Hund i hästhagen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Amk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 501

Amk

Trådstartare
Vi ska bli med valp om några månader, och eftersom jag är hästmänniska som lägger ned en stor del av min fritid med pållarna vill jag kunna ha med hunden då. Vi har våra hästar på lösdrift i en stor hage, och jag lägger en del tid på att fodra, strö, kolla vatten etc i hagen. Därför undrar jag nu vad som är klokast:

1. Att lära hunden att vänta utanför hagen medan jag donar, för att undvika sparkar osv (vi har 6 st hästar varav 2 unghästar, som kan busa runt ibland även om sparkarna inte viner i luften varje dag).

2. Låta hunden vara med i hagen, och lära hästarna att den ska respekteras.

Hur gör ni som har gårdar/ hästar och hund?

Sv: Hund i hästhagen?

Jag har gjort olika med mina hundar: ridgebacken fick i princip aldrig följa med in i hagen eftersom hon kunde göra utfall.
Islandshunden var i princip alltid med (utom när vinterhagen var jättelerig eller när man skall ta in alla hästarna så de står och knör vid insläppet), hon höll bra koll och avstånd av sig själv.
Cairnterriern är med ibland men då får jag ha järnkoll på både hund och hästar eftersom hon inte har vett på att hålla sig ur vägen. Egentligen är det idiotiskt att jag tar med henne in, händer det något är jag chanslös.

Skall kanske tillägga att det är coola, hundvana islandshästar, det spelar ju också in.

Jag skulle alltså säga att det beror på hurdan hunden och hästarna är, det ÄR ju en risk så fort man har hund och häst ihop.

Jag hade absolut lärt hunden att den måste vara utanför. Min första hund blev ihjälsparkad av en häst, och det kommer jag aldrig förlåta mig själv för.

Jag hade den turen att jycken lyckades ge sig själv ström som liten valp när han skulle följa efter mig in i hagen.
Tanken var ju att han och husse skulle vara utanför, men den ide'n tyckte inte jycken om....
I alla fall så hakade hans schnauzersvans fast i understa tråden och han fick en stöt.
Det räckte för att han aldrig följde med in i hagen utom när jag lockade på honom.
Mycket praktiskt.

& Cillamuffins: Har ni helt enkelt lärt hunden att ligga och vila medan ni är i hagen? Uppbunden eller lös?

Det tar ca 5-15 minuter för mig att göra det som behövs, men självklart är hundens säkerhet superviktig. Våra hästar är varken rädda för hundar eller aggressiva, men väldigt nyfikna... och de sparkar ibland efter varandra, och då finns ju en risk för hunden som kan komma emellan.

Jag skulle aldrig våga ha med hunden in i hagen! Hade det alltid förut och det funkade med hästarna men en dag så bara small det och hela flocken gick till attack mot hunden. Där stod jag mitt ute i sommarhagen och försökte försvara hunden mot alla hästarna och det hade kunnat sluta riktigt illa.

Så never ever ever att jag tar med hunden i hagen igen, oavsett hur snälla hästarna är. Känner dom sig trängda kan dom gå till anfall för att försvara sig. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om det hände något.

kl* att låta hunden vänta utanför känns liksom bäst på alla fronter, dels för att skydda hunden från hästarna och dels för att hästarna ska få ha ro i hagen.

Håll hunden utanför. Nu kanske dina hästar är hundsnälla, men kanske någon ny häst ska in i hagen och den inte gillar hundar......det vet ju inte hunden - och kanske inte du heller....

jag har mina hästar på gården, och min hund, en schapendoes går lös på gården hela dagarna.
hon är ofta i hästhagen, och det verkar inte hästarna ha nått emot:)
jag ser inga problem med att ha en normalsmart hund ihop med normalsmarta hästar. men valpar och unghästar kanske jag inte skulle lita på:crazy:

*Jenny*

hunden utanför hagen!
säger jag som har en hundelak häst.. hon ser jättesnäll och gullig ut, och går lugnt och försiktigt fram till hunden...och försöker slå ner den med både fram och bakben. :crazy: :eek:

Även om du har snälla hästar NU, så kan ju den dagen komma då du får hem en häst som inte är snäll mot hundar..

Ni verkar rätt så eniga här, skönt! Det lutar åt att låta hunden stanna utanför hagen, det är nog säkrast för alla.

Men är det någon bukefalist som tycker det funkar bra att ha med vovven in i hagen hör jag gärna om det också!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 602
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 980
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka