boccia
Trådstartare
En av våra grannar äger en jättesöt, glad och trevlig finsk spets. Tyvärr så kan man ibland få för sig att det är hela kvarteret som äger hunden, då den titt som tätt besöker andras trädgårdar . Vi har t.ex haft påhälsning av hunden vid ett flertal tillfällen, som längst var den här i 20 minuter och jagade min kratta (visste då inte vart hunden hörde hemma, så jag kunde inte gå iväg med den), och inte minsta tillstymmelse till att någon letade efter den. Nästa gång hunden kom så satte jag på den ett koppel och gick bort med den, och fick då som ursäkt att "hon brukar inte smita" (nähä... har ju sett den flera gånger springa lös på vägen utanför, eller roa sig på egen hand i grannarnas trädgårdar). Någon vecka senare var det dags igen, och jag tog då åter fram kopplet och gick bort med hunden. "Vi vill inte att vår hund ska ha stryphalsband på sig" var första meningen de fick ur sig då, inget tack, ingen ursäkt för besväret. Har funderat på att ta till lite mer drastiska åtgärder nästa gång hunden kommer hit, t.ex. lämna den till polisen istället så de kanske får en tankeställare, för att jag har sagt att vi inte uppskattar att ha den i vår trädgård verkar inte spela någon roll för dem, fick då veta att de andra grannarna minsann tyckte att deras hund var trevlig...(vilket den är, men jag vill iaf inte ha den rännande hemma). Känns inte så kul att hunden kommer farande när man är ute med barnen (en på lite drygt 2 år, en på snart 4 månader). Visserligen har jag inte sett minsta tecken på att den skulle vara opålitlig på något sätt, men trots allt så kan man ju inte veta (kändes väldigt olustigt när den sprang fram och hoppande ville slicka vår då 2-månadersdotter i ansiktet oavsett vad vi sa till den)
För mig är det en självklarhet att slippa mocka skit efter andras hundar i sin trädgård, eller att ingen annans hund ska komma inspringande i köket och sluka kattens mat när altandörren står öppen. Hur få grannarna att inse det utan att bli ovänner med dem? (nu såg jag dessutom att de tydligen skaffat sig en valp också.... fattas bara att den också kommer springande snart ) Tips??
För mig är det en självklarhet att slippa mocka skit efter andras hundar i sin trädgård, eller att ingen annans hund ska komma inspringande i köket och sluka kattens mat när altandörren står öppen. Hur få grannarna att inse det utan att bli ovänner med dem? (nu såg jag dessutom att de tydligen skaffat sig en valp också.... fattas bara att den också kommer springande snart ) Tips??