Hund i sängen - för & emot?

Idahoe

Trådstartare
Jag ska snart (äntligen) skaffa egen valp!:D Golden:love:
Och som nybliven singel som tycker det är lite ensamt att sova själv... så funderar jag på att frångå alla de principer jag uppfostrats med och låta vovven sova med mig. (Är uppväxt med flera stooora hundar, så sängarna hade blivit fulla, därav hundar sover i hallen...)

Så nu vill jag höra för och emot!:banana:
Vad tycker ni som har resp inte har era hundar (framförallt lite större hundar) i sängen?

Sv: Hund i sängen - för & emot?

Numera har jag ju en liten hund men har haft större.
Mina har i stort sett alltid fått sova i sängen (det första halvåret hade jag hundförbud där men kom sedan på att det var ju ganska mysigt) och den enda nackdelen som jag ser är att sängkläderna blir skitiga och det oftast finns diverse sand och annat i sängen. Man får alltså byta/skaka sängkläderna betydligt oftare. Det beror ju å andra sidan också på hurdan hund (storlek och päls) man har.

En nackdel kan väl också vara om man sedan får en partner som inte vill ha hunden i sängen men mina pojkvänner har fått finna sig i att dela säng med mina hundar:).

Jag var nog starkt för innan jag hade hund. Trots bättre vetande (och mammas förmaningar) lät jag därför glatt min vovve ligga i sängen och det var ju jättemysigt- tills jag upptäckte konsekvenserna. På vintern i form av grus/smuts när han hoppade upp (bor i en liten etta så det går inte att ha honom i hallen tills han är torr osv), på sommaren i form av fästingar och andra otrevligheter. Dessutom allt hår, och det faktum att han alltid snodde mitt täcke (och jag som är av blödig natur hade sällan hjärta att flytta på honom, så där låg jag med halva röven ute i kylan).

Så nu för tiden får han sova på en filt längst ner vid fötterna, men väljer vanligtvis att sova i sin korg. Han får aldrig hoppa upp på sängen om den inte är bäddad- men det ser jag faktiskt till att göra varje dag så det är ju ingen fara.
Men betänk att det är bra mycket svårare att få en hund att sluta att sova i sängen än vad det är att lära den från början att man inte får vara i sängen..

Jag har alltid haft mina i sängen, tycker det är ganska mysigt. Men sen ville min sambo inte ha hundarna i möblerna så de fick egna sängar, den absolut största fördelen med det är att den kvalsterallergiska hunden inte längre mår så dåligt. Och en annan fördel är att sängkläderna är rena mycket längre.

Men jag hade mycket hellre haft dem i soffan, då kan man ju mysa mer med dem, dock tar jag upp dem i sängen ibland när sambon inte är hemma för att få lite mys;)

Nackdelar: Blött och SKITIGT i sängen. Det ser ut som jag ALDRIG byter lakan. Dessutom får man borsta bort grus, sand osv ur den. Och när det är snö/regn, så får du en blöt säng om du inte håller koll på hunden, och den får ha tillgång till sängen på dagarna.

Den dag du INTE vill sova som ensam människa i sängen kan du få problem. Dels för att människosällskapet inte vill trängas med en hund, och dels för att hunden inte kommer tycka det är helt okej att utan 'tjat' skippa sova säng. Så ska du ha den i sängen är en bra ide att var X dag lära den att den då INTE får sova i sängen.

Har du en hund som fäller kan du lägag till hundhår i sängen, som kommer följa med via tvättmaskinen in i garderoben/linneskåpet.

Du kommer vakna som en ostkrok i en allmänt knasig ställning varje morgon. Oavsett var hunden gick och la sig kvällen innan :angel:

Fördelar: Det är myyyysigt.

/Alex - med 75 cm skäggig och hårig riesenschnauzer i sängen. Och lakan som skulle få rent hus-tanterna att gå i spinn och säkert kunna odla fram diverse mikroorganismer som är potentiellt livsfarliga för liv och hälsa, klomärken på tapeten och viss muskelvärk på mornarna efter diverse konstiga sovställningar... Och en mjuk godis hund som sällskap som dessutom vill ligga nära, och snusa mot min hals (och kittla mig med skägget)

EGENTLIGEN finns bara en enda fördel, det är varmt och mysigt. Det finns gott om nackdelar dock. Av någon mystisk anledning så tja.. en fördel väger himla tungt mot tio nackdelar ;) Jag säger VARJE hund att 'den ska inte sova i sängen'. Sen sover den i sängen, för det är ju mysigt. Jag är dock NOGA med att OM jag INTE vill ha sovsällskap, då ska hunden acceptera det, och iaf inte smyga upp förrän på morgonen när jag trynar djupt och inte märker det ;)

Jag har båda mina salukis i sängen, och det är supermysigt :love:
Unghunden är dock lite fööör van vid sängen och "kan" inte sova om hon inte får sova i sängen, vilket blir lite jobbigt om jag får för mig att jag inte vill ha henne där någon natt. Äldre tiken ligger gärna och sover på andra ställen också om jag inte vill ha henne i sängen, så där går det skitbra.

Jag har alltid sett det som en självklarhet att ha husdjuren i sängen :o Det blev lite kul, för när jag var på "min" kennel första gången var jag 10år gammal, sov med en jämngammal vän i en 80cm bred säng OCH vi drog upp två stora hanhundar i sängen. De älskade det, vi älskade det. Jag tycker numera att det är jättesvårt att sova utan hund i sängen.

Fördelar: supermysigt! :D
Nackdelar: vissa lär sig sno täcket väldigt effektivt... det blir mer sand, grus och hår i sängen.

*kl*

Grus och päls är faktiskt bara jobbigt. Jag gillar att få sova med raka ben och att det räcker att byta lakan en gång i veckan. Jag är dock inte konsekvent, på landet får hon sova i sängen, så vi slipper frysa om fötterna. Hon har fattat skillnaden utan problem. Hon får inte vara i soffan heller sen vi köpte ny, funkat utan problem, och det är skönt att inte ha en halv hund på alla kläder. Även om jag saknar goset så överväger fördelarna även där.

Om du gillar värme är det toppen. Vill du ha det svalt är det däremot en mindre bra idé. Eftersom båda våra är mattegrisar så sover båda på min sida sängen - 180 cm räcker nästan åt mig och hundarna, sambon får sova på de 10 cm som blir över... :D

Skämt åsido. Har du sängsällskap som gillar att ligga nära och hundarna i sängen riskerar du att hamna i min sits: Sambon ligger på ena sidan av täcket, hundarna på andra sidan vilket resulterar i att (det varma vinter-) täcket bildar en tunnel. Du kan inte röra dig/sträcka på dig/vända dig/putta undan någon/lyfta på täcket för att få lite svalka... Ergo: Svinvarmt och rätt skönt om man är frusen. Mindre skönt om du är värmekänslig som sagt + att du garanterat får kramp efter några timmars sömn. ;)

Annars är väl problemen att de tar plats, drar upp en massa skit och fiser dig i ansiktet... Men.. En mysig varm hundnäsa i halsgropen slår det mesta och gör att man glömmer de där andra sakerna rätt snart.. :angel: :love:

Tycker att hunden ska lära sig att både sova i sin korg (=fristad) och i sängen! :laugh::love:

På så sätt vet hunden att om den sover i sin korg så blir den aldrig störd, men sover den i sängen så kan det ju hända att jag flyttar på mig och stör den tex. (Man sover ju oftast inte helt still)
Eller om man har en kompis som ska sova över eller liknande! :)

Jag har alltid haft hundarna i sängen, så när första mindre hunden om in i mitt liv så var det ju lika självklart. Jag menar, vad är EN liten Amstaff, mot flera stycken GD's?
Nåväl, sen kom nästa lilla hund, och får en så kan jag ju inte säga nej till den andra.. Sen kom den tredje, och ytterligare lite senare den fjärde.
Nu är det alltså 4 st i sängen, som är 180 cm bred.

Fördelar?
Mysigt! Varmt, mjukt, skönt med sällskap.

Nackdelar?
Konstant värk i kroppen av att ligga på max 40 cm av sängen. Skitigt snabbt, får skaka sängkläderna varje dag, måste torktumla för att bli av med håren, dom stjäl allt (dubbel)täcke, man blir trampad på ibland och vissa små hemska valpar försöker massakrera täcket medan man sover...

Men, konstigt nog så känns det galet konstigt om man mot all förmodan skulle sova utan dom någon gång..

Känner igen det där. Insomningsproblem om man har för mycket plats. Om jag är bortrest brukar jag vakna upptryckt mot väggen av ren och skär vana... ;)

Precis :D

Jag var utan hundarna i nästan en månad i höstas, då jag hade lite semester i Västindien.. Det kände helskumt i början! Sen vande man sig ju såklart, och kunde efter flera år äääntligen sprida ut sig i sängen igen.. Blev en chock för kroppen att åka hem och direkt landa på en madrass på golvet för den nya tiken ville valpa för tidigt. Nu längtar jag tillbaka till den ensamma sängen ibland ;)

Jag måste säga att fördelarna verkar överväga:laugh:

För närvarande har jag ju ingen sängkamrat, utom katten då som kanske blir lite avundssjuk...
Jag tänkte nog försöka lära hunden att gå ner på kommando och också vänja den vid att den får sova i hallen ibland (läs: när den är blöt o lerig)
Min mor försöker förtvivlat övertala mig att låta bli, för att inte hennes hundar ska bli avundssjuka o ta efter:D

Jag har bara en fråga, låter du verkligen hunden vara om den är blöt och lerig? :crazy:

/ P som är uppväxt med att man inte släpper runt hunden i huset förens den är ren och någorlunda torr.

Man ska nog inte vänja sig vid att sova själv - blir så jobbigt att ställa om sig igen. Speciellt när jag har sambon som sover väldigt nära också.

Alla är ju uppväxta olika ;)

Jag är uppväxt med mellan 4-9 hundar i huset, och där torkar man hellre av golvet en gång extra än spenderar 4 timmar om dagen på att torka tassar grundligt..

Mina får för övrigt inte vara i sovrummet om dom är blöta efter regnet, eller har lera under tassarna. Däremot tvingar jag dom inte att bo i hallen under vår/höst, då vi har lera precis överallt i Skåne och dom är ute i genomsnitt 10 ggr/dag.

Förlåt, jag var nog lite otydlig!
Om hunden är blöt och lerig så torkas den/tvättas självklart, men vi brukar inte föna våra hundar utan torka med handduk. Sen var tanken att hunden då får sova i hallen eftersom den antagligen fortfarande är fuktig o antagligen med en hel del sand under tassarna som man inte får bort så lätt :)
När man är torr får man komma in från hallen:laugh:

Nej, jag håller med dig. Man får ju nästan hopp om livet om man sover helt ensam för länge! ;)

Jo naturligtvis, menade inte att vara nedlåtande.

Tycker bara att det lät konstigt att hunden fick vara i hallen när den var lerig istället för att man tvättar av den.

Men nu förstod jag vad både du och hon menade :)

Nej, det hade mitt hjärta aldrig klarat av i alla fall! Se dom ligga i hallen för jämnan, bara för att det är skitväder ute.. Nääää!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 415
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
440
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 731
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats... 2 3
Svar
56
· Visningar
9 352
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka