hund i hundgård

A

Annika Eriksson

Hej allihop
jag har en moralisk fråga som jag skulle vilja ha lite ideer för

Jag och samboh jobbar heltid och har två hundar. vi aktiverar dom mycket och tränar både lydnad och spårning nästan varje dag och tar långa promenader.

Men på dagarna ska vi börja ha dom i hundgård.
det är en stor hundgård med ett hus att gå in i med både lyse, värme och radio och sängar
dom kommer att sitta där på dagarna mellan halv åtta och fem.
Hur elakt är detta.
förut har jag haft dom på hunddagis men det blir ju för dyrt nu när vi har köpt hus.
vi har dom ju med oss annars 100% av våran tid

ligger och funderar på detta på nätterna nu och vet inte hur vi ska göra.

dom är fullt och helt tillräckligt aktiverade och går annars lös på våran bondgård så fort vi är hemma och jag lägger ned all min tid på dom när jag inte jobbar.

hjälp mig med detta tack:crazy:
 
Sv: hund i hundgård

Min spontana tanke är att det låter väldigt länge med 7.30 - 17.00, antar att du också tycker det eftersom du frågar. Jag tror väl inte att det är direkt skadligt för dem precis, men särskilt kul verkar det inte. Kommer du inte att ha väldigt dåligt samvete? Finns det inte något sätt att ordna för dem så de inte behöver vara där så länge?
 
Sv: hund i hundgård

Hur många dagar i veckan handlar det om? 5 dagar i veckan antar jag...
Jag vet inte.... Tror det beror lite på vad för hundar man har...
Jag förstår varför du våndas... Åker någon hem och tar ut dem på lunchen eller ngt sådant?
 
Sv: hund i hundgård

hej igen
jo på tisdagar har jag hjälp med att promenera dom på lunchen och på torsdagar börjar jag efter lunch så det blir mellan tolv och fem då.. men jag har så ryyyyyyyyysligt dåligt samvete
dom är ju mina barn
men samtidigt så gör vi ju allting tillsammans för övrigt
vill ju inte sälja dom eller något bara för detta
och förhoppnignsvis kan jag gå ner i tid om något år
men jag står i valet och kvalet
tilläggas är ju att hundgård och hus är väldigt fint och så..:confused:
 
Sv: hund i hundgård

Jag förstår hur du känner, jag skulle ha ångest om jag vore tvungen att lämna mina hundar så länge. Men är man tvungen så är man, och som sagt, det är väl inte direkt skadligt för dem. Om jag förstår det hela rätt så är det alltså tre dagar i veckan som de är hela dagarna i hundgården? Det klarar de säkert, det kanske är du som mår mest dåligt av det.
 
Sv: hund i hundgård

ja exakt
men det känns ändå bra att kunna bolla detta med folk som också älskar sina hundar över allt annat.
Det är två blandraser
en leonberger/golden på ett år och min schäfer tik/newfoundland på tre år.
Det är första gången som jag lämnar dom på det här viset
 
Sv: hund i hundgård

Ser inget fel i att ha dem i hundgård om dagarna. De har ju varandra och dessutom kommer de snabbt lära sig att hundgården är en plats att koppla av i och de kommer troligtvis sova större delen av tiden de är där. Pappas jämte är i hundgården på dagarna och hon trivs bra där. Hon ligger och spanar på rådjur från sitt utsiktstorn eller ligger och sover inne i kojan.

Du kommer ju att märka vad hundarna tycker om att vara i hundgården. Vill de inte vara där kommer de visa det på vägen dit och de kommer ha svårt att koppla av där. Men går de ut dit utan protester och sover lugnt därute så tycker inte jag att du ska ha dåligt samvete. Du kan ju höra med någon ev. granne om de står och skäller under dagarna.
 
Sv: hund i hundgård

Måste säga att jag tycker det låter som att du ordnat det bra åt hundarna. Beroende hur mycket aktivitet och sällskap de får övrig tid tycker jag inte man behöver ha dåligt samvete av att lämna dem i en hundgård på dagtid. En väl aktiverad hund klarar gott och väl att sitta i en sådan hundgård som din längre stunder. Tjänstehundar bor ofta så dygnet runt, med undantag för den tid de aktiveras (ett par timmar per dag). Sen beror det självklart på hur dina hundar är i psyket, vissa klarar hundgård sämre än andra.
Dåligt samvete tycker jag inte att du behöver ha. Dessutom har ju hundarna varandra!
 
Sv: hund i hundgård

Hej
Har haft dom där några dagar i mellanåt för att vänja dom
och dom är lika glada för det och studsar dit med ett svansvift

Och jag har frågat grannar och dom har inte hört dom skälla
(fast man vet ju aldrig egentligen) :(
 
Sv: hund i hundgård

Jag tycker det låter som om dina hundar har ett bra liv. Får dom vara med er och ni aktiverar dem bra på er fritid så tycker jag deffenitivt inte att du skall ha dåligt samvete för att dom är i hundgården på dagarna!

Men som det nämndes så får ni hålla koll på om dom står och skäller för annars kan ni bli ovän med grannarna!
 
Sv: hund i hundgård

Hej
Har haft dom där några dagar i mellanåt för att vänja dom
och dom är lika glada för det och studsar dit med ett svansvift

Och jag har frågat grannar och dom har inte hört dom skälla
(fast man vet ju aldrig egentligen) :(

Dåså, kör på!:D
 
Sv: hund i hundgård

vill bara säga att draghundar tex. dom bor i hundgårdar.. morron till kväll 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan.. mår dom dåligt? nej nej nu menar jag ju inte att du ska ha det :p Men eftersom dom har tillgång att gå ut och göra sina behov om dom vill det.. det hade varit en annan sak om dom hade vare inne i huset hela dagarna.. dina hundar kommer inte att må dåligt... o jag menar du verkar ha ordnat det så bra för dom med hundkojjan/huset så dom kommer nog att trivas som fisken i vattnet :) hihi Lycka till!! :)
 
Sv: hund i hundgård

Med tanke på vilken päls dina hundar lär ha och att de inte verkar må dåligt av det så hade inte jag mått så dåligt över det.

//E
 
Sv: hund i hundgård

Fast du kan inte jämföra draghundar med en vanlig sällskapshund, de är inte alls så domesticerade som en golden och lever gärna i flock med andra hundar. De har en päls som är anpassad efter utomhusvistelse och aktiveras dessutom mycket mer än en genomsnittlig Svenssonhund.

//E
 
Sv: hund i hundgård

Nä det vet jag... men ändå.. jag tror inte att hennes hundar skulle frysa iaf.. jag menar det va ju ändå sånna pass pälsade raser i :)
 
Sv: hund i hundgård

Jag ser inte varför du skulle ha dåligt samvete??

Mina hundar har det ordnat på ungefär samma sätt. Hundgård på dagarna när vi jobbar. Och så är de med oss inne/ute när vi är hemma. Jag har skift arbete så jag jobbar kvällar och helger... så hela dagar blir det som max 3 dagar i veckan.

Vi har också ordnat med värme i hundhusen. Stor yta i hundgården. Och så sitter tikarna ihop i en del och hanar i hop i en så ingen sitter ensam i sin del.

Endast terriern håller till inomhus när vi jobbar. Dels i kraft av sin ålder och dels för att hon inte är kompatibel med någon av de andra.
 
Sv: hund i hundgård

Hej allihopa
och tack för era svar
jag tror att det löst sig eftersom min sambo kommer att kunna ta med dom två dagar i veckan på sitt kontor och då blir det bara någon dag i veckan dom sitter i hundgården :bump:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 426
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 215
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp