Hund i bilbur?

Sv: Hund i bilbur?

Åhå...om jag tolkar detta rätt spelar det alltså inte någon roll om hunden är LÖS i bagageutrymmet eller ligger i bur- den får ändå inte vara i bilen i mer än 3 timmar?

För MIG personligen är det nämligen en skillnad mellan att ha ett helt baksäte/ bagageutrymme till sitt förfogande och ligga i en bur där det knappt går att vända sig runt och/ eller ställa sig upp.

Och det är det sistnämnda jag FRÄMST reagerat på- JAG tycker att det borde bli obekvämt för en hund att ligga i en bur flera timmar dagligen.

Givetvis fattar jag att man kan ha olika storlek på bur osv men i de fallen jag tänker på handlar det om, enligt mitt sätt att se det, för liten bur.

Din ursprungliga fråga är om det är tillåtet eller inte att låta hunden sitta i bilen under en viss tid, och svaret är: •Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
Sedan hur stor platsen är spelar ingen roll.:) Om du vill leta undantag så läs stycket om undantag på samma länk.

14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid
träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar
ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar
på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och
träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de
rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får
dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

Träning för tävling, det kan i teorin räcka med att jag kör ett fotgående ett par minuter så kan man säga att hunden tränas för tävling typ.

Nu kan jag inte hitta burstorlekar, det är möjligt att det har ändrats. Men förr fanns det strikta regler om storleken.

Det verkar som reglerna har ändrats lite sen jag kollade senast, de är generösare nu.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/Föreskriftsdokumentation.pdf

I den nuvarande författningen finns ett allmänt råd som säger att man bara bör förvara
hundar och katter tillfälligt i bur. Det har tolkats av Jordbruksverket i ett flertal yttranden att
med tillfälligt menas ca en timma och inte regelbundet återkommande. Det har dock visat sig
vara svårt för djurskyddsinspektörer att avgöra om hunden bara sitter i buren tillfälligt eller
om den sitter där nästan jämt, därför regleras nu vid vilka tillfällen det kan anses vara tillåtet
att använda bur som förvaring till hund.
Man får enligt 4 punkten ha med hunden när man handlar förutsatt att hunden inte ska
behöva sitta i bilen mer än tre timmar när bilen står stilla. Det är dock inte meningen att man
ska ha hunden i bilen medan man arbetar. Man måste ordna det bättre för hunden under den
tiden.
Enligt 2 punkten får man övernatta hundar och katter i bur i bilen på väg till och under tiden
man är på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. De behöver inte rastas
under natten, som vissa remissinstanser har befarat.
3 punkten har kommit till för att det finns ett krav på eftersökshund vid jakt av björn, lo, älg,
hjort, rådjur, mufflonfår och vildsvin i 17 § andra stycket jaktförordningen (1987:905).
Djur ska ha möjlighet till rörelsefrihet, möjlighet att reglera temperatur genom att lägga sig
på olika ytor samt möjlighet att utföra naturliga beteenden. Detta blir omöjligt vid
burförvaring. Det finns forskning som visar att hundar i burförvaring får abnorma beteenden
(Suzanne Hetts et. al. 1991, Robert C. Hubrecht et al 1992; Bonnie Beerda et al 1999). Det
har också visat sig att hundar som sitter i en transportbur (som tar upp halva utrymmet i en
”normal” kombibil) har högre hjärtfrekvens än vad som är normalt enligt en nyligen gjord
studie (Agneta Ljungqvist, 2006). Detta indikerar att hundar känner en viss stress när de har
så liten rörelseyta.
I ett sådant litet utrymme som en bur har hunden och katten väldigt liten möjlighet att
kontrollera sin situation. Många forskare har argumenterat för att kontroll är viktig för
djurens välfärd (e.g. Friend 1991; O’Neill 1989). Vissa forskare anser att om djuren har
kontroll över åtminstone några aspekter i deras omgivning så är det en livsviktig faktor som
främjar den psykologiska välfärden hos djur i fångenskap (Bloomsmith et al 2000; Jordbruksverket 2008-03-14 Dnr 31-6478/07 6(34)
Markowitz 1979; Novak och Drewson 1989; Snowdon och Savage 1989). En sådan aspekt
kan vara att komma undan något som stressar djuret, t.ex. närgångna människor eller djur.
I en bur blir det också omöjligt att gömma sig. Förmågan att gömma sig är en nödvändighet
för katte

Härligt med någon som faktiskt kan referera till forskning!

Och denna stödjer exakt det jag själv tror!

Att det inte finns en bättre lösning än att låta hunden ligga i en bur där man knappt kan vända sig flera timmar dagligen VÄGRAR jag att tro.

Men det handlar om hur mycket man som hundägare vill och kan anstränga sig och där menar jag att man antingen får göra detta eller avstå från att ha hund.

Att "bryta mot lagen" gör vi nog alla lite till mans IBLAND, så även jag som tex kör för fort IBLAND.

Men att sätta detta i system vilket man ju gör om detta görs dagligen- det tycker jag inte ska accepteras.

Det verkar som att jag trampat på en del ömma tår eftersom flera verkar tycka "skit i lagen- titta på hur hunden har det".

Om vi skulle resonera så i många andra fall så är vi illa ute.

Härligt med någon som faktiskt kan referera till forskning!

Och denna stödjer exakt det jag själv tror!

Att det inte finns en bättre lösning än att låta hunden ligga i en bur där man knappt kan vända sig flera timmar dagligen VÄGRAR jag att tro.

Men det handlar om hur mycket man som hundägare vill och kan anstränga sig och där menar jag att man antingen får göra detta eller avstå från att ha hund.

Att "bryta mot lagen" gör vi nog alla lite till mans IBLAND, så även jag som tex kör för fort IBLAND.

Men att sätta detta i system vilket man ju gör om detta görs dagligen- det tycker jag inte ska accepteras.

Det verkar som att jag trampat på en del ömma tår eftersom flera verkar tycka "skit i lagen- titta på hur hunden har det".

Om vi skulle resonera så i många andra fall så är vi illa ute.
Fast jag håller med många här om att det mycket väl kan vara så att hundar har det bättre i bilen än hemma!
Precis som jag skrev tidigare så kan till och med vaktande av bilen vara bra för vissa hundar och inte ett tecken på stress.
Även om jag nu inte kan hitta minimummått för bur så bröt jag väl medvetet mot det eftersom det är säkrare under transport.

Du får ju lagligen ha hunden i bilen upp till tre timmar vid transport, och längre än så om man tränar för tävling. I princip allt man gör med en hund kan, om man vill hänvisas till "träning inför tävling".

http://www.uppsatser.se/uppsats/cc6457c146/

Här uppsatsen.

Nu har jag bara hunnit läsa abstrakten. Men med tanke på att det verkar vara ett test gjort på tjänstehundar så är det nog inte konstigt om hundarnas puls går upp om det förekommer mycket aktivitet på utsidan bilen.
Det behöver ju inte innebära att hunden mår dåligt... Återkommer när jag läst hela.

Tja det var ju inte direkt överraskande resultat. Att hundar upplev stress just i anslutning till seperation från ägare(detta gäller även hemma), att de för det mesta sover och allmänt tar det lugnt i bilar förutom att de kollar in människor/hundar och att de har det bekvämare med ett lite större utrymme än ett väldigt litet kan väl varenda hundägare intyga. Så hunden får alltså förmodligen mer stimulans att vara med i bilen än hemma men att de generellt inte stressar särskilt mycket.

Det jag däremot tycker är överraskande är att hennes resonomang angående trafiksäkerheten vs halvbur. Jag kör väldigt lugnt och försiktigt - men det spelar ingen roll när ANDRA idioter kan köra rattfulla, köra mot rött osv.

Ingenstans i rapporten kan jag se att hundar skulle må dåligt av att vistas i bilen. Att de har lättare att vända sig i helbur än i halvbur är inte jättekonstigt, men de rör sig ungefär lika mycket. Skillnaden i puls ect verkar inte vara så enorm. Personligen så föredrar jag att låta hundarna ha gott om plats när de förvaras men litet under transport. Men måste man tvunget välja så skulel jag ändå fundera hårt på vilket som vore bäst

Sen kan det ju vara värt att notera att det är en c-uppsats och utförd på 13 hundar. Det kan ju ge en fingervisning, men jag skulle inte dra på för höga växlar ur ett rent vetenskapligt syfte.

Du har ju fått svar på din fråga om detta är tillåtet eller inte, men jag måste få tillägga lite.
Min hund får följa med mig i princip överallt, är det rätt temperatur får hon gärna stanna kvar i bilen, ligga i sin bur, medan jag gör det jag ska göra. Så länge det är okej temperatur, varken för varmt eller för kallt, så kan jag inte förstå varför människor som inte känner min hund ska lägga sig i?
Jag har en tik som hatar att vara ensam hemma, hon får vara det ibland iaf men hon verkligen avskyr det, och då anser jag att det är bättre om hon får ligga och sova säg två timmar själv i bilen, där hon sover som en stock, än att hon är hemma i kanske tre timmar och är stressad, förstör saker och mår allmänt dåligt?

Jag tror man ska passa sig noga för att blanda sig i saker som man inte riktigt har med att göra, dom flesta jag känner har någon gång brutit mot lagen, om det är att köra för fort, köra utan bälte, gå mot rött ljus, eller vad det nu må vara så ja dom flesta har gjort något lagbrott, dessutom förmodligen utan anledning, eller hur?
Medan jag har skäl att lämna min hund i bilen, hon mår inte dåligt av det och allt är frid och fröjd.
Jag har också varit en person som lagt mig i lite för mycket saker förr, det leder bara till onödiga bråk, försök att inte bry dig, hundarna har det säkert bra i vilket fall, är dom däremot magra och ser sjuka ut kan du ju lägga dig i, men handlar det bara om nån timme i bilen så tror iaf jag att det finns skäl till att dom är med.

Länken är en kommentar till lagen som trädde i kraft 1/1 -08, det har inte skett någon ändring eller nytolkning av lagen mig veterligen.

Sedan sist jag kollade, det var ett bra tag sedan :-) Jag minns debatten när det hade tolkats som max någon timme.

Sedan sist jag kollade, det var ett bra tag sedan :-) Jag minns debatten när det hade tolkats som max någon timme.
Som jag minns av vad jag läste i kommentarerna till nya lagen när den kom så tog man bort det där med enstaka tider, ej regelbundet när lagen trädde i kraft för att djurskyddsinspektörerna skulle slippa hamna i lägen om när om o hur det skulle tolkas med hundar i bur i enskilda lägen/sittuationen. hur länge de vistas i burar.

I den gammla lagen så fick hundar sitta i bil i vissa fall, bil klassades som bur då bilen var för liten för att inhysa en laglig bur.

En kvinna som var halvtidspensionerad hade två servicehundar. Dessa vistades i bilen när hon arbetade.
Hon arbetade halvtid, typ 4 timmar/dag o i mitten tog hon ras to gick ut med hundarna e haltimme, Den varianten godkändes inte av lagstiftaren

Som jag minns av vad jag läste i kommentarerna till nya lagen när den kom så tog man bort det där med enstaka tider, ej regelbundet när lagen trädde i kraft för att djurskyddsinspektörerna skulle slippa hamna i lägen om när om o hur det skulle tolkas med hundar i bur i enskilda lägen/sittuationen. hur länge de vistas i burar.

I den gammla lagen så fick hundar sitta i bil i vissa fall, bil klassades som bur då bilen var för liten för att inhysa en laglig bur.

En kvinna som var halvtidspensionerad hade två servicehundar. Dessa vistades i bilen när hon arbetade.
Hon arbetade halvtid, typ 4 timmar/dag o i mitten tog hon ras to gick ut med hundarna e haltimme, Den varianten godkändes inte av lagstiftaren

Japp, det är det fallet jag minns.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 117
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 211
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V