Hund lämnad i bil utanför Liseberg :(

Sv: Hund lämnad i bil utanför Liseberg :(

Fast nu har jag ju ganska så tydligt i UI skrivit att jag misstänker osv.. Jag har svårt att tänka mig att personalen går och tar ut en främmande hund ur en bil om den bara stått där i ett par minuter.. Parkeringen är bevakad, av stängsel runt omkring. Inte är någon anställd för att se till andras hundar iaf Att hunden har tillgång till vatten och att det inte var lika varmt som i en stängd bil tog jag förgivet.
Men du förutsätter vidare! Vad du har som fakta är att en hund skäller, att hunden sitter i en bil med reflekterande rutor och öppen baklucka, och att hunden är ute ett par minuter senare.
Av detta fantiserar du ihop en historia som du inte har minsta belägg för. Du vet ju inte ens om hunden tillhör personalen, eller om personalen har tagit på sig att sköta om hunden, eller om ägaren bara var in på området en snabbis mm, mm. Kort sagt, du fabricerar en obehaglig historia på mycket lösa boliner.

Hoppas hundägaren får reda på den här tråden och hör av sig med förklaring på hur det var.

Det finns många trådar om hundar som farit illa i varma bilar, men det var tydligen inte fallet här.

LIA

Vad jag vet om det... jadu, jag är ingen beteendeexpert.. Vad jag däremot vet är att jag sett hundar som ganska uppenbart inte haft speciellt roligt efter x-antal timmar i en baklucka på en parkering... Däremot har jag aldrig sagt att hundar ALLTID har tråkigt i en bil. Men har sett måånga som haft det..

Och hur mycket roligare menar du att dom har det hemma?

KL

Handlar väl inte om en hund har tråkigt eller ej. Utan varför man inte ska ha hund i bil på sommaren. Lucka öppen, rutor nere, spelar ingen roll. Klart det kan vara svalt men det kan också bli överhettat så varför ens riskera hundens hälsa? Det finns tre sanningar, en som den ena säger, en som den andra säger sen den riktiga sanningen. Eller ska vi kalla det för fakta:cool:? Att ens erfarna hundmänniskor fortsätter lämna hundar i bilen på sommaren är för mig skrämmande.

http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hund_i_varm_bil.html

Senast ändrad av en moderator:

Det blir inte 86 grader i en bil som står öppen och i skuggan. Eller bara rätt placerad. Om man däremot har alla rutor stängda, bagaget stängt och placerat bilen i solen så förstår jag att det blir hett.

Det är väl upp till dig om du rakryggad står för att du hellre har dina hundar i bilen heta sommardagar än att ta ut dem eller låter de vara hemma den stunden i svalkan:). Tror inte att de som mist sina hundar i bilen heller trodde det skulle bli varmt. Kan hända vilken som, även dig. Tom på utställningar jag varit på har folk lämnat sina hundar med bakluckan öppen och utställningen har gjort avbrott med strikta tillsägelser i högtalarna att ägaren ska ta ut hunden.

kl

Jag har också blivit utskälld för att lämna hunden i bilen. Har ac, och det var faktiskt kallt i bilen (jag frös och hade tjock tröja). Gick in på apoteket för att kolla om det var kö, vilket det inte var. Hämtade värkmedicin ur hyllan och stod och betalade då ett par 30+ damer kommer in och nästan ropar med förakt i rösten "vem har en hund lämnad i bilen med stängda fönster?!"

Eh, jag? Två minuter? Med ac? Fönstren är stängda för att inte den kalla luften ska smita...

Damerna fnyste "två minuter, yeah right" och "hunden ser så liiiidande ut!"

Vad de inte visste var att den "lidande" minen är helt normal "Yes, åka bil"-min.

Det är väl upp till dig om du rakryggad står för att du hellre har dina hundar i bilen heta sommardagar än att ta ut dem eller låter de vara hemma den stunden i svalkan:). Tror inte att de som mist sina hundar i bilen heller trodde det skulle bli varmt. Kan hända vilken som, även dig. Tom på utställningar jag varit på har folk lämnat sina hundar med bakluckan öppen och utställningen har gjort avbrott med strikta tillsägelser i högtalarna att ägaren ska ta ut hunden.

Jag står väldigt rak i ryggen. Och jag kanske har någon jävla superbil som inte blir kokande varm? :eek:

Mina hundar är med flera dagar i veckan på träningar, det blir ett par timmar i bilen. Ibland är det 27 grader varmt ute, ibland är det 17. Men hittills har min bil aldrig blivit farligt varm. Det är väldigt lustigt. Men det har väl med min superbil att göra?

De kan iaf röra sig fritt, gå och lägga sig vart de vill, busa runt om de känner för det, de ligger inte stilla i en bur i bakluckan i flera timmar och bara glor..

De kan iaf röra sig fritt, gå och lägga sig vart de vill, busa runt om de känner för det, de ligger inte stilla i en bur i bakluckan i flera timmar och bara glor..

Fast mina hundar far inte omkring inomhus. Dom ligger och sover. Väldigt mycket mänskliga aspekter i det hela tycker jag?

Nu är det inte dina hundar vi snackar om utan hundar rent allmänt.. Men det är ju bra att dina är så väluppfostrade och inte leker inomhus..

