Hund för svullen för akutoperation!

C

crazy

Har ni någonsin hört talas om att en svullnad är för hård för att de ska våga operera?

Det var vad vi fick till svar i fredags när de skulle operera min greyhound.Hon har fått en stor knöl på halsen.Vi har fått provsvar som visar på inflammation i en kapsel samt i underhuden.

Från början var knölen som en tumme ungefär...då fick vi bara åka hem med antibiotika...provstick togs ur knölen och där kom bara vätska.

Efter en 10 dagar får vi åka in igen...då knölen blivit stor som en knytnäve...då tar de ett snitt och tar vävnadsprov...som visar då svaret ovan.Det tog nästan en vecka för svar på detta prov...vi fick bara snällt vänta eftersom de inte ville operera när de inte visste vad det var för något.

När vi kommer in för operation så säger de att hon är för hård och stor för att opereras...de vet då inte vad de ska ta väck!?!De måste vänta på att det vätskar sej!?!

Nu har vi fått en ny kur med olika antibiotika tabletter...och hunden inte ett smack bättre...hade extremt hög feber inatt...har hela tiden febertoppar.Hunden lider...vi får tvångsmata henne annars hade hon svultit ihjäl vid det här laget.Fick återbesökstid på tisdag...frågan är hur mkt hon klarar ytterligare...

Är det verkligen så svårt att operera en för hård svullnad på halsen...någon som varit med om detta innan?

Du tror inte att det kan ha nått att göra med att dom kanske är rädd för ev förblödning eller nått sånt?
Jag tänkte om det är mycket tryck i svullnaden kanske...
Jag vet inte...
Men jag har aldrig hört nått sånt tidigare...

Men dom(från en vet klinik) sa över telefonen när min pappas dobermann hadde skadat sig i benet att han skulle avvakta i 5 dagar och så skrev dom ut smärtstillande över telefonen. Som tur var väntade han bara till dagen efter... Det visade sig att hunden hadde brutit benet strax under höft kulan.

Så ibland så dom säger konstiga saker...
Det är ju bara hoppas att det verkligen är värt att vänta...
Du kanske borde testa med någon annan vet klinik?

Det här är den bästa kliniken som finns här...jag har faktiskt en annan klinik som bara ligger ca 1 mil härifrån...men jag åker hellre till den andra trots att det är ungefär ca 4-5 mil dit. ;)

Igår gick svullnaden upp mot huvudet och skinnet sprack innefrån...varsamt fick jag försöka pressa ut vätskan med masserande rörelser.Först tänkte jag...nu dör min hund :cry: :cry: :cry:...när jag såg att det sprack sönder! :crazy: :cry:

Så trycket vid sidan av huvudet har åtminstone släppt nu...halsen ser ungefär likadan ut.Bara synd att en hund ska behöva lida så. :cry:

Jag begriper inte varför de inte kunde snitta och sätta dränering så länge?Tänk dej att behöva spricka sönder innefrån..usch min stackars vovve! :cry: :cry: :cry:

Vi tar en dag i taget...alla goda tankar välkomna! :bow: Håll tummarna för min vovve! :cry: :cry:

När en kompis till mig blev så illa biten av en hund i handen, så fick hon vänta med att sy ihop nervtrådar och senor tills svullnaderna gått ned.

Annars har jag ingen aning.

man kan inte söva om allmänntillståndet är för dåligt. men då borde de vilja behålla henne och ge henne dropp etc. ring och klaga och tjata!

hoppas det löser sig. :(

Igår som först blev hon inlaggd och kvar för intensivbehandling med dubbelverkande antibiotika via dropp!!! :cry: :cry:

Veterinärerna säger att de aldrig varit med om något liknande....HJÄÄÄÄÄLP!!! :cry: :cry:

Hon ser så hemsk ut :cry: :cry:...halsen nästan dubbelt så tjock än normalt på framsidan och på sidorna...huden spricker sönder hela tiden pga av trycket av vätskan under huden...och då rinner det ut vätska och blod via sprickorna i huden...hon har så ont och mår så fruktansvärt dåligt...min stackars "lilla" hund! :cry: :cry:

Ringde djurkliniken idag...febern har åtminstone gått ner ett snäpp! :)

Men,men :eek:...så sa de...räkna med att det tar flera veckor att behandla innan hon är frisk igen....och min stackars tös vill inte äta på djursjukhuset. Jag menar HUR mkt smalare kan en greyhound egentligen BLI!?!Hon hade ju tappat 2,5 kilo totalt redan innan trots tvångmatning med 1 kg mat om dagen.(Tvångsmatning=inte så illa som det låter...hon har svårt att öppna munnen och jag pillar in uppblött foder i glipan mellan tänderna så det enda hon behövt göra är att svälja)...min stackars lilla vovve...hon blir ju smal som en pinne på nolltid!Vad ska hon ta sitt energibehov ifrån!?! :cry: :cry:

Hon får näringsdropp också förutom dubbel antibiotika...de har även tagit bakterieprov...så nu visar det positivt(hon har alltså detta med) på såväl bakterieprov som inflammation...suck. :cry: :cry:

Det blir helt enkelt en dag för dag grej...inga löften...usch jag har nog aldrig känt mej så hjälplös! :cry: :cry:

Visst hon är 10 år i år...men nu när jag fått höra folk som har greyhounds mellan 15-17 år...då tycker jag att det borde vara henne förunnat att också få nå aktningsvärd ålder.Det är ju min lilla älskling ju! :love: :love:

Jag blev precis vansinnig när min pappa tyckte det var onödigt på en så gammal hund...att hålla på och behandla. :(

min pappa tycker att det är onödigt att jag har hund över huvud taget (du har ju sambon... :mad:) så sånt nonsens ska man inte lyssna på.

hoppas att jycken blir bra snart. uppdatera oss!

Nu har vi hämtat hem henne på prov för att se hur det går! ;)

Det var lite problem med lite för trånga boxar då hon behöver kunna ligga och sträcka ut pga av sin gamla ryggskada...konstigt...hon hade ändå största boxen sa de.Vad gör de då om de får in en större jycke?Visst en greyhound är ju stor...men det finns ju större hundar!

Svullnaden på halsen är kvar och fortfarande hård...däremot har svullnade i ansiktet och under käken gått ner ganska bra...men man ska ju inte ropa "hej" än...det har ju vänt en gång tidigare och kan så göra igen tyvärr.Nu kan vi bara be och hoppas att det går bra denna gång.

Så nu blir det dubbelverkande antibiotika plus cortison i 10 dagar innan återbesök(de kan fortfarande inte operera...alldeles för hård)...fast går det åt fel håll...ja då blir det till att åka så snart man upptäcker det förstås.

Ha,ha...ja min pappa blev så förfärad när jag hade köpt en greyhound..."Åhhh varför en så stor hund...den äter dej ur huset"...när jag ett par år senare köpte nummer två...ja då visste han inte vad han skulle säga...och nu har vi köpt nummer tre...fast en Grand Danois valp denna gång.Min pappa bara skakar på huvudet och säger "du kunde ju köpt en papillon".... :D :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 539
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka