hund eller inte

Ï

ïcatanten

vad säger ni om hund i lägenhet?
jag har levt med hund i hela mitt liv, och nu ska jag flytta hemifrån.
jag tror inte jag kommer sakna någo´t alls, mer än hund!
jag ska flytta ihop med min pojkvän i 1 två på markplan, så det är ingen lägenhet med trapphus eller så.
både jag ocj min pojkvän har fast jobb, jag jobbar 30 timmar/vecka
mellan 8-14 eller 14-20 och ledig en dag
min pojkvän jobbar 7.30-16.30 varje dag, men åker för det mesta hem på lunchen.
självklart ska jag inte köpa en hund det första jag gör, men jag vill höra mej för olika möjlighetr mm:)
positivt och negativt?

Sv: hund eller inte

Det är inget fel i att ha hund i lgh! Lgh-hundar kommer säkert ut mer på promenader än en gårds-hund,den kan man ju bara släppa ut..
Jag hade dom första 10 åren hund i lgh,dessutom tre små barn och bodde på 3e våningen!

Lägenheten är inget problem, hunden ska ju rastas ute?

Däremot måste ni hitta en lösning för dagpassningen, speciellt om ni planerar att skaffa valp.

självklart ska hunden rastas ute:), men så många tycker det är fel att ha hund i lägenhet.
självklart får man ta ledigt när man köper en valp, jag hade tänkt köpa den på semestern isåfall.
men hur gör man sen?

Jag har 2 hundar och bor i en 2:a på andra våningen (mycket 2: or) :D Det fungerar alldeles ypperligt :)

jag bor med två byrackor (+ en katt) i en etta och ser inte alls något problem med det, däremot måste ni, precis som "Skogstrollet" skrev ordna passningen av hunden dagtid.

Som redan sagts så är det ju utomhus hunden rastas, så varför skulle den behöva ett jättestor yta inne? :) Vet också att många är lite anti att ha hund i lägenhet men ärligt så klarar de flesta hundar det mycket bra.
Jag bor med min hund i en etta.

ni menar altså att era hundar inte klarar av att vara ensamma mellan kl 8-14??då menar jag förstås vuxna hundar:)

Min skulle klara 8-14 någon dag om det vore nåt speciellt, förutsatt att jag lämnade huset 8 och klev in genom dörren igen kl 14. Om det handlar om 5-6 dagar i veckan skulle jag inte ha det så. Det känns som för mycket tid ensam.

det är klart att den inte ska vara ensam för mycket, men är man inte också lite fjantig?:)
jag åker hemifrån kl 07.50 min sambo kommer hem kl 12-13 och sedan kommer jag hem efter 14. jag är ledig onsdagar.
är det inte också skillnad hur mycket man gör med hnde när man kommit hem? vissa bryr sig inte om hunden på en hel dag hur stor glädje har hunden då av sin matte?

ni menar altså att era hundar inte klarar av att vara ensamma mellan kl 8-14??då menar jag förstås vuxna hundar:)

Min skulle lätt klara det, men så är hon inte en speciellt krävande individ heller. Men jag har turen med en sambo som jobbar natt och själv ett jobb där jag kan ta med mig hunden. Så smånigom funderar jag på att börja plugga på heltid och då kommer det behövas mer hjälp från sambon. Visst blir det lite pyssel att få ihop det, men det går bara man vill.

vad säger ni om hund i lägenhet?
Javisst!

Bodde tidigare på tredje våningen i stor lägenhet och bor nu på bottenplan i liten lägenhet.

Leker, springer, kissar och bajsar gör man ute, inne tar man det lugnt.

Min klarar utan problem sex timmar ensam, men det är sällan han blir ensam så länge eftersom både jag och mannen pluggar och våra tider ofta går omlott (och mina föreläsningar tar oftast max. 2 h.).

Ang. lägenhetsboendet så skulle jag för tre månader ha varit fundersam (om du är ute efter en större hund). Men efter att själv nu ha bott på 26 kvm med min schäfer/siberian husky blandning så ser jag absolut inga problem, upptäckte att det inte var så farligt som, jag trott (flyttade från stor villa). Nästan fördelar, för så fort han blir uttråkad så tar jag ut honom, så inne sover han mest eller ligger och solar ute på balkongen.
Ute på landet kan det ibland vara lätt att öppna dörren och låta hunden sköta sig lite själv, medan en hund i lägenhet ofta kräver mer planering och disiplin från ägarna :idea:. Så av den anledningen ser jag inget hinder, sen så får ni ju fixa det praktiska runt hundens uppehälle! :bow:

Jag och min sambo skaffade en liten valp i december, som nu är knappt halvåret.
Han jobbar två-skift, jag heltid på förskola (7,30-16 varje dag, ungefär). Sambon tog ledigt de första två veckorna, sen var jag ledig lite och sen har det flytit på.
Ena veckan lämnar jag valpen hos svärmor och varannan vecka hämtar jag henne, beroende på hur sambon jobbar.
Fungerar utmärkt. Vi bor i en ganska liten två (kvittar ju iofs), på andra våningen. Trista är ju innan de är rumsrena, ett evigt springande, men klart värt det!! Dessutom, om jag nu drar paraleller till andra hundar jag har haft under min uppväxt, är jag mycket nöjd med min unga, lilla "stads-hund". Nog för att jag har haft väluppfostrade vovvar genom åren, men ingen som är så lyhörd och lydig som denna lilla donnan.

Kanske är typiskt för stads-hundar (vad vet jag? Det är min första!), eftersom de rör sig så mycket bland folk, hundar, trafik etc. så krävs det pli och ordentlig uppfostran. Är ju också tacksam att jag kan ha med henne i stallet utan problem, och tar ofta med mig henne och rottweilern som bor hos mamma och pappa, till skogen/havet och promenerar, så hon får andas lite frisk luft iaf. Och npg för att vi nyttjar stans större gräsmattor väl med lösgående promenader :angel:, men utanför stan får hon springa lös på riktigt :bump::bump:

Lycka till !!

ja , det är nog inte helt omöjligt att det blir nåt litet så småningom:)
först ska jag iaf komma iordning i mitt nya hem:D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 201
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 374
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka