Hund för att vakta hästar?

Inte_Ung

Trådstartare
Jag tittade på Hundjobb på TV4 alldeles nyss.
Det är i terapisyfte.
Och där så var det Pyrrineérhundar som vaktade alpackor.
Tror ni att det skulle fungera att hundar vaktade hästar mot stöld och de övergrepp på hästar som förekommer ibland?

Det skulle ju onekligen lösa många problem.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Visst skulle det gå att träna dem till det. Det finns ex hundar som vaktar grisar,får osv

Kruxet är att det kan bli svårt att förena med diverse svenska lagar. Bland anant så får en hund inte "löpa lös" i naturen under vissa tider på året, och lagen över tillsyn av katter och hundar och det strikta ägaransvaret kan även den ställa till det.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Håller med escodobe, det finns ju en hel kategori hundar som är boskapsvaktare.

Dock måste det ju då ske inom inhägnade områden och i vilket fall som så kan man ju inte ha den tillsyn som krävs. Dock har jag för mig att nån familj hade maremmor för att vakta deras får och de bodde med fåren. Det var i Sverige, men jag vet inte hur det gick till väga för att komma undan vissa lagar...

//E
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Inhägnat typ hundgård kanske?
Och så stoppar man in hästarna till hunden.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

förvisso, men då krävs det väldigt säkert. Sen så är lagstifningen så dum att även om DU har gjort allt i din makt för att förhindra att nån idiot försker göra inbrott så kan du åka på det om hunden åsamkar nån skada.
Fast det kan ju vara värt det.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

I såfall så skulle jag satsa på en av de utpräglade heredehundsraserna. De har inget behov av att annan aktivering än vaktandet, och inte heller nån större socialtbehov med ex ägaren Deras livsupgift är att vakta sin hjord.
Men det är ett sjujäkla ansvar med en sådan hund. Det funkar inte att skicka ut grannen för att släppa ut den och mata den om man är sjuk en dag. Lås på dörrar och rastgård så ingen går in av misstag. Låsa in hunden ifall man får besök. osv
Det händer titt som tätt att folk pratar om att "de vill ha en vakt hund" men de har inte en susning om vad som krävs av vare sig hund eller ägaren.
Det är ett jävla jobb med en vakthund helt enkelt.
Men som sagt, i vissa fall kan det vara värt det - om man vet exakt vad man ger sig in på.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Pyreneer har jag funderat på själv och har läst mkt om rasen. Har då verkligen inte fått intryck av att det är en aggressiv hund!! :crazy: Den ska ju vakta främst mot vilda djur... Den ska skälla om det kommer någon, men inte mer än så.

Dom jag träffat har heller inte varit vaktiga mot människor, utöver att säga ifrån att det kommer någon.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Pyrrar tilhör inte de skarpaste av herdehundarna som jag tänker på, men om jag inte har fel så ska de ha en viss vaktinstinkt.
Det är ioförsig mkt möjligt att de utställningsavlat fram stora nallebjörnar.
De jag tänker på ex marrema. OVtjarka och likndade.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund för att vakta hästar?

Har läst det tidigare och det är intressant. Men där är ju hunden i princip VILD eftersom den inte är präglad på människor. Det är inte det samma som att ha en pyreneer hemma på gården. Det blir ju ett extremfall.

Men det var kanske till Inte_Ung du skrev?
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Ja, men sen skrev jag till dig eftesom du pratat om att du inte upplevet pyrrenehundar som vaktiga.
Det är så Inte_ung funderar på att ha en hund. Som vaktar hästarna helt enkelt.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Jo jag förstår hur du menar. :) Men dom flesta hundar skulle väl bli ganska annorlunda om dom fick växa upp utan männsklig kontakt.

Jag uppfattade ditt första inlägg som att herdehundar, inkl. pyreneer var farliga hundar som attackerade alla som kom i närheten.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Ja om det liksom var möjligt.
Det skulle ju kännas tryggt mot både det ena och det andra.
Jag har ju t.ex. haft lokatt på ryggen på hingsten.
Det hade jag ju gärna sluppit.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Som sagt, jag tror det blir knepigt, ska man vara säker på att hunden inte kommer ut och skadar nån - även om det är puckad bärplockar som tycker man kan gena genom hagarna så får man stängsla så väl att inte lokatt eller zoofilisadister inte heller kan komma in. Å då gör inte hunden varken till eller från.

Det är därför det så sällan används i sverige. I andra länder har man mycket större friheter för att skydda sin egendom.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Det går ju att ha en mer sällskapsbetonad hund. En stor hund som lufsar runt räcker för att skrämma bort de flesta,även om den är snäll.
Men en sådan kräver ju betydligt mer var det gäller sällskap,promander och aktivering.
Frågan är dock om en sådan hund står pall "when the shit hits the fan"
Det är många som lever i tron att deras hundar kommer att skydda dem, men när det verkligen gäller ett rejält angrepp så bangar de allra flesta hundar, och piper med svansen mellan benen,
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

jag har precis för mig att de som hade pyrrar i sverige dessutom inte kund eta de svenska pyrrarna då eftersom de inte hade den vaktinstinkt som behövdes.

jaghar ju hovawart,envakthund i en ängels kropp.....

han är det absolut raraste o mest empatiska i hundväg jag någonsin träffat på,och inte feg ,men hittills har hans vaktande inskränkt sig till att sitta o övervaa sittrevir i trädgården i timmar.och skälla på förbipasserande..

trodde jag ja...

en kompis var här med sin 6 mån baby och hanblev alldels tokig i babyn,pep o lät o villeha kontakt hela tiden.kommed nappen till mamman när babyn tappat den,sa åt om babyn lät lite.

mamman tog hund o baby til stallet ,även där vägrad ehan lämna babyn och på hemvägen så gick han bredvid barnvagnen på h öger sida.helt plötsligt blev han orolig o ville byta sida..

det kom nämligen en gubbe gående och sheridan placerade sig bara mellan barnvagn o gubbe,gjord einget annat,men mamman sa attdte syntes att han vaktade.

så det där med vakthund kan ha sina sidor.

jag vet en i usa somhade en ovtjarka som servicehund,hon bodde i harlem el bronx el så..

den fungerad emkt bra där,men blev äldre o grinigare så nu är dne pensionär
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Visst kan hundar vakta hästar, men du blir ansvarig för allt dina hundar gör mot inkräktare.

Pyrenee, Kuvasz, Maremma och några till är avlade för att vakta boskapshjordar mot rovdjur/hot och håller sig till sin flock naturligt. De arbetar självständigt och kräver inte samma täta kontakt med föraren som exempelvis BC. Det är kapabla raser som kan stå på egna ben i kombination med stort mod, bra försvar, stabila nerver och en vändlig personlighet.

Dock ska du vara fullt medveten om att det här inte är några hundar för nybörjaren. För att dressera en herdehund krävs kunskap och då betydligt mer än att man ägt en labbe någon gång. Gör du fel med en herdehund kan du i slutändan få en hund som blir förbannad på dig och tuggar upp dig. Den där förmågan att göra slarvsylta av inkräktare kan den nämligen lika gärna använda mot sin ägare om inte ägaren gjort en bra jobb som dressör. Att ha en skarpare hund av självtädnig ras är ett tveeggat svärd. Det blir skitbra om man vet vad man pysslar med, men rent farligt om man bara tror att man vet. Att få styrning på en självständig hund är heller inte lätt. De är inte föriga, dvs villiga att vara till lags, utan måste övertygas. Ibland med belöning och ibland med en tjong. Men tjongar du fel kan de tjonga tillbaka. De kan också ge dig fingret och dra iväg på egna, bättre äventyr.

Även herdehundar är hundar dessutom och de kräver gemeskap med sin flockledare så och då. Det går inte att skicka ut dem i hagen och tro att de sköter sig själva. Visst kan de leva med djuren, som de gör på vissa håll i Sverige, men du måste fortfarande ta dig tid att kela med dem, träna och umgås.

Vi har haft pyrrar och de är kul, men det vette sjutton om jag skulle vilja skaffa mig en till.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

De hade vargstängsel som var i princip omöjligt att ta sig igenom. Grindarna var låsta och skyltar fanns. Inget vanligt elstängsel där inte.
 
Sv: Hund för att vakta hästar?

Jag gillade beskrivningen på personligheten.
Detta är nog inget som jag skulle ge mig på själv/ensammen.
Utan en tanke om det alls var möjligt att genomföra.
Något för stall där ingen direkt bor bredvid och man lämnar hästarna obevakade under exempelvis natten.
Det är ju t.ex. många ston som blir ofredade, och det skulle nog upphöra med herdehund i hagen.

Men det skulle nog räcka med att de skällde och kallade på uppmärksamhet vid intrång i hagen.
De behöver nog inte äta upp inkräktaren också.
Men kanske hålla kvar den?

Kan man träna hunden att bli mindre skarp?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 355
Senast: Lillefrun
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp