Sv: Hund i sängen - för & emot?
Nackdelar: Blött och SKITIGT i sängen. Det ser ut som jag ALDRIG byter lakan. Dessutom får man borsta bort grus, sand osv ur den. Och när det är snö/regn, så får du en blöt säng om du inte håller koll på hunden, och den får ha tillgång till sängen på dagarna.
Den dag du INTE vill sova som ensam människa i sängen kan du få problem. Dels för att människosällskapet inte vill trängas med en hund, och dels för att hunden inte kommer tycka det är helt okej att utan 'tjat' skippa sova säng. Så ska du ha den i sängen är en bra ide att var X dag lära den att den då INTE får sova i sängen.
Har du en hund som fäller kan du lägag till hundhår i sängen, som kommer följa med via tvättmaskinen in i garderoben/linneskåpet.
Du kommer vakna som en ostkrok i en allmänt knasig ställning varje morgon. Oavsett var hunden gick och la sig kvällen innan
Fördelar: Det är myyyysigt.
/Alex - med 75 cm skäggig och hårig riesenschnauzer i sängen. Och lakan som skulle få rent hus-tanterna att gå i spinn och säkert kunna odla fram diverse mikroorganismer som är potentiellt livsfarliga för liv och hälsa, klomärken på tapeten och viss muskelvärk på mornarna efter diverse konstiga sovställningar... Och en mjuk godis hund som sällskap som dessutom vill ligga nära, och snusa mot min hals (och kittla mig med skägget)
EGENTLIGEN finns bara en enda fördel, det är varmt och mysigt. Det finns gott om nackdelar dock. Av någon mystisk anledning så tja.. en fördel väger himla tungt mot tio nackdelar

Jag säger VARJE hund att 'den ska inte sova i sängen'. Sen sover den i sängen, för det är ju mysigt. Jag är dock NOGA med att OM jag INTE vill ha sovsällskap, då ska hunden acceptera det, och iaf inte smyga upp förrän på morgonen när jag trynar djupt och inte märker det