Hund ej välkommen

Sjukligt mycket är just sjukligt. När man inte kan göra saker för att hunden alltid, alltid måste med. Men, i både det inlägget och andra förklarar jag också vad som inte innefattas i det. Ta inte sakerna ur sin kontext och säg att det är hela sanningen.

Konstigt nog upplever jag det att man inte har speciella åsikter när det kommer till att lämna bort barnen en kväll för att umgås med människor som inte bjuder med dem eller tycker att barn är jobbiga att ha hemma.
Fast visst är det infekterat om inte ungar är bjudna, läs vilken bröllopstråd som helst! :laugh:

Sjukligt mycket är just sjukligt. När man inte kan göra saker för att hunden alltid, alltid måste med. Men, i både det inlägget och andra förklarar jag också vad som inte innefattas i det. Ta inte sakerna ur sin kontext och säg att det är hela sanningen.

Konstigt nog upplever jag det att man inte har speciella åsikter när det kommer till att lämna bort barnen en kväll för att umgås med människor som inte bjuder med dem eller tycker att barn är jobbiga att ha hemma.

Men vad är sjukligt mycket då? Jag har inte sagt att det jag nämnde var "hela sanningen", men jag försöker visa på att vi helt enkelt inte tycker lika. Det blir lite märkligt för mig att du inte verkar mena att vi har olika åsikt i frågan, när det för mig definitivt verkar som att vi har det, så jag försöker räkna ut hur det är du egentligen menar. Jag tycker tex inte det är det minsta självklart att hundar ska stå tillbaka för umgänge med människor, men det svarade du inte på?

Det finns massor med saker jag inte kan göra pga min hund, det är inte något jag har ett problem med dock mer än några få gånger per år kanske, så jag tycker inte jag far det minsta illa av det..

Om någon väljer att umgås med sina barn istället för att komma på min barnfria middag (teoretisk) förstår jag inte riktigt vad problemet skulle vara med det heller. Annat än möjligen att barn behöver lära sig att bli självständiga och klara att vara ifrån föräldrarna i lagom takt. Hundar blir dock inte vuxna på det sättet.

Det ska mycket till innan jag stänger in min hund, typ om ambulans kommer eller hantverkare. Vill folk inte träffa henne när dom är hos mej så behöver dom inte komma alls. Uppskattar inte när folk släpar med sina ungar heller men är dom med så är det var så god att hålla ungen undan från hunden. Jag stänger inte in henne utan dom får passa på sin unge. Hos mej gäller mina principer likaså förväntar jag mej att det är kompisens principer som gäller hos kompisen

Våra stängs för det mesta inte in då heller... :cautious: När sotaren var här sist kände han nog igen hundarna bättre än människorna, och hade inga bekymmer med att ena hunden var som en liten svans och tittade vad han gjorde. Samma hund spenderade även varenda rast i knät på en av snickarna som var här för någon sommar sedan. När andra hunden var liten var det en period med ambulanspersonal hemma hos oss väldigt ofta, och han blev riktigt bra kompis med vissa av dem :up:

(Och ja, självklart frågar vi alltid om det är okej att hundarna är med/om de är allergiska eller rädda etc)

Jag förutsätter aldrig att hundarna är välkomna och tar väldigt sällan med dem då den ena är knepig mentalt och inte alls mår bra av att umgås med folk han inte känner väldigt väl. Då mår de bättre av att vara hemma själva, och jag får anpassa tiden jag är borta helt enkelt. Ibland tackar jag nej pga hundarna men oftast vill jag ju umgås med vänner/familj vilket gör att jag ser till att lösa det med hundarna på ett eller annat sätt. Dvs antingen får de vara själva eller så löser jag hundvakt. Låter i tråden som att jag resonerar som de allra flesta.

En nyfiken fråga till alla i tråden, hur länge lämnar ni era hundar själva? Ser ni någon skillnad på dagtid då ni jobbar och kanske en helg på kvällen då ni ska bort på middag?

Jag förutsätter aldrig att hundarna är välkomna och tar väldigt sällan med dem då den ena är knepig mentalt och inte alls mår bra av att umgås med folk han inte känner väldigt väl. Då mår de bättre av att vara hemma själva, och jag får anpassa tiden jag är borta helt enkelt. Ibland tackar jag nej pga hundarna men oftast vill jag ju umgås med vänner/familj vilket gör att jag ser till att lösa det med hundarna på ett eller annat sätt. Dvs antingen får de vara själva eller så löser jag hundvakt. Låter i tråden som att jag resonerar som de allra flesta.

En nyfiken fråga till alla i tråden, hur länge lämnar ni era hundar själva? Ser ni någon skillnad på dagtid då ni jobbar och kanske en helg på kvällen då ni ska bort på middag?