Vad är mänskliga aspekter? Att hundar skulle ha tråkigt av att sitta i bakluckan på en bil i flera timmar? Varför är det så himla orimligt att tänka sig att hundar kan ha tråkigt?

kl

Jag har också blivit utskälld för att lämna hunden i bilen. Har ac, och det var faktiskt kallt i bilen (jag frös och hade tjock tröja). Gick in på apoteket för att kolla om det var kö, vilket det inte var. Hämtade värkmedicin ur hyllan och stod och betalade då ett par 30+ damer kommer in och nästan ropar med förakt i rösten "vem har en hund lämnad i bilen med stängda fönster?!"

Eh, jag? Två minuter? Med ac? Fönstren är stängda för att inte den kalla luften ska smita...

Damerna fnyste "två minuter, yeah right" och "hunden ser så liiiidande ut!"

Vad de inte visste var att den "lidande" minen är helt normal "Yes, åka bil"-min.

Du är inte ensam. Min sambo och hans kollega, stannade för matuppehåll härom veckan. Polisbilen i skuggan, bakrutorna nersänkta, bagageluckan öppen, polisen har dessutom fläktar bak i hundburarna. En dam tyckte att de var fruktansvärda djurplågare som lät hundarna ligga där i bilen och att polisen minsann borde föregå med gått exempel. Det var ju katastrof att det låg två schäfrar där och "flåsade". :crazy:

Vad kan man säga - den ene hunden är av modell långhårig. Den ser ut som en nallebjörn med sitt lurv, den "flåsar" även mitt i vintern. Sambons hund är normalpälsad men "flåsar" så fort han har förväntningar och det är vad man har när luckan är öppen för då händer det roliga saker - när som helst!

Det är bra att folk är uppmärksamma men när man ger sig på de som gör rätt, blir det mer än tröttsamt.

Exakt. Min hund är vit med rosa hud. Då hon flåsar (pga upphetsning/värme/annat) så ser hon ganska groteskt ut :D Och klart som fan får hunden flåsa! Vissa verkar tro att om hunden flämtar mår den jättedåligt. Får människor inte svettas heller? :grin:

Man borde skaffa en termometer att fästa i bagageutrymmet så att den syns utåt. Sen en timer på hur länge hunden varit där. :devil:

KL
Men för alla medvetna, kunniga, kloka hundägare som vet HUR man lämnar sin hund i bilen utan risk för lidande och död - finns det ännu fler som inte verkar ha den blekaste aning, trots alla skriverier och rubriker om döda hundar där ägarna står som frågetecken. Det är inte konstigt att gemene man reagerar när dom ser en hund lämnad i en bil en sommardag.
Att man sen får ha lite ödmjukhet om det visar sig att man överreagerat, är självklart. Liksom att man som hundägare får ha lite förståelse ifall människor ifrågasätter att man har sin hund i bilen.

Jovisst. Ifrågasättning är en sak, att skälla ut någon utan att veta hur det ligger till i verkligheten är en helt annan...

Jovisst. Ifrågasättning är en sak, att skälla ut någon utan att veta hur det ligger till i verkligheten är en helt annan...

Helt klart. Jag tror folk hamnar lite i försvarsställning när dom skällt på nån, som sen visade sig vara oskyldig, och så skäller dom vidare istället för att erkänna sitt misstag och be om ursäkt....!

Själv skulle jag aldrig våga lämna hundarna i bilen med öppen baklucka på det viset pga stöldrisken
Jag har så att jag kan sätta ett hänglås på min bur så att den är låst. Min bur är ganska liten då jag har små hundar, men har man en dubbelbur som tar upp hela bagaget är det nog inte så stor stöldrisk.

In i bilen kommer man ju inte heller då buren tar upp hela bagaget. Och normalt sett sitter buren fast i någonting så det går inte att bara lyfta ur den med hundar och allt i.

Jag står väldigt rak i ryggen. Och jag kanske har någon jävla superbil som inte blir kokande varm? :eek:

Mina hundar är med flera dagar i veckan på träningar, det blir ett par timmar i bilen. Ibland är det 27 grader varmt ute, ibland är det 17. Men hittills har min bil aldrig blivit farligt varm. Det är väldigt lustigt. Men det har väl med min superbil att göra?

Måste vara nåt visst med Volvo:p

/LillaMy, också med en superduperbil:grin:

Nu är det inte dina hundar vi snackar om utan hundar rent allmänt.. Men det är ju bra att dina är så väluppfostrade och inte leker inomhus..

Vad är mänskliga aspekter? Att hundar skulle ha tråkigt av att sitta i bakluckan på en bil i flera timmar? Varför är det så himla orimligt att tänka sig att hundar kan ha tråkigt?

Anar jag en bitter avundsjuka? Jag utgår ifrån mina hundar och de hundar som är i min närhet. Vänner och familjens hundar. Där sover man eller ligger still inomhus. Det är inget lattjolajban.

Hundar kan såklart ha mindre roligt. Men varför skulle dom ha just så tråkigt av att ligga en bil? Och om dom skulle ha mindre roligt brukar dom ha mer roligt i hemmet?

Du utgår ifrån att alla hundar har dödstråkigt i bilen. Och att det är fruktansvärt. Jag hävdar att alla hundar inte lider av tristess för att dom ligger i en bil.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 397
Senast: Snurrfian
·
Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 125
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 953
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Att man ska se upp med att lämna hunden i bilen sommartid vet väl alla som har hund? Men hur är det med att lämna hunden i bilen under...
2
Svar
31
· Visningar
3 958
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar