Hund i stallet?

H

Hildaz

Täkte höra om ni brukar ha med er hund i stallet? Eller vad ni tycker om det?

Sv: Hund i stallet?

Hej. Min hund följer alltid med till stallet, ca 8-10 timmar om dagen. Men, skall man ha hund med sej till stallet bör man vara säker på att den lyssnar och lyder, samt hålla den under uppsikt hela tiden, en stor häst på 5-600 kg, kan lätt göra stora skador på en liten hund, utan att mena det.

Jag har mina stall och hästar hemma så hundarna är med i princip jämt. Dom får aldrig gå in i hagarna när hästarna är ute dock. Skall jag hantera en ung eller ny häst får hundarna inte vara med. Jga har sällan med dom då jag rider eftersom jag då vill kunna koncentrera mig på hästen.

Jag har alltid med hunden, om han inte är med sambon nånstans när jag ska åka. Men det känns väldigt konstigt att vara hundlös i stallet.

Hos oss har alla utom 1 person hund just nu tror jag. De två familjerna som bor på gården har minst 2 plus varsina kullar. Så här är det alltid bysst med hundar av alla dess slag. Roligt tycker jag, och bra för hundarna med den miljöträningen som det är. Det är ofta nya hundar på plats och de lär sig hälsa och samsas på ett bra sätt.

De får leka, undersöka, motionera och njuta av naturen. Vårt stall ligger ganska avsides utan vägar så vi kan ha dem lösa även under ridturerna. Min hund åker vagn ibland mm. Så det blir mycket intryck, mycket lek och mycket som händer.

Dessutom blir hästarna vana vid att ha hundarna omkring sig. Hundarna lär sig vart gränserna går och hästarna får ngt extra att titta på, smaka på och puffa omkull när de får tråkigt. :D Och att ha en hund intill sig vid ritterna kan vara en spännande situation det med, att lära sig acceptera det. ;)

Här får hundarna vara i hagarna. Men aldrig nånsin jaga hästarna. I regel är det hästarna som jagar hundarna. ;) Unghästarna blir ibland nyfikna och när de komemr för nära sticker hundarna (iaf min) undan varpå hästen följer efter. Hundarna lär sig vart gränserna går och är oftast inte i samma del av hagarna som hästarna är. De håller sig på avstånd eller går med sin ägare. Hundarna verkar också känna vilka dagar de kan komma med bort till hästarna och vilka dagar de bör låta bli. Men våra hagar är ju mellan 8 och 30 hektar så det är ju en del utrymme att vara på.

På ridbanan däremot är man inte om någon är där med häst. Eller ja, vid vissa tillfällen när jag är på marken och bara matar hästen eller liknande är det ok, men aldrig annars. Om det inte är någon häst på banan får de dock vara där. I ridhuset får de vara både med och utan häst. Däremot får de inte springa runt eller vara PÅ banan när man rider. De får sitta vid dörren eller gå ut.

Jag tycker det är superjobbigt med de som tar med hundar till stallet, tycker de är ett stort irritationsmoment :mad:
Det är ett evigt skrikande/ropande på hundarna heeeela tiden! Eller så sitter någon ängslig hund o gnäller inlåst i sadelkammaren/i en box.
Jag har sagt till alla som har hund att jag inte vill ansvara för om jag eller min häst kliver på hunden, jag går faktiskt bara rakt på, det är nog jobbigt att leda en häst i en smal stallgång full med höpåsar o havrehinkar.

Jag älskar hundar, men när folk släpper de lösa runt stallet känns det lite som att åka till ikea en vardag, 150 mammor som släpper loss ungarna liksom..

hundar jag haft, har och kommer få kommer alltid få vara med i stallet! Det handlar om allt från 3 timmar eller långt mer per dag.

Kan förstå att du tycker att det är pest med tanke på hur det verkar vara i ditt stall. I mitt flyttar sig alla hundar (oftast) och håller truten när de sitter i boxen (om annat har jag bett andra be dem hålla truten, vilket alltid funkat) + att jag har lydnad på min hund.

Har med dom ibland, den lilla får inte var med inne i stallet utan får vara utanför eller inne hos mor och far. (han aktar sig inte) och våran minishettis attackerar hundar :angel:

Den stora har mera respekt för hästarna och hästarna ser henne garanterat bättre än den lilla, målet är att kunna ha med henne på ridturer men vi är för tillfälet i en svacka med träningen så det blir i framtiden....

Har också varit med om gnällande,ylande hundar i boxar eller bilar utanför... Då tycker jag vovvarna kan stanna hemma!

Min vovve hänger me ibland men han e livrädd för hästarna så han kryper upp efter väggarna stackarn, men e man ute å rider hänger han gärna på å då e han minsan inte rädd... ja tycker de är mysigt me vovvar i stallet..

Oj, det var en ny erfarenhet. Här är hundarna helt fria att komma och gå som de vill varpå det inte skriks mer än när man vill att de kommer och hälsar eller annat. Men det är ju olika. Hundarna får inte skälla eller föra oväsen och ffa inte i en box inne i stallet! Oavsätt om där finns hästar eller ej. Och vill man inte ha med dem på en tur så kan man be dem stanna på gården. De klarar sig själva där.

Nackdelen är väl när folk har med sig nya hundar som inte förstår att man inte får kissa på halmbalarna eller stallstolparna inne. Men det är ju sånt man lär dem.

Hoppas att ni inte behöver ha såna problem med hundar hos er mer. :bow:

Min följer alltid med till stallet, hon följer även med ut när jag bara ska skritta pållen eller promenera ;)

Nej väldigt sällan. I stallet där jag har stått nu i tre år har min hund bara följt med när jag haft morgonfodring eller när jag inte skulle göra nått med hästen.

När jag är i stallet vill jag koncentrera mig på hästen hela tiden och det kan jag inte om jag har min hund med mig.

Det är skönast att ha tid bara för hästen när jag väl är i stallet :).

Min hund följer med till stallet. Han sitter kopplad i långlina utanför, eller så sitter han kopplad i samma lina i bilen med bagageluckan öppen, så han kan ligga där om han vill det.

Han får följa med mig när jag rider i skogen ensam, och är då lös, men aldrig om vi är fler som rider. Han får inte heller följa med till ridbanan, för där vill jag koncentrera mig, och inte behöva undra var han är. Binder jag honom där så gnyr han bara, så då får han hellre sitta kvar i stallet. De få gånger jag gjort så har han legat på sin filt och sovit.

Nu är vi bara tre i vårat stall, så det fungerar bra att göra så, i det andra stallet jag var hade jag honom med väldigt sällan, det var många som inte uppskattade hund på gården, och då tog jag hänsyn till det.

jag har ingen direkt en egen hund med en brukar vara hos oss väldigt mycket (min brors) hon är att tid med i stallet båda när hon är hemma eller när hon är hos oss

Hej.
Min ena hund är med i stallet(den andra är för ung och ej tränad nog ).Tycker det är ok om man har sådan pli på hundarna att de ej skäller,piper eller springer omkring!
Man skall ej behöva ropa på hunden(skrika) helatiden!
Min hund går med mig hela tiden! går jag ut i hagen eller så så hoppar han in och lägger sig i bilen och rör ej en fena då det paserar hästar,hundar eller,menniskor han har inget intresse av dem.
finns det hundrädda i stallet så är han givetvis kopplad trotts att han ej rör sig!
Man måsste respektera andra om man har med sin hund i ett ofentligt stall!
Alldeles för mycket lösspringande hundar som ej borde vara lösa!!

Ja det har jag, eftersom jag har eget stall och hunden går lös efter mig hela dagen. Han är väldigt snäll och lugn så det funkar bra.

Men då jag har stått inhyrd har jag sällan haft det, och stört mig enormt på dom som hade det... Hundar som springer omkring, ägare som skriker, hästar som blir skärrade och nervösa, hundar som springer i benen på hästarna, hundar som springer in i hagarna och risikerar skada på sig själv och hästarna...

Jag är för hundförbud i större stall och koppeltvång utomhus.

Vi har våra hästar inhyrda och hon som bor där har två stora hundar en grandis och en äldre dalmatiner, de är alltid med ute, framför allt den stora. Han är alltid med ut till hagen och så och de går alltid lösa.
Det är ju bara ett litet privatstall och alla 4 hästarna, människorna samt katterna förståss är vana vid hunden/arna så det går jättebra.
Vår egen hund är inte med i stallet, han är för jobbig :rofl: Nej men han kan likväl stanna hemma, finns inget att göra för honom där ändå.

När dom är med i andra stall är dom kopplade, båe dom stora och vår lille.

Senast ändrad av en moderator:

Min hund är med i stallet. Ibland är det nästan fler hundar än hästar där. Hon får dock inte följa med när jag rider ut. Men rider jag på utebanan tex så ligger hon på stallplanen eller i bilen.
Dock kan ja tycka att det är jobbigt när det är mycket hundar där och folk använder stallet som någon slags rastplats för sina hundar. Då brukar jag sätta in min i bilen för att inte störa hästarna eller ägarna. Men oftast är det lugnt trots att det kan vara ca 6 hundar där utan problem.

Min toka är i princip alltid med i stallet.
Stallet ligger avsides,så hon kan vara lös.
Och hon får stanna hemma när hon löper.
För det bor 2 hanhundar på gården.
Som hon annars gärna busar gärnet med och har jättekul=)
Vill kunna ha med henne när jag rider ut.Men tyvärr så är det en stor väg man måste korsa för att komma till dom längre turerna.
Funkar bra,med alla hundar.
Kommer det en tik till gården så får tokan vara kopplad (hon gillar ej andra tikar)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025