Hund lämnad i bil utanför Liseberg :(

L

Lionheart

Var på Liseberg igår med min käre sambo.. På vägen ut så hörde vi en hund skälla som tusan ur en bil på den bevakade avdelningen! Bilen hade bagageluckan öppen och något folie-liknande på rutorna. När vi hade hämtat vår bil tog vi den vägen tillbaka för att se om hundstackaren fortfarande satt kvar, men då har 2 parkvärdar och en till anställd på Liseberg tagit ut vovven och gått en sväng med den :love: Gissar att dom fått bryta upp buren den satt i, vilket jag tycker är :bow: Nu har jag ingen aning om hur länge hunden suttit där, men iom att det var bevakad parkering så vet ju dom anställda det. I vilket fall som helst var det delvis (oftast) soligt och varmt i GBG igår, och min misstanke är väl att hunden suttit där konstant utan tillsyn. Vad jag faktiskt reagerade mest över var att personalen reagerade och tog ut hunden :bow: Vovve såg ut som en amstaff/staff i högre ålder.

Min undran är bara, hur tänker man? Nu hade dom vidtagit åtgärder osv, men jag kan tyvärr inte låta bli att tro att den hunden inte fått regelbunden tillsyn.
Vad exakt som hänt (hur länge hunden suttit osv) kommer vi nog aldrig få veta, men i vilket fall så tycker jag det är hemskt när folk lämnar hundar så :(

Sv: Hund lämnad i bil utanför Liseberg :(

Fy.. Så sjukt hemskt, fattar inte hur vissa människor tänker!
En eloge till alla som gjorde en insats för att hjälpa hunden, fler såna människor till världen :)
Och hoppas dom hittade ägarna så dom fick sig en tillsägelse!

är du säker på att det inte var en anställds hund då? eller en vän till en som jobbade där?

vi har en på jobbet som får sjukt varmt i sin lägenhet, så h*n hade alltid med hundarna i bilen med öppen lucka (i bur). Vatten såklart.. sen gick h*n ner då och då och släppte ut dem. Bra mycket bättre än att sitta hemma! (de sover ju ändå hela dagen).

Vad var det egentligen som var så "sjukt hemskt"? Jag vet betydligt värre saker som skulle betraktas som hemska.

Mina hundar är ofta i bilen. Man är iväg på träningar, kurser och läger. Då är det bilen som gäller. Alla rutor nere, bagageluckan öppen och bilen ställd i skugga. Då är det svalare där än ute hos oss andra.

Vad var det egentligen som var så "sjukt hemskt"? Jag vet betydligt värre saker som skulle betraktas som hemska.
Skriver man +2 nu när Gnist hunnit före?:D

För övrigt var det visserligen (hör och häpna) soligt i Göteborg igår, men inte många plusgrader och ganska kraftig kall vind. Så med öppen bagagelucka har jag svårt att tänka mig att det skulle ha kunnat bli särskilt varmt i en bil ens om den stod mitt i solen

är du säker på att det inte var en anställds hund då? eller en vän till en som jobbade där?

vi har en på jobbet som får sjukt varmt i sin lägenhet, så h*n hade alltid med hundarna i bilen med öppen lucka (i bur). Vatten såklart.. sen gick h*n ner då och då och släppte ut dem. Bra mycket bättre än att sitta hemma! (de sover ju ändå hela dagen).

Ja det är jag ganska så säker på men kan ju inte utlova någonting.

Nu skrev du inte till mig, men jag är lite allergisk mot det argumentet. Det finns värre saker än grov vanvård, men är grov vanvård mer okej för det? Nu jämför jag absolut inte beskrivna scenario med grov vanvård! Men jag menar på att bara för att det finns värre betyder väl inte det att något är okej? Eller?

Skriver man +2 nu när Gnist hunnit före?:D

För övrigt var det visserligen (hör och häpna) soligt i Göteborg igår, men inte många plusgrader och ganska kraftig kall vind. Så med öppen bagagelucka har jag svårt att tänka mig att det skulle ha kunnat bli särskilt varmt i en bil ens om den stod mitt i solen

Den kraftiga kalla vinden du beskriver befann sig inte på Liseberg när vi var där, i sådana fall allra hastigast.

Visst, det är ju inte bra att lämna en hund i en bil utan tillsyn om bilen står i gassande sol och vindstilla, även om bakluckan är öppen.

Vad jag dock funderar mer över är, varför tar man med sig hunden till sådana ställen ö.h.t om den bara ska sitta i bilen? Vad är vitsen med det? Jaja jag vet att man kanske inte kunde skaffa hundvakt den dagen, hunden kan inte vara själv hemma och hela den ramsan, men att vara på Liseberg är inte som att åka till ICA, man är ofta där måååånga timmar, vissa är där från när de öppnar på morgonen tills sena kvällen i princip, och under alla dem timmarna man är där inne ska hunden sitta ensam i bilen hade de tänkt? Då hade den nog mått bättre av att vara ensam hemma...

*kl

Nu kan jag inte uttala mig om vädret i Gbg, men ang hundar i bilar...

Jag har ibland min hund i bilen 8 tim när jag är på jobbet. Det är inte så kul men mitt jobb är ett sådant att jag inte alltid vet om jag kan komma ifrån för att rasta hunden. Det är inte heller alla dagar jag lyckas ha hundrastare då jag jobbar skift och mina arbetstider inte precis stämmer överens med övriga samhällets cykler...
Nu på sommaren är det inte roligt men hittills har jag lyckats tajma in mulna dagar då det kört ihop sig för mig. Jag ställer dock alltid bilen i skuggan ifall det klarnar upp och jag inte ser det eftersom jag i mitt jobb inte precis kan gå ut och titta till varje halvitmme... Jag väljer att ta med henne i bilen för att jag då iaf vet att hon får komma ut och rastas. Sitter hon hemma i lägenheten och jag inte kommer ifrån jobbet riskerar hon att vara helt orastad på 8-9 tim och det vill jag verkligen inte.

Så, ang hundar i bilen har jag förståelse för de hundägare som ibland tvingas välja mellan två dåliga ting. Tackolov är det relativt sällan det blir såhär för mig, eftersom jag oftast lyckas fixa nån hundrastare.

+1.
Jag tänkte leta upp en tabell som finns för att visa exakt varför jag tycker det är hemskt för hundar att sitta i bilen i flera timmar när det är varmt ute, men jag hittar den inte. Dock vet väl alla att det blir varmare i bilen än vad det är ute, även om rutorna är nerdragna?
Sen själva grejen att bara sitta där?
Har starkt för mig att de flesta här på buke tycker man ska rasta hunden var 4-5 timme ungefär om den går hemma, borde det inte vara samma sak i bil där den definitivt inte kan röra på sig osv?
Bara en tanke. Jag vet att vi i detta fallet inte vet hur länge den suttit där, men överlag.

Angående vädret befann mig också i gbg igår och vi kände då inte av någon vind då vi satt ute och solade i 20 plus, men ja..

KL

Bra tabell och info om hundar i varma bilar. För övrigt har jag svårt att förstå de som argumenterar emot att det inte är ok att lämna hundar en varm sommardag i bilen, det är i min värld självklart att man inte gör. Sen struntar jag i om rutorna är nere. Hunden har det bättre i skuggan ute eller stanna hemma den stund man ska i väg eller handla osv.

http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/aktuellt/2011/lat-inte-din-bil-bli-en-dodsfalla

Tycker det är svårt att säga om det är elakt mot hunden eller inte. Om bakluckan är öppen så borde det ju vara lika varmt/kallt i bilen som utanför. Dessutom så var det väl inte jättevarmt. Sen vet man ju inte hur länge hunden suttit där eller hur ofta den blev rastad heller. De kanske bara skulle vara där ett par timmar och sen åka vidare? Som sagt, jättesvårt att bedömma.

Att det inte blåser lika mycket inne på Lisse är väl inte nåt värst konstigt? Med tanke på alla byggnader, berget och det höga staketet.. Men vindstilla var det då inte (visst, vintervindar går det väl knappast att jämföra med, men det var då ingen sommarbris som mest är ljummen) 16grader kl 15 på eftermiddagen.

Hade du skrivit att bagagen och rutorna var stängda hade det varit en helt annan femma, eller om bara bagagen var öppen, det var vindstilla och varmare..

Senast ändrad:

Du skriver ett mäkta upprört skaparinlägg trots att du inte verkar ha minsta hum om fakta?!

Hunden skällde- jamen antagligen för att ägaren var på väg tillbaka till bilen?
Hunden kanske var under konstant övervakning?
Parkeringen är bevakad och bakluckan öppen- är det då inte t o m troligt att hunden under kontroll?
Bilen kanske endast var på parkeringen några minuter?
Hunden kanske hade tillgång till vatten?
Bakluckan var öppen och fönstren hade reflekterande ytskikt. Troligen ingen större temperaturskillnad?

Du drar fram ett flertal tyckanden som skulle dom vara fakta. Jag kan svårligen se något hemskt i det du berättar.

LIA

Bra tabell och info om hundar i varma bilar. För övrigt har jag svårt att förstå de som argumenterar emot att det inte är ok att lämna hundar en varm sommardag i bilen, det är i min värld självklart att man inte gör. Sen struntar jag i om rutorna är nere. Hunden har det bättre i skuggan ute eller stanna hemma den stund man ska i väg eller handla osv.
Tabellen är inte relevant i den här diskussionen, eftersom den knappast gäller för bil med öppen baklucka.

Ingen av mina hundar skulle hålla med dig om att dom har det bättre hemma. Även om dom fysiskt kanske skulle ha det. Att inte få följa med i bilen är bland det värsta dom kan råka ut för, enligt dom själva. Så dom har alltid fått åka med, men självklart är det sedan vår skyldighet att göra resan så angenäm som möjligt för dom. Skugga, genomluftning, vatten osv.

LIA

Fast du utgår ifrån att hundarna tycker att det är tråkigt i bilen? Mina hundar har nog garanterat roligare att ligga i bilen och titta på saker än att vara instängda i huset?

Ok det kanske den inte är. Jag har iaf svårt att förstå de som med gott samvete och lugn kan lämna hunden i bilen utan uppsikt på sommaren då det är varmt. Hunden sitter ju där den sitter och skulle den mot förmodan få solen stekande på sig eller temperaturen stiger snabbt då skuggan försvinner och solen tar över så skulle jag aldrig förlåta mig själv. Vet själv hur varmt det blir i vår bil trots alla fyra rutorna nere. Jag älskar min hund för mycket för att vara ego och för bekvämlighetens skull. Ska jag i väg och vet att jag inte kan ta med mig hundarna så sover de hemma eller tar jag med de ut.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 397
Senast: Snurrfian
·
Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 125
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 953
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Att man ska se upp med att lämna hunden i bilen sommartid vet väl alla som har hund? Men hur är det med att lämna hunden i bilen under...
2
Svar
31
· Visningar
3 958
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar