Hund J*kel

Vår_Vinter

Trådstartare
Nu är jag lite less på min hund o vet inte vad jag ska göra.

Tidigare har hon varit jätte duktig på att komma när man ropar på henne.
Men nu är hon en :devil:. Hon total vägrar komma försen jag gått in eller satt mig i bilen. detta kan ta allt mellan 20-40 min ibland.

gick på enstig idag först så sprang hon i från mig. Fick tag på henne. allt gick jätte bra i 15 min Men sen när vi skulle vända så blir hon en :devil: igen, när jag närmar henne så springer hon bara därifrån. suck!
satte mig i bilen o hon kom då.

Hon är 9 mån, trots åldern kanske? Vill att hon ska få vara lös mycket har nästan aldrig koppel med mig bara när vi går på stan. annars är hon lös. det går bra när man inte är hemma, är hon hemma eller hos systers pojkvän som har en han hund då total vägrar hon komma.

Försöker vara bestämd men inget funkar tycker jag hon blir barar värre.

Någon med tips? :idea: ?

Sv: Hund J*kel

Hur har du tränat inkallning med henne?

Du ska inte jaga henne, då vet hon det.
Spring iväg åt andra hållet, göm dig, eller tjut, studsa och va roligast i hela världen! Bara du inte jagar efter.

Har en tioveckorsvalp hemma som jag skulle kunna strypa ibland :angel:. Hon är det ljuvligaste och duktigaste som finns- förutom när hon är övertrött och hittar något äckel som matte inte tycker att hon ska ta. Säger "fyyy" åt henne och ska gå och ta tag i henne, då springer den lilla :devil: undan och jag riktigt HÖR hur hon fnissar! :eek: Nåja... Det kommer väl, men vid de tillfällena önskar jag att jag hade satt på kopplet, eller åtminstone tagit med pannkaka ut, suck...

Träna inkallning i en lång lina? när du ropar på henne och hon struntar i dig så "ryck" till i linan lite så du får hennes uppmärksamhet, ropa på henne igen. Kommer hon inte då så hala in henne... Belöna med rösten och kanske nåt hon tycker är gott/roligt när hon är framme hos dig. Träna korta stunder och ofta så inte hunden lessnar.

spelar ingen roll hur rolig jag än fösöker vara då blir hon ännu :devil: .

har tränat inkallning o har gått jätte bra. Fram till för någon vecka sedan. de är inte så att hon springer iväg långt. Max några meter o hon stannar när jag säger vänta/stanna men de går inte att försöka få tag i henne eller att hon ska komma in. de gör hon när hon känner fär det eller när jag har gömt mig.

Hon är en :love: oftast. Hon har alltid lyssnat bra gått fot osv. redan vid 11 v så kunde hon stanna, vänta mm. Hon va då så lydig så. Men nu.. :)

Hon älskar att vara lös. brukar vara det på våran camping då går hon lös hela dagarna försvinner aldrig o går inte ut på den mindre trafikerade vägen. Utan är runt huset. Jätte härligt förutom när hon ska bada i den illa luktande bäcken :rofl:

Ska träna mera inkallning med henne. Men hon lyssnar bra förutom när det gäller att gå in :)

säger som saybia! Man måste träna inkallning och se till att den sitter INNAN man börjar ha hunden lös. Då ska man ha tränat i skog o mark också.
Träna med långlinan (runt tio meter) , ropa "kom" eller hur du vill och gör hunden ingen antydan att komma till dig så gör ett rejält ryck i kopplet , tar hunden minsta lilla steg mot dig så ropa "braaa" med glad röst. När det momentet funkar (dvs att hunden kommer ögonaböj och inte "ska bara" ) så kan man börja öva i ett inhägnat område. Glöm inte att öva på inkallningen med störningar. Låt ngn annan hundägare tjoa och tjimma brevid och annat för att distrahera din hund. Poängen är ju att "kom" ska vara kul! Att inte komma ska inte vara ett alternativ= obehag.

säger som saybia! Man måste träna inkallning och se till att den sitter INNAN man börjar ha hunden lös. Då ska man ha tränat i skog o mark också.
Träna med långlinan (runt tio meter) , ropa "kom" eller hur du vill och gör hunden ingen antydan att komma till dig så gör ett rejält ryck i kopplet , tar hunden minsta lilla steg mot dig så ropa "braaa" med glad röst. När det momentet funkar (dvs att hunden kommer ögonaböj och inte "ska bara" ) så kan man börja öva i ett inhägnat område. Glöm inte att öva på inkallningen med störningar. Låt ngn annan hundägare tjoa och tjimma brevid och annat för att distrahera din hund. Poängen är ju att "kom" ska vara kul! Att inte komma ska inte vara ett alternativ= obehag.

Jodå visst har vi tränat inkallning. dels för tränare i början sen har vi tränat i lina själva sen hon var liten. tränaren sa tom att ja du de här kan hon juh redan tills för ca 2 v sen. allt har gått jätte bra. inga problem.

men vi får nog träna mera nu.

Lydnad är precis som vanlig hästdressyr. Man kan inte lära en häst eller en hund ett moment och sedan tänka "jahapp, då var det fixat o klart". Det är något som behöver upprepas och gås igenom från grunden då och då igen o igen o igen. Går man inte igenom grunderna då o då kommer slarvet, och det låter som att du tagit inkallningen lite för givet och kanske omedvetet (eller medvetet) låtit hunden tänja på gränsen för att tillslut tänka "äh vadsjutton, matte menar änd inte allvar så då struntar vi i det här".
Jag märker direkt på min hund om jag har varit lite lat med ngt moment, speciellt i vardagslydnaden..att han då "ska bara"..;)

Lydnad är precis som vanlig hästdressyr. Man kan inte lära en häst eller en hund ett moment och sedan tänka "jahapp, då var det fixat o klart". Det är något som behöver upprepas och gås igenom från grunden då och då igen o igen o igen. Går man inte igenom grunderna då o då kommer slarvet, och det låter som att du tagit inkallningen lite för givet och kanske omedvetet (eller medvetet) låtit hunden tänja på gränsen för att tillslut tänka "äh vadsjutton, matte menar änd inte allvar så då struntar vi i det här".
Jag märker direkt på min hund om jag har varit lite lat med ngt moment, speciellt i vardagslydnaden..att han då "ska bara"..;)

jo, jag har nog gjort de omedvetet isf. :)

Vi ska börja träna mer inkallning. mer än vad vi redan gör. :bump:

Du kanske kan förklara för vilken lag jag bryter mot? :confused:

Visst man får inte ha hundar lösa hundar nu om man inte har koll på dom, koll har jag och hon springer inte alls i från mig. Skulle aldrig gå fram till en annan hund. så om hon går lös så går hon bredvid mig.

Men jag fattar fortfarande inte vilken lag jag bryter mot? :crazy:

vad är det jag bryter mot???:confused:

Att man inte får ha tamdjur(hundar) lösa runt den hära tiden på året(minns inte exakt vilka månader det gäller) då det är massa vilt som far omkring nu,dvs. nyfödda ungar,"förvirrade" ungdjur som lämnar sina mödrar och mammor som är på "vift" med sina ungar kan bli väldigt arga(farliga) om dom känner sig hotade.
Alltså är det (enligt lag)koppeltvång nu på tex. hundar som ej har GOD lydnad för att låta vilddjuren få vara ifred.

Men det kanske även är koppeltvång trotts god lydnad på hund? Nej-nu blir jag förvirrad haha;)

Senast ändrad:

Man får enligt lag inte ha hunden lös nu om man inte har samma lydnad som när den går i koppel.

men de vet jag redan. Men som sagt. Hon går fortfarande inte mer en max 2 m i från mig. jagar inga djur. ha stött på både älgar, råddjur mm. hon springer inte efter dom står bara kollar eller gömmer sig mellan mina ben.
har aldrig gått fram till en människa eller hund om jag inte sagt åt henne att hon får.
sen är det väldigt sällan vi är ute i skogen mest på gården. detta va första gången på flera månader.

God lydnad har hon på sitt vis. går fot bredvid går inte mer än någon meter bredvid mig de enda hon gör är att hon stannar när vi ska gå in.

Men då vet ajg aif vilken lag jag bört mot. Trodde hon menade något annat

Nu är jag lite less på min hund o vet inte vad jag ska göra.

Tidigare har hon varit jätte duktig på att komma när man ropar på henne.
Men nu är hon en :devil:. Hon total vägrar komma försen jag gått in eller satt mig i bilen. detta kan ta allt mellan 20-40 min ibland.

gick på enstig idag först så sprang hon i från mig. Fick tag på henne. allt gick jätte bra i 15 min Men sen när vi skulle vända så blir hon en :devil: igen, när jag närmar henne så springer hon bara därifrån. suck!
satte mig i bilen o hon kom då.

Hon är 9 mån, trots åldern kanske? Vill att hon ska få vara lös mycket har nästan aldrig koppel med mig bara när vi går på stan. annars är hon lös. det går bra när man inte är hemma, är hon hemma eller hos systers pojkvän som har en han hund då total vägrar hon komma.

Försöker vara bestämd men inget funkar tycker jag hon blir barar värre.

Någon med tips? :idea: ?

Du säger emot dig själv här. Du har problem att hunden inte kommer när du kallar in den, men tycker att du har så pass god lydnad på hunden att du kan ha den lös under "koppel" perioden:confused:

Av det du skrivit har du inte en hund som bör vara lös denna period. Hunden är ung och testar sina gränser. Fortsätt träna under kontrollerade former och visa hunden att det är du som är ledare.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 033
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård