Miss Mandy foljde alltid med overallt nar hon var liten och enda hund ... men det blev ganska tidigt en storre pafrestning pa mig an jag var villig att ta hand om. Katten som tillexempel retade henne, gick fram och fraste at henne centimetrar fran nosen for att hoppa upp pa bordet (som Mandy lag under) skrika hogljutt tills Mandy tittade pa henne och sedan hoppa ner ungefar 3 centimeter framfor hennes nos och dra ivag i raketfart.
(Och ja, nar kattkraket kom nerflygande fran bordet hade Mandy svart att klara sin "down stay")
Eller barnet som alskade att springa fram och skrika i hennes ansikte
Mina hundar vet att om jag utnamner en plats till "spot" sa maste de stanna dar tills de far ett fri kommando, men det ar ju absolut inte shyst att anvanda om barn och andra djur retas med dem och invaderar deras privata "sfar", sa jag anvander bara det om det ar mycket lugna forhallanden med fa personer ... och jag kanner for att ha ett oga pa hundarna hela tiden.
Jag larde mig snart att skydda mina hundar pa samma satt som jag skyddat mina barn. Ibland skaffar man barn/hundvakt, ibland far de komma med, ibland kan hundarna stanna i bilen och fa ett par rastningar medan vi ar borta och ibland (beroende pa vader) aker ett par burar fram sa jag kan stanga in dem dar vi ar men vi har fa platser nu har i Oregon dar de kan vara med utan att vara begransade.
Nar folk kommer hit ar hundarna ibland ute i huset, och ibland satter jag undan dem. Bada som jag har nu har dock svart att slappna av nar det ar mycket folk runt omkring och man inte sitter still.
sa de har en vana att ga och skrapa pa var sovrumsdorr nar de ar trotta och vill ga ifran for att lagga sig sa jag tror inte alls att de lider av att spendera nagra timmar i sovrummet.
I gar blev det brak (som jag vantat pa) mellan ett par av familjen's hundar. Vi har tva precis hopplosa unghundar i tva olika familjer (som vi ar slakt med och umgas med) har. Det ar ytterligare en slakting med en stadig (om an inte allt for valuppfostrad) nagot lugnare hund, samt katt i tva av dessa familjer.
En av unghundarna (pickle) blev helt hysterisk och hoppade och skallde framfor den lugna eftertanksamma hunden (Nila) matte da hon stallde sig ivagen for hunden som tankt jaga katten. Nila plockade upp Pickle i oronen/toppen av huvudet och borjade skaka innan de fick hejd pa henne. Dramatiken var stor.
Alla narvarande tyckte Nila var sa hemsk (hon som var hemma hos sig och skyddade sin katt och sin matte) att hon alltid nu maste vara i en bur nar de traffas ... medan pickle far springa runt los och som jag forstar retas med Nila.
Efter ett samtal med mig har nu Nilas husse (min son) stigit in och andrat reglerna for fortsatt umjange. Bada hundarna ar antingen i burar eller pa koppel. Ingen springer los nar den andra ar i bur.
Jag har bara vantat pa att nagot skulle handa, sa det ar absolut enklast att jag inte blandar in mina tva ... som lyder och ar de basta i ganget ... men om en av mina biter ar det inte "pa lastsas" da lar det bli sar och det ar battre att vara for forsiktig an for slapp.