Hund förstör grannsämjan snart...

boccia

Trådstartare
En av våra grannar äger en jättesöt, glad och trevlig finsk spets. Tyvärr så kan man ibland få för sig att det är hela kvarteret som äger hunden, då den titt som tätt besöker andras trädgårdar :grin:. Vi har t.ex haft påhälsning av hunden vid ett flertal tillfällen, som längst var den här i 20 minuter och jagade min kratta (visste då inte vart hunden hörde hemma, så jag kunde inte gå iväg med den), och inte minsta tillstymmelse till att någon letade efter den. Nästa gång hunden kom så satte jag på den ett koppel och gick bort med den, och fick då som ursäkt att "hon brukar inte smita" (nähä... har ju sett den flera gånger springa lös på vägen utanför, eller roa sig på egen hand i grannarnas trädgårdar). Någon vecka senare var det dags igen, och jag tog då åter fram kopplet och gick bort med hunden. "Vi vill inte att vår hund ska ha stryphalsband på sig" var första meningen de fick ur sig då, inget tack, ingen ursäkt för besväret. :crazy: Har funderat på att ta till lite mer drastiska åtgärder nästa gång hunden kommer hit, t.ex. lämna den till polisen istället så de kanske får en tankeställare, för att jag har sagt att vi inte uppskattar att ha den i vår trädgård verkar inte spela någon roll för dem, fick då veta att de andra grannarna minsann tyckte att deras hund var trevlig...(vilket den är, men jag vill iaf inte ha den rännande hemma). Känns inte så kul att hunden kommer farande när man är ute med barnen (en på lite drygt 2 år, en på snart 4 månader). Visserligen har jag inte sett minsta tecken på att den skulle vara opålitlig på något sätt, men trots allt så kan man ju inte veta (kändes väldigt olustigt när den sprang fram och hoppande ville slicka vår då 2-månadersdotter i ansiktet oavsett vad vi sa till den)

För mig är det en självklarhet att slippa mocka skit efter andras hundar i sin trädgård, eller att ingen annans hund ska komma inspringande i köket och sluka kattens mat när altandörren står öppen. Hur få grannarna att inse det utan att bli ovänner med dem? (nu såg jag dessutom att de tydligen skaffat sig en valp också.... fattas bara att den också kommer springande snart :grin: ) Tips??

Sv: Hund förstör grannsämjan snart...

Jag hade stoppat in hunden i bilen och kört den till polisen.
Om jag hittar en hund på min gräsmatta och ägarna inte verkar vara intresserade av att få tillbaka den så... :devil:

Om det är bra för grannsämjan tvivlar jag på men dom verkar ju inte fatta att det är irriterande med en främmande hund i trädgården.

Kommer hunden igen, skulle jag ta med den till grannen ÄNNU en gång och göra klart för dem att nästa gång hamnar hunden hos polisen. Förhoppningsvis kostar det pengar att hämta ut den. Och nästa gång den kommer hamnar den hos polisen. Och nästa gång.

Det är inte ett dugg konstigt att du blir irriterad, de ska självklart hålla rätt på sina hundar.

Man kan ju lämna in hunden "anonymt" :devil::angel:

Extra skrämmande att de inte bryr sig med tanke på att vi i vår lilla by har nära till en stor, flitigt trafikerad väg samt att stambanans trafik svischar förbi bara ca 700m bort :eek:

Tycker att Poxz hade ett mycket bra förslag.. Prata med grannarna 1 gång till innan du börjar föra den till polisen. Och berätta då att nästa gång tar du med den till polisen!

Får testa det, synd bara att det är så långt till polisstationen härifrån :grin: (men man får väl hoppas att de inser att ett staket kan vara en bra lösning på rymningarna)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 202
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 434
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