Jag hör till dem som Måste jobba och därmed lämna hundarna ensamma x antal timmar under dagtid - all övrig aktivitet är ju sådant jag istället Väljer att göra, och har hundarna då varit ensamma under veckan tackar jag med största sannolikhet nej till middagen om inte hundarna kan vara med eftersom jag värderar tiden med djuren.
Jag beräknar liksom inte att "Såhär många timmar är okej/per dag", utan "Såhär många timmar är ett måste för att livet och ekonomin ska gå runt, resten får jag ta ställning till." Ehum, och då vinner byrackorna oftast.
Sedan kan man ju umgås på en massa andra sätt än bara middagsbjudningar förstås, med både hundar och barn oavsett vem som vill eller inte vill ha dem i huset, men nu handlade det ju just om släktträffar och liknande - och då avstår jag oftast om hundarna inte kan bli med. Inga sura miner. Alla vet varför och i nittio fall av hundra är byrackorna välkomna. =)
Hem till mig är hundvänliga katter varmt välkomna, men andra hundar kan ibland bli kämpigt.
Att stänga bort hundarna annat än i yttersta nödfall händer inte.

Är de inne max 3-4 timmar. Är de ute i hundstallet och har tillgång till hundgårdar 5-6 tim men det är sällsynt.
Tid är tid oavsett om det är dag, kväll, vardag eller helg.
Vi lämnar inte hundarna två gånger samma dag så vet vi att vi ska i väg så blir det i stället lite extra motion/träning och gos innan/efter.
Till vardags har våra hundar det rätt lyxigt iom att sambon jobbar ständig natt. Han åker 23:00 och är hemma 7:30. Jag jobbar halvtid och åker 7:30 och är hemma strax efter 12:00. Så någon är nästan alltid hemma om än i sovande tillstånd.

Jag har inga problem att pytsa ut hundarna till hundvakter och hundpensionat om vi vill åka iväg och ha det hundfritt :)

Mina hundar är med på jobbet nästan jämt och dom få gånger dom inte kan va med så är dom ensamma hemma runt 4 timmar och någon gång har de blivit mer men det är väldigt sällan det händer att dom inte kan va med.

Vi som har hund kan ju också vara dem som det inte heller går att besöka med hund hur som helst. Det går inte att ha vilka hundar som helst ihop inomhus och tro att det ska gå utan problem.
Det där är faktiskt en sanning med modifikation, midsomrarna firas hos grannen och där dyker det upp både okända människor och okända hundar av alla raser, sorter och storlekar, många av hundarna har aldrig träffats förut och det har aldrig varit ett enda tjaffs hundarna emellan någonsin, dom bildar en flock och så är dom överallt och ingenstans och ingen behöver hålla koll på dom, det bara funkar. Dom som brukar bråka är småungarna så dom får man hålla koll på. :D

Det där är faktiskt en sanning med modifikation, midsomrarna firas hos grannen och där dyker det upp både okända människor och okända hundar av alla raser, sorter och storlekar, många av hundarna har aldrig träffats förut och det har aldrig varit ett enda tjaffs hundarna emellan någonsin, dom bildar en flock och så är dom överallt och ingenstans och ingen behöver hålla koll på dom, det bara funkar. Dom som brukar bråka är småungarna så dom får man hålla koll på. :D

Nej, det är en sanning. Alla hundar går inte ihop med alla hundar, punkt. Man kan inte bara fösa ihop vem som helst med vad som helst och hoppas att det går vägen bara på god vilja.
Att ens hund inte trivs med andra artlikar är en helt vettig anledning till att inte vilja ta emot hundar i hemmet.
Det du beskriver är en utopi. Inte en norm.

Nej, det är en sanning. Alla hundar går inte ihop med alla hundar, punkt. Man kan inte bara fösa ihop vem som helst med vad som helst och hoppas att det går vägen bara på god vilja.
Att ens hund inte trivs med andra artlikar är en helt vettig anledning till att inte vilja ta emot hundar i hemmet.
Det du beskriver är en utopi. Inte en norm.
Här har det iallafall funkat år efter år, det brukar sluta med att dom ligger lite var stans och sover sen ihop med 1-2-3 bästisar som dom hittat, första året blev jag skitförvånad över att folk bara släppte hundarna eller dom bara hoppade ur bilarna och blandade sig med resten av flocken men nu har jag vant mig.

Hur skulle du hantera det om din/a hund/ar inte var välkomna i olika familjesammanhang? Eller om släktingar/vänner gjorde klart att de helst vill att du kommer utan hund?

Jag tillhör dem som i princip sitter ihop med mina hundar och det är delvis av rent praktiska skäl. Delvis beror det också på Corgin. Corgin har stora problem med att vara ensam, trots sällskap av annan hund som är lugn och trygg.

Ska hon lämnas ensam (om det inte är lämpligt att ha hundarna i bilen) måste det vara för en aktivitet som är värd konsekvenserna. Det finns inte många aktiviteter som möter det kriteriet. Fika platsar definitivt inte där. Middag kan göra beroende på omständigheter. Ska jag på fest eller liknande ordnas hundvakt, men eftersom Corgin inte heller är lätt att lämna bort är utbudet av hundvakt litet. Det blir i princip alltid mina föräldrar och då de bor en timmes resa bort, ska även festen vara värd besväret.

Överlag är det enklast att vara hemma eller ta med dem. Det blir därför inte så många icke hundrelaterade aktiviteter och släkten har vant sig, även om de anser mig något udda. Dyker jag upp är hundarna i bilen och besöket blir då inte långt. Till närmsta familjen är dock mina hundar alltid välkomna, oavsett antal, och det tar jag bara för självklart. Det finns inte i min värld att de inte skulle vara det. Icke hundvänner har jag knappt några. Det finns helt enkelt inte tid.

Den där sagan kan du försöka med här. Lovar att det slutar hos veterinären då vår äldsta avskyr hundar utanför flocken.

Här har det iallafall funkat år efter år, det brukar sluta med att dom ligger lite var stans och sover sen ihop med 1-2-3 bästisar som dom hittat, första året blev jag skitförvånad över att folk bara släppte hundarna eller dom bara hoppade ur bilarna och blandade sig med resten av flocken men nu har jag vant mig.

Nu antar jag att man bara tar med sig hundar som generellt fungerar med andra hundar till en "öppet hus midsommarfest" där djuren inte känner varandra sedan tidigare, men det känns ändå otroligt oansvarigt och märkligt.
Aldrig i livet i mitt hus eller på min gård. Aldrig i livet att jag tog med mina hundar någonstans där det gick till på det viset heller, då stannar vi hemma!
Utan att sura, märk väl. ;)

Nu antar jag att man bara tar med sig hundar som generellt fungerar med andra hundar till en "öppet hus midsommarfest" där djuren inte känner varandra sedan tidigare, men det känns ändå otroligt oansvarigt och märkligt.
Aldrig i livet i mitt hus eller på min gård. Aldrig i livet att jag tog med mina hundar någonstans där det gick till på det viset heller, då stannar vi hemma!
Utan att sura, märk väl. ;)

Min ena hund skulle jag kunna göra så med. Hon fungerar med allt och alla. Den andra - no way. Det skulle bli slagsmål på två röda.

Min ena hund skulle jag kunna göra så med. Hon fungerar med allt och alla. Den andra - no way. Det skulle bli slagsmål på två röda.

Jag har också en som skulle skapa blodvite snarast, och en annan som skulle vara Helt okej så länge alla andra tyckte hennes gränser var Helt okej,. Kalla det att hon är svenskt passivt aggressiv...^^
Har svårt att tro att samtliga i en vilt blandad och brokig skock där ingen känner ingen skulle kunna umgås med henne på ett vettigt vis. Stress och hets skulle med största sannolikhet uppstå.
Ingen bra idé.

Minstingen i mitt gäng hamnade på Ultuna och fick drän efter att han till min stora förvåning försökte dänga nykomlingen en gång för mycket, jag som trodde han skulle vara det minsta(!) problemet när han istället var den som kunde ta sats över hela tomten för att tala om att den nye inte hade något här att göra. Han försöker fortfarande lägga sig i om de stora gruffar. :banghead:

Varulven skulle nog kunna hamna i en fight med en annan hund då han är rätt stöddig av sig, med fel hund skulle det smälla rätt fort. :nailbiting:

Norsken skulle vara mest intresserad av att leka, tror jag. :grin:

Ruben är hemma själv när jag är ute och springer eller i affären, någon timme på son höjd mao.
Jobbar jag är han hos hundvakten om jag inte har den korta morgonen, är hemifrån 04.10 till 10.00, två gånger på åtta veckor. Det är tid han ändå sover så det känns okej.
Sen är han själv i sadelkammaren eller bilen när jag rider eller är på träning.

Både jag och min sambo jobbar heltid, så mina hundar är i hundgård på dagtid, i regel mellan 07.15 och 16.15. Ibland längre, ibland kortare.
Inomhus lämnar jag dem max 5h ensamma, men i regel sitter de i hundgårdarna om de ska vara själva så länge.
Detta är den främsta anledningen till att jag helst inte lämnar dem ensamma även på helgen, eftersom de har många timmar i hundgårdarna på veckorna.
Det händer så klart att de är ensamma ändå på helgerna, men jag vill helst undvika det om det går. Lämnar jag dem ensamma så vill jag veta säkert att de sover hela kvällen, dvs att de har jagat/tränat hela dagen innan.

Angående det här med att tussa ihop okända hundar så tycker jag väldigt många hundägare är totalt blinda för hur hundarna egentligen tar situationen. Jättemånga tror hundarna har kul och leker när de springer runt och många ljud tolkas som skojsiga bråk.
Oftast ser jag ist hundar som mobbas, jagar, andra som försöker komma undan, stressas, kommunikationen dem i mellan handlar om att bli fredad eller trycka ner. Och ägarna står och skrockar "se så kul de har. De leker ju jättebra!"

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 439
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka