Hund ej välkommen

Om man väljer att åka och äta middag hos någon så vill man väl det?

Men man kanske skulle vilja åka på vad-det-nu-är man är bjuden till, men om hunden inte kan följa med så måste man ju välja? Och då kanske man väljer att stanna med hunden istället. Om jag inte ville åka alls så gör väl hunden varken till eller ifrån?

Undanflykter förstår jag inte vad du menar?

Jag förstår bara inte varför man ibland inte kan stänga in en hund eller umgås utan hund.

Och det är ju då något som skiljer en åt, helt enkelt? Det finns ju gott om hundfolk som inte delar min inställning till hundar, utan ligger närmare din istället. Jag menar alltså inte att hundfolk alla är vänner bara med varandra och inte alls utanför gruppen, utan snarare att när man tänker på andras val/inställning till något som "jag begriper inte varför du inte bara..." så har man nog svaret redan i frågan.

Och visst kan jag ibland stänga undan min hund eller lämna honom hemma, men det är inget jag vill göra ofta/mycket och inget jag tar lätt på.

Nej jag vet och makens pappas hund är blandras av "allergivänliga" raser så han är väl bättre. Cockern är ju sisådär, maken har känt av mina föräldrars förra cocker någon gång. Speciellt när det var länge sen hundens senaste bad.

Alltså.. min syster har fler problem än bara att mina hundar inte får vara med. Jag är hennes hackkyckling i livet. Förra gången jag var där hälsade hon mig välkommen genom att förklara att det bara var jag (som är vuxen) och fjortisar som färgar håret lila. Ja men hej på dig också. Men att mina hundar inte är välkomna gör mig ledsen. Jag har inte barn så hundarna är ju liksom min familj.

Men i år är vi hos föräldrarna på jul så då är vi välkomna allihop!

Jag håller med @FrauleinLeo, vansinnigt trist attityd från systern och jag hade absolut inte hälsat på men inte bara pga hundarna!

Jag har katt... och katten går före allt, det är hennes hem. Hon är gammal och inte hundvan så jag utsätter henne inte för hundar.

Är det på sommaren fungerar det, då går det ju att sitta på altanen och umgås. Dock förväntar jag mig att den som kommer hem med hund till mig har koll på den. Naturligtvis förstår jag att saker kan hända (de är ju inga robotar, speciellt som valpar) men jag förutsätter ändå ägaren försöker ha koll.

Skulle hunden vara en sådan som gärna klipper katter (om den alltså är känd för att göra det sedan tidigare om den kommer lös) är den inte välkommen. Katter är ju smidiga men skulle hon inte hinna undan skulle jag inte ansvara för vad jag gör med både ägare och hund. Min katt är verkligen min familj, precis som de flesta hundar är för sina ägare.

Dock tar jag aldrig med mig katten om jag är bortbjuden på middag, det skulle vara så krångligt och jag tror inte kisse skulle uppskatta det hela :D

Edit: Jag besöker gärna hem med hundar, jag förutsätter att om man tar emot gäster så är hunden så pass vettig att den inte hugger gästerna direkt i dörren :p

Hur skulle du hantera det om din/a hund/ar inte var välkomna i olika familjesammanhang? Eller om släktingar/vänner gjorde klart att de helst vill att du kommer utan hund?

Jag tar aldrig för givet att vår hund får följa med utan frågar alltid i god tid så att jag hinner skaffa hundvakt om svaret är nej. Varför skulle det vara självklart att inbjudan gäller + hund? Skulle aldrig bli stött över att hon inte få följa med, kan tänka mig många anledningar till att folk inte vill ha hund hemma hos sig men kanske umgås med oss tvåbenta ändå. :)

Nu är min så liten att hon fortfarande inte är hemma någon längre tid. Hon hade nog fixat det, men hon klarar fortfarande inte av att hålla sig så länge. Tankspridda jag tror däremot att alla vet det, så har en tendens att dyka upp med hunden. Sedan när jag står där så inser jag att det var nog inte så lyckat.
Problemet är när man bor en bit bort, det tar ju sin tid att köra fram och tillbaka..

Sedan har jag haft motsatt problem, att man tar med sina hundar (som är välkomna), men som jagar mina katter. Det är däremot mindre välkommet. :down:

I vårat fall så är det hundrädda barn.
Jag är ganska krass som person, hunden mår inte dåligt att ligga själv. Umgänget med gästerna blir mycket trevligare om hunden intr närvarar, då är det en sjävklarhet att ta bort hunden för mig ;)
Ett djur kommer aldrig få påverka mitt sociala liv :D
Hundrädda barn blir ju inte mindre hundrädda för att man begränsar deras kontakt med hundar precis, jag var VÄLDIGT skeptisk till schäfrar, sen skaffade grannen en långhårig som blev jättestor och sen dess blev jag frälst trots att han både skulle använda mig som tuggleksak :o och kunde hoppa på mig :eek: för att starta bus. :bump: Jag kan lätt konstatera att han fick mig att se den rasen med helt andra ögon vilket aldrig varit möjligt om jag undvikit honom, min älskvärda buskompis som försökte pussa ihjäl mig när jag kom. :love:

Deras galna chihuahua däremot kan jag bara inte ta på allvar trots att han biter mig i hälsenorna när jag ska gå (gör han med dom flesta) och honom retar jag för det, han har väl mindrevärdeskomplex stackarn. :laugh:

Och visst kan jag ibland stänga undan min hund eller lämna honom hemma, men det är inget jag vill göra ofta/mycket och inget jag tar lätt på.

Nä, exakt. Där är jag i frågan.
Det är ju inte jämt och ständigt och det är ett val och valet är ok. Jag menar inte alltid och jämt utan när man tackat ja, gjort sitt val, liksom.

Det har jag gjort klart i alla inlägg. ”Ibland” är just precis ibland, inget annat.

Nä, exakt. Där är jag i frågan.
Det är ju inte jämt och ständigt och det är ett val och valet är ok. Jag menar inte alltid och jämt utan när man tackat ja, gjort sitt val, liksom.

Det har jag gjort klart i alla inlägg. ”Ibland” är just precis ibland, inget annat.

Och jag tycker inte valet är "helt ok". Jag tycker att det ibland är det minst onda, och något jag helst vill undvika.

Och jag tycker inte valet är "helt ok". Jag tycker att det ibland är det minst onda, och något jag helst vill undvika.
Det ska mycket till innan jag stänger in min hund, typ om ambulans kommer eller hantverkare. Vill folk inte träffa henne när dom är hos mej så behöver dom inte komma alls. Uppskattar inte när folk släpar med sina ungar heller men är dom med så är det var så god att hålla ungen undan från hunden. Jag stänger inte in henne utan dom får passa på sin unge. Hos mej gäller mina principer likaså förväntar jag mej att det är kompisens principer som gäller hos kompisen

Jag förstår bara inte varför man ibland inte kan stänga in en hund eller umgås utan hund.
Jag kan inte se någon i hela tråden som aldrig umgås med någon utan hund? Nu argumenterar du ju mot något som verkar vara ett icke-problem.

Jag gör definitivt saker utan hund - senast i lördags faktiskt - men det är ju för att jag kan lösa situationen på ett för hunden bra sätt. Hade jag inte kunnat det hade jag inte åkt. Jag förstår inte hur det slulle kunna vara märkligt liksom, varför ska jag agera på ett sätt som är dåligt för hunden när det inte är tvunget? :confused:

Jag gör definitivt saker utan hund - senast i lördags faktiskt - men det är ju för att jag kan lösa situationen på ett för hunden bra sätt. Hade jag inte kunnat det hade jag inte åkt. Jag förstår inte hur det slulle kunna vara märkligt liksom, varför ska jag agera på ett sätt som är dåligt för hunden när det inte är tvunget? :confused:

Läs mitt första inlägg. Jag tycker inte det du beskriver är ett dugg konstigt.

Läs mitt första inlägg. Jag tycker inte det du beskriver är ett dugg konstigt.

I ditt första inlägg skriver du (bland annat) "att sitta ihop med sin hund som vissa sitter ihop med sin sambo/partner nästan sjukligt mycket är jag inte mycket för", vad är det du menar med det då? Och "Herregud, vill man umgås med människor får hundarna stå tillbaka, självklart.", något som inte är självklart för många andra av oss.

Vi som har hund kan ju också vara dem som det inte heller går att besöka med hund hur som helst. Det går inte att ha vilka hundar som helst ihop inomhus och tro att det ska gå utan problem. Är det någon som har hundar som inte mina känner så är det ännu mindre troligt att jag skulle kunna ta med mina hundar dit. Det beror på vad det är för hundar, kön, ras och ålder.

Jag skulle aldrig neka något att ta med sina hundar hem till oss men är det jämngamla hanar eller väldigt stora hundar eller små som de inte känner så skulle antingen de hundarna eller mina egna stängas undan i omgångar.

Angående att lämna hundarna hemma så har jag sällan problem med det men om man reser bort över helgen är det svårt. Hundvakt kan vi för det mesta få men om det bara är under ett par timmar under hela helgen de inte kan vara med så gör vi inte det, då får de sitta i bilen om det går. Jag skulle heller aldrig lämna dem flera timmar på kvällen om de varit ensamma när jag varit på jobbet även om de fått arbeta däremellan. Hundarna är sociala djur som vill vara med sin flock och de mår inte bra av att vara ensamma för mycket. Men under rätt förutsättningar kan de vara ensamma i upp till 6-7 timmar om vi blir bortbjudna.

I ditt första inlägg skriver du (bland annat) "att sitta ihop med sin hund som vissa sitter ihop med sin sambo/partner nästan sjukligt mycket är jag inte mycket för", vad är det du menar med det då? Och "Herregud, vill man umgås med människor får hundarna stå tillbaka, självklart.", något som inte är självklart för många andra av oss.

Sjukligt mycket är just sjukligt. När man inte kan göra saker för att hunden alltid, alltid måste med. Men, i både det inlägget och andra förklarar jag också vad som inte innefattas i det. Ta inte sakerna ur sin kontext och säg att det är hela sanningen.

Konstigt nog upplever jag det att man inte har speciella åsikter när det kommer till att lämna bort barnen en kväll för att umgås med människor som inte bjuder med dem eller tycker att barn är jobbiga att ha hemma.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 439
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka