuggben, aktiveringsleksaker osv?

Jag vill ha en hund som kan koppla av i olika miljöer och inte hela tiden leta efter aktivering. Min hund får faktiskt ha tråkigt ibland, och jag har inte dåligt samvete för det. Skulle jag hela tiden se till att hunden skulle ha något att göra, så tror jag att jag till sist skulle bli vansinnig. Skulle jag inte lärt min hund att ha tråkigt så skulle den nog hitta på diverse egna aktiviteter om jag inte underhåller den.

Så vad är det som är så farligt med att låta hunden ha det lite tråkigt i bilen? (Nu säger ju inte jag att det är okej att lämna hunden i gassande sol utan luftväxling i bilen)

Kan säga att jag slet öronen av den som tar ut min hund ur min bil. Så länge hunden inte mår dåligt att den skäller är fan i mig inte skäl nog att nån ska bryta sig in i min plocka ut min hund.

Tänk om hunden flygit på den som tagit ut hunden så åker jag dit på att betala skadorna min hund åsamkat. För min hund är en stakethund eller liknande som försvarar sitt.

OM hunden däremot är illa däran ska dom ha en eloge men en hund som mår riktigt dåligt orkar inte heller skälla.

Kan inte annat än hålla med!

Så länge min hund inte har mår dåligt av värmen ska ingen plocka ut min hund. Vill någon anmäla till länstyrelsen att jag har förvarat hund i bilen, så fine. Men inte ta ut hunden!!

Att tänka på när man gör ett sådant ingripande som att på något sätt göra åverkan på tex en bil för att få ut hunden, så är det absolut inte säkert att det är hundägaren som får stå för kostnaderna som uppkommer. Det kan även vara den som tar sig i bilen om domstolen kommer fram till att ingripande inte var nödvändigt för hundens överlevnad. Och det måste handla om överlevnad innan nödvärnsrätten går in överhuvudtaget.

/Camilla

Men jag har väl aldrig yttrat mig om vindstilla eller en viss grad? Det kollade jag inte ens, men som hundägare känner man ofta när man bör och när man inte bör lämna hunden i bilen.

Tycker inte alls "man som hundägare" känner när man bör och inte bör lämna hunden i bilen, med tanke på att det är en del hundar som dör av att vara instängda i varma bilar varje år.

Visst, det är ju inte bra att lämna en hund i en bil utan tillsyn om bilen står i gassande sol och vindstilla, även om bakluckan är öppen.

Vad jag dock funderar mer över är, varför tar man med sig hunden till sådana ställen ö.h.t om den bara ska sitta i bilen? Vad är vitsen med det? Jaja jag vet att man kanske inte kunde skaffa hundvakt den dagen, hunden kan inte vara själv hemma och hela den ramsan, men att vara på Liseberg är inte som att åka till ICA, man är ofta där måååånga timmar, vissa är där från när de öppnar på morgonen tills sena kvällen i princip, och under alla dem timmarna man är där inne ska hunden sitta ensam i bilen hade de tänkt? Då hade den nog mått bättre av att vara ensam hemma...

Fast... å andra sidan vet man ju inte i detta fall om hunden verkligen var utan tillsyn, allt ts såg i detta fall var någon minut. Hundägaren kanske var och hämtade någon? De kanske "bara" skulle vara där i 3 timmar, de kanske hade semester med husvagn och då ansåg att hunden för några timmar skulle må bättre i en bil. Kan man garantera att det inte blir varmt i bilen är det då så hemskt? (Jag vet inte, jag har inte egen hund). Kanske inte lika kul som att kunna röra sig ohindrat men å andra sidan mycket mer som händer runt omkring än om hunden varit hemma själ vi en lägenhet.

Eller som någon skrev, hunden kanske tillhörde en anställd? Det kanske var de som var ute och gick med den då TS såg dom.

Nu skrev du inte till mig, men jag är lite allergisk mot det argumentet. Det finns värre saker än grov vanvård, men är grov vanvård mer okej för det? Nu jämför jag absolut inte beskrivna scenario med grov vanvård! Men jag menar på att bara för att det finns värre betyder väl inte det att något är okej? Eller?

Här håller jag med dig, jag ogillar verkligen när folk säger att det finns värre saker... som om det då skulle vara ok att missköta/misshandla ett djur "lite"...
Som om att bara för att det finns mördare, våldtäcktsmän, storrånare mm så är det ok att slå till sitt barn i ansiktet, för det finns värre saker?
Nej, det Må finnas värre saker men det innebär inte att "mindre hemska" saker är ok.

Pratade ni med parkvädarna och fick veta att de hade brutit sig in och tagit ut hunden? I och med att den stod på en övervakad parkering så hade de kanske till och med avtalat med vakterna att de ska rasta hunden, höra av sig när det blir varmt i bilen osv?

Som sagt är det inte alltid man har hela bilden, med våran förra hund som inte gick att lämna själv hemma så har vi åkt iväg till något, ställt bilen i skuggan, med så mycket öppet som har gått. Gått in med familjen en stund, en av oss vuxna ha gått ut och gått med hunden, kollat att den står i skuggan, gett vatten, osv. Gått in igen och kanske ätit lunch och bytt person som sedan går ut till hunden. Om man då har kommit strax efter att vi hade lämnat hunden och gått strax efter att någon av oss har lämnat hunden igen så ser det helt klart ut som om den har varit själv hela tiden, men i verkligheten så har den inte det.

Vad jag vet om det... jadu, jag är ingen beteendeexpert.. Vad jag däremot vet är att jag sett hundar som ganska uppenbart inte haft speciellt roligt efter x-antal timmar i en baklucka på en parkering... Däremot har jag aldrig sagt att hundar ALLTID har tråkigt i en bil. Men har sett måånga som haft det..

Ja men... dra inte alla hundar över en kam. Som hundägare bör man väll känna sin hund så pass bra att man vet om de tycker det är roligt eller ej.
Kanske var hunden TS skriver om en av dom som hade det roligt? :)

Min systers ena hund Älskar att åka bil, om han inte få följa med är han mäkta besviken och förolämpad.
Eftersom han är en nakenhund är han extra känslig mot solen så hon lämnar honom inte hur som helst dock.

Senast ändrad:

Min tanke också ang vakterna. De kanske gått med på att tjäna lite på sidan om, en slant för att de gör ett extrajobb som inte ingår i deras arbetsuppgifter...
Eller för den delen, som redan omtalats, den kanske tillhörde en av dom?

Solskyddsfilm på rutorna sänker tempen avsevärt i bilen. Det är svalare i min bil (heltonad) med luckan på glänt och rutorna i bakdörrarna nere än om jag har luckan uppe. Jag får frisk luft i bilen utan drag, skugga, har vatten i buren och hunden sover så fort jag stänger om den. Min hund är med mig till jobbet i stort sett varje dag eftersom jag inte har något annat val. Blev med hund av div anledningar som inte är relevanta men hade inga planer på att skaffa hund innan. Är jag djurplågare? För övrigt mkt svalare i bilen än i lägenheten och hunden rastas med 2,5 tim mellanrum.
Allt är inte alltid vad det verkar vara...

Min hund är som din systers. När vi kommer hem och jag öppnar bakluckan så kan hon lika gärna sitta kvar där i flera timmar. Vi får beordra henne ut om inte katten är utanför......

Vi tränade henne medvetet att älska bilen eftersom en av oss jobbar från bil och hon ofta är med och vi har verkligen lyckats med den träningen.

Min tanke också ang vakterna. De kanske gått med på att tjäna lite på sidan om, en slant för att de gör ett extrajobb som inte ingår i deras arbetsuppgifter...
Eller för den delen, som redan omtalats, den kanske tillhörde en av dom?
Ja, det tror jag på! Jag tror att det är få människor som hade gått in i vilken bil som helst och plockat ut hundar bara sådär. Speciellt ifall det var en lite större hund.

Min JRT är absolut världens godaste och snällaste. Men hon vaktar sin bur i bilen. Det är inte många som hade vågat köra in handen där hur som helst.

Men om det nu är så farligt och elakt att lämna hunden i bilen ibland då måste ju dom flesta av oss vara djurplågare?!
För hur många av oss tränar/tävlar inte i tex lydnad/agility/ ställer ut?
Då kräver man ju även saker både fysiskt och psykiskt av hunden.

Kan ju säga att när jag var i vänersborg på utställning var det +30 gassande sol och nästan ingen vind alls. Då borde ju det vara lika hemskt och elakt!
Eller??

Hur det nu än egentligen stod till, tycker jag det är bra när människor reagerar. Kollar en extra gång, går en runda kring bilen, bildar sig en uppfattning om hur hunden har det. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Just den här hunden kanske hade det okej, ägarna kanske hade arrangerat situationen så hunden fick svalka, luft, rastning etc etc och att vakterna höll ett öga på den, med mattes/husses mobiltelefonnr tillgängligt. Låt oss hoppas det!
I andra fall kan det vara motsatsen, folk lämnar hunden i bilen med en springa fönster öppet, i skuggan just då - sen försvinner skuggan och hunden dör i en stekhet bil. Därför tycker jag det är bra att folk hajjar till när dom ser en hund i bil såhär års, och försäkrar sig om att allt står rätt till. Jag har själv slagit lovar kring flertalet bilar med hund i, för att kolla att den är okej.

Själv skulle jag aldrig våga lämna hundarna i bilen med öppen baklucka på det viset pga stöldrisken, bevakat eller inte, och under en sådan utflykt skulle de definitivt ha det bättre hemma. Men utan att ge mig in i den diskussionen så kan jag konstatera följande; när jag på somrarna är på läger så tillbringar ju hunden mycket tid i bilen, och ganska ofta mitt i solen även om man är i skogen. På samma sätt har övriga deltagare det, men oftast minus solskyddsfilten (som är fantastiskt effektiv). Bak vid burarna har jag en termometer monterad, och med öppen baklucka, öppna rutor och om bilen står mitt i solen en utvändig solskydds"filt" på den värst utsatta sidan av bilen så är det oftast svalare i bilen än utanför, och definitivt inte varmare. Jag har aldrig upplevt att någon hundarna skulle må dåligt av det.

De tabeller det hänvisas till i tråden avser naturligtvis en helt stängd bil, som andra redan påpekat.

Men om det nu är så farligt och elakt att lämna hunden i bilen ibland då måste ju dom flesta av oss vara djurplågare?!
För hur många av oss tränar/tävlar inte i tex lydnad/agility/ ställer ut?
Då kräver man ju även saker både fysiskt och psykiskt av hunden.

Kan ju säga att när jag var i vänersborg på utställning var det +30 gassande sol och nästan ingen vind alls. Då borde ju det vara lika hemskt och elakt!
Eller??

Men då gjorde du väl ditt bästa, ändå, för att hålla din hund sval? Satt inte still mitt i solen med den, såg till att den hade vatten, etc etc. Hade koll på hur den mådde. I en bil blir det dessutom snabbt betydligt hetare än plus 30, jag har en tabell framför mig just nu där man kan läsa t.ex. att kl 13.30 på dagen, om utetemperaturen är 22 grader och bilen står i solen, går temperaturen i bilen upp till - 85 grader! En bil som står i SKUGGAN när det är 25 grader ute, får efter cirka 48 minuter en innertemperatur på 49 grader. I 49 graders värme tar det mellan 20 och 50 minuter innan hunden dör, eller får livshotande skador. En hund med en inre kropsstemperatur på 42 grader riskerar att dö utan snabb veterinärvård.
Läs gärna på www.vovva.se och varmt_i_bil, där finns en del bra info.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 397
Senast: Snurrfian
·
Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 125
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 953
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Att man ska se upp med att lämna hunden i bilen sommartid vet väl alla som har hund? Men hur är det med att lämna hunden i bilen under...
2
Svar
31
· Visningar
3 958
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar