Sv: Hund i bilbur?
Din ursprungliga fråga är om det är tillåtet eller inte att låta hunden sitta i bilen under en viss tid, och svaret är: •Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
Sedan hur stor platsen är spelar ingen roll. Om du vill leta undantag så läs stycket om undantag på samma länk.
Åhå...om jag tolkar detta rätt spelar det alltså inte någon roll om hunden är LÖS i bagageutrymmet eller ligger i bur- den får ändå inte vara i bilen i mer än 3 timmar?
För MIG personligen är det nämligen en skillnad mellan att ha ett helt baksäte/ bagageutrymme till sitt förfogande och ligga i en bur där det knappt går att vända sig runt och/ eller ställa sig upp.
Och det är det sistnämnda jag FRÄMST reagerat på- JAG tycker att det borde bli obekvämt för en hund att ligga i en bur flera timmar dagligen.
Givetvis fattar jag att man kan ha olika storlek på bur osv men i de fallen jag tänker på handlar det om, enligt mitt sätt att se det, för liten bur.
Din ursprungliga fråga är om det är tillåtet eller inte att låta hunden sitta i bilen under en viss tid, och svaret är: •Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
Sedan hur stor platsen är spelar ingen roll. Om du vill leta undantag så läs stycket om undantag på samma länk.